Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ik ben het zat, heb hulp nodig!
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik ben het zat, heb hulp nodig!
sam is nu 17 maanden en kan eigenlijk niet loslopen.
hij pleit hem elke keer! vorige week konden pas en ik nog door de drunense duinen rennen om hem terug te krijgen.
lola kan wel lekker los, maar ik wil zoooo graag dat sam dat ook kan.
nu durf ik het alleen als er een hond bij is die wel luistert.
maar dat durf ik ook al bijna niet meer want vorige week waren lola en de hond van mijn moeder erbij en hij ging gewoon.
omdraaien en weglopen heeft geen zijn, roepen ook niet.
uiteindelijk bulkte pascal zo hard dat we een zandverstuiving kregen en reageerde hij. ik heb toen met een stok gelokt en daar kwam hij aan.
probleem is nu dus dat ik ook steeds banger word om hem los te laten terwijl ik bij lola wel dat vertrouwen heb..
help?
hij pleit hem elke keer! vorige week konden pas en ik nog door de drunense duinen rennen om hem terug te krijgen.
lola kan wel lekker los, maar ik wil zoooo graag dat sam dat ook kan.
nu durf ik het alleen als er een hond bij is die wel luistert.
maar dat durf ik ook al bijna niet meer want vorige week waren lola en de hond van mijn moeder erbij en hij ging gewoon.
omdraaien en weglopen heeft geen zijn, roepen ook niet.
uiteindelijk bulkte pascal zo hard dat we een zandverstuiving kregen en reageerde hij. ik heb toen met een stok gelokt en daar kwam hij aan.
probleem is nu dus dat ik ook steeds banger word om hem los te laten terwijl ik bij lola wel dat vertrouwen heb..
help?

-
- Vaste gebruiker
Hoe reageert ie als je hem lekker aanbied? Je moet gaan oefenen en dan misschien op een stuk afgebakend of braakliggend terrein. Het is een ramp als ze niet komen. Onze Sis was 8 maanden toen ze eindelijk begreep dat kom hier! betekend dat zij bij jou moet komen en niet dat je achter haar aan moet. Ze luistert nu best goed (inmiddels is ze 4.5 jaar)
Doorzetten hoor. Ushi luistert redelijk en is nu met haar 3 jaar nog steeds heel gevoelig voor iets lekkers. Zomaar komen nou nee niet echt maar al doe ik maar net alsof ik iets uit mijn zak haal dan komt ze al.
Suc6
Irma
Doorzetten hoor. Ushi luistert redelijk en is nu met haar 3 jaar nog steeds heel gevoelig voor iets lekkers. Zomaar komen nou nee niet echt maar al doe ik maar net alsof ik iets uit mijn zak haal dan komt ze al.
Suc6
Irma
- M@scha
- Zeer actief
als ik hem wat lekkers aanbied als hij los is en dat goed doorheeft dan rent ie weg. hij laat zich niet lokken met iets lekkers. pas als hij moe ik kan ik hem met een stok ofzo lokken, maar zoals in mijn verhaal over de duinen. daar had ie al een aantal keren naar de stok gekeken maar steeds nog die speciale "no way" grijns op zijn smoeleke, totdat pascal SAMMY HIERRRR bulderde (echt hard) toen ging ie stilstaan en reageerde hij op mijn stok en kwam ie.

- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Heb je hem als pup los laten lopen? Meestal zijn pups als de dood hun baas kwijt te raken. Als je dan verstopspelletjes doet raken ze erg gericht op hun baas. Kennelijk is de omgeving interessanter dan jij. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je daar aan gaat werken, door misschien iets van behendigheid te doen.
Is hij geinteresseerd in balspelen?

Is hij geinteresseerd in balspelen?
Laatst gewijzigd door Sjalot op 06 aug 2004 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte

- M@scha
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
- Aantal honden: 2
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik denk dat je goed zit...en wil je wat veranderen zal je daarmee moeten beginnen. En dat is moeilijk. Als je al een poos staat te wachten en de hond komt eindelijk binnen bereik dan pak je hem ook..met als gevolg dat de leerervaring voor de hond is dat komen waardeloos is.~Tine~ schreef:Hij komt slecht en als hij dan eindelijk wel terug komt, wordt hij direct aangelijnd.
Heb ik het fout?
Als je hem wil aanlijnen...niet meer roepen. Gewoon aanlijnen door even naar hem toe te lopen. Los betekent verder geregelt geroepen worden en als hij komt alleen maar leuke dingen doen en laat hem dus maar weer gaan.
Je kan oefenen aan de lange lijn als dat nog zin heeft met hierkomen.
Hierkomen moet lonend worden en dan is het nu niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Als aanvulling wil ik nog geven dat dit erg lang kan duren. En je een hele hoop geduld kost.
Ik heb bij honden die een loopje met je nemen (volgens mij ziet hij dit als een groot spel) als tip ga iets totaal anders doen.
Voor mijn part ga je een gat graven met je handen hij komt dan gelijk kijken want het is een nieuw spel maar draai je rug naar hem toe laat hem niet mee spelen. Laat hem even in zijn sop gaar koken. Je hebt de neiging om dan gelijk de riem te grijpen want eindelijk hij is er weer (en het regent en je moet thuis nog een hoop doen) maar hou dat eens even vol en sluit het af met samen een spel spelen (begraaf samen een tennisbal of iets dergelijks) en eindig dus blij en dan de riem pas om doen en dan een stukje samen hardlopen of nog spelen.
Het is voor een hond prachtig om jullie achter zich aan te krijgen hard lopen en spelen is prachtig voor honden. Al heb je die neiging doe dat niet het wordt van kwaad tot erger
Als hij nou wel gelijk naar je toe als je roept (dat alleen op een moment doen dat het zin heeft niet als hij net een prachtige teef ontmoet) en hij komt gelijk heel braaf en weer vrij geven. Naar jou toe komen moet leuk zijn en niet einde spel.
Succes
Ik heb bij honden die een loopje met je nemen (volgens mij ziet hij dit als een groot spel) als tip ga iets totaal anders doen.
Voor mijn part ga je een gat graven met je handen hij komt dan gelijk kijken want het is een nieuw spel maar draai je rug naar hem toe laat hem niet mee spelen. Laat hem even in zijn sop gaar koken. Je hebt de neiging om dan gelijk de riem te grijpen want eindelijk hij is er weer (en het regent en je moet thuis nog een hoop doen) maar hou dat eens even vol en sluit het af met samen een spel spelen (begraaf samen een tennisbal of iets dergelijks) en eindig dus blij en dan de riem pas om doen en dan een stukje samen hardlopen of nog spelen.
Het is voor een hond prachtig om jullie achter zich aan te krijgen hard lopen en spelen is prachtig voor honden. Al heb je die neiging doe dat niet het wordt van kwaad tot erger

Als hij nou wel gelijk naar je toe als je roept (dat alleen op een moment doen dat het zin heeft niet als hij net een prachtige teef ontmoet) en hij komt gelijk heel braaf en weer vrij geven. Naar jou toe komen moet leuk zijn en niet einde spel.
Succes

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- M@scha
- Zeer actief
ja je hebt het fout.~Tine~ schreef:Hij komt slecht en als hij dan eindelijk wel terug komt, wordt hij direct aangelijnd.
Heb ik het fout?
tijdens elke wandeling aan de flexlijn roep ik hem een aantal keer bij me en geef hem weer vrij, maar zoals laatst en hij gaat mensen lopen klieren die zitten te picknikken en niet bij me komt, ja dan lijn ik hem aan.
ik ken de regels. daar gaat het niet om, die pas ik toe

Het is ook heel handig om er een ander commando aan te geven. Dus dat je gewoon geen asociatie oproept met het hierkomen roepen zoals je dat deed. En gewoon een nieuw commando aanleert.
Ik ben met Beer nu zover dat hij dus naar me toe komt als ik roep. Maar in plaats van: hier , roep ik, "Beer ga je mee een rondje lopen". Als een speer staat hij dan naast me. Maar vraag me niet waarom, ik heb het bij toeval ontdekt...........................
Maar mensen kijken je soms wel heel verbaast aan, maar al moet ik poep roepen, als hij maar luistert.
Ik kan me heel goed in je probleem verplaatsen, Beer is nu twee en vanaf dat hij vier maanden is ben ik er mee bezig. Ik heb gejankt, gescholden in mezelf (nooit tegen hem gelukkig). Boos gemopperd tegen mijn man over die snerthond. Terwijl ik dat natuurlijk niet meende, maar je moet het eventjes kwijt.
Gewoon volhouden en ooit gaat het lukken. Het ligt niet aan jou, ook niet dat de hond je niet lief vind. Want daar werd ik ook altijd knetter van dat je leuker moest zijn dan de omgeving. Altijd het gevoel dat je te kort schiet. Maar dat is niet zo.
Hij weet gewoon dat je er strakjes als hij al die leuke dingen heeft gedaan er ook nog bent. En hij gaat ook nog wel eens eieren voor zijn geld kiezen. Maar dat duurt eventjes..............
geduld werkt het beste.
Wat ik wel heb gedaan is niet meer dan 1 keer roepen, gewoon verder lopen, hij komt toch niet dus dan moet hij het maar zelf weten. En dan kwam hij heel hard aanrennen. Maar je moet eerst heel erg de pest in hebben voor je dat gaat doen denk ik............
Dan denk je barst maar. Maar ik hield hem dan natuurlijk wel in de gaten stiekum.Ze voelen ook wel een beetje aan hoe de stemming is.
Wat ik wel vervelend vond is als ik met meerdere honden liep dat er eentje steeds achter Beer aan ging, dus dan had ik twee niet luisterende honden. Dus daar zou ik wel voorzichtig mee zijn met je andere hond.
Ik ben met Beer nu zover dat hij dus naar me toe komt als ik roep. Maar in plaats van: hier , roep ik, "Beer ga je mee een rondje lopen". Als een speer staat hij dan naast me. Maar vraag me niet waarom, ik heb het bij toeval ontdekt...........................

Maar mensen kijken je soms wel heel verbaast aan, maar al moet ik poep roepen, als hij maar luistert.

Ik kan me heel goed in je probleem verplaatsen, Beer is nu twee en vanaf dat hij vier maanden is ben ik er mee bezig. Ik heb gejankt, gescholden in mezelf (nooit tegen hem gelukkig). Boos gemopperd tegen mijn man over die snerthond. Terwijl ik dat natuurlijk niet meende, maar je moet het eventjes kwijt.
Gewoon volhouden en ooit gaat het lukken. Het ligt niet aan jou, ook niet dat de hond je niet lief vind. Want daar werd ik ook altijd knetter van dat je leuker moest zijn dan de omgeving. Altijd het gevoel dat je te kort schiet. Maar dat is niet zo.
Hij weet gewoon dat je er strakjes als hij al die leuke dingen heeft gedaan er ook nog bent. En hij gaat ook nog wel eens eieren voor zijn geld kiezen. Maar dat duurt eventjes..............

Wat ik wel heb gedaan is niet meer dan 1 keer roepen, gewoon verder lopen, hij komt toch niet dus dan moet hij het maar zelf weten. En dan kwam hij heel hard aanrennen. Maar je moet eerst heel erg de pest in hebben voor je dat gaat doen denk ik............

Wat ik wel vervelend vond is als ik met meerdere honden liep dat er eentje steeds achter Beer aan ging, dus dan had ik twee niet luisterende honden. Dus daar zou ik wel voorzichtig mee zijn met je andere hond.
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Maar dat is toch aan de riem, toch niet los?massam schreef:ja je hebt het fout.~Tine~ schreef:Hij komt slecht en als hij dan eindelijk wel terug komt, wordt hij direct aangelijnd.
Heb ik het fout?
tijdens elke wandeling aan de flexlijn roep ik hem een aantal keer bij me en geef hem weer vrij, maar zoals laatst en hij gaat mensen lopen klieren die zitten te picknikken en niet bij me komt, ja dan lijn ik hem aan.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- M@scha
- Zeer actief
dat van een ander woord zeggen merkte ik toevallig net!
ik stond met de buuf te praten en pascal had niet door dat de voordeur openstond. ineenkeer stond sam dus naast me. foute boel dus!!
toen heb ik de deur van de auto open gedaan en hem gevraagd of ie meeging en wat denk je?? hij kwam!!!!! sprong in de auto en ging mooi zitten! helaas kon ik echt niet even met hem een rondje gaan rijden, maar hij heeft een dikke knuffel gehad. was toch ff een opsteker.
de pest van het weglopen vind ik dat hij andere honden en mensen op gaat zoeken. moet ik die mensen dan maar met hem opschepen?? dat vind ik heel moeilijk. dat was ook in de duinen, hij ging om 2 mensen rondjes lopen.
ik stond met de buuf te praten en pascal had niet door dat de voordeur openstond. ineenkeer stond sam dus naast me. foute boel dus!!
toen heb ik de deur van de auto open gedaan en hem gevraagd of ie meeging en wat denk je?? hij kwam!!!!! sprong in de auto en ging mooi zitten! helaas kon ik echt niet even met hem een rondje gaan rijden, maar hij heeft een dikke knuffel gehad. was toch ff een opsteker.
de pest van het weglopen vind ik dat hij andere honden en mensen op gaat zoeken. moet ik die mensen dan maar met hem opschepen?? dat vind ik heel moeilijk. dat was ook in de duinen, hij ging om 2 mensen rondjes lopen.

- M@scha
- Zeer actief
dat klopt, maar hij is dus bijna nooit los. en zoals ik hierboven zeg. ik vind het moeilijk weg te lopen omdat andere mensen dan last van hem hebben. veel in het kader van opvoeden, maar daar kun je andere mensen toch niet mee lastig vallen??~Tine~ schreef:Maar dat is toch aan de riem, toch niet los?massam schreef:ja je hebt het fout.~Tine~ schreef:Hij komt slecht en als hij dan eindelijk wel terug komt, wordt hij direct aangelijnd.
Heb ik het fout?
dat is dus heel moeilijk.

Als hij verder sociaal is tegen mensen zou ik dat zo laten. Want als je hem gaat halen is hij ook al weer ergens anders naartoe als je er bijna bent.massam schreef:dat van een ander woord zeggen merkte ik toevallig net!
Daar kijk ik dus naar, als de mensen waar hij bij loopt stoppen, loop ik weg. Vaak doen mensen dat wel met zelf honden want die weten hoe het is. Lopen ze verder, blijf ik wachten tot hij terug komt. Maar ik roep niet. Want hij weet waar ik ben. Soms fluit ik eventjes,het is vaak gewoon eventjes spelen , eventjes aandacht. En dan is het ook genoeg na een tijdje en zoekt hij jou weer op. Hij moet leren dat je niet meer achter hem aanrent. Je kunt zelf ook wegrennen, dan trek je misschien ook zijn aandacht.
Ik vind het wel heel moeilijk om een middenweg hierin te vinden want ik ben altijd zo bang om hem kwijt te raken. Dus je moet wel je hond een beetje kennen en oefenen op veilig terrein.
Ik roep alleen als ik oogcontact heb of zijn aandacht kan vangen.
Laatst gewijzigd door Baily op 06 aug 2004 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ja het is ook zeker moeilijk ik heb ook zo'n hond gehad die dan ging schooien bij andere mensen of brood bij vissers ging jattenmassam schreef:dat klopt, maar hij is dus bijna nooit los. en zoals ik hierboven zeg. ik vind het moeilijk weg te lopen omdat andere mensen dan last van hem hebben. veel in het kader van opvoeden, maar daar kun je andere mensen toch niet mee lastig vallen??~Tine~ schreef:Maar dat is toch aan de riem, toch niet los?massam schreef:ja je hebt het fout.~Tine~ schreef:Hij komt slecht en als hij dan eindelijk wel terug komt, wordt hij direct aangelijnd.
Heb ik het fout?
dat is dus heel moeilijk.

Je moet hem loslaten wanneer je je veilig voelt. Langzaam het aantal mensen opbouwen zeg maar. Het staat er een beetje raar maar je snapt wel wat ik bedoel. Drukke plekken vermijden met loslopen.
Dat je hond pas komt als je de achterklep open zet vind ik niet gek hoor dat heb ik heel vaak gezien in het bos (met name bloedhonden

Mijn andere honden deden het trouwens niet dus niet al het gedrag nemen ze over

Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- M@scha
- Zeer actief
dat is idd wel een idee ja, plekken waar minder mensen zijn. de vorige keer op vakantie heeft hij namelijk samen met de hond van mijn moeder en lola heerlijk rondgerend op een bijna leeg veld en kwam ook netjes terug.
hier waren teveel mensen. dat snap ik nu. we gaan misschien van het weekend om een uurtje of 6 's ochtends (dan zijn we toch altijd wel op) het bos in ofzo. hopelijk kunnen we dan goed oefenen. 15 ballen mee, een zak frolic en goede moed!
hier waren teveel mensen. dat snap ik nu. we gaan misschien van het weekend om een uurtje of 6 's ochtends (dan zijn we toch altijd wel op) het bos in ofzo. hopelijk kunnen we dan goed oefenen. 15 ballen mee, een zak frolic en goede moed!

- M@scha
- Zeer actief
- Scarlett
- Actief
Ik had ook behoorlijke problemen met onze honden. Heb toen op advies idd zoals Ria al zei, een heel nieuw commando aangeleerd.
We moesten ze eerst in huis negeren, is vreselijk moeilijk maar het was voor het goede doel. En dan op onverwachte momenten op een voor hun vreemde plek (voor de tv, achter de stoel) dat nieuwe commando roepen en dan belonen met, in ons geval een stukje kaas. En ze komen dan echt, want ze krijgen immers weer even aandacht.
Het belonings lekkertje, moet absoluut iets zijn, dat ze anders nooit krijgen. Als er nu visite is of wij zijn ergens, mag niemand ze een kaasje geven, want dat is dus heel speciaal geworden. Ik heb ook gehoort dat mensen het met knakworst doen.
Enfin...... dat hebben we een dag of 4 volgehouden, dat in huis roepen en belonen op mijn moment en verder dus helemaal genegeerd. Maar ook altijd maar 1 keer roepen en als ze dan niet kwamen, of pas na de 2e keer, niets geven.
Toen buiten en geloof me... tot op de dag van vandaag gaat het perfect.
Ik gebruik dat commando ook niet te pas en onpas, echt alleen op momenten dat ze niet gewoon op mijn gefluit reageren.
Het klinkt misschien zielig, maar dat was het echt niet hoor. En daarbij het was voor een goed doel.
We moesten ze eerst in huis negeren, is vreselijk moeilijk maar het was voor het goede doel. En dan op onverwachte momenten op een voor hun vreemde plek (voor de tv, achter de stoel) dat nieuwe commando roepen en dan belonen met, in ons geval een stukje kaas. En ze komen dan echt, want ze krijgen immers weer even aandacht.
Het belonings lekkertje, moet absoluut iets zijn, dat ze anders nooit krijgen. Als er nu visite is of wij zijn ergens, mag niemand ze een kaasje geven, want dat is dus heel speciaal geworden. Ik heb ook gehoort dat mensen het met knakworst doen.
Enfin...... dat hebben we een dag of 4 volgehouden, dat in huis roepen en belonen op mijn moment en verder dus helemaal genegeerd. Maar ook altijd maar 1 keer roepen en als ze dan niet kwamen, of pas na de 2e keer, niets geven.
Toen buiten en geloof me... tot op de dag van vandaag gaat het perfect.
Ik gebruik dat commando ook niet te pas en onpas, echt alleen op momenten dat ze niet gewoon op mijn gefluit reageren.
Het klinkt misschien zielig, maar dat was het echt niet hoor. En daarbij het was voor een goed doel.
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
- Zoie
- Zeer actief
Ik moet bekennen dat ik dat met mijn uitlaathond als pup wel heb gedaan . Gings ze b.v. mee "voetballen " met een groepje , kwestie van niet naar me luisteren ( ze mocht niet gaan . ) Als mensen dan begrijpelijkerwijs pissig reageerde legde ik het van een afstandje uit : "meneer 't is nog maar een pup die het nog moet leren , en als ik haar nu ga halen leert ze het nooit . " Beetje aso misschien , maar ze luistert nu wel erg goed . Moet wel zeggen dat het zelden is voorgekomen dat mensen echt last hadden . Vroeg of laat ging ze me dan altijd in paniek zoeken , en daar maakte ik dan weer gebruik van om haar het commando " kom hier " te leren .massam schreef:

Wat ik nu ook doe is de riem naast mijn voeten neerleggen bij de laatste keer roepen. Dan roep ik hem en zeg; riem om we gaan naar de auto. (Als we dus in het losloopgebied lopen).
Hij weet dan een verschil tussen de andere keren dat ik hem roep en de keer dat er aangelijnd gaat worden.
Als ik hem zijn riem om doe, geef ik hem altijd heel veel stukjes rodi worst. Dus ik leg de riem neer, ga op mijn hurken zitten want Beer is maar klein, en heb dus verder niks in mijn handen. Als hij dan aan komt rennen kriebel ik in zijn nek en hals, en geef hem veel stukjes worst. Niet tegelijk maar na elkaar. Dus hij weet dat het echt leuk is als ik de riemen op de grond leg. Dan pak ik het laatste stukje worst en ook de riem. Ik zeg :riempje om, en als hij vast zit krijgt hij het laatste stukje worst.
Ik weet dat ik op deze manier hem de gelegenheid geef om gauw weg te lopen maar dan doet hij het juist niet, terwijl als ik hem op een slinkse manier probeer te pakken te krijgen dan heeft hij het altijd door.........
Hij weet dan een verschil tussen de andere keren dat ik hem roep en de keer dat er aangelijnd gaat worden.
Als ik hem zijn riem om doe, geef ik hem altijd heel veel stukjes rodi worst. Dus ik leg de riem neer, ga op mijn hurken zitten want Beer is maar klein, en heb dus verder niks in mijn handen. Als hij dan aan komt rennen kriebel ik in zijn nek en hals, en geef hem veel stukjes worst. Niet tegelijk maar na elkaar. Dus hij weet dat het echt leuk is als ik de riemen op de grond leg. Dan pak ik het laatste stukje worst en ook de riem. Ik zeg :riempje om, en als hij vast zit krijgt hij het laatste stukje worst.
Ik weet dat ik op deze manier hem de gelegenheid geef om gauw weg te lopen maar dan doet hij het juist niet, terwijl als ik hem op een slinkse manier probeer te pakken te krijgen dan heeft hij het altijd door.........

- mechelaar_fan
- Zeer actief
Als een hond volwassen wordt neemt de voedseldrift af, de hond is volgroeid, en heeft minder voer nodig, hij loopt niet voortdurend met honger rond. Veel honden kun je dus veel minder met voedsel belonen, tenzij je ze een drietal dagen laat hongeren, en dan nog...
volwassen honden moet je belonen met buit: een balletje, een bal, een bijtrol...
Zorg steeds voor actie en beweging als je je hond roept. zorg er voor dat je hond wil komen, bij de éne hond moet je wat creatiever zijn dan de andere. Ik zo alleszins een totaal ander gedrag vertonen bij het hierkomen, zodat je hond terug meer interesse heeft in wat je hem aanbiedt bij de terugkomst.
Ooh ja, als hierkomen=aanlijnen, vergeet het dan maar, dan gaat je hond niet komen. roep hem 15 keer, 14 keer om een spelletje te doen, 1 keer om aan te lijnen.
Ik ga soms naar de auto met de hond, en neem de hond aan de lijn, en neem dan een bal uit de auto, de fun kan opnieuw beginnen.
volwassen honden moet je belonen met buit: een balletje, een bal, een bijtrol...
Zorg steeds voor actie en beweging als je je hond roept. zorg er voor dat je hond wil komen, bij de éne hond moet je wat creatiever zijn dan de andere. Ik zo alleszins een totaal ander gedrag vertonen bij het hierkomen, zodat je hond terug meer interesse heeft in wat je hem aanbiedt bij de terugkomst.
Ooh ja, als hierkomen=aanlijnen, vergeet het dan maar, dan gaat je hond niet komen. roep hem 15 keer, 14 keer om een spelletje te doen, 1 keer om aan te lijnen.
Ik ga soms naar de auto met de hond, en neem de hond aan de lijn, en neem dan een bal uit de auto, de fun kan opnieuw beginnen.
- Zoie
- Zeer actief
Ik gebruik hierkomen niet om aan te lijnen . Als ze aan de lijn moet , roep ik haar naam en laat de lijn zien en zeg ' even aan de lijn . ' en loop ook naar haar toe . Als ze dan wegliep keerde ik me om en kwam ze alsnog . Tegenwoordig laat ze zich zonder problemen aanlijnen , een verbaal compliment is dan genoeg . Dat doe ik dan wel meerdere keren per uitlaatbeurt , dus aanlijnen is niet het eind van de lol .mechelaar_fan schreef: Ooh ja, als hierkomen=aanlijnen, vergeet het dan maar, dan gaat je hond niet komen. roep hem 15 keer, 14 keer om een spelletje te doen, 1 keer om aan te lijnen.
Hierkomen beloon ik idd altijd met 'goedzo 'en een spelletje met de bal .
Zelf heb ik het idee dat als je hierkomen gebruikt voor iets wat echt niet leuk is , aanlijnen b.v. , ook al is het maar soms , je bij je hond een aversie tegen het commando inbouwt , maar misschien is dat onzin .
Maar het zal met elke hond wel weer anders zijn , denk ik . Het is maar net waar ze gevoelig voor zijn .

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Met Belle had/heb ik ongeveer hetzelfde probleem. Het gaat nu weer een stuk beter. Wat ik ook heb gemerkt is dat als ik er meer vertrouwen in heb dat ze komt, ze ook echt komt. Ik geloofde er zelf niet meer in dat ze zou luisteren en dat was waarschijnlijk aan mijn stem te merken. Ik probeer nu met wat meer overtuiging te roepen en dat werkt. Op cursus had ik geleerd met een hoog en vrolijk stemmetje te roepen en daar had ze op een bepaald moment gewoon maling aan. Op een keer moest ze echt komen, want er kwam een brommer aan in het park (mag wel niet daar, maar hij was er toch), dus ik brulde echt: "Belle hier" en ze draaide onmiddellijk om en rende naar me toe.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Job geeft buiten echt niks om spelletjes. Dan geeft hij echt veel meer om voer. Dus dat verschilt wel echt per hond.mechelaar_fan schreef:Als een hond volwassen wordt neemt de voedseldrift af, de hond is volgroeid, en heeft minder voer nodig, hij loopt niet voortdurend met honger rond. Veel honden kun je dus veel minder met voedsel belonen, tenzij je ze een drietal dagen laat hongeren, en dan nog...
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik zit me af te vragen of het echt nodig is om een ander commando te geven voor het aanlijnen. Ik zelf zou als hond denken, daaaaag als ik nu kom moet ik aan de riem want dat is altijd zo als jij dat commando geeft. (maar misschien weegt de beloning wel zwaarder). Ik gebruik altijd hetzelfde commando voor hierkomen, ik zorg alleen dat er vaker leuke dingen gebeuren dan minder leuke dingen. Als ze buiten loslopen roep ik ze meerdere keren bij me en ze krijgen dan altijd een aai, wat lekkers of een balletje. (afhankelijk van de hond). Daarna mogen ze weer verder rennen. En als er een andere hond aan komt en ze moeten aan de lijn dan roep ik ze ook gewoon met 'hier' en dan moeten ze even aan de lijn, tot de hond weer weg is. Ik heb het idee dat ze die ene keer dat ze aan de lijn moeten er wel voor lief bij nemen, zolang ze al die andere keren maar wat leuks/lekkers krijgen.
- Zoie
- Zeer actief
echt nodig is het misschien ook niet , maar het is wel duidelijk , ik zou bijna zeggen eerlijk . Mijn uitlaathond accepteert het en komt tegenwoordig zelfs vrolijk aanhuppelen als ik de riem laat zien , eventueel na een kleine aansporing . Ik beloon alleen met woorden . Zoë laat ik ook altijd even de riem zien of ik zeg het als ze niet kijkt als ik haar aan ga lijnen nadat ik haar stil heb gezet zonder dat ik haar vasthoud ( tenzij ze in de startblokken staat om aan te vallen . ) Zij accepteert dat ook . En krijgt een brokje als beloning .Chatterbox schreef:Ik zit me af te vragen of het echt nodig is om een ander commando te geven voor het aanlijnen. Ik zelf zou als hond denken, daaaaag als ik nu kom moet ik aan de riem want dat is altijd zo als jij dat commando geeft. (maar misschien weegt de beloning wel zwaarder).
Ik zie aanlijnen ook niet zozeer als een commando . Het is iets wat ik doe , en ik verwacht alleen een beetje medewerking .

- M@scha
- Zeer actief
ik ben zo bang dat als ik dan een ander commando geef voor het aanlijnen dat hij dan juist pleite gaat.
dat is het hele idee toch van hier laten komen, 49 keer weer vrijgeven en 1x aanlijnen, het verassingseffect?
ik ben gister met hem het bos in geweest. heb hem nog niet los durven laten, maar wel vanalles geprobeerd. ik merk dat hij heel stressy op "hier" reageerd, waarschijnlijk van de puppytijd toen hij elke keer hier moest komen voor zalfjes, pillen enz.
ik ben gister "sam, kom eens kijken" en daarbij op mijn been kloppen gaan doen. de eerste keer een rukje aan de riem om te laten zien wat ik wilde en zo gewandeld. ipv vrijgeven en aanlijnen (hij was aan de lijn dus dat kon niet) heb ik volgen en vrij gedaan. ik moet zeggen dat het heel goed ging.
hij ging ook recht voor me zitten ipv 2 meter verder.
dat is het hele idee toch van hier laten komen, 49 keer weer vrijgeven en 1x aanlijnen, het verassingseffect?
ik ben gister met hem het bos in geweest. heb hem nog niet los durven laten, maar wel vanalles geprobeerd. ik merk dat hij heel stressy op "hier" reageerd, waarschijnlijk van de puppytijd toen hij elke keer hier moest komen voor zalfjes, pillen enz.
ik ben gister "sam, kom eens kijken" en daarbij op mijn been kloppen gaan doen. de eerste keer een rukje aan de riem om te laten zien wat ik wilde en zo gewandeld. ipv vrijgeven en aanlijnen (hij was aan de lijn dus dat kon niet) heb ik volgen en vrij gedaan. ik moet zeggen dat het heel goed ging.

- Zoie
- Zeer actief
ik weet het ook niet hoor , maar volgens mij is het zo : als je iets aanleert beloon je , en kan je dat belonen langzamerhand weer afbouwen door steeds minder vaak te belonen . Omgekeerd , als een hond te vaak ' gestraft ' wordt bij het aanleren van een commando - of dat dat nu aanlijnen , pilletje geven , zalven , borstelen of wat dan ook is - heb je kans dat die associatie met iets mogelijks onaangenaams blijft , ook al gebeurt het nog maar zelden .massam schreef:ik ben zo bang dat als ik dan een ander commando geef voor het aanlijnen dat hij dan juist pleite gaat.
Dus volgens mij moet je iig in de aanleerfase altijd zorgen voor een positieve associatie . Als ik een situatie had dat ik haar wilde lokken maar eigenlijk niet zeker was dat ze ging komen , dan riep ik haar naam , probeerde op een andere manier de aandacht te trekken , zei andere dingen enz . en pas als ik echt zeker wist dat ze ging komen zij ik : 'kom hier " , om vervolgens helemaal uit mijn dak te gaan , wat lang niet altijd makkelijk was !!! Ik heb haar ook inwendig zitten vervloeken als ze weer eens een half uur of langer in het water bleef !!!
Wat ik dus niet zou doen is " massam hier " bulderen en dan lokken met een stok . Ik zou MASSAM bulderen , dan lokken met een stok , en als hij komt "kom hier " roepen , en dan belonen met een spelletje , meteen weer vrij geven .
In het verrassingseffect geloof ik niet zo eerlijk gezegd , meestal zal de hond wel doorhebben wat er gaat gebeuren . Of je moet het echt heel kien aanpakken . Zelf speel ik liever open kaart , is goed voor het vertrouwen dat je hond in je krijgt .
Zelf denk ik dat de fase waarin je pup bang is je kwijt te raken , maar de wereld zo interessant vindt dat ze op onderzoek uitgaat , de ideale fase om het commando " kom hier " aan te leren . Op een gegeven moment kwam ze makkelijker uit het water , maar nog niet echt goed . Als ze niet luisterde dan stond ik honderd meter verderop aan het strandje te wachten . Kwam ze eruit , sloeg de paniek toe : allemaal mensen en honden , maar waar is de baas ? Ik roepen , en zij de verkeerde kant op rennen . "Meneer , uw hond rent in paniek de verkeerde kant op hoor " . Alsof ik dat niet wist . Gewoon rustig wachten en blijven roepen , en op een gegeven moment vond ze me dan wel weer , echt blij me te zien . Vervolgens meteen weer terug naar het water en lekker laten zwemmen . enz . Veel van dit soort situaties gehad ( gecreeerd met toenemende moeilijkheidsgraad ) , en consequent nooit opgehaald ( wel in het begin meteen aangelijnd als ik haar te pakken had , en dat ging dus niet goed . Vandaar de scheiding tussen hierkomen en aanlijnen bij mij misschien . )
Maar ik begrijp dat Massam dat niet ( meer ? ) zo heeft , die angst om je kwijt te raken bedoel ik , dus daar heb je dan niet zoveel aan . Misschien op compleet nieuw terrein ?
Wat dat aanlijnen betreft , waarom ze komt als ik de riem laat zien , ik weet het eigenlijk niet , maar ze doet het wel ! Vermoedelijk toch vanwege de verbale beloning en de aai over de bol waar ze gevoelig voor is , misschien . Of gewoon omdat ze weet dat ik me anders omdraai en niet achter haar aan ga lopen ? Hoe dan ook , het is zo gegroeid en het werkt .
Als ik in jouw situatie zat zou ik een ander commando voor hier komen aanleren met alleen positieve associaties en dus niet aanlijnen als ze daar echt een hekel aan heeft . Vervolgens zou ik aanlijnen aanleren met de riem in de ene hand , een stuk worst in de andere en een andere tekst . Eerst beginnen met aan de riem klikken en meteen weer loslaten , daarvoor en daarna de beloning . Dan een paar meter aangelijnd lopen enz . In ieder geval vervuil je het nieuwe "kom hier " - commando zo niet . Laat hij zich niet aanlijnen en gaat hij pleiten , dan is er nog niets verloren ( en ook niets opgelost natuurlijk . )
Dan de twee zaken combineren , eerst hier roepen , belonen , stukje lopen , dan even later het aanlijnritueel als apart "commando ". enz . En dat met eindeloos veel geduld en toenemende moeilijkheidsgraad .
Maar goed , ik heb nauwelijks ervaring , dus voor wat het waard is , zal ik maar zeggen