Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kruisingen zijn gezonder

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Heterosis, het hybride effect (oftewel bastaardkracht ;) )

Door het bijeenbrengen van de genetische eigenschappen van twee individuen van verschillend ras vertonen de nakomelingen kwaliteitsverbetering. Deze nakomelingen overtreffen de ouders in veel opzichten.
Fokken we echter verder met de nakomelingen dan gaat dit effect op den duur weer verloren. Van echte kwaliteitsverbetering kan men dus alleen in de eerste generatie kruisingen spreken uit twee honden van verschillende rassen.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Martijn schreef:
MARC_S schreef:Heterosis, het hybride effect (oftewel bastaardkracht ;) )

Door het bijeenbrengen van de genetische eigenschappen van twee individuen van verschillend ras vertonen de nakomelingen kwaliteitsverbetering. Deze nakomelingen overtreffen de ouders in veel opzichten.
Fokken we echter verder met de nakomelingen dan gaat dit effect op den duur weer verloren. Van echte kwaliteitsverbetering kan men dus alleen in de eerste generatie kruisingen spreken uit twee honden van verschillende rassen.
Ik spreek liever van raszwakte die wegvalt.
ik vind het meer ras speceficatie

mol 8)
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Nina's moeder was net zo groot als Nina's vader. De kleinste pup (Nina) is groter dan de ouders. De grootste pup is dus een stuk groter dan de ouderdieren. En dat heb ik wel vaker over kruisingen gehoord..
Groetjes Rob
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Terra schreef:Dus om deze discussie te kunnen volgen is het van belang om een onderscheid te maken tussen twee soorten kruisingen:
* de ras A met ras B kruising
* andere kruisingen (en dus steeds dichter naar onherleidbaar kruising)

Daarbij is het fokken van gezonde rashonden én gezonde kruisingen nog steeds voor een bepaald gedeelte afhankelijk van een weldenkende fokker, maar bij het kruisen van twee verschillende rashonden is de kans kleiner dat er erfelijke ziektes tot uiting komen.

Volgens mij heb je één of twee voorwaarde(n) om deze theorie van Marc (gezonde ras A met ras B kruisingen) vol te kunnen blijven houden in de toekomst.
* het bestaan van zuivere rashonden
* het niet verder fokken met de kruising (anders maak je de kans groter dat alle genen op een gegeven moment in één hondje zitten, en die dus hele grote kans krijgt ziek te worden)

Heb ik m nou goed begrepen?! :roll:
De theorie van Marc gaat pas op met gebreken krijgen in bastaarden, als je plm 4 a 5 bastaarden honden hebt uit gemengde rashonden die je onderling aan elkaar kruist, en de nakomelingen ook weer aan elkaar en zo nog een paar generaties verder, maar het moet dan wel uit die zelfde stam zijn en blijven van plm de eerste 4 stuks, de eerste vermenging van de bastaarden is meestal gezond al ben je drager, later komen dragers samen en dan komen de erfelijke gebreken naar boven, maar in de praktijk komt het bijna niet voor dat op natuurlijke wijze een bastaard stam ontstaat hier in NL, dus als wij de gulden middenweg bewandelen, dan is over het algemeen de kruising gezonder als een rashond, voor de duidelijkheid bij bastaarden komen bijna geen dragers voor bij vader en moeder tegelijk ivm erfelijke afwijking, en mocht het stom toevallig toch een keer voorkomen dan is de kans groot dat de dragers ivm genen pakket
geen lijders veroorzaken.

Gr Bertus
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

Kruisingen gezonder? Misschien zit er een kerb van waarheid in.

Toen ik nog thuis woonde hebben we 2 honden gehad, beide kruisingen. 1 werd 15 en de andere 17. Dat zie je niet zo snel bij honden van 1 specifiek ras, al zijn er vast uitzonderingen...

:denken:
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

MARC_S schreef:Heterosis, het hybride effect (oftewel bastaardkracht ;) )

EENS! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Michella schreef:Kruisingen gezonder? Misschien zit er een kerb van waarheid in.

Toen ik nog thuis woonde hebben we 2 honden gehad, beide kruisingen. 1 werd 15 en de andere 17. Dat zie je niet zo snel bij honden van 1 specifiek ras, al zijn er vast uitzonderingen...

Hoi Michella,

Dat ben ik niet met je eens, want kleinere rassen halen doorgaans met gemak die leeftijden die je noemt. Wij hebben vroeger een Cocker Spaniel en een Dalmatier thuis gehad en beiden zijn 15,5 jaar oud geworden.
Michella
Actief

Ongelezen bericht door Michella »

Scooby schreef:
Michella schreef:Kruisingen gezonder? Misschien zit er een kerb van waarheid in.

Hoi Michella,

Dat ben ik niet met je eens, want kleinere rassen halen doorgaans met gemak die leeftijden die je noemt. Wij hebben vroeger een Cocker Spaniel en een Dalmatier thuis gehad en beiden zijn 15,5 jaar oud geworden.
Dat is erg netjes dat ze zo oud zijn geworden! Zelf maak ik dat niet veel mee hier... :ok:
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

In de eerste plaats spreek je bij beiden over erfelijk, levend materiaal. Fokken blijft altijd gokken, maar ziektes e.d. is vaak wel bekend. Dat is iets ander bij "foutjes" deze hebben vaak helemaal geen onderzoeken gehad. De kans dat ze iets krijgen is volgens mij net zo groot als een goed gefokte rashond. Okay de kruising labrador/alaska malamute van mijn moeder is oud nu 12 jr. Zij is wel altijd gezond geweest, maar had wel altijd last van licht atrose en soms haar rug. En mijn manchester is weer de enige manchester die ik ken die last heeft van haar knieeen als ze bijv behendigheid zou doen. Ik kan er weinig nuttigs over zeggen. Vaak ondersteunen dierenartsen wel deze stelling.
AfbeeldingAfbeelding
JoviGirlAnita
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door JoviGirlAnita »

Mijn kruizing is ook super gezond, en mijn Spaniel ook.

Mijn vorige hond, een Briard, was ook heel erg gezond, dus of het nou zo is dat een kruising gezonder is vraag ik me af.......

Misschien dat ze soms iets sterker zijn????

Geen idee eigenlijk. Als je een rashond hebt en die komt de overlijden, dan geef je dat door en dat is denk ik een groot verschil en doorslaggevend in dergelijke onderzoeken
Pootje van my SUPER doggies Bobby & Jovi

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

verschild ook erg per ras denk ik. Het ene ras is veel 'gezonder' dan het andere ras. Daarnaast worden kruisingen vaak nergens op onderzocht dus weet je niet of hij een erfelijke ziekte bij zich heeft. Met mijn honden kom ik zo goed als alleen bij de dierenarts voor de entingen. Voor de rest zo goed als nooit ziek ofzo... dus ik heb mijn twijfels bij de stelling.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

tsja ik denk dat dat puur aan de hond ligt, de ene kruising mankeerd vanalles en de andere kruising is kerngezond. Volgens mij is dat nooit wetenschappelijk bewezen.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Cyntha
Actief

Ongelezen bericht door Cyntha »

Hoi, ik ben het met mijn bovenstaander eens, hihi.

Ik geloof het niet, kan wel, hoeft niet.. Ik persoonlijk zou altijd een rashond kopen, als je je goed informeert in achtergronden, kun je al een heel groot deel uitsluiten..
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”