Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

huidschilfers bij puppen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Zanyah
Vaste gebruiker

huidschilfers bij puppen

Ongelezen bericht door Zanyah »

Ik heb een nest met Engelse Bulldogpups van 6 weken en sinds enkele dagen hebben ze last van een soort roos zeg maar. Als je bij een verder kijkt zie je als het ware een laagje exta huid die los zit. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

De pups hebben enkele weken extra vitamine B gehad omdat ze slecht in de benen wilde komen. Inmiddels lopen ze lekker in de rondte maar nu krijgen we dus een ander probleem. Misschien een overschot van de vit.B?

Morgen gaan we zowieso naar de dierenarts om te enten maar ik wil gewoon nu weten wat kan dit zijn :19:
zoe
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door zoe »

puppyschurft????
groetjes van Joke
poot van Tender
Zanyah
Vaste gebruiker

Dat denk ik zelf eigenlijk ook.Is dit goed te behandelen? Ze zien er namelijk prima uit verder en kan die roos niet helemaal verklaren maar ik heb nog eens goed zitten spitten in meerder boeken en dan lijkt puppyschurft inderdaad het meeste hierop.

Maar hoe kom je aan zoiets?
zoe
Zeer actief

Ongelezen bericht door zoe »

Ik weet het niet precies. Wij hebben het zelf nog nooit in een nest gehad maar ik weet dat kortgeleden bij een bevriende fokker ook een aantal hondjes puppyschurft hadden, maar het fijn weet ik er dus niet van, maar de DA kan je vast meer vertellen. Volgens mij is het wel goed te behandelen.
groetjes van Joke
poot van Tender
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik denk niet dat het puppyschurft is, dan zie je ook problemen met de huid. Roder, dikker, puistjesachtige wondjes ed.
Puppyschurft wordt veroorzaakt doordat de demodexmijten zich dusdanig gaan vermenigvuldigen, dat ze letterlijk uit de haarzakjes barsten.

Laat de DA ernaar kijken en evt een afschraapsel maken, dan weet je meer.
Succes met het grut.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Zanyah
Vaste gebruiker

Morgenochtend zitten we gelijk bij de DA. We hebben al een afspraak gemaakt. Ze hebben geen jeuk of rode plekjes, vandaar dat ik eerst dacht dat ze teveel eiwitten kregen. Daar lijkt het een beetje op. Maar nu zag ik dat er een was die toch wel erg veel schilfers had en dat lijkt me een beetje te gek worden.Het is nu pas de tweede dag dat ze hier last van hebben.

Ik hoop dat ik er snel bij ben........
Zanyah
Vaste gebruiker

Als ik het goed zie op internet dan lijkt het eigenlijk het meest op roosmijt. Morgen weet ik meer.We hebben wel vreselijk de balen ervan! Het nest is blakend van gezondheid en nu komt dit om de hoek kijken.

Laat het jullie morgenavond gelijk weten!
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Volgens mij hoef je niet zo ongerust te zijn.
Toen we Oberon bij de fokker weghaalden, waren er ook meerdere pups met schilfers. Ze hadden bij de fokker een badje gehad en de meesten waren schilfervrij. Oberon nog niet, maar dat was na een weekje ook weg.
De fokker vertelde ons dat je de schilfers kunt vergelijken met het zgn. 'BERG" van een baby. Dan heeft de baby ook een soort laagje op de huid dat loslaat en dat is vrij normaal.
Afbeelding
Zanyah
Vaste gebruiker

:idea: Daar lijkt het inderdaad precies op!! Maar dat van het badje geven vindt ik dan weer verdacht. Want met roosmijt wordt er ook een badje gegeven alleen dan een paar weken lang.

ik ben blij als het morgen 10 uur is.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Liesbeth schreef:Ik denk niet dat het puppyschurft is, dan zie je ook problemen met de huid. Roder, dikker, puistjesachtige wondjes ed.
Puppyschurft wordt veroorzaakt doordat de demodexmijten zich dusdanig gaan vermenigvuldigen, dat ze letterlijk uit de haarzakjes barsten.

Succes met het grut.
nee! met puppyschurft heb je 2 vormen
1. de lokale schilferige vorm
2. gegeneraliseerde vorm met idd etterende puisten

bij de eerste vorm is geen spraken van natte plekken, puisten, rode huid etc, etc.
qyan heeft 2x de lokale vorm gehad en 2 x gegeneraliseerd.
qyan

Zanyah schreef:Dat denk ik zelf eigenlijk ook.Is dit goed te behandelen? Ze zien er namelijk prima uit verder en kan die roos niet helemaal verklaren maar ik heb nog eens goed zitten spitten in meerder boeken en dan lijkt puppyschurft inderdaad het meeste hierop.

Maar hoe kom je aan zoiets?
de demodexmijt die puppyschurft veroorzaakt leeft op iedere hond.
indien de afweer verzwakt is kunnen deze huideigen mijten zich gaan vermenigvuldigen en voor problemen gaan zorgen.
soms is het ook erfelijk en missen de pups de afweer tegen de mijt.
indien je pups idd puppyschurft hebben en dit is bij het hele nest het geval, dan zou het ook verstandig zijn om niet meer te fokken met de teef.
typ op google eens puppyschurft in of demodex :wink:

maar ik zou me nu nog niet al te veel zorgen maken hoor dat dat het is.
vaak hebben ze met puppyschurft ook wat kale plekken.
kaalheid begint meestal rondom de oogleden, kop, voorpoten en de borst.
en jouw verhaal klinkt absoluut niet als puppyschurft, want er zijn geen kale plekjes :wink:
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Zanyah schreef::idea: Daar lijkt het inderdaad precies op!! Maar dat van het badje geven vindt ik dan weer verdacht. Want met roosmijt wordt er ook een badje gegeven alleen dan een paar weken lang.

ik ben blij als het morgen 10 uur is.
Volgens mij was dat badje eenmalig en puur om de schilfers uit het vacht te halen, omdat de eigenaars de pups kwamen halen. Het was beslist geen badje van wekenlang, want ik ben in de week dat de pups 7 weken waren verschillende malen daar geweest om met Oberon te spelen en toen heb ik geen pups met schilfers gezien en als ze bezig waren met badjes geven had de fokker dat vast wel verteld.
Afbeelding
Liesbeth
Zeer actief

qyan schreef:
Liesbeth schreef:Ik denk niet dat het puppyschurft is, dan zie je ook problemen met de huid. Roder, dikker, puistjesachtige wondjes ed.

Succes met het grut.

bij de eerste vorm is geen spraken van natte plekken, puisten, rode huid etc, etc.
Ben ik, voor een deel, met je eens, maar bij een hond met beginnende demodexschurft kan je over het algemeen toch echt wel iets aan de huid zelf zien. Ook bij de lokale vorm.
Kevin heeft het in heel erge mate gehad. Na zo'n 2-3 maanden vrij te zijn geweest ontdekte ik weer plekjes waarvan ik zei dat het weer demodex was. De DA was het niet helemaal met me eens, maar na wat schraapsels was het duidelijk, .............. ik had gelijk :N: .

Zanyah
Vaste gebruiker

Nou het verlossende woord is gesproken. Het is inderdaad roosmijt. ER is er maar 1 die het behoorlijk heeft en de rest in zeer lichte mate. Een flinke bus met poeder mee gekregen en daar moeten ze 3 keer mee behandeld worden. En dan moet het roosprobleem weer verholpen zijn.

Gelukkig hebben ze er zelf geen weet van. Het jeukt niet en brand niet of noem het maar op!

Het klinkt wel ernstig :N: maar het valt volgens mij nogal mee!
Zanyah
Vaste gebruiker

Ik geloof ook wel dat een badje goed werkt om de schilfers weg te krijgen. Eerst maar eens poederen en dan over een week in bad. Dan weer poederen en nog een keer in bad. Dan de laatste keer poederen en na drie weken heb je een pup zo goed als nieuw :wink:

Nee, alle gekheid, het is even een klusje maar het moet gewoon even. Misschien vind ik vlooien wel veel erger.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

nou gelukkig maar, demodex in je nest daar word je niet blij van....

weet je hoe het komt? of waar het vandaan komt? heeft het iets met voer te maken? of?
Zanyah
Vaste gebruiker

Nee, er is geen verklaring voor. We hebben de dierenarts het hemd van het lijf gevraagd hierover. Ik krijg zelf een beetje het idee dat het net als vlooien is. Je hebt het niet en ineens is het er. Het wordt ook bestreden met een poeder voor vlooien en teken. Het zal wel een familie van ze zijn.
Liesbeth
Zeer actief

Gelukkig geen demodex.
Hier een link over roosmijt; http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-chey.html

Zanyah
Vaste gebruiker

Ik heb een poging gedaan een foto erbij te zetten maar dat lukt me niet!
Ben niet zo erg goed met :wink: computers
qyan

Liesbeth schreef:
qyan schreef:

Succes met het grut.

Ben ik, voor een deel, met je eens, maar bij een hond met beginnende demodexschurft kan je over het algemeen toch echt wel iets aan de huid zelf zien. Ook bij de lokale vorm.
Kevin heeft het in heel erge mate gehad. Na zo'n 2-3 maanden vrij te zijn geweest ontdekte ik weer plekjes waarvan ik zei dat het weer demodex was. De DA was het niet helemaal met me eens, maar na wat schraapsels was het duidelijk, .............. ik had gelijk :N: .
ja maar ook etterplekken en puisten enzo?
iedere hond is anders natuurlijk, maar voor zover ik weet is dat alleen met de gegeneraliseerde vorm mogelijk.
met lokale vorm kunnen ze idd wel al een rood verkleurde huid hebben, of grijsachtig, dat had ik wel verkeerd neer gezet.
Liesbeth
Zeer actief

qyan schreef:
Liesbeth schreef:
qyan schreef:

Succes met het grut.

ja maar ook etterplekken en puisten enzo?
iedere hond is anders natuurlijk, maar voor zover ik weet is dat alleen met de gegeneraliseerde vorm mogelijk.
met lokale vorm kunnen ze idd wel al een rood verkleurde huid hebben, of grijsachtig, dat had ik wel verkeerd neer gezet.
Ja, vooral daar herkende ik het aan. Ik zag plekjes waarbij ik zag dat het van binnenuit begon, puistachtige plekken.

qyan

oh ok, weer wat geleerd!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”