Allereerst mijn complimenten voor je onderbouwing van de in- en lijnteeld in deze discussie, Mol. Ik lees tussen de regels door dat jij in het fokken een duidelijk doel hebt gesteld. Idd geen vermeerderen, maar verbeteren. Verbeteren kun je alleen maar als je binnen alle redelijkheid kunt voorspellen wat je fokproduct zal zijn. DAT kun je naar mijn idee in de voornaamste plaats door in- en lijnteeld.
Voorbeelden die aangehaald worden door de tegenstanders van in- en lijnteeld, zijn voorbeelden van fokkers die hier niet goed mee omgaan. Fokken is vooral eerlijk tegen je zelf, je doel en de honden die je fokt zijn. Dus vooral selectief zijn!!
Mijn fok is ook vooral gebaseerd op in- lijnteeld. Mijn doel is vooral het fysiek en werkcapaciteiten van mijn bloedlijn X-HH zo compleet mogelijk te maken voor hun werk in de africhting en dan vooral in de politiehondendressuur.
Ik heb b.v. momenteel een reu en een teef uit de combinatie vader-dochter.( zelf gefokt)
Inteeld op de vader ( mijn Rocky) maar tevens ook op de grootvader ( mijn Robbie). Robbie was ook de grootvader aan twee zijden van de teef die ik gebruikte. Beide zeer gezonde honden, die een zeer compleet fysiek en karakter hebben/hadden v.w.b. werkcapaciteiten als politie(dienst)hond.
Je kunt de bloedlijnen terugvinden op de site
www.bloedlijnen.nl
De teef die ik gebruikt heb is mijn Nika.( dit ter info)
De jonge honden die ik als product daaruit heb aangehouden heten Spike en Benta. ( voor de geintresseerden)
Je kunt op deze site terugvinden op welke wijze ik de inteeld heb toegepast.
Enneeh voor de mechelaarfan;
Ik geloof niet dat er een land is waar zo met stambomen wordt gesjoemeld als in Belgie. Ik zou dus niet altijd voor lief nemen wat er op de stambomen staat. De lijnen die jij noemde hebben wel degelijk in- en lijnteeld gebruikt in hun fokprogramma.(weet ik heel zeker...)
Eik heeft toch goed vererft zou ik zo zeggen.......
Zeker in Nederland zijn bijna alle Mech. met stamboom in werklijnen aan hem verwant. Hoezo lijnteeld.......
Voor de rest interessante diskussie, mensen...