Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Alfa teef?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Alfa teef?

Ongelezen bericht door Caro. »

Hoe zie je nu of je teef gewoon een dominante teef is of een Alfa teef als ze niet in een roedel leeft met andere teven? Wat is precies het verschil?

Als ik een korte omschrijving van Kaya mag geven:
Zij negeert andere honden compleet, ook haar 'vriendjes' die ze bijna dagelijks ziet worden niet of nauwelijks gedag gezegd.
Vanaf dat ze 6 maanden oud was, speelt ze niet meer met die honden, behalve met Moritz. Als die honden (ik bedoel dus de honden hier in de buurt die ze vrijwel dagelijks ziet) te druk spelen of ruzie maken, dan grijpt Kaya even in om de boel uit elkaar te halen en gaat daarna weer rustig haar eigen gang. Dit deed ze al toen ze 6 maanden was bij honden die veel ouder waren en werd volledig geaccepteerd.
Als ze één van die honden tegenkomt, dan kan ze zelfs haar kop met kapsones afwenden :pffff:
Ze doet verder niet lelijk tegen die honden.
Er is één andere teef in de buurt waar ze wel ontzag voor heeft: daar heeft ze een keer mee gevochten en sindsdien ontwijken de honden elkaar, maar duidelijk is dat Kaya er wel ontzag voor heeft.

Vreemde honden, daar kan ze tegen snauwen als ze te dichtbij komen. Ze zal niet echt vechten, maar ze accepteert ze niet echt in haar buurt.

Alfa teef of gewoon dominant gevalletje; wat is het verschil? :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Klinkt een beetje als Tirsa alhoewel ze wel met 'n paar honden speelt, maar alleen zijn dat allemaal reuen. Maar met paar bedoel ik er dus 4. De andere honden negeert ze inderdaad gewoon en als die te dichtbij komen krijgen ze een snauw. Ben wel 'ns met 'n hele groep franse bullen wezen lopen, 7 reuen en 1 teef, en alles was op elkaar aan het rijden, Tirsa die liep er gewoon tussendoor en er was ook geen een reu die maar iets bij haar probeerde.

Maar wat me er het meeste van opvalt is het gedrag van andere honden t.o.v. haar, waaruit ik dan opmaak dat ze behoorlijk dominant is.
Gast

Re: Alfa teef?

Ongelezen bericht door Gast »

Stang schreef:Hoe zie je nu of je teef gewoon een dominante teef is of een Alfa teef als ze niet in een roedel leeft met andere teven? Wat is precies het verschil?
Grappig dat je die vraag stelt, ik ben toevallig ook al een paar dagen in discussie met verschillende mensen over dit onderwerp. Maar dan wel in roedelverband.

Ik heb nu 4 honden in huis van ongeveer dezelfde leeftijd (2 jaar). Het zijn drie teven en een reu. Een van de teven is, mijns inziens, een echte alfa. Ze is gewoon ontzettend de baas. Ze is 21 maanden oud, heel zelfverzekerd, heel stabiel, absoluut niet vechterig of snauwerig tegenover andere honden, onderdanig tegenover mensen, maar wel de baas over de andere honden in huis. Een teefje, ongeveer 2,5 jaar oud, is nogal druk en springerig. Dat vindt het alfateefje niet goed. Ze geeft een snauw, het drukke teefje ligt op haar rug en het is goed.
Andere honden, zowel teven als reuen, vindt het alfateefje erg leuk. Die mogen ook gewoon in huis en in de tuin komen en in het bos meespelen. Ze speelt heel graag met andere honden, ze speelt ook leuk en lief, maar in andere situaties moeten ze zich gewoon gedragen. Ze dwingt ze daartoe met een enkele grom of ze loopt er breed naartoe, en dan is het goed. Geen gevechten ofzo, gewoon een korte correctie.
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Ik kan voor wat betreft mijn honden hier niet op antwoorden omdat ik het eenvoudig weg niet weet , daar mijn honden nooit contact hebben met vreemde honden.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Hoe zie je nu of je teef gewoon een dominante teef is of een Alfa teef als ze niet in een roedel leeft met andere teven? Wat is precies het verschil?
Er is geen verschil en als je het wel beschouwt is het ook een vraag die uberhaupt niet klopt. Dominantie is geen gegeven. Dominantie kan alleen bestaan ten opzichte van anderen en het is dus ook afhankelijk van die anderen op welke plek je je uiteindelijk weet te vestigen.
Er is niet zoiets als een dominante teef of een alfateef. Een hond kan in potentie dominant zijn, maar het is nog altijd afhankelijk van de rest van de roedel of ze ook de dominant kan worden.
En Alfateef is gewoon een naam..zo heet het ranghoogste teefje van de roedel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Martin
Zeer actief

In mijn ogen speelt een alfa teef ook een veel grotere rol dan alleen maar het dominant zijn, en beschikt zij over veel meer kwaliteiten om alfa teef te (mogen)zijn.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Er is geen verschil en als je het wel beschouwt is het ook een vraag die uberhaupt niet klopt. Dominantie is geen gegeven. Dominantie kan alleen bestaan ten opzichte van anderen en het is dus ook afhankelijk van die anderen op welke plek je je uiteindelijk weet te vestigen.
Ja oke, dominantie uit zich alleen ten opzichte van anderen (begrijp ik zo wat je bedoeld?). Maar dominantie op zich zit in het karakter. Dan is het toch niet compleet afhankelijk van die anderen, maar zeker ook van de dominante hond, op welke plek je uiteindelijk komt?
Eline* schreef:Er is niet zoiets als een dominante teef of een alfateef. Een hond kan in potentie dominant zijn, maar het is nog altijd afhankelijk van de rest van de roedel of ze ook de dominant kan worden.
En Alfateef is gewoon een naam..zo heet het ranghoogste teefje van de roedel.
Dus een Alfateef zonder roedel met andere teven, daar kan je niet van zeggen 'dat is een Alfateef' (of wellicht 'zou een Alfateef zijn in een roedel') door alleen het gedrag tov vreemde honden te aanschouwen?
Laatst gewijzigd door Caro. op 31 jul 2004 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Martin schreef:In mijn ogen speelt een alfa teef ook een veel grotere rol dan alleen maar het dominant zijn, en beschikt zij over veel meer kwaliteiten om alfa teef te (mogen)zijn.
Welke kwaliteiten precies?
Afbeelding
A good dog never dies...

Martin
Zeer actief

Stang schreef:
Martin schreef:In mijn ogen speelt een alfa teef ook een veel grotere rol dan alleen maar het dominant zijn, en beschikt zij over veel meer kwaliteiten om alfa teef te (mogen)zijn.
Welke kwaliteiten precies?
Ja precies weet ik het ook niet maar ik denk dat zij over capaciteiten beschikt die boven de rest uitstijgen.
Neeltje

Ik ben hier in de buurt 1 keer een hond tegen gekomen (was logeerhond) waarvoor Tirsa 'onderdanig' was. Nu ja niet echt onderdanig, maar die ander had het toch voor het zeggen. Ze deed daar ook niet moeilijk over, meer zo meteen ok, dan ben jij de baas.

Maar inderdaad het scheelt van hond tot hond hoe de situatie is.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:Ik ben hier in de buurt 1 keer een hond tegen gekomen (was logeerhond) waarvoor Tirsa 'onderdanig' was. Nu ja niet echt onderdanig, maar die ander had het toch voor het zeggen. Ze deed daar ook niet moeilijk over, meer zo meteen ok, dan ben jij de baas.

Maar inderdaad het scheelt van hond tot hond hoe de situatie is.

Zo kwam ik gisteren toen ik Kaya & Moritz uitliet een onbekend teefje tegen (een schat van een hond om te zien). Kaya en zij stonden tegenover elkaar, Kaya had een stok in d'r bek, en ineens draait dat teefje zich om en neemt de benen.... ehhhh poten :mrgreen: :eek:
Er was helemaal niks geen snauw gevallen ofzo, ik denk dat puur de houding van Kaya voldoende was :19:

Een probleem, want teefje durfde niet terug te komen richting baas, dus ik ben met de honden maar ergens 'ondergedoken' zodat ze uiteindelijk wel weer terugkwam.
Afbeelding
A good dog never dies...

willemien
Actief

Ongelezen bericht door willemien »

Als je hond een "echte" alfahond zou zijn, dan zou hij ook jouzelf de baas zijn. Als het goed is ben je wel de baas over je honden dus dan speel je zelf de alfa (misschien wel zonder dat je jezelf zo voelt).

Het is volgens mij meer zoals Eline zegt; het hangt van de rest af. Een hond kan wel stabiel en zelfverzekerd zijn in aanleg, en dus meer kans hebben om bovenaan te komen, maar ook dat is niet zaligmakend; als de groep veranderd en/of die hond wordt oud, dan kan hij later weer in rang dalen en dan speelt een ander de baas.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

willemien schreef:Als je hond een "echte" alfahond zou zijn, dan zou hij ook jouzelf de baas zijn. Als het goed is ben je wel de baas over je honden dus dan speel je zelf de alfa (misschien wel zonder dat je jezelf zo voelt).
Ja nou, dat is maar net hoe je het bekijkt :denken: Ik bedoel de alfahond over de hondenroedel, dus over de andere honden.
Uiteraard staat de mensenbaas bovenaan (tenminste, dat is wel te hopen :denken: :mrgreen: )
Dus als er een 'mensen alfa' is dan kan er geen alfahond zijn volgens jou?

willemien schreef:Het is volgens mij meer zoals Eline zegt; het hangt van de rest af. Een hond kan wel stabiel en zelfverzekerd zijn in aanleg, en dus meer kans hebben om bovenaan te komen, maar ook dat is niet zaligmakend; als de groep veranderd en/of die hond wordt oud, dan kan hij later weer in rang dalen en dan speelt een ander de baas.
Afbeelding
A good dog never dies...

Neeltje

Stang schreef:
willemien schreef:Als je hond een "echte" alfahond zou zijn, dan zou hij ook jouzelf de baas zijn. Als het goed is ben je wel de baas over je honden dus dan speel je zelf de alfa (misschien wel zonder dat je jezelf zo voelt).
Ja nou, dat is maar net hoe je het bekijkt :denken: Ik bedoel de alfahond over de hondenroedel, dus over de andere honden.
Uiteraard staat de mensenbaas bovenaan (tenminste, dat is wel te hopen :denken: :mrgreen: )
Dus als er een 'mensen alfa' is dan kan er geen alfahond zijn volgens jou?

willemien schreef:Het is volgens mij meer zoals Eline zegt; het hangt van de rest af. Een hond kan wel stabiel en zelfverzekerd zijn in aanleg, en dus meer kans hebben om bovenaan te komen, maar ook dat is niet zaligmakend; als de groep veranderd en/of die hond wordt oud, dan kan hij later weer in rang dalen en dan speelt een ander de baas.
Nee, niet echt. De hond hoogst in rangorde is dan eigenlijk nr. 2. En het is ook hoe Willemien het zegt, het kan met de dag veranderen, want iedere hond zal altijd proberen om toch bovenaan te komen staan.

Maar voor Tirsa heb ik het gewoon met het ontmoeten van honden, de manier waarop die dan op Tirsa reageren en er zijn er ook zoals jij net beschreef, honden die al over de grond kruipen als wij er gewoon aangelopen komen en Tirsa loopt dan vaak gewoon door.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Stang schreef: Dus een Alfateef zonder roedel met andere teven, daar kan je niet van zeggen 'dat is een Alfateef' (of wellicht 'zou een Alfateef zijn in een roedel') door alleen het gedrag tov vreemde honden te aanschouwen?
een 'alpha-teef' wil zeggen teefje nummer één in de roedel. als er geen sprake is van een roedel, is er geen sprake van rangorde.

je zou wel kunnen zeggen dat als een teefje zich zelfverzekerd gedraagt in de omgang met diverse onbekende honden, dat de kans zeker aanwezig is dat ze ook in haar eigen roedeltje een hoogstaande plaats heeft.

ursula is hier de alphateef. zij is de baas over trevor en kakaboeboe. in contact met honden die niet tot onze roedel behoren, is zij flink zelfverzekerd. ze doet niet of nauwelijks aan knokken, maar snauwt wel. ik ken geen hond waar zij zich onderdanig bij opstelt. echt niet.

(laika van eline heeft ze nog nooit gezien. houen zo :mrgreen: )
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

maar in een (wolven) roedel heb je toch 2 alpha's? een alphareu en een alpha teef.
die leiden samen dan de roedel. of is 1 van de dan toch nog iets hoger dan de ander?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
Stang schreef: Dus een Alfateef zonder roedel met andere teven, daar kan je niet van zeggen 'dat is een Alfateef' (of wellicht 'zou een Alfateef zijn in een roedel') door alleen het gedrag tov vreemde honden te aanschouwen?
een 'alpha-teef' wil zeggen teefje nummer één in de roedel. als er geen sprake is van een roedel, is er geen sprake van rangorde.

je zou wel kunnen zeggen dat als een teefje zich zelfverzekerd gedraagt in de omgang met diverse onbekende honden, dat de kans zeker aanwezig is dat ze ook in haar eigen roedeltje een hoogstaande plaats heeft.

ursula is hier de alphateef. zij is de baas over trevor en kakaboeboe. in contact met honden die niet tot onze roedel behoren, is zij flink zelfverzekerd. ze doet niet of nauwelijks aan knokken, maar snauwt wel. ik ken geen hond waar zij zich onderdanig bij opstelt. echt niet.

Gelukkig Lin, ik was al bang dat Niemand iets had onthouden van het jaren lange preken hier over rangorde! :mrgreen:
Rangorde is iets van binnen de roedel en bij een ontmoeting met een vreemde hond is er geen sprake van een rangorde, maar van zekerheid of onzekerheid.
En het is gewoon puur afhankelijk van de roedel welke plek een hond kan innemen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een puur onderdanige teef in een andere roedel de baas wordt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:maar in een (wolven) roedel heb je toch 2 alpha's? een alphareu en een alpha teef.
die leiden samen dan de roedel. of is 1 van de dan toch nog iets hoger dan de ander?
De teef bepaalt wie haar mag dekken en is dus vanuit die optiek de eigenlijke baas!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
linlin schreef:

Gelukkig Lin, ik was al bang dat Niemand iets had onthouden van het jaren lange preken hier over rangorde! :mrgreen:
Rangorde is iets van binnen de roedel en bij een ontmoeting met een vreemde hond is er geen sprake van een rangorde, maar van zekerheid of onzekerheid.
En het is gewoon puur afhankelijk van de roedel welke plek een hond kan innemen. Het zou niet voor het eerst zijn dat een puur onderdanige teef in een andere roedel de baas wordt.
Ja nou hoor :jank: Natuurlijk snap ik dat rangorde alleen binnen de roedel geldt, maar ik had het dan ook hoofdzakelijk over een 'semi roedel'. Want beschouwd een hond misschien de honden die hij dagelijks ziet ook als een roedel? Ik denk toch van wel :19:

Plus dat ik me dus afvroeg of je aan het gedrag van een hond tov van vreemde honden (dus weer wat anders) ook kan opmaken of dit in potentie een alfateef zou kunnen zijn of dat ze gewoon alleen een dominant krengetje is.

Ik word verkeerd begrepen :jank: :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Is het juist niet zo dat een alfa teef eigenlijk niet dat dominante krengetje hoef te zijn?
Als ik kijk naar Laika..die is dus de alfa ten opzichte van Tosca.
Maar absoluut niet dominant ten opzichte van andere honden. Gaat gevechten etc juist uit de weg.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ja nou hoor :jank: Natuurlijk snap ik dat rangorde alleen binnen de roedel geldt, maar ik had het dan ook hoofdzakelijk over een 'semi roedel'. Want beschouwd een hond misschien de honden die hij dagelijks ziet ook als een roedel? Ik denk toch van wel :19:

Plus dat ik me dus afvroeg of je aan het gedrag van een hond tov van vreemde honden (dus weer wat anders) ook kan opmaken of dit in potentie een alfateef zou kunnen zijn of dat ze gewoon alleen een dominant krengetje is.

Gut, jankerd! :eek:
Uit een ontmoeting met een vreemde hond kan je dus niks nada noppes opmaken. Wat de hond dan toont is onzekerheid of zekerheid..dat is maar net hoe zijn ervaringen zijn geweest met eerdere ontmoetingen.

In een semiroedel is vaak wel duidelijk hoe de rangen en standen verdeeld zijn..maar het zegt dus niks over de status van de hond als hij in een andere roedel wordt neergezet. Je plek op de rangorde is afhankelijk van de roedel en daarnaast een beetje van de persoon van de hond.
Nelson is een aardig haantje tegen vreemde honden, maar naar Laika is het een lulletje eerste klas.
Ik kan me voorstellen dat hij in een andere roedel met een minder tiranieke teef naast hem zich zou ontpoppen tot een dominantere hond dan wat ik nu van hem zie ten opzichte van Laika.
Als Laika daarintegen naast een hond zou komen die haar van repliek zou dienen op niet mis te verstane wijze zou ze zich ook gewoon schikken in een lagere positie.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:Ja nou hoor :jank: Natuurlijk snap ik dat rangorde alleen binnen de roedel geldt, maar ik had het dan ook hoofdzakelijk over een 'semi roedel'. Want beschouwd een hond misschien de honden die hij dagelijks ziet ook als een roedel? Ik denk toch van wel :19:

:boos: :hoi:
Eline* schreef:Uit een ontmoeting met een vreemde hond kan je dus niks nada noppes opmaken. Wat de hond dan toont is onzekerheid of zekerheid..dat is maar net hoe zijn ervaringen zijn geweest met eerdere ontmoetingen.

In een semiroedel is vaak wel duidelijk hoe de rangen en standen verdeeld zijn..maar het zegt dus niks over de status van de hond als hij in een andere roedel wordt neergezet. Je plek op de rangorde is afhankelijk van de roedel en daarnaast een beetje van de persoon van de hond.
Nelson is een aardig haantje tegen vreemde honden, maar naar Laika is het een lulletje eerste klas.
Ik kan me voorstellen dat hij in een andere roedel met een minder tiranieke teef naast hem zich zou ontpoppen tot een dominantere hond dan wat ik nu van hem zie ten opzichte van Laika.
Als Laika daarintegen naast een hond zou komen die haar van repliek zou dienen op niet mis te verstane wijze zou ze zich ook gewoon schikken in een lagere positie.
Ahhhhh :idea: oke, ik heb 'm door geloof ik.
Je kan dus stomweg niet zeggen 'mijn teef lijkt hier de boel te runnen, dus is ze altijd in iedere situatie en elke roedel de alfa teef'.
Het is een status die binnen die groep gewonnen is en dat zegt niets of ze die status binnen een andere groep ook zou krijgen/winnen.

Al lijkt mij wel dat zo'n teef een dominant karakter moet hebben? of dat ook weer niet? :denken: Dat ze niet ineens bij een ander groepje een totaal weerloos en onderdanig hondje is?
Afbeelding
A good dog never dies...

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Was het niet zo dat een alfa juist zo verzekerd van zichzelf kan zijn dat hij/zij juist geen dominant gedrag nodig heeft om dit te tonen. Dus niet de strijd hoeft aan te gaan?
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Stang schreef:
Eline* schreef:

:boos: :hoi:
Eline* schreef:Uit een ontmoeting met een vreemde hond kan je dus niks nada noppes opmaken. Wat de hond dan toont is onzekerheid of zekerheid..dat is maar net hoe zijn ervaringen zijn geweest met eerdere ontmoetingen.

Ahhhhh :idea: oke, ik heb 'm door geloof ik.
Je kan dus stomweg niet zeggen 'mijn teef lijkt hier de boel te runnen, dus is ze altijd in iedere situatie en elke roedel de alfa teef'.
Het is een status die binnen die groep gewonnen is en dat zegt niets of ze die status binnen een andere groep ook zou krijgen/winnen.

Al lijkt mij wel dat zo'n teef een dominant karakter moet hebben? of dat ook weer niet? :denken: Dat ze niet ineens bij een ander groepje een totaal weerloos en onderdanig hondje is?
kijk laten we nu ff een situatie schetsen je teef is dominant tegen over je reu en bazig enz
zet haar bewijzen van hier in de groep dan zou ze zig moeten gaan bewijzen ten opzichte van de teven en ten opzichte van de reu,gomez is alleen type reu die paal en perk stelt ten opzichte van dit soort teven en dan krijg je al een heel ander verhouding.

mol :8):
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

M@ri@nne schreef:Was het niet zo dat een alfa juist zo verzekerd van zichzelf kan zijn dat hij/zij juist geen dominant gedrag nodig heeft om dit te tonen. Dus niet de strijd hoeft aan te gaan?
Dominant gedrag hoeft juist zeker niet te betekenen dat de strijd aangegaan wordt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:kijk laten we nu ff een situatie schetsen je teef is dominant tegen over je reu en bazig enz
zet haar bewijzen van hier in de groep dan zou ze zig moeten gaan bewijzen ten opzichte van de teven en ten opzichte van de reu,gomez is alleen type reu die paal en perk stelt ten opzichte van dit soort teven en dan krijg je al een heel ander verhouding.

mol :8):
Ja inderdaad..... heb ik eigenlijk niks aan toe te voegen :denken: :mrgreen:

Ik was het zo aan het bedenken omdat ik het dus erg frappant vond dat Kaya al met 6 maanden de oudere honden hier uit de buurt duidelijk maakte wat wel of niet kon. Ze zette zich tussen een paar volwassen grote honden (in dit geval hoofdzakelijk Rottweilers) deelde een snauwtje uit en die pikte dit volledig. Dit is ook altijd zo gebleven.

Maar je hebt gelijk: zet haar tussen jouw honden in en je hebt kans dat Kaya voor het eerst in d'r leven op d'r rug gaat :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
M@ri@nne schreef:Was het niet zo dat een alfa juist zo verzekerd van zichzelf kan zijn dat hij/zij juist geen dominant gedrag nodig heeft om dit te tonen. Dus niet de strijd hoeft aan te gaan?
Dominant gedrag hoeft juist zeker niet te betekenen dat de strijd aangegaan wordt.
Dominant gedrag zegt geen hol over rangen en standen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Maar je hebt gelijk: zet haar tussen jouw honden in en je hebt kans dat Kaya voor het eerst in d'r leven op d'r rug gaat :wink:
Ik vertel het nog maar een keer omdat het zo'n verdomd duidelijk voorbeeld is over hoe honden soms werken..Er is een groep studenten geweest die een periode een roedel honden hebben geobserveerd. Die honden leefden samen in een roedel en geen menselijk ingrijpen was daarbij, alleen eten geven en zo.
Er was daar 1 reu de baas..een hele tolerante vriendelijke reu, die alleen vreselijk de pik had op een ander reutje in de roedel. Dat andere reutje mocht alleen maar op zijn rug liggen als de alfa in de buurt van..niks meer niks minder. Het was zo zielig dat de studenten overwogen hebben het onderdanige reutje uit de groep te halen.
Op een dag krijgt de alfa een correctie van 1 van de verzorgers en neemt daarbij even een deemoedige houding aan, waarop het andere reutje als de bliksem op de alfa afvliegt en een rangordeconflict aangaat.
De alfa heeft al die tijd dus heel goed ingeschat dat hij dat reutje onderaan moest houden in de rangorde, omdat hij een potentiele concurent was voor de ranghoogste positie.
De reuen zijn uiteindelijk uit elkaar gehaald omdat ze elkaar anders vermoord hadden en eén van de reuen is uit de roedel gehaald. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Eline* schreef:
Stang schreef:Maar je hebt gelijk: zet haar tussen jouw honden in en je hebt kans dat Kaya voor het eerst in d'r leven op d'r rug gaat :wink:
Ik vertel het nog maar een keer omdat het zo'n verdomd duidelijk voorbeeld is over hoe honden soms werken..Er is een groep studenten geweest die een periode een roedel honden hebben geobserveerd. Die honden leefden samen in een roedel en geen menselijk ingrijpen was daarbij, alleen eten geven en zo.
Er was daar 1 reu de baas..een hele tolerante vriendelijke reu, die alleen vreselijk de pik had op een ander reutje in de roedel. Dat andere reutje mocht alleen maar op zijn rug liggen als de alfa in de buurt van..niks meer niks minder. Het was zo zielig dat de studenten overwogen hebben het onderdanige reutje uit de groep te halen.
Op een dag krijgt de alfa een correctie van 1 van de verzorgers en neemt daarbij even een deemoedige houding aan, waarop het andere reutje als de bliksem op de alfa afvliegt en een rangordeconflict aangaat.
De alfa heeft al die tijd dus heel goed ingeschat dat hij dat reutje onderaan moest houden in de rangorde, omdat hij een potentiele concurent was voor de ranghoogste positie.
De reuen zijn uiteindelijk uit elkaar gehaald omdat ze elkaar anders vermoord hadden en eén van de reuen is uit de roedel gehaald. :wink:
Oh het lijkt wel alsof je onze roedel beschrijft!
Chello is hier de duidelijke Alfa reu maar ook Chello heeft erg de pik op de reu die w.s. onder hem staat, die reu mag weinig en zodra hij Chello ook maar iets in de weg loopt komt er een kleine grom waarop de andere reu gelijk een onderdanige houding aanneemt.
De rest van de groep mag wel heel erg veel maar hij dus duidelijk niet.
Maar zodra wij Chello zelf eens corrigeren (bijna nooit nodig) dan is die hond er als de kippen bij om Chello even in zijn kont te bijten......

Het is ook echt alleen als wij Chello corrigeren, heeft Chello mot met een andere sosm 'vreemde' hond dan is hij er ook als de kippen bij maar dan om Chello te helpen....
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb hier zo'n regelteef in het roedel (de oudste), ze springt overal tussen. Als er een teef loops is en er komt een reu aan , dan springt ze ertussen, want die mag volgens haar niet gedekt worden . Als de jongste teefjes te druk spelen springt ze er ook tussen. Als er een nieuwe pup blijft gaat zij hem opvoeden , ze houd echt alles in de gaten :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”