Alleen ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit doen, met je hond erbij voel je je toch veel veiliger en dit merkt je hond ook wel. Toch is niet elke hond die zo reageert meteen altijd dominanter dan de baas.
Is het dan niet zo dat we het hele dominantie gebeuren soms wat te serieus nemen? Niet dat je meteen maar alle honden hun gang moet laten gaan, maar ik denk dat de 'gewone' huishond al zo lang met mensen samenleeft dat ze ondertussen wel gewend zijn geraakt aan onze manier van leven en dat ze in hun regels ook genuanceerder kunnen zijn dan in een wolvenroedel.
Natuurlijk zijn er honden die nog heel erg op hun instinct teruggrijpen en dan ook een baasje vereisen die wat steviger in z'n schoenen staat?
Misschien zou ik mijn honden wel moeten corrigeren als ze zich zo gedragen, maar ik woon alleen en niet in de allerbeste buurt en zolang mijn honden zich zo opstellen heb ik alle ruimte en hoef ik me niet onveilig te voelen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Constant de baas blijven
Moderator: moderatorteam
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Zoie
- Zeer actief
Ik ben het met je eens dat sommigen dat hele dominatiegebeuren veel te serieus nemen , vooral met al die absurde regeltjes .Chatterbox schreef:Alleen ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit doen, met je hond erbij voel je je toch veel veiliger en dit merkt je hond ook wel. Toch is niet elke hond die zo reageert meteen altijd dominanter dan de baas.
Is het dan niet zo dat we het hele dominantie gebeuren soms wat te serieus nemen? Niet dat je meteen maar alle honden hun gang moet laten gaan, maar ik denk dat de 'gewone' huishond al zo lang met mensen samenleeft dat ze ondertussen wel gewend zijn geraakt aan onze manier van leven en dat ze in hun regels ook genuanceerder kunnen zijn dan in een wolvenroedel.
Natuurlijk zijn er honden die nog heel erg op hun instinct teruggrijpen en dan ook een baasje vereisen die wat steviger in z'n schoenen staat?
Misschien zou ik mijn honden wel moeten corrigeren als ze zich zo gedragen, maar ik woon alleen en niet in de allerbeste buurt en zolang mijn honden zich zo opstellen heb ik alle ruimte en hoef ik me niet onveilig te voelen.
Maar het initiatief nemen / houden in kritieke situaties is m.i. wel essentieel voor leiderschap .
Ik heb ook wel eens geschreven over een hond van mijn tante die zeer beschermend was en dan ook niet vriendelijk naar mensen . Ik zou bang zijn dat mijn hond zo zou worden . Maar missschien verschilt dat ook wel weer per hond .
Als jij je op die manier veilig voelt zal ik niet zeggen dat het verkeerd is wat je doet , maar zelf zou ik het niet toe staan . In ieder geval zou ik het gedrag corrigeerbaar willen houden . Stoppen je honden ermee als je dat wilt , of staat het helemaal buiten je controle ?

- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Daar zou je inderdaad de grens kunnen trekken, zolang het gedrag stopt als jij dat vraagt ligt de eindverantwoordelijkheid toch bij jou.. Ik zal het eens proberen de volgende keer dat het gebeurd...
In andere situaties is een 'nee' meestal genoeg, behalve bij poep eten, dan moet ik echt even naar Molli toe rennen en als ik er dan bijna ben stopt ze snel en loopt ze verder.
De buurvrouw op de hoek heeft ook 2 van die kleine (verwende) hondjes die 's ochtends altijd in de tuin lopen en enorm te keer gaan als ik achterlangs kom met mijn honden. Ze blaffen dan wel altijd even terug, maar als ik zeg 'genoeg' dan lopen ze gewoon verder. Hoewel ik soms het idee heb dat ze ook denken van: daar ga ik m'n energie niet meer aan besteden... ik heb wel wat beters te doen dan te blaffen tegen 2 van die keffers.
In andere situaties is een 'nee' meestal genoeg, behalve bij poep eten, dan moet ik echt even naar Molli toe rennen en als ik er dan bijna ben stopt ze snel en loopt ze verder.

De buurvrouw op de hoek heeft ook 2 van die kleine (verwende) hondjes die 's ochtends altijd in de tuin lopen en enorm te keer gaan als ik achterlangs kom met mijn honden. Ze blaffen dan wel altijd even terug, maar als ik zeg 'genoeg' dan lopen ze gewoon verder. Hoewel ik soms het idee heb dat ze ook denken van: daar ga ik m'n energie niet meer aan besteden... ik heb wel wat beters te doen dan te blaffen tegen 2 van die keffers.
-
- Actief
Nee,al mijn honden hebben mij duidelijk aanvaart als leider, dat terwijl ik zelden tot nooit mijn honden lichamelijk corriger. Sterker nog het komt wel dagen voor dat ik helemaal niet hoef te corrigeren (met de stem), het gaat allemaal zo natuurlijk ook als wij een logeetje hebben. Soms thuis een heel andere hond dan bij mij, heb weleens meegemaakt dat het hondje ook echt niet meer naar huis wilde...Aangezien ik van kind af aan al met honden omga, weet ik instinctief hoe zij zich gedragen in bepaalde situaties en weet altijd wel een oplossing. Het doet mij wel triest dat weinig mensen verstand hebben van houdingscommunicatie en dat ik zie dat de comminicatie en verstandhouding bij veel hondeneigenaren flink zoek zijn. Zo stond ik ook een keer in het park wilde een man zijn berner sennen aanlijnen, om hem te weerhouden in het water te gaan. Die hond begon toch te verstarren, hoge houding en grommen. Zo dan weet je dat het echt even mis zit.