Hier geen irritante kappen na de ingreep, ook niet bij de katten.Chatterbox schreef:Precies die! Je hond kan na de operatie gewoon weer mee naar huis. Geen irritante kappen die ze een week om moeten en dergelijke. Ik ga meteen even zoeken naar de link.
Yup, het heet een: laparoscopische castratie. Even intikken op Google en dan krijg je een heleboel informatie.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
steriliseren
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
De kap is ook niet de belangrijkste reden om voor de laparoscopische castratie te kiezen. Het was meer een voorbeeld...
De andere voordelen van deze manier van castreren vind ik veel belangrijker, toch zijn er genoeg mensen die zo'n kap misschien wel erg nadelig vinden, daarom heb ik het er even bij gezet.
De andere voordelen van deze manier van castreren vind ik veel belangrijker, toch zijn er genoeg mensen die zo'n kap misschien wel erg nadelig vinden, daarom heb ik het er even bij gezet.
- Joyce
- Zeer actief
Mocht ik ooit weer een jong teefje krijgen en de onderzoeken wijzen hetzelfde uit als nu en ik kies voor een castratie, dan zou ik kiezen voor de minst ingrijpende ongeacht het bedrag.
Hoewel ik verwacht dat deze manier van castreren straks overal gebruikt gaat worden omdat dit nu in Utrecht aan alle nieuwe dierenartsen wordt geleerd.
Hoewel ik verwacht dat deze manier van castreren straks overal gebruikt gaat worden omdat dit nu in Utrecht aan alle nieuwe dierenartsen wordt geleerd.
-
- Erelid
- Contacteer:
- Joyce
- Zeer actief
http://www.dierenkliniekwestland.nl/lap ... ische.html
De wondjes zijn ongeveer 5mm, dat moet bij kleine honden toch ook kunnen?? Er staat in ieder geval niets over dat het niet kan.
De wondjes zijn ongeveer 5mm, dat moet bij kleine honden toch ook kunnen?? Er staat in ieder geval niets over dat het niet kan.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
inderdaad ik ook, alleen om medische redenen.. en ik vind 'helpen' nou ook geen echt passend woord.. het is een operatie niets meer en niets minder... dat is geen 'helpen'....sandy&gizmo schreef:ik zou m'n hond alleen laten helpen als het echt moet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
of hond aangelijnd houden als de hechtingen als het nog zo kort geleden isNeeltje schreef:Als je naar 'n goede dierenarts gaat barst de boel niet open.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Erelid
- Contacteer:
het gaat niet om de wondjes het gaat erom dat er weinig ruimte is om met een laparascoop in de buik te werken.Chatterbox schreef:http://www.dierenkliniekwestland.nl/lap ... ische.html
Ik weet het gewicht niet exact wat de grens is.
iemand??

-
- Zeer actief
Maar als je een hond hebt die dus een keer goed trekt naar iets dan kan de boel alsnog openbarsten door de druk op zijn buikspieren?malinois schreef:of hond aangelijnd houden als de hechtingen als het nog zo kort geleden isNeeltje schreef:Als je naar 'n goede dierenarts gaat barst de boel niet open.
-
- Zeer actief
Oh ik vind dat een hond toch goed geholpen is als deze doodziek is en dus geopereerd moet worden...malinois schreef:inderdaad ik ook, alleen om medische redenen.. en ik vind 'helpen' nou ook geen echt passend woord.. het is een operatie niets meer en niets minder... dat is geen 'helpen'....sandy&gizmo schreef:ik zou m'n hond alleen laten helpen als het echt moet.
-
- Zeer actief
Bij mijn DA is het maar 40 euro duurder....maar dat is niet echt veel, want je hoeft niet evt. een kap te kopen en het is een zorg minder ivm met evt. problemenNeeltje schreef:Kap is ook 'n irritant ding. en ik ken de laparoscopie operatie ook. Ik weet echter niet wat het prijsverschil is, of je dan praat over tientjes of over het dubbele of zo.
- Roosje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Dot en Mo hadden beiden geen kap nodig omdat de hechtingen onderhuids waren. Voor Mo heb ik wel pijnstillers meegekregen, maar niet gegeven, ze liet helemaal niet merken dat ze pijn had, het was heel raar maar de dag na de operatie was het bijna alsof ze niet die dag daarvoor geopereerd was , ik moest ontzettend alert blijven dat ze niet op de bank sprong en moest erg mijn best doen om te zorgen dat zij zich een beetje rustig hield.
Hier een foto genomen van haar buik de dag na de operatie.

Roosje
Hier een foto genomen van haar buik de dag na de operatie.

Roosje

- Joyce
- Zeer actief
- mechelaar_fan
- Zeer actief
dat is taalkunde. Eufemismes ontstaan om de harde realiteit te verdoezelen.malinois schreef:inderdaad ik ook, alleen om medische redenen.. en ik vind 'helpen' nou ook geen echt passend woord.. het is een operatie niets meer en niets minder... dat is geen 'helpen'....sandy&gizmo schreef:ik zou m'n hond alleen laten helpen als het echt moet.
- Joyce
- Zeer actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar de meeste honden die gecastreerd worden zijn niet doodziek... die zijn kerngezond...Angel-eyes schreef:Oh ik vind dat een hond toch goed geholpen is als deze doodziek is en dus geopereerd moet worden...malinois schreef:inderdaad ik ook, alleen om medische redenen.. en ik vind 'helpen' nou ook geen echt passend woord.. het is een operatie niets meer en niets minder... dat is geen 'helpen'....sandy&gizmo schreef:ik zou m'n hond alleen laten helpen als het echt moet.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kan zeker, maar toch minder snel als los laten rennen.. en dan vooral het springen etc.Angel-eyes schreef:Maar als je een hond hebt die dus een keer goed trekt naar iets dan kan de boel alsnog openbarsten door de druk op zijn buikspieren?malinois schreef:of hond aangelijnd houden als de hechtingen als het nog zo kort geleden isNeeltje schreef:Als je naar 'n goede dierenarts gaat barst de boel niet open.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja en daarom doen de meeste mensen ook of het ook niets is... we laten hem 'even' castreren.... bah... als je zou zeggen.. we laten hem opereren klinkt het al heel anders!mechelaar_fan schreef:dat is taalkunde. Eufemismes ontstaan om de harde realiteit te verdoezelen.malinois schreef:inderdaad ik ook, alleen om medische redenen.. en ik vind 'helpen' nou ook geen echt passend woord.. het is een operatie niets meer en niets minder... dat is geen 'helpen'....sandy&gizmo schreef:ik zou m'n hond alleen laten helpen als het echt moet.

- Jorda
- Actief
Castratie
Ik heb Dena laten castreren toen ze 7 maanden was, na 1 keer loops te zijn geweest. Ik heb heel bewust voor een teef gekozen, maar wilde niet met haar fokken. Ik ben zeer aktief in de hondensport en om heel eerlijk te zijn wordt je regelmatig "gediscrimineerd" met een teef als ze loops zijn. Tevens is er een grote kans op baarmoederkanker en daarom heb ik besloten haar te laten castreren. Er zijn namelijk ook zat onderzoeken die aantonen dat het telkens loops worden van een teef, zonder dekking, een zeer grote belasting is voor de teef. Ik denk dat ieder zijn eigen mening heeft, maar iedereen moet wel vrij zijn om te kiezen. Dena is nog steeds even onderdanig als eerst, nog steeds super op gewicht en een litteken is niet te vinden. En dat de buik open springt..... je moet gewoon de eerste dagen rustig aan doen met de hond en ook een strukje rust afdwingen. Het is maar een paar dagen en die zijn best te overleven.
Greetz van Jorda.
Greetz van Jorda.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Castratie
Jorda schreef: Ik ben zeer aktief in de hondensport en om heel eerlijk te zijn wordt je regelmatig "gediscrimineerd" met een teef als ze loops zijn.

- little-wolf
- Zeer actief
in de africhting misschien niet of minder. maar als je bv via een hondenschool examens doe, wordt je loopse teef geweigerd. niet overal maar wel regelmatig.malinois schreef:Jorda schreef: Ik ben zeer aktief in de hondensport en om heel eerlijk te zijn wordt je regelmatig "gediscrimineerd" met een teef als ze loops zijn.ik ben ook aktief in de hondensport maar kan gewoon trainen en wedstrijden en/of examens lopen hoor als mijn hond loops is....wat bedoel je met discrimineren?
op onze hondenschool gelukkig niet.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zoiets vraag ik dus ook vooraf, als ze weigeren ga ik daar dus bij voorbaat al niet trainen... want dat is onzin...little-wolf schreef:in de africhting misschien niet of minder. maar als je bv via een hondenschool examens doe, wordt je loopse teef geweigerd. niet overal maar wel regelmatig.malinois schreef:Jorda schreef: Ik ben zeer aktief in de hondensport en om heel eerlijk te zijn wordt je regelmatig "gediscrimineerd" met een teef als ze loops zijn.ik ben ook aktief in de hondensport maar kan gewoon trainen en wedstrijden en/of examens lopen hoor als mijn hond loops is....wat bedoel je met discrimineren?

- little-wolf
- Zeer actief
het is een goede training voor de reuen. vind ik hoor.malinois schreef:zoiets vraag ik dus ook vooraf, als ze weigeren ga ik daar dus bij voorbaat al niet trainen... want dat is onzin...little-wolf schreef:in de africhting misschien niet of minder. maar als je bv via een hondenschool examens doe, wordt je loopse teef geweigerd. niet overal maar wel regelmatig.malinois schreef:Jorda schreef: Ik ben zeer aktief in de hondensport en om heel eerlijk te zijn wordt je regelmatig "gediscrimineerd" met een teef als ze loops zijn.ik ben ook aktief in de hondensport maar kan gewoon trainen en wedstrijden en/of examens lopen hoor als mijn hond loops is....wat bedoel je met discrimineren?
bij ons wa er dus iemand kwaad weg gegaan omdat ze een reu had en er een teef loops was. pfff. kop op zeg. hou je reu aan de lijn en train lekker verder. deed ik ook met die bolle.
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Chipper
- Vaste gebruiker
Wij hebben ons vroeger wijs laten maken op de kynologenvereniging dat we vooral onze honden niet moesten laten steriliseren.
Hadden we maar even wat info gevraagd aan onze dierenarts, dat had een hoop ellende voorkomen.
Alle 4 onze teven hebben een baarmoederontsteking gehad op latere leeftijd, dus alsnog moeten laten opereren, en 3 hebben melkkliertumoren ontwikkeld waarvan we er bij 1 te laat bij waren.
De dierenarts die ik nu heb adviseert om voor de eerste loopsheid te laten steriliseren. De kans op melkkliertumoren is dan bijna nul.
Volgende maand is onze pup een half jaar oud, dan gaat het 'kippehok' er uit. Ik wil dat NOOIT meer meemaken.
Hadden we maar even wat info gevraagd aan onze dierenarts, dat had een hoop ellende voorkomen.
Alle 4 onze teven hebben een baarmoederontsteking gehad op latere leeftijd, dus alsnog moeten laten opereren, en 3 hebben melkkliertumoren ontwikkeld waarvan we er bij 1 te laat bij waren.
De dierenarts die ik nu heb adviseert om voor de eerste loopsheid te laten steriliseren. De kans op melkkliertumoren is dan bijna nul.
Volgende maand is onze pup een half jaar oud, dan gaat het 'kippehok' er uit. Ik wil dat NOOIT meer meemaken.

-
- Zeer actief
Ik denk het toch niet. Ik heb er een keer bij mogen zitten en de tijd opnemen.
En een onderhuids hechting ziet er altijd beter uit dan een gewone knoophechting, heel vaak zie je de wond niet eens meer.
weg gehaald zit een virus in
-
- Zeer actief
- akita
- Actief
- Chipper
- Vaste gebruiker
Ik heb een foldertje meegekregen van mijn dierenarts:
Door castratie van teven op jonge leeftijd neemt de kans op melkkliertumoren af. Als teven niet worden gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 26%, waarvan de helft goedaardig is en de andere helft kwaadaardig.
Als de teef voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 0,5%.
Bij castratie na de 1eerste loopsheid is de kans verhoogd naar 8%. Indien na de tweede loopsheid wordt gecastreerd dan is er geen vermindering van de kans op ontwikkeling van melkkliertumoren.
Baarmoederontsteking ontstaat onder invloed van geslachthormonen.
Deze invloed wordt weggenomen als de eierstokken worden verwijderd.
Het is dan ook niet altijd nodig om ook de baarmoeder te verwijderen, vaak kan worden volstaan met het verwijderen van de eierstokken.
Baarmoederontsteking komt nagenoeg niet meer voor na castratie.
Dit is een groot voordeel want baarmoederontsteking kan ernstige gevolgen hebben, zoals buikvliesontsteking, of sepsis met soms levensbedreigende nierschade tot gevolg.
Door castratie van teven op jonge leeftijd neemt de kans op melkkliertumoren af. Als teven niet worden gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 26%, waarvan de helft goedaardig is en de andere helft kwaadaardig.
Als de teef voor de eerste loopsheid wordt gecastreerd dan is de kans op melkkliertumoren circa 0,5%.
Bij castratie na de 1eerste loopsheid is de kans verhoogd naar 8%. Indien na de tweede loopsheid wordt gecastreerd dan is er geen vermindering van de kans op ontwikkeling van melkkliertumoren.
Baarmoederontsteking ontstaat onder invloed van geslachthormonen.
Deze invloed wordt weggenomen als de eierstokken worden verwijderd.
Het is dan ook niet altijd nodig om ook de baarmoeder te verwijderen, vaak kan worden volstaan met het verwijderen van de eierstokken.
Baarmoederontsteking komt nagenoeg niet meer voor na castratie.
Dit is een groot voordeel want baarmoederontsteking kan ernstige gevolgen hebben, zoals buikvliesontsteking, of sepsis met soms levensbedreigende nierschade tot gevolg.