Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwemmen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Balhou
geregistreerd lid

Zwemmen

Ongelezen bericht door Balhou »

Vandaag is mijn mechelaar teef voor de 1ste maal gaan zwemmen in een vijver nl stokjes apporteren.
Ze had er fun in en ik ook.
Voor de conditie is het goed en met mijn andere honden ga ik hetzelfde proberen.
Ook laat ik haar apporteren aan de rekker om spieren te kweken die ze al eigenlijk heeft want het is een atletische hond.
:gjump:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Goed zo Balhou! Het koelt ze ook nog eens lekker af met deze hitte en het is goed voor de spieren. Marouck zwemt al vanaf dat ze een week of 10 was en ik vind het heerlijk zo'n zwemster (behalve als ik net gedweild had :wink: )
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hera is ook gek op water, bij onze herderclub loopt een sloot en dat is met dit weer dolle pret....na, voor , tijdens de training lekker afkoelen in het water.
Hera en Ghaya maken er soms een sport van om een zo hoog mogelijke sprong in het water te maken...... :mrgreen:
Balhou
geregistreerd lid

Gisteren heeft de volgende de vijver ook verkend en bij het apporteren in het water dook er opeens een vis op.
Toen mijn hond deze vis opmerkte begon hij als een gek er naartoe te duiken met zijn kopke onder water alsof hij ging snorkelen.
Vanavond is het aan de laatste aan de beurt... eens kijken hoe hij erop zal reageren. :denken:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Hey cool, je hond gaat vissen. Zet je de BBQ aan? :wink:
Balhou
geregistreerd lid

sample schreef:Hey cool, je hond gaat vissen. Zet je de BBQ aan? :wink:
Grappig eigenlijk om te zien.
Mijn laatste hond heeft de vijver ook zonder probleem ingedonken, natuurlijk met een apportje als stimulans.
Dit wordt een wekelijkse zwempartij, zeker met dit weertje momenteel.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Kijk wel uit met stilstaand water ivm botulisme en blauwalg met deze temperaturen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

mijn hond kan sinds kort ook zwemmen .
een bewuste keuze want het africhtingsprogramma wat ik nu volg moet een hond kunnen zwemmen , en hij vind het leuk zeker met deze tropische temperaturen neemt hij na de training met veel plezier een frisse duik :wink:
Tivaatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Tivaatje »

Weeh, ik heb zo'n truttige Dober-tut-teef die slechts tot de knietjes het water in gaat en verder echt niet. Ook niet als onze andere Dober wel het water in gaat (die zwemt dus wel) en wij ook. Ook niet achter een speeltje aan. Ook niet aan de lijn. Vorig jaar meegenomen aan de lijn, ging toen uiteindelijk wel, maar alleen als je naar de overkant kan (een riviertje of zo), niet het meer op. Ook dit jaar op vakantie weer eens geprobeerd, maar ho maar. Niks ervan. Ik WIL niet. (dat zegt Tiwa dan...)
Alleen in zee gaat ze wat verder, maar alleen zover dat haar pootjes de grond nog raken. Zucht. Ik heb het opgegeven, zat na deze zomerse zwem-worstel-partij weer onder de schrammen.
Oke, toch weer een Dober die niet zwemt. Ik geef het op. Wel jammer hoor, als ik jullie berichtjes lees en andere honden zo lekker in het water zie plonsen, ik ben zelf gek op water en zou het heerlijk vinden om samen te zwemmen. Maar goed, we hebben nu de deal dat Tiwa op de handdoek past (daar gaat ze dan uiteindelijk op liggen, tot we terug uit het water komen. Eigenlijk wel zo handig en veilig voor je spulletjes :wink:
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

Tivaatje schreef:Weeh, ik heb zo'n truttige Dober-tut-teef die slechts tot de knietjes het water in gaat en verder echt niet. Ook niet als onze andere Dober wel het water in gaat (die zwemt dus wel) en wij ook. Ook niet achter een speeltje aan. Ook niet aan de lijn. Vorig jaar meegenomen aan de lijn, ging toen uiteindelijk wel, maar alleen als je naar de overkant kan (een riviertje of zo), niet het meer op. Ook dit jaar op vakantie weer eens geprobeerd, maar ho maar. Niks ervan. Ik WIL niet. (dat zegt Tiwa dan...)
Alleen in zee gaat ze wat verder, maar alleen zover dat haar pootjes de grond nog raken. Zucht. Ik heb het opgegeven, zat na deze zomerse zwem-worstel-partij weer onder de schrammen.
Oke, toch weer een Dober die niet zwemt. Ik geef het op. Wel jammer hoor, als ik jullie berichtjes lees en andere honden zo lekker in het water zie plonsen, ik ben zelf gek op water en zou het heerlijk vinden om samen te zwemmen. Maar goed, we hebben nu de deal dat Tiwa op de handdoek past (daar gaat ze dan uiteindelijk op liggen, tot we terug uit het water komen. Eigenlijk wel zo handig en veilig voor je spulletjes :wink:
mijn hond had eerst ook angst van water en voor mij moest hij niet zwemmen . maar op de hondenschool is er een hond die met reddingshonden traint dus mensen uit het water halen ed . en deze man is echt heerlijk goed met honden te leren zwemmen , zelfs met waterangst . anders moet je je eens bevragen bij iemand op jouw club of die niemand kent die aan redingswerken doet . eerst gaat je hond het vreselijk vinden maar alks hij eens weet hoe het moet krijg je haar zelfs niet meer uit het water :ok:
Balhou
geregistreerd lid

Inge schreef:Kijk wel uit met stilstaand water ivm botulisme en blauwalg met deze temperaturen :wink:
gevaarlijk ofzo!!! :denken:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Balhou schreef:
Inge schreef:Kijk wel uit met stilstaand water ivm botulisme en blauwalg met deze temperaturen :wink:
Ja, kunnen ze behoorlijk ziek van worden!
Groetjes Inge
Afbeelding

qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ach, hier nog zo'n dobermormel die weigert om te zwemmen :mrgreen:
stel je voor dat je te nat wordt en zelfs geen grond meer onder je kan hebben, of nog erger, kopje onder gaat :N:

tivaatje? heet jullie andere hond guido toevallig of niet?
Balhou
geregistreerd lid

Inge schreef:
Balhou schreef:
Oei!!! ik merk toch niets op... Hopelijk geen nevenwerkingen.
Toch bedankt voor de info :ok:
qyan

Balhou schreef:
Inge schreef:
Balhou schreef:
Oei!!! ik merk toch niets op... Hopelijk geen nevenwerkingen.
Toch bedankt voor de info :ok:
zodra er sprake is van botulisme of blauwalg komen er waarschuwingen bij het water te staan.
hier in den haag staan de waarschuwingen al.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Is niet altijd zo Wendy. Zeker in de vennen in het bos staan hier geen waarschuwingen, wel in de openbare zwemgelegenheden.
2 weken geleden is er in Lommel (net over de grens in Belgie) wel blauwalg geconstateerd geloof ik. Er is wel ergens een tt-pagina die de waarschuwingen meldt, maar ik zou ff moeten zoeken welke dat is (tenminste, in Nederland)
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

tt pag 725 (in Nederland)
Groetjes Inge
Afbeelding

qyan

oh, ok weer wat geleerd.
hier worden wel alle waarschuwingen bij het water neer gezet, althans, de plekken waar ik meestal met qyan kom dan en dat zijn niet alleen openbare zwemgelegenheden.
pff, ben 's zomers wel blij dat ie niet zwemt geloof ik :mrgreen:
Wombat
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wombat »

Moet je met het zwemmen wachten tot de pup alle inentingen heeft gehad, of mag het ook al eerder? Onze Wombat (Mechelaar van 9 weken) is al twee keer in de sloot gevallen. Ze wist niet hoe snel ze er weer uit moest komen, dus ik wil graag met haar echt in het water om de nare slootervaring te vergeten. Liefst dus aan een watertje met een strandje zodat ze lekker rustig het water in kan lopen.
Maar misschien is het beter om nog een paar weekjes te wachten?
Groetjes van RobenGer & Wombat
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hmmm...ik weet niet of het echt kwaad kan. Marouck was 10 weken oud toen ze uit zichzelf het water in sprong en ging zwemmen. Dat was echter eind oktober, begin november, niet in een periode dus dat het gevaarlijk kon zijn ivm blauwalg of botulisme.
Volgens mij komen blauwalg en botulisme echter met name in stilstaand water voor, kun je dus stromend water vinden wat er schoon uitziet zou je het kunnen proberen. Je kunt ook voor de zekerheid een paar weekjes wachten, zwemmen kunnen ze ook leren als ze al wat ouder zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Tivaatje
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Tivaatje »

ach, hier nog zo'n dobermormel die weigert om te zwemmen
stel je voor dat je te nat wordt en zelfs geen grond meer onder je kan hebben, of nog erger, kopje onder gaat

Hoi Wendy, ja het zijn inderdaad Tiwa en Gido. Alles goed bij jullie??

De eerste keer dat Tiwa met mij het water in ging, liep ik langzaam achteruit en lokte haar zo mee. Wat deed die tut nou, bleef ze gewoon doorlopen en verdween met haar kop onder water :80: ! Had ze effe niet door dat dat niet gaat. Sindsdien heeft ze water tot een 'big no no' :neenee: verklaard. Tja.
Moet je met het zwemmen wachten tot de pup alle inentingen heeft gehad, of mag het ook al eerder?
Waar je voor uit moet kijken is de ziekte van weil , dat kunnen ze in water oppikken. Het beste is om te wachten tot je pup in ieder geval z'n tweede enting heeft gehad (dat is met 9 weken). En in ieder geval stilstaand water vermijden.
Ik kan me herinneren dat honden die heel veel in het water komen zelfs wordt aangeraden om een extra inenting voor de ziekte van weil te halen...
Ik houd het zelf het liefst bij de zee. Effe wachten tot de drukte voorbij is (of even naar Noordwijk of Monster), geen botulisme, blauwalg ed. en goed tegen vlooien en teken... :E:
qyan

Tivaatje schreef:
ach, hier nog zo'n dobermormel die weigert om te zwemmen
stel je voor dat je te nat wordt en zelfs geen grond meer onder je kan hebben, of nog erger, kopje onder gaat

Hoi Wendy, ja het zijn inderdaad Tiwa en Gido. Alles goed bij jullie??

De eerste keer dat Tiwa met mij het water in ging, liep ik langzaam achteruit en lokte haar zo mee. Wat deed die tut nou, bleef ze gewoon doorlopen en verdween met haar kop onder water :80: ! Had ze effe niet door dat dat niet gaat. Sindsdien heeft ze water tot een 'big no no' :neenee: verklaard. Tja.
Moet je met het zwemmen wachten tot de pup alle inentingen heeft gehad, of mag het ook al eerder?
Waar je voor uit moet kijken is de ziekte van weil , dat kunnen ze in water oppikken. Het beste is om te wachten tot je pup in ieder geval z'n tweede enting heeft gehad (dat is met 9 weken). En in ieder geval stilstaand water vermijden.
Ik kan me herinneren dat honden die heel veel in het water komen zelfs wordt aangeraden om een extra inenting voor de ziekte van weil te halen...
Ik houd het zelf het liefst bij de zee. Effe wachten tot de drukte voorbij is (of even naar Noordwijk of Monster), geen botulisme, blauwalg ed. en goed tegen vlooien en teken... :E:
hoi marjolein,
ja hoor, hier gaat alles eindelijk een keer goed (afkloppen en niet te hard roepen :wink: )
jullie helemaal gestopt met de africhting trouwens?

tja, qyan is nu tot 3x toe kopje onder gegaan met een flinke slok water, voor hem hoeft het niet zonodig meer :mrgreen:
ookal geprobeerd om er zelf in te gaan, maar hij komt niet en gaat fijn aan het spelen met voorbij komende honden en liggen wij in het water :denken:
nou ja, dan maar niet zwemmen, als ie het echt warm heeft gaat ie wel een stukje het water in, maar niet te ver :mrgreen:
Noah
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Noah »

Noah vindt het heerlijk om te zwemmen. Op vakantie in Zwitserland presteerde hij t zelfs een stukje onder water te zwemmen en iets op te duiken... zou t dan toch een zeehond zijn?? :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”