Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over lijnteeld

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

sample schreef:Ben ik erg naïef als ik stel dat (ook al klinkt de lijbteelt policy me erg logisch in de oren) in het "wild" dieren ook zorgen dat ze een partner uit een andere familie vinden?

Als je kijkt naar kuddes olifanten en troepen met leeuwen........alle vcrouwtjes daarvan blijven bij de kudde. De mannetjes gaan hun eigen kudde zoeken. Op die manier wordt vrij automatisch inteelt voorkomen.
inteelt wordt voorkomen, maar lijnteelt dus zeker niet,
de kuddes hebben nl geen onbeperkt gebied EN als uit de kudde waar de mannetjes naartoe getrokken zijn een mannetje vertrekt is de kans groot dat die weer bij een gerelateerde kudde vrouwtjes terecht komt (=lijnteelt)
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

mechelaar_fan schreef:weet je welke mankementen er aan het licht komen?
leuke zaken zoals levershunts, allergieën, nierblokkades, gebrekkige weerstand, open plasbuizen, niet ingedaalde ballen, open ruggen, epilepsie, hartproblemen, verkorte levensverwachting.... sommige gebreken zie je bij de geboorte, andere zie je pas jaren later... leuk is anders, het zal je hond maar wezen. En dan moet je ook nog selecteren op positieve kenmerken.Het is kortzichtig om een logaritmisch aantal combinaties door een paar generaties inteelt in de gewenste banen te leiden. Bovendien, 90% van het DNA wordt niet gebruikt, maar wel steeds verantwoordelijk is voor verrassingen.
dit alles is uit fokbaar zolang je weet waar je mee bezig bent, en lijnteeld is niet kijken op korte termijn zou je dat doen nek je je eigen,die verassingen waar je het over hebt is alleen bij outcross op outcross het geval.
Inteeltcombinaties kunnen af en toe om eigenschappen vast te leggen en beter vererfbaar te maken, wel overwogen, maar mogen zeker niet de hoeksteen vormen van de fok. De raspopulatie in zijn geheel verbetert er niet door, dit heb je wel met een brede selectie, dan duurt het langer eer je resultaat hebt, maar het resultaat is dan wel veel stabieler.
je lult wel maar klopt voor geen meter,inteeld in je lijnteeld is simpelweg vast zetten van een recensief gen,en lijnteeld is je hoeksteen van het kreeren van een type of een ras.
op een brede selectie fokken geeft type verval en ook veel meer ziekte in je gene pole en zo gaat op ten duur ook het ras eigen type verloren,dus onzin groote onzin.

Wanneer 2 inteeltlijnen gekruist worden, dan krijg je het heterosis effect. Omdat de zwakke genen eruit gefokt zijn
.
als je inteeld toepas fok je geen gen uit je lijn omdat dom weg niet mogelijk is omdat inteeld inhoud dat je 2 directe bloedverwante honden met elkaar kombineerd dus je de goed en de slechte eigenschappen er in houd vandaar dat je dan een outcross maakt om ver volgens op lijnteeld verder te gaan.
en inderdaad, wanneer binnen een ras alle honden familie zijn van elkaar, wordt het onmogelijk om bepaalde gebreken eruit te fokken.
met lijnteeld en selectie daar is het mogelijk om ziektes uit je lijn te fokken.

mol :8):
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

crutz schreef:
sample schreef:Ben ik erg naïef als ik stel dat (ook al klinkt de lijbteelt policy me erg logisch in de oren) in het "wild" dieren ook zorgen dat ze een partner uit een andere familie vinden?

Als je kijkt naar kuddes olifanten en troepen met leeuwen........alle vcrouwtjes daarvan blijven bij de kudde. De mannetjes gaan hun eigen kudde zoeken. Op die manier wordt vrij automatisch inteelt voorkomen.
inteelt wordt voorkomen, maar lijnteelt dus zeker niet,
de kuddes hebben nl geen onbeperkt gebied EN als uit de kudde waar de mannetjes naartoe getrokken zijn een mannetje vertrekt is de kans groot dat die weer bij een gerelateerde kudde vrouwtjes terecht komt (=lijnteelt)
Als vrouwtjes bij de kudde blijven worden ze dus automatisch weer gedekt door hun vader of opa..............
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
mechelaar_fan schreef:Aan alle goedegelovige zielen die Mol en de zelfverklaarde god Martijn geloven, als ik de tijd heb, zal ik eens een stukje posten over populatiegenetica, met referenties naar wetenschappelijke studies. dan zul je de opmerkingen van beide zelfverklaarde genieën net zo erg vinden als ik.
Je moet niet lullen, je moet doen.
Erg zwak om je te verdedigen met wat je niet echt laat zien. Maar goed, daar ben je een laffe, domme belg voor.
ben trouwens (zeker na het betoog TEGEN lijnteelt van mechelaar-fan) zeker benieuwd naar de bloedlijn van Bor, aangezien ik mn hand er voor in t vuur durf te steken dat in elkgeval haar ouders uit volledige lijnteelt combinaties komen :pffff:
dus Herman, als je zo vriendelijk wilt zijn hier de bloedlijn van Bor neer te zetten?
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Als vrouwtjes bij de kudde blijven worden ze dus automatisch weer gedekt door hun vader of opa..............
Ja, das ook weer waar.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

mechelaar_fan schreef:Aan alle goedegelovige zielen die Mol en de zelfverklaarde god Martijn geloven, als ik de tijd heb, zal ik eens een stukje posten over populatiegenetica, met referenties naar wetenschappelijke studies. dan zul je de opmerkingen van beide zelfverklaarde genieën net zo erg vinden als ik.
oh yeahh ik ben een goed gelovige ziel, zo was ik vandaag nog niet genoemd... :mrgreen:

enne kom maar dan met je stukkie :ok:
sample
Zeer actief

Je moet tam gefokte dieren niet met een wilde populatie vergelijken
In principe moet je dat misschien niet doen nee. Maar ik vind de vergelijking in zoverre opgaan, dat de natuur heel vaak dingen uit zichzelf goed regelt. En dat wij dat gedrag tot op zekere hoogte best na kunnen bootsen.

Op de een of andere manier, associeert het woord "lijnteelt" wel een heel klein beetje met "inteelt". En inteelt is in onze menselijke populatie niet goed. Maar in de dierlijke populatie blijkbaar wel. Dat maakt het idee minder eng.

Mensen hebben vrijwel altijd de neiging om te gaan lopen roeren in dingen die moeder natuur héél goed zelf geregeld heeft. Snap je mijn punt? Misschien passen wij wel lijnteelt toe, omdat de populatie ons niet bevalt. Naar menselijke normen gezien dan.
Mol
Zeer actief

sample schreef:
Mensen hebben vrijwel altijd de neiging om te gaan lopen roeren in dingen die moeder natuur héél goed zelf geregeld heeft. Snap je mijn punt? Misschien passen wij wel lijnteelt toe, omdat de populatie ons niet bevalt. Naar menselijke normen gezien dan.
je moet niet vergeten dat elk honden ras gecreerd is door mensen hand en dat moeder natuur daar niks van doen mee heeft
dus er in presiepe niks natuurijk aan is

sample
Zeer actief

je moet niet vergeten dat elk honden ras gecreerd is door mensen hand en dat moeder natuur daar niks van doen mee heeft
Is dat waar? Is élk hondenras afkomstig van de wolf dan? Ik zou zeggen dat er al verschillende rassen waren, die gedomesticeerd zijn door de mens.
sample
Zeer actief

Nog een...ga jij alle honden zich voort laten planten en de pups niet laten enten zodat je alleen de dieren overhoud die zonder inmenging gezond blijven? Dat zou de natuurlijke manier zijn.
Ben je er nog steeds voor om het zo te doen? Laat jij je hond verhongeren als hij een poot breekt?
Laat je de pups van de ene teef door een andere hoger geplaatste hond opvreten?
Tot op zekere hoogte zei ik ook :wink:

Ik laat mijn hond zijn eigen eten natuurlijk niet zoeken. Dat krijgt hij van mij. Ook als zijn poot gebroken is.
Mol
Zeer actief

sample schreef:
Is dat waar? Is élk hondenras afkomstig van de wolf dan? Ik zou zeggen dat er al verschillende rassen waren, die gedomesticeerd zijn door de mens.
je moet begrijpen dat je altijd je basis heb maar dat de soorten die er zijn allemaal gecreerd zijn door mensen hand.

Dick
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dick »

Allereerst mijn complimenten voor je onderbouwing van de in- en lijnteeld in deze discussie, Mol. Ik lees tussen de regels door dat jij in het fokken een duidelijk doel hebt gesteld. Idd geen vermeerderen, maar verbeteren. Verbeteren kun je alleen maar als je binnen alle redelijkheid kunt voorspellen wat je fokproduct zal zijn. DAT kun je naar mijn idee in de voornaamste plaats door in- en lijnteeld.
Voorbeelden die aangehaald worden door de tegenstanders van in- en lijnteeld, zijn voorbeelden van fokkers die hier niet goed mee omgaan. Fokken is vooral eerlijk tegen je zelf, je doel en de honden die je fokt zijn. Dus vooral selectief zijn!!
Mijn fok is ook vooral gebaseerd op in- lijnteeld. Mijn doel is vooral het fysiek en werkcapaciteiten van mijn bloedlijn X-HH zo compleet mogelijk te maken voor hun werk in de africhting en dan vooral in de politiehondendressuur.
Ik heb b.v. momenteel een reu en een teef uit de combinatie vader-dochter.( zelf gefokt)
Inteeld op de vader ( mijn Rocky) maar tevens ook op de grootvader ( mijn Robbie). Robbie was ook de grootvader aan twee zijden van de teef die ik gebruikte. Beide zeer gezonde honden, die een zeer compleet fysiek en karakter hebben/hadden v.w.b. werkcapaciteiten als politie(dienst)hond.
Je kunt de bloedlijnen terugvinden op de site www.bloedlijnen.nl
De teef die ik gebruikt heb is mijn Nika.( dit ter info)
De jonge honden die ik als product daaruit heb aangehouden heten Spike en Benta. ( voor de geintresseerden)
Je kunt op deze site terugvinden op welke wijze ik de inteeld heb toegepast.

Enneeh voor de mechelaarfan;
Ik geloof niet dat er een land is waar zo met stambomen wordt gesjoemeld als in Belgie. Ik zou dus niet altijd voor lief nemen wat er op de stambomen staat. De lijnen die jij noemde hebben wel degelijk in- en lijnteeld gebruikt in hun fokprogramma.(weet ik heel zeker...)
Eik heeft toch goed vererft zou ik zo zeggen....... :wink:
Zeker in Nederland zijn bijna alle Mech. met stamboom in werklijnen aan hem verwant. Hoezo lijnteeld....... :mrgreen: :mrgreen:

Voor de rest interessante diskussie, mensen... :wink:
Afbeelding
Zelfkritiek ligt aan de basis van de wil om goed te presteren.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Dick schreef:Allereerst mijn complimenten voor je onderbouwing van de in- en lijnteeld in deze discussie, Mol. Ik lees tussen de regels door dat jij in het fokken een duidelijk doel hebt gesteld. Idd geen vermeerderen, maar verbeteren. Verbeteren kun je alleen maar als je binnen alle redelijkheid kunt voorspellen wat je fokproduct zal zijn. DAT kun je naar mijn idee in de voornaamste plaats door in- en lijnteeld.
Voorbeelden die aangehaald worden door de tegenstanders van in- en lijnteeld, zijn voorbeelden van fokkers die hier niet goed mee omgaan. Fokken is vooral eerlijk tegen je zelf, je doel en de honden die je fokt zijn. Dus vooral selectief zijn!!
Mijn fok is ook vooral gebaseerd op in- lijnteeld. Mijn doel is vooral het fysiek en werkcapaciteiten van mijn bloedlijn X-HH zo compleet mogelijk te maken voor hun werk in de africhting en dan vooral in de politiehondendressuur.
Ik heb b.v. momenteel een reu en een teef uit de combinatie vader-dochter.( zelf gefokt)
Inteeld op de vader ( mijn Rocky) maar tevens ook op de grootvader ( mijn Robbie). Robbie was ook de grootvader aan twee zijden van de teef die ik gebruikte. Beide zeer gezonde honden, die een zeer compleet fysiek en karakter hebben/hadden v.w.b. werkcapaciteiten als politie(dienst)hond.
Je kunt de bloedlijnen terugvinden op de site www.bloedlijnen.nl
De teef die ik gebruikt heb is mijn Nika.( dit ter info)
De jonge honden die ik als product daaruit heb aangehouden heten Spike en Benta. ( voor de geintresseerden)
Je kunt op deze site terugvinden op welke wijze ik de inteeld heb toegepast.

Enneeh voor de mechelaarfan;
Ik geloof niet dat er een land is waar zo met stambomen wordt gesjoemeld als in Belgie. Ik zou dus niet altijd voor lief nemen wat er op de stambomen staat. De lijnen die jij noemde hebben wel degelijk in- en lijnteeld gebruikt in hun fokprogramma.(weet ik heel zeker...)
Zeker in Nederland zijn bijna alle Mech. met stamboom in werklijnen aan hem verwant. Hoezo lijnteeld....... :mrgreen: :mrgreen:

Vergeet niet dat er ook kwalijke erfelijke afwijkingen in kunnen zitten die soms pas naar enkele generaties te voorschijn kunnen komen, jij gebruikt nu in en lijnteelt voor werk honden, dat kan weer tenkoste gaan van uiterlijke verschijningsvormen of die later problemen kunnen geven in lichaam of karakter, want je legt positieve dingen vast maar ook negative.

Het is misschien best goed wat Mol doet, maar het worden allemaal eilandjes in een compleet ras, als elke fokker zich bezig houd met eigen lijnen en typen.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Het is misschien best goed wat Mol doet, maar het worden allemaal eilandjes in een compleet ras, als elke fokker zich bezig houd met eigen lijnen en typen.

Gr Bertus.
wil je een eigen lijn creeren is dit de eenigste maniet om iets gezond te maken.

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.
wil je een eigen lijn creeren is dit de eenigste maniet om iets gezond te maken.

Ben met je eens.

Maar is er onder jullie ras geen fokker of RV in NL of buitenland die het zelfde doel nastreeft als van jou, het moet toch niet zo zijn dat er iemand die een gelijkend type zoekt voor de fok en dat er een kompleet toverbal nest uit komt dmv in en lijn teelt op een bepaald type ontstaan door prive fokkers.

Het zou toch een goede zaak zijn dat je voor 80% gewoon elke hond moet kunnen pakken mits er geen PRA of HD of ander kwalijke erfelijke afwijkingen zijn.

Hoe groot is het aantal van jou ras Mol over de hele wereld.

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

Ben met je eens.

Maar is er onder jullie ras geen fokker of RV in NL of buitenland die het zelfde doel nastreeft als van jou, het moet toch niet zo zijn dat er iemand die een gelijkend type zoekt voor de fok en dat er een kompleet toverbal nest uit komt dmv in en lijn teelt op een bepaald type ontstaan door prive fokkers.

Het zou toch een goede zaak zijn dat je voor 80% gewoon elke hond moet kunnen pakken mits er geen PRA of HD of ander kwalijke erfelijke afwijkingen zijn.

Gr Bertus.
veel heel veel en niet vergelijkbaar met jou ras,en ja wel hoor er zijn wel wat fokkers die het zelfde bloed trachten te gebruiken in hun fok,maar niet slagen in het doel dat ze vor ogen hebben door een belemmering van eenRV daarom zit ik ook niet bij een RV en ik kan dan ook alles gebruiken wat ik wil, en type hou je toch hoe je het draait of keert dat is sins jaar en dag al zo en ik vind dit een goede zaak in rassen met een grooter aantal omdat je je egen kan onderschijden van de rest.

idorh
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

Ben met je eens.

Gr Bertus.
veel heel veel en niet vergelijkbaar met jou ras,en ja wel hoor er zijn wel wat fokkers die het zelfde bloed trachten te gebruiken in hun fok,maar niet slagen in het doel dat ze vor ogen hebben door een belemmering van eenRV daarom zit ik ook niet bij een RV en ik kan dan ook alles gebruiken wat ik wil, en type hou je toch hoe je het draait of keert dat is sins jaar en dag al zo en ik vind dit een goede zaak in rassen met een grooter aantal omdat je je egen kan onderschijden van de rest.

Van de andere kant is het natuurlijk wel goed voor de broodnodige variatie poel.

Als er veel fokkers zijn die eigen lijnen creeren, waar dan bij de een bepaalde eigenschappen verloren gaat evt kleur of stand van het oog enz, is misschien weer terug tehalen bij een ander stam, van het zelfde ras natuurlijk he.

Gr Bertus.
Dick
geregistreerd lid
Contacteer:

Mol schreef:
idorh schreef:
Mol schreef:
idorh schreef:

Gr Bertus.

Ben met je eens.

Gr Bertus.

Precies Mol, GEEN RV. Want dat is nu net een van deredenen waarom bv het fysiek en de karaktereigenschappen van de werkhondenrassen naar de kl**ten zijn gegaan. Je ziet daarom in de KNPV of politiehondendressuur wel fok over bepaalde bloedlijnen, maar niet gehinderd doorallerlei onnodige inmenging. In deze fok worde een gezonde hond, van lichaam en geest het belangrijkst gevonden en naar werkcapaciteiten gekeken.
Natuurlijk hou je verschil in eigenschappen en aanleg. De een werkt liever met een wat "droge, stugge" hond, de ander met een wat zachtere of weer een ander met een wat scherpere hond. Maar alles is wel gericht op werkcapaciteit, dus op karakter en gezondheid. DAT doel is bij iedere fokker van werkhonden gelijk(als het goed is tenminste......)
Zo fokt iedere fokker eigenlijk het type hond waar hij zelf vaak het plezierigst mee werkt. Dus idd bij voorkeur GEEN in menging of bemoeienis van een rasvereniging.
Verder komen veel van de afgerichte honden uiteindelijk bij overheidsdiensten terecht,waar ze voor aankoop grondig gekeurd worden. Des te meer reden om de honden gezond te houden. Zo niet is de hond na dat hij is afgericht niet te verkopen aan enige overheidsdienst.
Verder is het programma fysiek zo zwaar dat honden met afwijkingen al snel "door de mand"vallen. En zo als een ieder wel weet, is de hondenwereld zo klein dat als dat vaker met een product van een fokker gebeurd, deze wel kan stoppen, want "het naampje" heeft deze zo. :wink:
Dus meerdere redenen dan je fokdoel om gezonde honden te fokken.
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Contacteer:

Dick schreef:
Precies Mol, GEEN RV. Want dat is nu net een van deredenen waarom bv het fysiek en de karaktereigenschappen van de werkhondenrassen naar de kl**ten zijn gegaan. Je ziet daarom in de KNPV of politiehondendressuur wel fok over bepaalde bloedlijnen, maar niet gehinderd doorallerlei onnodige inmenging. In deze fok worde een gezonde hond, van lichaam en geest het belangrijkst gevonden en naar werkcapaciteiten gekeken.
Natuurlijk hou je verschil in eigenschappen en aanleg. De een werkt liever met een wat "droge, stugge" hond, de ander met een wat zachtere of weer een ander met een wat scherpere hond. Maar alles is wel gericht op werkcapaciteit, dus op karakter en gezondheid. DAT doel is bij iedere fokker van werkhonden gelijk(als het goed is tenminste......)
Zo fokt iedere fokker eigenlijk het type hond waar hij zelf vaak het plezierigst mee werkt. Dus idd bij voorkeur GEEN in menging of bemoeienis van een rasvereniging.
Verder komen veel van de afgerichte honden uiteindelijk bij overheidsdiensten terecht,waar ze voor aankoop grondig gekeurd worden. Des te meer reden om de honden gezond te houden. Zo niet is de hond na dat hij is afgericht niet te verkopen aan enige overheidsdienst.
Verder is het programma fysiek zo zwaar dat honden met afwijkingen al snel "door de mand"vallen. En zo als een ieder wel weet, is de hondenwereld zo klein dat als dat vaker met een product van een fokker gebeurd, deze wel kan stoppen, want "het naampje" heeft deze zo. :wink:
Ik heb zelf jaren veel pakwerk gedaan bij KNPV en politiehondendressuur, nou ik denk dat 90% van de honden helemaal geen ras is, het was een zeldzaamheid als er een ras echte Duitseherder of Mechel bij zat, het waren bijna allemaal kruizingen uit die twee rassen.

Gr Bertus.
Dick
geregistreerd lid
Contacteer:

idorh schreef:
Dick schreef:
Ik heb zelf jaren veel pakwerk gedaan bij KNPV en politiehondendressuur, nou ik denk dat 90% van de honden helemaal geen ras is, het was een zeldzaamheid als er een ras echte Duitseherder of Mechel bij zat, het waren bijna allemaal kruizingen uit die twee rassen.

Gr Bertus.
Klopt bertus, dat bedoel ik nu juist ook. Maar er wordt wel degelijk door veel fokkers naar de bloedlijnen gekeken. De manier waarop gefokt wordt is niets anders als bij honden met stamboom. Verschillende bloedlijnen zijn zo "vast" als het gaat om uiterlijk en karaktereigenschappen dat je technisch gezien wel over "ras" kan praten. Alleen geen FCI erkend ras.
Tegelijk de bevestiging van wat ik al meldde. Inmenging van een RV is niet altijd even geweldig( Zie de vele voorbeelden hiervan)
gr,
Dick
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Dick schreef:Enneeh voor de mechelaarfan;
heb ik geloof ik ook al aangehaald :denken:
t is makkelijk gezegd t is outcross, maar ik zou zeggen, verdiep je eerst maar eens in wat er ECHT achter zit, er is nl voldoende gesjoemeld in Belgie, MAAR er is relatief makkelijk achter te komen hoe het wel zit

is trouwens wel grappig, maar heb hier dus een teefje zitten die in haar lijnen ook Eik heeft zitten, maar dan in zn jonge jaren (zegt jou genoeg denk ik :pffff: :wink:)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”