Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Excuse

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Excuse

Ongelezen bericht door jidde »

Ik merk vaak dat mensen een excuse gebruiken voor uitvallen naar andere honden. Tuurlijk, het is de oorzaak, maar mag het dan ook maar goed gevonden worden dan?

Een voorbeeld. Een keer liep ik langs een caravan (we stonden op een groot veld, zelf ook in een caravan). We moesten er wel langs, want als we omliepen kwam er een kruising labrador/mechelaar achter onze kont aan :mrgreen: Afijn, ik loop met een jolende Nanni, ze was superblij dat ze mee mocht. Komt er een opeens een bouvier reu naar buiten gestierd en begint re grommen en te blaffen naar Nanni. Ze gaan bekvechten. Ik weet dat die reu een keer door 4 herders tegelijk aangevallen is, hij moest (van vorige eigenaar) namelijk van zich af leren bijten. Bouvier heeft de pik op alle herders. Later is Nanni nog door 3 jack russells van het zelfde gezin 3 maal aangevallen. En elke keer weer, ja ze hebben een hekel aan herders :roll:
PRima, dat verklaart wel de oorzaak. Maar mogen mensen het dan maar goed keuren dat hij zich ook agressief opstelt tegen alle herders?
Nanni is ook genoeg aangevallen, maar ik pik niet als zij zelf aanvalt! Ook al is het in haar ogen misschien logisch, ik ga het niet als excuse gebruiken hoor.

Brand maar los :mrgreen:
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Ik "geloof" dingen als: "Ze hebben een hekel aan herders" eigenlijk niet zo. Kan me nauwelijks voorstellen dat honden een hekel hebben aan een bepaalde soort, kleur of grootte. Volgens mij doen honden niet aan discriminatie.

Maar goed, een excuus is het niet. Een verkláring misschien hoogstens. alhoewel ik het dus een kulverklaring vind.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

de oudste teef van mijn heeft een bloed hekel aan herders ,tuurlijk kreeg ze ze op haal falie als ze leelij deed maar ze bleef het gewoon weg doen, maar moet ik zeggen dat ze bijna allemaal een hekel hebben aan herders en waarom ,denk omdat ze het geleerd hebben van de oudste teef

mol :8):
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

In sommige gevallen zullen hondenbazen snel een uitvlucht zoeken en verklaren dat hun hond nou eenmaal een hekel heeft aan een bepaald soort ras. Die mensen zeggen het meer om het probleem van zich af te schuiven. Het is nou eenmaal zo...dus hoef ik er niets aan te doen.

Maar in heel veel gevallen zal het ook gewoon kloppen. Het kan best zijn dat een hond veel nare ervaringen heeft met een bepaald ras en daar agressief op reageert. Honden hebben ook ogen in hun kop, dus ze herkennen een herder of jack russel volgens mij prima.
Als een hondenbaas zijn eigen hond onder controle houdt en daarna verklaart dat hij dit doet omdat zijn hond een probleem heeft met een bepaald hondenras, dan is dat in mijn ogen geen probleem.
olijfje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door olijfje »

Mijn teefje is een aantal jaar terug een keer aangevallen door een mechelse herder. Mechelaar had haar goed te pakken gehad. Hechtingen en krammetjes waren het resultaat.

Of het daardoor komt dat ze nu slecht met andere honden om kan gaan zou ik niet durven zeggen.
Wel is me ook opgevallen dat zodra ze een mechelse herder ziet haar rugharen recht overend staan.. Ik loop er dan ook maar met een boogje omheen. Bij andere honden kan ze staan kwispelen zelfs even spelen, maar uit het niets valt ze dan aan.... :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

sample schreef:Ik "geloof" dingen als: "Ze hebben een hekel aan herders" eigenlijk niet zo. Kan me nauwelijks voorstellen dat honden een hekel hebben aan een bepaalde soort, kleur of grootte. Volgens mij doen honden niet aan discriminatie.
ja hoor m'n hond heeft een hekel aan alles wat maar op een JR lijkt omdat hij diverse malen erdoor als pup aangevallen is.... :wink: natuurlijk keur ik het niet goed, en krijgt ie flink op z'n donder... maar ik weet wel wat er leeft in z'n hoofdje wat dat betreft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Nina heeft een hekel aan klein druk spul dus daar hou ik haar bij aangelijnd. Mocht ze uitvallen, dan krijgt ze een correctie. Ik hou er niet van als mijn honden agressief doen. Ze mogen best een hekel hebben aan andere honden, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er dan maar op mogen duiken en gaan scheuren.
Groetjes Rob
jidde

Tarz schreef:Nina heeft een hekel aan klein druk spul dus daar hou ik haar bij aangelijnd. Mocht ze uitvallen, dan krijgt ze een correctie. Ik hou er niet van als mijn honden agressief doen. Ze mogen best een hekel hebben aan andere honden, maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er dan maar op mogen duiken en gaan scheuren.
Kijk, zo denk ik dus ook :ok: En vaak is die hond "maar" 1x aangevallen door dat ras. Als hij dan elke hond gaat aanvallen van dat ras, blijf je toch in een cirkel terecht??

Bijna altijd als een hond op Nanni afdendert en te keer gaat hoor ik: hij is een keer aangevallen door een herder. Ja dus\??? Dan mag hij het ook doen??? :denken:
Nanni is ook geen lieverdje, ga dus niet zeggen: ja ze is al zooo vaak aangevallen, dus zij mag het nu ook doen. Nee, ik bepaal wanneer er uitgevallen wordt, niet Nanni :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Honden kunnen wel degelijk een hekel hebben aan een bepaald ras of type hond zoals ze ook duidelijk voorkeuren kunnen hebben voor bepaalde soorten of types.

Wel onzin natuurlijk om dit dan als excuus te gebruiken bij incidenten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tarz schreef: maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er dan maar op mogen duiken en gaan scheuren.
zou lekker worden als iedereen dat toe zou laten :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jidde

malinois schreef:
Tarz schreef: maar dat hoeft niet te betekenen dat ze er dan maar op mogen duiken en gaan scheuren.
maak ik helaas mee hoor... Dat hondjes gewoon lelijk doen en dan roept baasje: ja hij heeft een hekel aan herders... :denken: Tja, vind je het gek? Als hij tegen alle herders zo doet, tref je een keer de verkeerde
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
malinois schreef:
maak ik helaas mee hoor... Dat hondjes gewoon lelijk doen en dan roept baasje: ja hij heeft een hekel aan herders... :denken: Tja, vind je het gek? Als hij tegen alle herders zo doet, tref je een keer de verkeerde
ja helaas lopen er nog steeds zulke mensen rond....
Afbeelding
Arko04
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arko04 »

Sample schreef:Ik "geloof" dingen als: "Ze hebben een hekel aan herders" eigenlijk niet zo. Kan me nauwelijks voorstellen dat honden een hekel hebben aan een bepaalde soort, kleur of grootte. Volgens mij doen honden niet aan discriminatie.
Neem dan toch maar van mij aan dat, dat wel degelijk het geval is!

Mijn Duitse Herder had echt een spuughekel aan labradors. Voor de rest kon ie prima met andere honden overweg. Maar als ik een labrador zag, moest ik hem altijd gelijk aanlijnen. Anders greep ie hem, 100% zeker!
Laatst gewijzigd door Arko04 op 08 aug 2004 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Arko04 schreef:
Sample schreef:Ik "geloof" dingen als: "Ze hebben een hekel aan herders" eigenlijk niet zo. Kan me nauwelijks voorstellen dat honden een hekel hebben aan een bepaalde soort, kleur of grootte. Volgens mij doen honden niet aan discriminatie.
Neem dan toch maar van mij aan dat, dat wel degelijk het geval is!

Mijn Duitse Herder had echt een spuughekel aan labradors. Voor de rest kon ie prima met andere honden overweg. Maar als ik een labrador zag, moest ik hem altijd gelijk aanlijnen. Anders greep ie hem, 100% zeker!
dat hebben die van mijn met herders

mol :8):
jidde

Ik geloof wel degelijk dat honden aan bepaalde rassen een hekel heeft! alleen kwam ik een keer een westy tegen die aangevallen was door een Argentijnse Dog. Maar hij viel ook Nanni aan. Ik snap dan niet het verband argentijn-duitse herder :roll:
Arko04
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Arko04 »

Het bulletje dat ik nu heb, kan gelukkig met alle honden overweg :ok:
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Tarz houdt niet zo van andere honden maar aan herders heeft hij echt een hekel. En ja hij is 1 keer echt aangevallen door een herder en daarom is hij er zo fel op. Maar dat zegt niet dat ik hem laat blaffen. Ik lijn hem dan aan of leid hem af en dan gaat het wel goed.
Groetjes Rob
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nee natuurlijk mag je je hond niet agressief laten zijn als je weet dat hij bv een hekel heeft aan JR / Herders / of misschien wel alle honden? :mrgreen:

Maar ik denk niet dat het dan zozeer als excuus gebruikt wordt, maar meer als uitleg. Net zoals ik bv met Moritz doe als hij weer eens hevig blaft naar mensen dan zeg ik ook 'hij bijt niet hoor, hij blaft omdat hij bang is'. Is niet bedoeld als excuus, maar meer als uitleg en geruststelling.
Of als Kaya loops is en erg narrig, dan hou ik haar natuurlijk bij me, maar aan de riem kan ze dan op afstand ook weleens lelijk doen (of weer zo'n eikel die zijn loslopende hond erop af laat gaan). Dan zeg ik ook 'tja ze is narrig omdat ze loops is'.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
stefsam
Actief
Mijn ras(sen): staffordshire bull terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door stefsam »

Mijn honden vallen meestal naar andere honden uit als ze samen zijn.Ik weet niet wat dat is,misschien beschermingsdrift??
Als ik ze apart meeneem gaat het goed.Oke de reu is iets feller naar andere reuen,maar over het algemeen gaat het dan veel beter :mrgreen:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

sample schreef:Ik "geloof" dingen als: "Ze hebben een hekel aan herders" eigenlijk niet zo. Kan me nauwelijks voorstellen dat honden een hekel hebben aan een bepaalde soort, kleur of grootte. Volgens mij doen honden niet aan discriminatie.

Maar goed, een excuus is het niet. Een verkláring misschien hoogstens. alhoewel ik het dus een kulverklaring vind.
onze vorige reu is toen hij 11 mnd was vanachter gegrepen door een blauwe dog , dat is hij de rest van zijn leven niet meer vergeten. Elke blauwe die hij tegenkwam wilde hij het liefst vermoorden :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Huts moet niets van opdringerige mormels hebben. Ze is daar ontelbare keren door gegrepen. Ze zal ze niet zo maar aanvallen maar ik moet haar wel dicht bij me houden. Als zo'n ding dan toh te dicht in de buurt komt, tja. Ik straf haar niet maar trek haar weg. Hoe harder ik straf hoe fanatieker ze wordt dus ik negeer het maar, dat werkt beter.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Honden discrimineren wel degelijk. Zowel positief als negatief. Zo was Tagor als puppy helemaal gek van zwarte honden. Vond ie geweldig en wilde hij altijd mee spelen.
Maar hij heeft ook dankzij de zeer stoere baas van een Rottweiler een bloedhekel aan dat ras gekregen.
Aan reuen heeft ie geen hekel, maar hij is dominant en met een reu die niet inbind gaat ie dan de strijd aan. Is geen excuus, is een oorzaak. Dat betekent overigens niet dat wij hem maar zijn gang laten gaan, want als ie wel in de clinch ligt grijpen we in en dringen bij de eigenaar van de andere hond erop aan dat ook te doen.
Persoonlijk denk ik dat de reden waarom mensen een excuus voor het gaan knokken toch is dat ze het eigenlijk genant vinden dat hun hond knokt en daarom maar een reden zoeken.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

mijn honden doen het erg goed met honden en hebben ook nog nooit gevochten.

sam kán wel eens lullig uit de hoek komen als een hond bijvoorbeeld ineens uit een steegje komt en sam laat schrikken. dan kan sam wel een muil opzetten, maar dat corrigeer ik gelijk.
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

kakaboeboe is als erg jonge hond een keer gegrepen door een schotse terrier. nu lopen er in totaal drie van dat soort beestjes rond bij mij in de buurt, en aan alle drie heeft hij een hartgrondige hekel. dus doet hij vervelend.

ik ontwijk ze zoveel mogelijk. gewoon, met gezond verstand de honden langs elkaar heen loodsen.

wat de reden voor zijn bozige gedrag ook is, ik heb er geen zin in en de bazen van de schotse terriertjes ook niet. dus even samenwerken om gedonder te voorkomen.
Hanarts
Vaste gebruiker

Knappe en lelijke honden?????

Ongelezen bericht door Hanarts »

:cheer: Mijn Ziggy was(en is nog steeds) een erg sociale hond toen we hem als 1,5 jarige (afstand) hond kregen. Wilde met alle honden spelen, maar sinds 2 jaar is dit jammer genoeg niet meer zo.
Tijdens het spelen met een J.R.(tje) kwam de eigenaar de hoek omzetten met nog een hond, een Bull Mastiff! Ziggy werd gegrepen en omdat de baas zijn eigen hond niet onder controle had liet hij zich bovenop zijn hond vallen, met het gevolg dat de tand die in de schouder van Ziggy zat nog eens extra doorgedrukt werd en ja hoor, gescheurde schouder, dus richting Wageningen. Alle kleuren tape er om heen gehad en na een half jaar ging het weer. Wel moeten we oppassen met zwemmen, hij kent zijn eigen pijngrens niet! Gewoon doorgaan!!!! Sinds die tijd blijft hij eerst de "kat uit de boom kijken"! Elke hond, vooral grote zwarte honden, probeert hij te ontwijken. Blijft dus toch wel echt in zijn hoofd zitten!!!!!
Even iets anders!
Tijdens de dagelijkse wandeling in het bos was er een nieuwe hond(een Engelse Bulldog) die mijn honden nog niet gezien hadden. Bailey rende er naar toe, heel blij, hoorde toen het snurkend geluid van de Bull en zijn knappe "face"(ik krijg nu toch niet alle Bulldogliefhebbers over me heen he???) en met een rotgang rende hij weg. De lachsalvo's van ons allemaal waren niet van de lucht! Deze hond was ook nog eens veel te dik. Wel lief hoor maar mijn honden ontwijken hem.
Zo maak je nog eens wat mee!!!!!
Groetjes. Hanny :smile:
droopy
Actief

Ongelezen bericht door droopy »

het verklaren of gebruiken als excuus is soms ook verwarrend.
Je kan het nog zo goed uitleggen als je wil maar iemand moet het wel willen begrijpen. En dat ontbreekt er vaak aan.

Mijn bouvier heeft het voorzien op 1 labrador maar zo gauw ik die in de gaten krijg lijn ik haar aan. Ander labradors laat ze met rust.
Verder heb ik bij mijn honden geen dingen gemerkt als hekel aan.......

Wat wij al vaker geconcludeerd hebben hier op het forum is dat er veel mensen zijn die niet weten om te gaan met honden. Het lijkt me dat er ook bij deze mensen veel mensen zitten die het liever als excuus gebruiken omdat ze simpelweg geen moeite willen doen of niet weten hoe het aan te pakken.
Afbeelding

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Bailey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bailey »

En denken jullie dat andere honden voelen als een hond gezondheidsproblemen heeft?
Ik denk het namelijk wel.

Ik heb voor Bailey,2 andere zwarte labrador reuen gehad.Als we andere honden tegen kwamen was er niks aan de hand,allebei gingen ze al op de rug liggen,erg onderdanig dus.En als er gesnuffelt werd,werd er daarna vrolijk gespeeld.
Maar ik heb nu een lab en heeft HD(geen aansluiting tussen kop en kom in beide heupen)maar hij word als ik niet uitkijk elke keer gegrepen door andere honden :cry:
Andere honden gaan helemaal boven hem staan,en de mijne maakt zich heel klein,en 1 beweging van Bailey en het is hap of grommen
Het is nu al zo ver,dat als ik op een veld sta,en er komt een andere hond op Bailey afgestormt,dat ie al achter mij schiet.

Ik moet zeggen,met andere labradors gaat het perfect

Dus wat denken jullie,zouden andere honden het weten,dat Bailey in hun ogen zwak is?
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Toen wij vroeger onze Franse Bulldog hadden heeft ze 1 keer 'n nestje gehad en 1 pup is wat langer gebleven. De windhond van om het hoekje heeft de pup 'n keer te grazen genomen (vraag me niet hoe of wat want dat weet ik niet meer, ik was 9) , maar onze hond heeft dat nooit vergeten en iedere keer als we die windhond tegenkwamen was het aanlijnen geblazen want Asita ging erachter aan. Ok, ze kon hem natuurlijk nooit inhalen, maar leek ons toch niet zo'n goed idee.
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

balou heeft een bloedhekel aan witte herders.
ze is vroeger als pup elke keer geterrorisseerd door een witte herder genaamd harry en sindsdien ken geen enkele witte herder goed doen.
verder ken zemet alle honden eigenlijk alleen met de fr. of eng. buldoggen moet ik het altijd aankijken hoe hard ze knorren want daar is ze lijkt wel angstig van en weet ik niet hoe ze reageert
Angela12
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Angela12 »

Ik denk het niet. Misschien is Bailey onderdanig.

Roan heeft nl HD +- ( hele lichte vorm van HD ), artrose in beide heupen en LSI ( een soort hernia )http://www.kreupeldier.nl/diaserie_2/sld021.htm

Roan kan op zich redelijk met andere honden overweg, alleen worden de spelletjes met andere reuen, algauw dominantie spelletjes ( hij is op zich best dominant ) . Dat zien we al snel aankomen, commando "klaar "geven, en hij komt naar ons toe.

Toen we Roan net hadden, heeft hij 2 nare ervaringen met reuen gehad.
De 1e keer liep hij los, toen er een kruising Labrador- Rottweiler op m afdook en niet meer losliet.

De 2e keer was nog geen 4 wkn laten met een Staff
Ik liep met Roan voorbij de coffeeshop hier in de straat, en er stond een auto met een Staff geparkeerd.
Nooit gezien dat het raam helemaal openstond. Ineens zie ik vanuit mn ooghoek iets voorbij vliegen, en voor ik het wist had die Staff mn hondje te pakken. En arme Roan kon niets terugdoen, die Staff had m bij de keel en hij kreeg bijna geen lucht.

Ik kan jullie vertellen, dat dat geen pretje is om daar op te staan kijken. Je kan helemaal niets doen. Het enige waar ik aan kon denken was, daar gaat mn hond.
Gelukkig kwam de eigenaar ( stoned als een garnaal ) uit de coffeshop. Maar wat hij toen deed was ik niet op voorbereid, hij wilde Roan een schop geven. Gelukkig was er een andere man die het heeft kunnen voorkomen.
En toen kreeg ik nog de schuld ook, want mijn hond is agressief. :80:

We hadden net het uitvallen naar andere honden er bijna uit ( als hij aangelijnt was ), maar door dit voorval is het toen alleen maar erger geworden, en hij ging ineens mensen aanvallen.

Gelukkig hebben we dit er ook helemaal uitgekregen, hij doet niets, zolang je hem of 1 van ons niets doet.

Als we nu een Staff tegenkomen en het is een reu, dan moeten we hem afleiden met een balletje of oefening, of zsm aanlijnen, want anders duikt hij erop.

Nu wil ik er ook nog even bijzeggen, dat wij dit soort gedrag absoluut niet pikken. Valt hij uit naar een andere hond, of blaft hij alleen maar, word hij gelijk gecorrigeerd.
Groetjes van Angela ,Roan , Kyar en Kany

Afbeelding

Onze website
www.geocities.com/angelamathijssen12
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”