Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vraagje over lijnteeld

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

voor het ras is de selectie in de breedte te verkiezen boven de lijnteelt. Als je fouten hebt in je lijn, dan zou je de lijn helemaal moeten opdoeken, dit gebeurt niet. dan gaat men 'bloed verversen'... laat me niet lachen.
Als ik een teef heb die met haar eigenschappen iets kan bijdragen aan het ras en het dus waard is om mee te fokken, dan fok ik ermee. Dan zoek ik een goede reu, en gedekt wordt ze.
Op die manier is de Mechelse herder 100 jaar lang gefokt, en met succes, je kunt geen gezonder ras vinden.
Inteelt kan af en toe eens gebeuren, om eigenschappen te concentreren en beter vererfbaar te maken, maar het mag geen basis vormen van je selectie.

Fokken dient nog altijd gebaseerd te zijn op selectie, en niet op truukjes die zijn toegepast bij het fruitvliegje.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

mechelaar_fan schreef:voor het ras is de selectie in de breedte te verkiezen boven de lijnteelt. Als je fouten hebt in je lijn, dan zou je de lijn helemaal moeten opdoeken, dit gebeurt niet. dan gaat men 'bloed verversen'... laat me niet lachen.
Als ik een teef heb die met haar eigenschappen iets kan bijdragen aan het ras en het dus waard is om mee te fokken, dan fok ik ermee. Dan zoek ik een goede reu, en gedekt wordt ze.
Op die manier is de Mechelse herder 100 jaar lang gefokt, en met succes, je kunt geen gezonder ras vinden.
Inteelt kan af en toe eens gebeuren, om eigenschappen te concentreren en beter vererfbaar te maken, maar het mag geen basis vormen van je selectie.

Fokken dient nog altijd gebaseerd te zijn op selectie, en niet op truukjes die zijn toegepast bij het fruitvliegje.
Een selectie in de breedte is prima maar in combinatie met lijnteelt zou ik zeggen.
Door alleen outcross te gebruiken houd je je ras echt niet gezonder, je haalt de eventuele gebreken uit meerdere lijnen bij elkaar.
Ook kan juist een bepaalde combinatie problemen opleveren.

In iedere nest kunnen problemen voorkomen dus jouw vraag wat je met probleem honden uit een lijnteelt nest doet is niet relevant. Wat doe jij als je een outcross nest fokt en er zitten problemen in ?
Lijkt me dezelfde vraag.
mechelaar_fan
Zeer actief

-fatale gebreken zijn recessief, indien zich een fataal gebrek ontwikkelt, dat dominant zou vererven, dan sterft het onmiddellijk uit.
met lijnteelt ga je de recessieve kenmerken tot expressie brengen, en likwideren.
als je gewoon in de breedte fokt, dan worden die recessieve kenmerken veel meer onderdrukt, de kans is veel kleiner dat ze tot uiting komen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

mechelaar_fan schreef:-fatale gebreken zijn recessief, indien zich een fataal gebrek ontwikkelt, dat dominant zou vererven, dan sterft het onmiddellijk uit.
met lijnteelt ga je de recessieve kenmerken tot expressie brengen, en likwideren.
als je gewoon in de breedte fokt, dan worden die recessieve kenmerken veel meer onderdrukt, de kans is veel kleiner dat ze tot uiting komen.
als je breed fokt en je fokt alleen maar outcross ben je geen fokker maar een vermeerderaar niks meer niks minder je zet hoogts waarschijnlijk honden op de werelddie een zeer vuile gene pole hebben en nooit een meer waarde kunnen leveren aan het ras want zodra je er gericht mee gaat fokken haal je alleen maar elende op je hals.
sorry hoor maar als jij zo zou fokken komen er nooit goede honden uit je kennel omdat ze totaal geen meer waarde hebben.

mol :8):
mechelaar_fan
Zeer actief

nu ken ik heel wat referenties, die fokken zoals ik zou fokken. Deux pottois en Boscaille fokten met goede honden, en hadden daarvoor geen lijnteelt nodig, en ze hebben de beste honden van hun generatie voortgebracht, de nakomelingen van deze kennels zijn de basis voor de fok van de mechelse herder in gans de wereld.
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:nu ken ik heel wat referenties, die fokken zoals ik zou fokken. Deux pottois en Boscaille fokten met goede honden, en hadden daarvoor geen lijnteelt nodig, en ze hebben de beste honden van hun generatie voortgebracht, de nakomelingen van deze kennels zijn de basis voor de fok van de mechelse herder in gans de wereld.
dus lijnteeld, want als dit die 2 kennels de basis zijn zoals jij zegt van de gehele mechellaar dan heb je geen overdreven breede basis dus is het allemaal famillie van elkaar.

mechelaar_fan
Zeer actief

uw argumentatie gaat in tegen de wetenschap van de genetica, en tegen de realiteit, die aantoont dat lekker outgecrosste honden zeer flink presteren. en helaas, de inteeltnakomelingen van die kampioenen zijn dikwijls niets waard. Inteelt op G'bibber, Elgos of Roe heeft nooit veel opgebracht, een gewone outcross was dikwijls bingo.
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Elk ras wat erkent is als rashond en wat uniform is, bedoelende een ras wat allemaal gelijkende herkenbare types zijn, is ontstaan uit in en lijnteeld.

Het belangrijkste is toch wel de basis de gemengde honden waar een ras uit ontstaan en gefokt is.

Dan kan je kans hebben dat de F1 en F2 enz veel variatie kan bezitten in de genen poel, en dan moet men een goed fokker zijn om het uit te bouwen plus toch wel geluk hebben dat er geen kwalijke erfelijke zaken in zitten.

Wilde fok en soms nieuw bloed dmv een gelijkende ander ras is dood gewoon uitstel van ellende.
Ik haal er regelmatig de Saarlooswolfhond bij om dat dat een geweldig voorbeeld is voor hoe het wel en niet moet, maar ook machteloos staan tegen natuurwetten.
Bij dit ras gebeurd het op kleine schaal omdat de RV maar plm 300 hondjes hebben.

Maar net zo goed dat de RV angstvallig ziekelijke of slechte of afwijkende SWH's buiten de media houden, en alleen maar pronken die redelijk uit de bus komen, doen ook heel veel fokkers van welk ras dat dan ook over de hele wereld, dus je weet niet altijd of een ras werkelijk zo gezond is.

Misschien speelt het ook wel een rol een soort natuurlijke selektie met een ras dmv fokken met echte werkhonden of generaties fokken met showhonden?

Gr Bertus.
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:uw argumentatie gaat in tegen de wetenschap van de genetica, en tegen de realiteit,.
juist niet, het is juist bewezen dat lijnteeld betere kwalitijd lever dan outcross, outcross is niet stand vast zelfs niet in een werklijn, een kennis van mijn fokt lijnteeld in de werkhonden om zo zeker van te zijn dat de honden allemaal geschikt zijn voor het geen waar voor ze gefokt zijn

outcross fok is voor mensen die niet kunnen fokken en bang zijn voor situaties die ze zelf kreeren door het niet corect combineren van bloedverwante honden.
lijnteeld versterkt de punten die je vast wil hebben in je honden, en je kan zo ook eventueele onhebblijkheden uit je lijn fokken omdat die nooit met ze allen tegelijk de kop op steken, dus je maakt de hond alleen maar sterker door een monotone gene pole te creeren,en in outcross blijf deze vervuilt met resensieve geneties fouten die zomaar de kop op kunnen steken zonder dat je dan kan weten waar deze vandaan komen.

fransoos
Zeer actief
Mijn ras(sen): franse bulldog
Aantal honden: 10
Contacteer:

Ongelezen bericht door fransoos »

mechelaar_fan schreef:-fatale gebreken zijn recessief, indien zich een fataal gebrek ontwikkelt, dat dominant zou vererven, dan sterft het onmiddellijk uit.
ja in eerste instantie heb je daar gelijk in , de recesieve eigenschappen zullen de eerste jaren waarschijnlijk minder tot uiting komen, maar ze zullen zichg steeds meer en meer in het ras verspreiden, totdat bijna elke hond het gen bij zich draagt en er een epidimie uitbreekt in bijna ieder nest
dan pas heb je het ras behoorlijk naar de klote geholpen, vooral als dit een fatale eigenschap blijkt te zijn
door strenge selectie bij lijnteeld, kan je receciefe kenmerken weg fokken
groetjes Ida en de fransoosjes
Afbeelding

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen
die je begaan hebt...
kitty
Zeer actief
Contacteer:

De kans is uiteindelijk veel groter dat ze tot uiting komen, met alleen outcross weet je niet waar hetzelfde gebrek weer opkomt. Door bepaalde combinaties te maken heb je dan dus meer kans.
Wat andere voor mij al zeiden, het duurt wat langer maar het komt eruit en dan heb je een heel ras vervuilt.
mechelaar_fan
Zeer actief

Neen hoor fransoos, vergeet dat maar. als je twee inteeltlijnen kruist is het heterosiseffect na 2 generaties verdwenen. fokt enkele zwakke genen weg binnen een bepaalde lijn, en je fokt enkele andere zwakke genen weg binnen een andere lijn. je kunt met lijnteelt niet alle nadelige genen wegfokken, want als je lijn ze niet heeft, kun je ze niet wegfokken.
lijnteelt heeft alleen te maken met broodfok, het besparen van dekgeld.

ooh ja, van al die inteelten op tophonden, heb ik er nog geen een op het podium weten staan.

ik krijg zin om van Mol een hondje te kopen, en ook bij een ander geniaal fokker, en dan lekker te outcrossen, om het noodlottige werk teniet te doen.
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:Neen hoor fransoos, vergeet dat maar. als je twee inteeltlijnen kruist is het heterosiseffect na 2 generaties verdwenen. fokt enkele zwakke genen weg binnen een bepaalde lijn, en je fokt enkele andere zwakke genen weg binnen een andere lijn. je kunt met lijnteelt niet alle nadelige genen wegfokken, want als je lijn ze niet heeft, kun je ze niet wegfokken.
lijnteelt heeft alleen te maken met broodfok, het besparen van dekgeld.

ooh ja, van al die inteelten op tophonden, heb ik er nog geen een op het podium weten staan.

ik krijg zin om van Mol een hondje te kopen, en ook bij een ander geniaal fokker, en dan lekker te outcrossen, om het noodlottige werk teniet te doen.
hahahahahaha broodfok,je denkt dat omdat het lijnteeld is dat je alleen maar honden gebruik uit eigen kennel????? hahahahaha man waar zit je verstand,lijnteeld puur op stamboom is het slechtste wat je kan doen, als een fokker al zijn gefokte honden voor de fok zou houden dan zou hij mega groot moeten wonen, en als hij daar van ook nog eens alle famillie zou moeten houden helemaal,kom op zeg brood fok je lult naar je verstand.outcross fok is brood fok zo kan je het ook stellen lekker makkelijk lukraak honden op elkaar knallen en een gene pole vervuilen .

en nog nooit een lijnteeld hond op podium zien staan? moet je toch eens op show gaan kijken,of eens rond gaan vragen in de hollandse herder wereld werklijn wie daar de man is.

en een hond bij mijn kopen hahahahahaha man zoveel geld heb jij niet.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mechelaar_fan schreef:nu ken ik heel wat referenties, die fokken zoals ik zou fokken. Deux pottois en Boscaille fokten met goede honden, en hadden daarvoor geen lijnteelt nodig, en ze hebben de beste honden van hun generatie voortgebracht, de nakomelingen van deze kennels zijn de basis voor de fok van de mechelse herder in gans de wereld.
nu noem je net 2 kennels op die WEL DEGELIJK lijnteelt gebruiken :denken: Boscaille durfde zelfs zo af en toe inteelt aan om daarna idd even uit de lijn te stappen en dan weer terug naar de lijn te gaan :pffff:

verder is Bor misschien geen lijnteelt combi (weet ik niet, want ik ken de lijnen van Bor niet) maar weet ik bijna zeker dat haar ouders ook voortkomen uit lijnteelt combinaties
mechelaar_fan
Zeer actief

een éénmalige inteeltcombinatie is nog wat anders dan generaties lang lijnteelt, met af en toe 'bloedverversing.
en Lebon was geen lieverd voor de slechte honden die uit de inteeltcombinatie kwamen, die werden zonder pardon gelikwideerd.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

mechelaar_fan schreef:een éénmalige inteeltcombinatie is nog wat anders dan generaties lang lijnteelt, met af en toe 'bloedverversing.
en Lebon was geen lieverd voor de slechte honden die uit de inteeltcombinatie kwamen, die werden zonder pardon gelikwideerd.
En wat gebeurt er dan met slechte honden uit een outcross combinatie?
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:een éénmalige inteeltcombinatie is nog wat anders dan generaties lang lijnteelt, met af en toe 'bloedverversing.
hahahahahaha zie je dat dus maar lult zoals je pet staat lijnteeld is minder heftig dan inteeld omdat je met in teeld zowel de goede als de slechte eigenschappen van 2 bloedverwanten honden vader dochter moeder zoon vast legt in je gene pole en ja tuurlijk ga je dan een outcross doen op je inteeld product om zo je gene pole weer wat ruimte te geven.

mechelaar_fan
Zeer actief

Martijn schreef:
mechelaar_fan schreef: ooh ja, van al die inteelten op tophonden, heb ik er nog geen een op het podium weten staan.
Dat komt omdat je de hele tijd met je kop in het zand zit.
noem er dan één, forumgenie.
verdiep je eens in populatiegenetica, maar dat zal te moeilijk zijn voor u, lees eens een wetenschappelijk werk hieromtrent, in Wageningen zitten er knappe koppen.
mechelaar_fan
Zeer actief

Mol schreef:
hahahahahaha zie je dat dus maar lult zoals je pet staat lijnteeld is minder heftig dan inteeld omdat je met in teeld zowel de goede als de slechte eigenschappen van 2 bloedverwanten honden vader dochter moeder zoon vast legt in je gene pole en ja tuurlijk ga je dan een outcross doen op je inteeld product om zo je gene pole weer wat ruimte te geven.

ik stel dus vast dat jij ook veel van je gefokte honden noodgedwongen likwideert.
goed om weten. zet dat maar in je reclamefolder.
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:
Mol schreef:

ik stel dus vast dat jij ook veel van je gefokte honden noodgedwongen likwideert.
goed om weten. zet dat maar in je reclamefolder.
je trekt nog al conclusies waar je niks van kan weten, dus je loop te vissen naar dingen die er niet zijn.

mechelaar_fan
Zeer actief

met lijnteelt kun je niet anders dan likwideren van verzwakte nakomelingen. het is trouwens de bedoeling van inteeltcombinaties volgen jou. met inteelt komen gebreken naar boven.
Dit is ook waarom in de F1 het heterosis-effect plaatsgrijpt, maar denk nu niet dat je door inteelt alle zwakke genen wegfokt. Dit wordt aangetoond door het feit dat het heterosis-effect in de F3 volledig verdwenen is. De F3-populatie is gelijk aan de controlegroep, dit is aangetoond met erwten, fruitvliegjes, muizen, tarwe enz....

Maw voor de populatie doe je niets goed, het is gewoon een korte termijneffect dat je bekomt door inteeltcombinaties.
Een langdurig effect kan alleen worden bekomen door volgehouden selectie in de breedte. Een brede bloedbasis is een garantie voor gezonde dieren.
Mol
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:met lijnteelt kun je niet anders dan likwideren van verzwakte nakomelingen. het is trouwens de bedoeling van inteeltcombinaties volgen jou. met inteelt komen gebreken naar boven.
Dit is ook waarom in de F1 het heterosis-effect plaatsgrijpt, maar denk nu niet dat je door inteelt alle zwakke genen wegfokt. Dit wordt aangetoond door het feit dat het heterosis-effect in de F3 volledig verdwenen is. De F3-populatie is gelijk aan de controlegroep, dit is aangetoond met erwten, fruitvliegjes, muizen, tarwe enz....

Maw voor de populatie doe je niets goed, het is gewoon een korte termijneffect dat je bekomt door inteeltcombinaties.
Een langdurig effect kan alleen worden bekomen door volgehouden selectie in de breedte. Een brede bloedbasis is een garantie voor gezonde dieren.
ja hoor wedden dat als jij zo fokt met een X ras en ik fokt op mijn menier met ras X dat ik je alle hoeken van de ring laat zien binnen 5 jaar tijd
het is bewezen dat lijnteeld vast type geeft en dat outcross op outcross rommel geeft met her en der een uitschieter en deze nooit gebruikt kunnen worden voor verdere type fok .
bij muizen zijn er maar 20 erfelijke factoren aan getoont dus kan je na gaan hoeveeldit bij honden zijn.
kom dan eens met goede tegen argumenten waar uit blijkt dat outcross vas type blijft geven en dat outcross de gewnste eigenschappen door geeft

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Om even terug te komen op mijn begin topic............

Martijn, Mol en Idorh, bedankt voor jullie inbreng. Hier heb ik wat aan.
Ik ben zelf ook zeker van plan door te gaan met lijnteelt. Hoe het in mijn ras gaat weet ik, maar ik was benieuwd naar andere ervaringen en rassen.

Door de 'argumenten' van Mechelaar_fan weet ik weer zeker dat ik op de goede weg zit :wink:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

en een hond bij mijn kopen hahahahahaha man zoveel geld heb jij niet
Pups brachten toch geen geld in het laatje? Fokken was toch uit liefde voor het ras? :wink: :roll: :mrgreen: (voor de zekerheid 3 smilies)

Ik kan niet zeggen dat ik álles snap wat hier in de gauwigheid allemaal over fokken verteld wordt. Maar dat lijnteelt verhaal lijkt me wel het logischt eigenlijk.
Mol
Zeer actief

sample schreef:
en een hond bij mijn kopen hahahahahaha man zoveel geld heb jij niet
Pups brachten toch geen geld in het laatje? Fokken was toch uit liefde voor het ras? :wink: :roll: :mrgreen: (voor de zekerheid 3 smilies)

Ik kan niet zeggen dat ik álles snap wat hier in de gauwigheid allemaal over fokken verteld wordt. Maar dat lijnteelt verhaal lijkt me wel het logischt eigenlijk.
hahahaha nee maar als hij een hond bij mijn zou willen kopen zou hij het niet kunnen betalen omdat ik voor geen 1 enkele prijs een hond aan hem zou verkopen.

mechelaar_fan
Zeer actief

Aan alle goedegelovige zielen die Mol en de zelfverklaarde god Martijn geloven, als ik de tijd heb, zal ik eens een stukje posten over populatiegenetica, met referenties naar wetenschappelijke studies. dan zul je de opmerkingen van beide zelfverklaarde genieën net zo erg vinden als ik.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Herman,

je spreekt je zelf wel erg tegen,
eerst heb je het over dat Boscaille en des Deux Pottois geen lijnteelt/inteelt gebruiken,
wijs ik je daarop dan doen ze dat ineens wel, maar liquideren slechte pups (was mij ook bekend, is ook iets wat je moet kunnen, maar wat wel een vereiste is als je (incidenteel) zo kort op je lijn gaat)
en idd, na een inteelt combi is het verstandig om de lijn uit te gaan, maar met de volgende combi kan je dan echt wel weer terug de lijn in (en dat doen zij ook)

t blijft gewoon een feit dat uit een outcross nest je de capaciteiten (show of sport) niet kan voorspellen en uit een goed lijnteelt nest wel :mrgreen:
sample
Zeer actief

Mechelaar-fan........graag!

Ik vind de discussie superinteressant om te lezen en kan me met mijn boerenhondenverstand prima vinden in dat lijnteelt verhaal. Maar ergens in mijn achterhoofd kriebelt ook een heel klein beetje de "inteelt/incest" gedachte. Vanuit menselijke dinges gezien.

Wak me namelijk afvraag is het volgende:

Als íedereen keurig volgens de lijnteelt regels zou fokken, dan is elke hond verwant aan elkaar na een aantal jaren. Heb je dan nog de mogelijkheid "outcross" te fokken van een bepaald ras? Of zul je dan van ellende een naastliggende soort erop moeten gaan zetten?

En zelfs in dat recessieve-genen-verhaal kan ik me prima vinden. Lijnteelt veróórzaakt geen mankementen, ze komen erdoor aan het licht, zei Mol. In mijn ogen een prima argument, kan ik inkomen. Aan de andere kant, wat doe je met die wetenschap? Doordat in lijnteelt allerlei honden familie van elkaar zijn, hou je toch júist die recessieve kenmerken in de nakomelingen? En als je alleen outcross zou fokken, blijven die kenmerken toch juist lekker recessief? En zijn dus te verwaarlozen bij het fokken?

Hahaha, ik vind dit echt leuk om over na te denken.

Anyhow........laat maar zien die andere kant vant verhaal :mrgreen:
mechelaar_fan
Zeer actief

weet je welke mankementen er aan het licht komen?
leuke zaken zoals levershunts, allergieën, nierblokkades, gebrekkige weerstand, open plasbuizen, niet ingedaalde ballen, open ruggen, epilepsie, hartproblemen, verkorte levensverwachting.... sommige gebreken zie je bij de geboorte, andere zie je pas jaren later... leuk is anders, het zal je hond maar wezen. En dan moet je ook nog selecteren op positieve kenmerken.Het is kortzichtig om een logaritmisch aantal combinaties door een paar generaties inteelt in de gewenste banen te leiden. Bovendien, 90% van het DNA wordt niet gebruikt, maar wel steeds verantwoordelijk is voor verrassingen.

Inteeltcombinaties kunnen af en toe om eigenschappen vast te leggen en beter vererfbaar te maken, wel overwogen, maar mogen zeker niet de hoeksteen vormen van de fok. De raspopulatie in zijn geheel verbetert er niet door, dit heb je wel met een brede selectie, dan duurt het langer eer je resultaat hebt, maar het resultaat is dan wel veel stabieler.

Wanneer 2 inteeltlijnen gekruist worden, dan krijg je het heterosis effect. Omdat de zwakke genen eruit gefokt zijn, krijg je een generatie die geniet van de 'bastaardkracht'. echter, na enkele generaties komen al die weggefokte gebreken terug opduiken, en is er van bastaardkracht geen sprake meer. Overigens, hoe meer de lijnen aan elkaar verwant zijn (vb binnen een hondenras) hoe minder bastaardkracht.
Boscaille heeft maar 25 jaar gefokt, en 2Pottois maar 20 jaar, zo lang waren hun bloedlijnen niet. Van Steenbrugghe is begonnen met nakomelingen van Cartouche (G'Bibber), Clip (G'vitou) en Eik (KNPV?), maar zijn dekreu van de tweede generatie (Elgos) had een totaal andere afstamming.
zij gebruikten een heel brede basis van KNPV, NVBK en FCI-stamboomhonden.

en inderdaad, wanneer binnen een ras alle honden familie zijn van elkaar, wordt het onmogelijk om bepaalde gebreken eruit te fokken.
sample
Zeer actief

Ben ik erg naïef als ik stel dat (ook al klinkt de lijbteelt policy me erg logisch in de oren) in het "wild" dieren ook zorgen dat ze een partner uit een andere familie vinden?

Als je kijkt naar kuddes olifanten en troepen met leeuwen........alle vcrouwtjes daarvan blijven bij de kudde. De mannetjes gaan hun eigen kudde zoeken. Op die manier wordt vrij automatisch inteelt voorkomen.

Waar ik benieuwd naar ben is hóe je een recessieve eigenschap uit je lijn fokt, als je binnen die lijn blijft. Want als jij bekend bent met die eigenschap, is je nest inderdaad voorspelbaar. Dan zal de kans groot zijn, dat de nakomelingen allemaal die eigenschap hebben. Zeker als je het binnen de familie houdt.

En honden liquideren omdat ze mankementen hebben, lijkt me niks met de fok te maken hebben. Tis hoogstens ter voorkoming van fokken met een verkeerde hond. Maar er lopen dan ook nog anderen rond, die die genen met zich meedragen en waar je het niet gelijk aan ziet misschien? Ik bedoel eigenlijk...is een hond liquideren vanwege slechte (zichtbare on onzichtbare) eigenschappen, niet een beetje struisvogelpolitiek spelen? Als je het beest namelijk liquideert, zie je hem niet meer. Maar maakt dat je lijn in orde?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”