Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Enten
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Enten
Ik ben een beetje aan het lezen over het minimaal enten van honden.
Er is maar weinig echt wetenschappelijks over te vinden wat nu echt nodig is vind ik. En de dierenartsen die ik spreek doen nogal makklijk over een vaccinatie meer of minder.
Zijn hier mensen die bij hun hond antistoffen/titer laten bepalen voor dat er geënt wordt ? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en voor welke ziektes heb je dit gedaan ?
Groetjes Sonja
Er is maar weinig echt wetenschappelijks over te vinden wat nu echt nodig is vind ik. En de dierenartsen die ik spreek doen nogal makklijk over een vaccinatie meer of minder.
Zijn hier mensen die bij hun hond antistoffen/titer laten bepalen voor dat er geënt wordt ? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en voor welke ziektes heb je dit gedaan ?
Groetjes Sonja
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
- Peet2
- Zeer actief
Op het barfforum staan diverse topics over enten en niet-enten, inclusief commentaar van een DA op titerbepalingen e.d.
Kijk even op www.barfplaats.nl, onder Medisch / Vaccinatie....
Kijk even op www.barfplaats.nl, onder Medisch / Vaccinatie....

-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Ik ga dit jaar denk ik mijn honden voor het eerst niet laten enten.
laatst vroeg ik de dierenartsassistente waarom het precies nodig was en haar argument overtuigd mij niet.
Mijn honden zijn als pup/jonge hond geent, netzoals dat ik geent ben tegen de nodige ziektes toen ik jong was.
Ik ga niet ieder jaar een prik halen dus ik wil dat ook niet voor mijn honden. Misschien is het wel fout hoor, wat ik doe, maar ik geloof er niet zo in.
laatst vroeg ik de dierenartsassistente waarom het precies nodig was en haar argument overtuigd mij niet.
Mijn honden zijn als pup/jonge hond geent, netzoals dat ik geent ben tegen de nodige ziektes toen ik jong was.
Ik ga niet ieder jaar een prik halen dus ik wil dat ook niet voor mijn honden. Misschien is het wel fout hoor, wat ik doe, maar ik geloof er niet zo in.
Groetjes Rob
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat is dus een heel betrekkelijk argument Rob. Want kijk b.v. eens naar tetanus. Daar word je als kind tegen geënt. Maar als je gebeten wordt door een hond of gekrabd door een kat dan moet je toch daar weer tegen worden geënt.Tarz schreef:Ik ga dit jaar denk ik mijn honden voor het eerst niet laten enten.
Ik denk ook dat het met het soort vaccin te maken heeft. Dus wordt je met afweerstoffen geënt of wordt je met een middel geënt waarmee je zelf antistoffen aanmaakt?
Moet zeggen dat als ik bedenk wat voor kosten een evt. ziekte met zich meebrengt, dit voor mij niet opweegt tegen de kosten van de enting. Dus ik ga wel braaf elk jaar met mijn dieren naar de d.a.
-
Marion.
Met alle respect hoor, maar dit soort dingen zou ik dan aan mijn dierenarts vragen en niet aan de assistenteTarz schreef:laatst vroeg ik de dierenartsassistente waarom het precies nodig was en haar argument overtuigd mij niet.
Naar kosten kijk ik niet als het over mijn beestjes gaat. Wel naar de rotzooi die ik ze in laat spuiten. Jij haalt tetanus aan. Ik laat mezelf ook niet ieder jaar - preventief - tegen tetanus inspuiten. Ik neem ook niet iedere vrijdagavond - preventief - een saridon tegen de eventuele hoofdpijn.Branka schreef:Moet zeggen dat als ik bedenk wat voor kosten een evt. ziekte met zich meebrengt
Ik laat mijn honden liever niet inenten voor hondsdolheid als het niet nodig is. Hoe lang is het geleden dat er een hondsdolle hond in Nederland voorkwam?
Ziekte is vaak te behandelen, zeker als je er vroeg genoeg bij bent. En zo niet, dan niet. Dat is dan inderdaad het risico dat ik gelopen heb. Vooralsnog kies ik ervoor om dat risico te nemen. Zeker nu je de laatste jaren hoort dat een bepaalde enting 3 jaar lang beschermd
- Branka
- moderator
Wij (en dan m.n. mijn ouders) gaan ook krom liggen voor de dieren. Voor Jari staan ze rood om alle kosten van het afgelopen jaar te betalen.Marion. schreef:Met alle respect hoor, maar dit soort dingen zou ik dan aan mijn dierenarts vragen en niet aan de assistenteTarz schreef:laatst vroeg ik de dierenartsassistente waarom het precies nodig was en haar argument overtuigd mij niet.![]()
Naar kosten kijk ik niet als het over mijn beestjes gaat. Wel naar de rotzooi die ik ze in laat spuiten. Jij haalt tetanus aan. Ik laat mezelf ook niet ieder jaar - preventief - tegen tetanus inspuiten. Ik neem ook niet iedere vrijdagavond - preventief - een saridon tegen de eventuele hoofdpijn.Branka schreef:Moet zeggen dat als ik bedenk wat voor kosten een evt. ziekte met zich meebrengt
Ik laat mijn honden liever niet inenten voor hondsdolheid als het niet nodig is. Hoe lang is het geleden dat er een hondsdolle hond in Nederland voorkwam?
Ziekte is vaak te behandelen, zeker als je er vroeg genoeg bij bent. En zo niet, dan niet. Dat is dan inderdaad het risico dat ik gelopen heb. Vooralsnog kies ik ervoor om dat risico te nemen. Zeker nu je de laatste jaren hoort dat een bepaalde enting 3 jaar lang beschermd
En rabies? Tja, als je naar het buitenland op vakantie gaat is die enting vaak verplicht dus onze honden worden elk jaar keurig daartegen geënt.
Maar het is wel materie om eens verder in te verdiepen.
-
Marion.
Precies. Het is verplicht. En voor mij dus een reden om dan maar niet naar het buitenland op vakantie te gaan. Schotland of Noorwegen wil ik heel graag een keer 2 weken te voet verkennen. Lijkt me machtig. Samen met man en hondjes 2 weken van trekhut naar trekhut. Maar dat doe ik niet. Omdat je ongeveer een half jaar voor die tijd moet beginnen met de honden te laten prikken, enten, en onderzoeken. Ik denk er niet aan. Dan maar geen Schotland of Noorwegen, dan maar gewoon naar een mooie plek in Nederland (waar ik in mijn 37 jaar ook nog lang niet alles van gezien hebBranka schreef:En rabies? Tja, als je naar het buitenland op vakantie gaat is die enting vaak verplicht dus onze honden worden elk jaar keurig daartegen geënt.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik heb alles over voor mijn hondjes, maar uiteindelijk heb ik mijn hondjes voor mijn plezier. dat is voor 99% de enige reden om een hond te hebben.
ik heb een ras dat door velen gehaat is en idd geef ik vakanties in duitsland en andere landen op omdat mijn honden daar geen leven hebben.
maar mijn honden nemen mij mijn vakantie niet af!
wij gaan in nederland of belgie op vakantie. voor belgie moeten ze de prik al hebben en aangezien ik niet op het moment van de prik niet weet waar ik op vakantie ga krijgen mijn honden netjes allebei elk jaar de prik.
daarbij wil ik met lola naar de show en sport en dan moeten we wel.
ik heb een ras dat door velen gehaat is en idd geef ik vakanties in duitsland en andere landen op omdat mijn honden daar geen leven hebben.
maar mijn honden nemen mij mijn vakantie niet af!
wij gaan in nederland of belgie op vakantie. voor belgie moeten ze de prik al hebben en aangezien ik niet op het moment van de prik niet weet waar ik op vakantie ga krijgen mijn honden netjes allebei elk jaar de prik.
daarbij wil ik met lola naar de show en sport en dan moeten we wel.

- Liesbeth
- Zeer actief
Ik heb Kevin dit jaar alleen tegen Weill laten enten.
Het jaar ervoor is hij tegen parvo, para-influenza en Weill geënt. Nobivac geeft zelf aan dat de enting tegen Parvo 2 jaar werkzaam is, dan kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit minstens 3 jaar is.
2 Jaar terug heeft hij de cocktail gehad. Dat laatste tegen mijn zin, maar de DA had de spuit er al inzitten voor ik het in de gaten had, phoe wat kan dat mens snel zijn als ze wil
.
Rabies krijgt hij nooit, want we gaan niet naar het buitenland met hem.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat Kevin 11 jaar is en de eerste 5 jaar steeds de cocktail gehad heeft en dus nmm meer dan genoeg antistoffen heeft kunnen opbouwen.
Tja, als je wilt showen, trainen oid dan moet je wel. Jammer genoeg.
Alhoewel, ik hoefde vroeger geen entingsboekje te laten zien bij de hondencursussen.
Het jaar ervoor is hij tegen parvo, para-influenza en Weill geënt. Nobivac geeft zelf aan dat de enting tegen Parvo 2 jaar werkzaam is, dan kan je er eigenlijk wel vanuit gaan dat dit minstens 3 jaar is.
2 Jaar terug heeft hij de cocktail gehad. Dat laatste tegen mijn zin, maar de DA had de spuit er al inzitten voor ik het in de gaten had, phoe wat kan dat mens snel zijn als ze wil
Rabies krijgt hij nooit, want we gaan niet naar het buitenland met hem.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat Kevin 11 jaar is en de eerste 5 jaar steeds de cocktail gehad heeft en dus nmm meer dan genoeg antistoffen heeft kunnen opbouwen.
Tja, als je wilt showen, trainen oid dan moet je wel. Jammer genoeg.
Alhoewel, ik hoefde vroeger geen entingsboekje te laten zien bij de hondencursussen.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
qyan
bij qyan wordt in oktober zijn titer bepaald van parvo en hondenziekte.
echter, heb al een aantal verhalen gehoord van titertesten bij dobers voor parvo, zowel voor als na de enting hadden de honden geen antistoffen tegen parvo in het bloed, dit tot nu toe alleen bij dobers.
dus zeker voor parvo ga ik qyan laten testen voor en na het enten.
er gaan wel verhalen dat dobers parvo gevoelig zijn, of dat ze de enting niet op kunnen pakken, dus ik ben heel benieuwd.
als voor en na enting de parvo titer niet stijgt, kan ik me afvragen of enten voor parvo uberhaupt wel zin heeft.
aangezien we weer trainen zal ik hem ondanks de titer toch moeten laten enten, maar de vereniging houdt zich wel aan het schema dat mijn dierenarts aanhoudt.
wij moeten dus wel eens in de zoveel tijd vanuit het niets de entingsboekjes meenemen en niet meenemen betekent schorsing.
ook op examens moet je het boekje overhandigen.
hier iig zolang we trainen ieder jaar parvo/ weil en iedere 2 jaar de gehele cocktail, kennelhoest is bij onze vereniging gelukkig niet verplicht.
zodra ik stop met trainen wordt dit helemaal anders.
maar ben ook nu niet van plan om meer troep in te laten spuiten, terwijl bijsluiters van vaccins aangeven dat sommige vaccins langer werken als 1 jaar.
we gaan ook niet naar het buitenland, qyan gaat niet naar pension, dus ik ben wat dat btreft wel vrijer om minder vaak te enten.
echter, heb al een aantal verhalen gehoord van titertesten bij dobers voor parvo, zowel voor als na de enting hadden de honden geen antistoffen tegen parvo in het bloed, dit tot nu toe alleen bij dobers.
dus zeker voor parvo ga ik qyan laten testen voor en na het enten.
er gaan wel verhalen dat dobers parvo gevoelig zijn, of dat ze de enting niet op kunnen pakken, dus ik ben heel benieuwd.
als voor en na enting de parvo titer niet stijgt, kan ik me afvragen of enten voor parvo uberhaupt wel zin heeft.
aangezien we weer trainen zal ik hem ondanks de titer toch moeten laten enten, maar de vereniging houdt zich wel aan het schema dat mijn dierenarts aanhoudt.
wij moeten dus wel eens in de zoveel tijd vanuit het niets de entingsboekjes meenemen en niet meenemen betekent schorsing.
ook op examens moet je het boekje overhandigen.
hier iig zolang we trainen ieder jaar parvo/ weil en iedere 2 jaar de gehele cocktail, kennelhoest is bij onze vereniging gelukkig niet verplicht.
zodra ik stop met trainen wordt dit helemaal anders.
maar ben ook nu niet van plan om meer troep in te laten spuiten, terwijl bijsluiters van vaccins aangeven dat sommige vaccins langer werken als 1 jaar.
we gaan ook niet naar het buitenland, qyan gaat niet naar pension, dus ik ben wat dat btreft wel vrijer om minder vaak te enten.
-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Ik laat mezelf ook niet preventief enten (tenzij er iets heerst zoals nekkramp), dus ik doe dat ook niet bij mijn honden.
Mensen kunnen ook de ziekte van Weil krijgen maar ik heb het nog nooit gehad terwijl ik heel vaak zwem. Waarom zouden mijn honden het dan wel krijgen?
En dan de tetanusprik. Die kan je ook halen nadat je bijv gebeten bent door een hond. Ik heb al heel wat wondjes gehad door die honden maar nog nooit heb ik een prik gehaald en nog nooit heb ik ergens last van gehad. Mijn honden worden nooit geent tegen kennelhoest en nog nooit hebben ze er last van gehad.
Ik snap de argumenten wel hoor maar ik zet er gewoon mijn vraagtekens bij.
Mensen kunnen ook de ziekte van Weil krijgen maar ik heb het nog nooit gehad terwijl ik heel vaak zwem. Waarom zouden mijn honden het dan wel krijgen?
En dan de tetanusprik. Die kan je ook halen nadat je bijv gebeten bent door een hond. Ik heb al heel wat wondjes gehad door die honden maar nog nooit heb ik een prik gehaald en nog nooit heb ik ergens last van gehad. Mijn honden worden nooit geent tegen kennelhoest en nog nooit hebben ze er last van gehad.
Groetjes Rob
- Peet2
- Zeer actief
Helemaal met je eens hoor.Tarz schreef:Ik laat mezelf ook niet preventief enten (tenzij er iets heerst zoals nekkramp), dus ik doe dat ook niet bij mijn honden.
En bedenk dan ook nog de enorme toename in auto-immunziekten. Zelfs DA's beginnen door te krijgen dat er een relatie is tussen (overmatig) enten en autoimmun stoornissen.
Beau wordt niet meer ge-ent, sinds ik er achter kwam dat hij steevast na een enting doorziek werd
Uiteraard geeft die beslissing mij een extra verantwoording om goed op zijn gezondheid te letten en de verschijnselen van de bekende hondeziekte te (her)kennen. Dat wel!

- Branka
- moderator
Idd, volwassenen worden niet meer jaarlijks preventief geënt, maar in de periode van baby tot de lagere school periode word je wel degelijk preventief geënt. Behalve als jouw ouders dat geweigerd hebben.Tarz schreef:Ik laat mezelf ook niet preventief enten (tenzij er iets heerst zoals nekkramp), dus ik doe dat ook niet bij mijn honden.
Neemt niet weg dat dat nog steeds geen argument is om een hond jaarlijks te laten enten.
Wat dat betreft vraag ik mij ook af wat het verschil is tussen vaccins voor mensen (waarvan een deel klaarblijkelijk een bescherming voor de rest van het leven geeft) en vaccins voor dieren die elk jaar weer herhaald moeten worden.
Verder is heb ik gehoord van mw. Brooymans (keurmeester en voormalig d.a.) dat als je een goed bloedende wond hebt het helemaal niet noodzakelijk is om je tegen tetanus te laten enten. Bij een snel sluitende wond is dat juist weer wel noodzakelijk omdat dat soort wonden niet schoonbloed.
-
ien
- Erelid
- Contacteer:
hier staat ook goede info over enten enzMarion. schreef:Precies. Het is verplicht. En voor mij dus een reden om dan maar niet naar het buitenland op vakantie te gaan. Schotland of Noorwegen wil ik heel graag een keer 2 weken te voet verkennen. Lijkt me machtig. Samen met man en hondjes 2 weken van trekhut naar trekhut. Maar dat doe ik niet. Omdat je ongeveer een half jaar voor die tijd moet beginnen met de honden te laten prikken, enten, en onderzoeken. Ik denk er niet aan. Dan maar geen Schotland of Noorwegen, dan maar gewoon naar een mooie plek in Nederland (waar ik in mijn 37 jaar ook nog lang niet alles van gezien hebBranka schreef:En rabies? Tja, als je naar het buitenland op vakantie gaat is die enting vaak verplicht dus onze honden worden elk jaar keurig daartegen geënt.)
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... daf9aae78a
Over rabies enting.
In het nieuwe boekje is een bladzijde waar een titer bepaling genoteerd kan worden van rabies..is deze boven de norm die er voor staat dan hoeft je hond NIET geent te worden.
De waardes moeten door d.a genoteerd worden!!
Overigens worden de toelatingseisen in Zweden ook steeds makkelijker!!
Ik ga nu al 3 jaar zonder een enkele enting met de honden de grens over.
er zijn wel wat mogelijkheden om de papieren toch in orde te hebben

-
Marion.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
zeker sinds ik onlangs van 3 van de 4 honden de rabies titer heb laten bepalen (we gaan misschien volgend jaar naar Zweden) ben ik er helemaal van overtuigd dat jaarlijks enten TE VEEL van t goede is,
de titer moet minimaal 0,5 zijn en was bij zowel Ace als Damien 11.34 (allebei de afgelopen 2 jaar jaarlijks geent tegen rabies) en bij Umi 4,53 (1 maal geent tegen rabies)
de titer moet minimaal 0,5 zijn en was bij zowel Ace als Damien 11.34 (allebei de afgelopen 2 jaar jaarlijks geent tegen rabies) en bij Umi 4,53 (1 maal geent tegen rabies)
- Yari
- Zeer actief
Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Zoals al vaker vermeld is uit diverse onderzoeken gebleken dat de meeste entstoffen veel langer werken dan een jaar en dat het overbodig is deze ieder jaar toe te dienen. Sterker nog: het brengt zelfs risico's met zich mee ieder jaar die cocktail erin te stampen: de kans op o.a. auto-immuunziektes neemt erdoor toe.
Zoals al vaker vermeld is uit diverse onderzoeken gebleken dat de meeste entstoffen veel langer werken dan een jaar en dat het overbodig is deze ieder jaar toe te dienen. Sterker nog: het brengt zelfs risico's met zich mee ieder jaar die cocktail erin te stampen: de kans op o.a. auto-immuunziektes neemt erdoor toe.
Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
- Daphne
- Zeer actief
Jeetje he, dat is nogal niet wat....crutz schreef:zeker sinds ik onlangs van 3 van de 4 honden de rabies titer heb laten bepalen (we gaan misschien volgend jaar naar Zweden) ben ik er helemaal van overtuigd dat jaarlijks enten TE VEEL van t goede is,
Aso eigenlijk he, dat je zo vaak moet enten terwijl dat helemaal niet nodig is
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Nero 11/1998 - 16/06/2014

Nero 11/1998 - 16/06/2014
- Liesbeth
- Zeer actief
Yari schreef:Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Tja en als Nobivac dan ook nog eens zelf aangeeft dat de Parvo-enting minimaal 2 jaar werkzaam is, dan zou ik toch zeggen dat zelfs jaarlijks Parvo enten ook teveel is
- Lisa
- Zeer actief
En ik had Intervet vorige week aan de lijn en die zeiden mij dat met Nobivac enten het vaccinatieschema jaar 1 cocktail, jaar 2 parvo/weil, jaar 3 cocktail, jaar 4 parvo/weil etc. etc. wasLiesbeth schreef:Yari schreef:Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Tja en als Nobivac dan ook nog eens zelf aangeeft dat de Parvo-enting minimaal 2 jaar werkzaam is, dan zou ik toch zeggen dat zelfs jaarlijks Parvo enten ook teveel is.
Groetjes Lisa
- Liesbeth
- Zeer actief
Dat verhaal klopt wel als ik mijn eigen DA mag geloven, maar dat komt dan omdat ze Parvo, para-influenza en Weill in één pakketje aan de DA leveren.Lisa schreef:En ik had Intervet vorige week aan de lijn en die zeiden mij dat met Nobivac enten het vaccinatieschema jaar 1 cocktail, jaar 2 parvo/weil, jaar 3 cocktail, jaar 4 parvo/weil etc. etc. wasLiesbeth schreef:Yari schreef:Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Tja en als Nobivac dan ook nog eens zelf aangeeft dat de Parvo-enting minimaal 2 jaar werkzaam is, dan zou ik toch zeggen dat zelfs jaarlijks Parvo enten ook teveel is.
Ik heb, zoals gezegd, Kevin dit jaar alleen tegen Weill laten enten, maar ik moest ook voor de Parvo/para-influenza betalen, omdat dit in het pakket zat.
Toch geeft Nobivac op hun eigen site aan dat de enting voor(tegen) Parvo 2 jaar werkzaam is
- Lisa
- Zeer actief
- Yari
- Zeer actief
Klopt als een bus!! Ik geef dus zelf alleen Weil elke keer en om de 2 jaar Parvo en Weil en die cocktail voorlopig de komende jaren helemaal niet meer en dus ook niet om de 2 jaar....Liesbeth schreef:Yari schreef:Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Weet je wat het is; de ene fabrikant van vaccins heeft wèl challengeproevenen gedaan waardoor is aangetoond dat hun vaccin minimaal zus of zoveel jaar werkt en de andere fabrikant heeft dat niet gedaan en dan staat er dus ook op dat het maar bijv. 1 jaar werkt, terwijl het dus zo goed als zeker gewoon veel langer werkt, maar dat mogen ze er dan niet opzetten als er geen proeven voor gedaan zijn.
Op die manier krijg je dus dat de ene DA zus en de andere DA zo verteld; het ligt eraan van welke firma ze de vaccins hebben.
Nou hebben wij entstoffen van Merial, die dus voor bijv. parvo geen challengeproeven hebben gedaan en daar staat dus op dat parvo elk jaar opnieuw gevaccineerd dient te worden en daar houdt mijn bazin zich dan dus maar aan om problemen te voorkomen.
Maar ikzelf geef dus echt niet elk jaar dus ook nog parvo omdat dat vast en zeker ook gewoon langer werkt.
- Yari
- Zeer actief
In de zgn. cocktail zit ook 1 entstof tegen kennelhoest: para-influenza.Lisa schreef:Raar hoor. Niet iedereen vaccineert kennelhoest. En als je enkel cocktail neemt, betaal je toch ook niet kennelhoest erbij. Maar goed, weet ik ook weer dat de Parvo ook 2 jaar is
De extra enting voor kennelhoest is de zgn. Bordetella.
- Yari
- Zeer actief
Bij ons zit er ook geen verschil in prijs of je nou de volledige cocktail neemt of alleen Parvo/Weil; de prijs is meer gebaseerd op het consult wat erin verrekent zit; die entstoffen zelf kosten een drol!!Liesbeth schreef:Dat verhaal klopt wel als ik mijn eigen DA mag geloven, maar dat komt dan omdat ze Parvo, para-influenza en Weill in één pakketje aan de DA leveren.Lisa schreef:En ik had Intervet vorige week aan de lijn en die zeiden mij dat met Nobivac enten het vaccinatieschema jaar 1 cocktail, jaar 2 parvo/weil, jaar 3 cocktail, jaar 4 parvo/weil etc. etc. wasLiesbeth schreef:Yari schreef:Toevallig is bij ons op de praktijk afgelopen maandag het nieuwe vaccinatieschema van start gegaan wat dus in houdt: om de 2 jaar de volledige cocktail (hondenziekte, parvo, weil, leverziekte, para-influenza) en de 2 tussenliggend jaren alleen parvo en weil, mits de hond minimaal 3x de volledige cocktail heeft toegediend gekregen.
Ik heb, zoals gezegd, Kevin dit jaar alleen tegen Weill laten enten, maar ik moest ook voor de Parvo/para-influenza betalen, omdat dit in het pakket zat.
Toch geeft Nobivac op hun eigen site aan dat de enting voor(tegen) Parvo 2 jaar werkzaam is.