Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

prikpil/castreren/steriliseren

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

prikpil/castreren/steriliseren

Ongelezen bericht door Jacksel »

Aangezien ik hoop dat mijn (misscchien-toekomstige) pup een teefje is, maar ik het nou niet zie zitten om met pups of een loopse hond te zitten vroeg ik me af wat de mogelijkheden daarvoor zijn...
Mijn eigen idee was steriliseren, aangezien dat een kleine operatie zou moeten zijn. Van een kennis begreep ik dat alleen de mogelijkheid 'alles eruit' bestond, oftewel castratie, dat vind ikzelf nou weer erg overdreven en eigenlijk alleen een optie voor als het echt niet anders kan...
Diezelfde kennis kwam met de optie prikpil, 1 keer per jaar en verder nergens last van...

Wat is jullie mening hierover en zijn er nog opties die ik gemist heb (of onjuistheden in het bovenstaande verhaal)?
Laatst gewijzigd door Jacksel op 31 jul 2004 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Ik heb begrepen dat een teef met een sterilisatie nog steeds loops wordt, alleen niet meer zwanger kan raken. Wat een dierenarts over het algemeen dóet (wij noemen dat bij een teefje steriliseren) is castreren. Alles eraf/eruit.
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Waarom kies je voor een teef terwijl je geen loopsheden wil? Dat hoort er nou eenmaal bij, als je dat niet wil moet je maar voor een reu kiezen.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Omdat je met een reu zit dat ie overal tegenaan wil gaan plassen, plus dat je dan weer op zal moeten letten met loopse teven met domme eigenaren..... Dus dan zou ik waarschijnlijk alsnog zn gereedschap eraf laten halen...
Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Jacksel schreef:Omdat je met een reu zit dat ie overal tegenaan wil gaan plassen, plus dat je dan weer op zal moeten letten met loopse teven met domme eigenaren..... Dus dan zou ik waarschijnlijk alsnog zn gereedschap eraf laten halen...
:denken: beetje vreemde manier van redeneren heb je...
Een hond is natuurlijk geen bouwpakketje dat je maar aan laat passen naar je eigen wensen. :neenee:

Je houdt gewoon drie weken je loopse teefje dondersgoed in de gaten (wat echt niet zo moeilijk is als je geen reu in huis hebt) of je neemt een reutje. Een reutje kun je overigens ook gewoon leren dat het tuinhek van de buren geen plasplek is, hoor...
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou zeggen : gebruik de zoekfunktie van dit forum; je komt ongetwijfeld een en ander aan voors en tegens tegen .
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Tamara/Bayko

Jacksel schreef:Omdat je met een reu zit dat ie overal tegenaan wil gaan plassen, plus dat je dan weer op zal moeten letten met loopse teven met domme eigenaren..... Dus dan zou ik waarschijnlijk alsnog zn gereedschap eraf laten halen...
Je kunt je reu ook gewoon OPVOEDEN hoor.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

:denken: ik heb een reu en een teef en heb met beiden geen problemen... (intact wel te verstaan!!!)
als je nu al begint te bedenken wat je kan doen om een teef niet loops te laten worden moet je geen teef nemen... en die redenen die je hier opgeeft voor het niet nemen van een reu zijn lulkoek... mijn reu zeikt niet overal tegenaan... hij kan gewoon loslopen ook al loopt er een loopse teef voor z'n neus... ja hij kwijlt wel maar blijft wel bij me... dat heet opvoeding!! als je dat niet overhebt voor een hond doe je er verstandig aan er geen te nemen! :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tamara/Bayko

Martijn schreef:
Tamara/Bayko schreef:
Je kunt je reu ook gewoon OPVOEDEN hoor.
Er is ook een onbeinvloedbare factor van toepassing. Sommige reuen zijn zo gedreven in hun voortplantingsdrift dat dat er niet uit te trainen valt.
Jawel...elke hond kan dat afleren maar niet iedere baas kan en wil zijn hond in die mate onder appel hebben.

Wat ik bedoel te zeggen is dat de dekdrift soms de normale huishondenopvoeding ontstijgt. Dat zijn reuen die altijd komen, niet aan de riem trekken, niet schooien en op zich prima luisteren behalve als er een loopse teef in de buurt is (geweest) Dan lopen ze ineens weg. De pech is ook nog dat je dan als baas zelf vaak niet eens weet wat er aan de hand is tot de hond allang compleet voor die teef gaat en je niet eens meer hoort.

Ik vind dat op zich geen reden om wel of niet een reu te nemen maar je kunt niet stellen dat je zo'n reu maar op moet voeden want de mate van de obsessie met loopse teven varieert echt van reu tot reu.
Je hebt reuen die niet eens oog voor een loopse teef hebben als ze niet op haar hoogtepunt is en je hebt reuen die doodleuk twee weken niet eten en slapen.
Ik snap wat je bedoelt hoor, Bayko is er ook al eens tussenuit geknepen toen ie een loopse teef rook. Nu weet ik gewoon waar ik op moet letten. Als Bayko op een bepaalde manier snuffelt of het schuim op zijn bek heeft staan, weet ik dat ie een lekkere teef ruikt en lijn ik hem aan. Daar ga ik echt zijn ballen niet voor eraf halen. En het overal tegenaan plassen is wel degelijk een kwestie van opvoeden, het is maar net hoe veel moeite je daarvoor wil doen.
Tamara/Bayko

Re: prikpil/castreren/steriliseren

Jacksel schreef:Aangezien ik hoop dat mijn (misscchien-toekomstige) pup een teefje is, maar ik het nou niet zie zitten om met pups of een loopse hond te zitten vroeg ik me af wat de mogelijkheden daarvoor zijn...
Wat vind je zo erg aan een loopse teef? Dat is gewoon de natuur, en het is over het algemeen maar zes weken per jaar. En er zijn genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je teef gedekt wordt dus pups hoeven er ook niet te komen.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Martijn schreef: Verder is het hebben van een loopse teef niet zo verschrikkelijk hoor. En pups....tja, als je niet in staat bent om je loopse teef ongedekt te houden dan is het misschien beter om helemaal geen hond te hebben. Want dan kun je ook niet zorgen dat ze geen gif opvreten of onder een auto lopen.
Jij bent verantwoordelijk voor wat er met je hond gebeurt..loops of niet.
Een teef is echt niet in een oogwenk gedekt.
Tamara/Bayko schreef: Wat vind je zo erg aan een loopse teef? Dat is gewoon de natuur, en het is over het algemeen maar zes weken per jaar. En er zijn genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je teef gedekt wordt dus pups hoeven er ook niet te komen.
Ik weet op dit moment nog een heel stuk meer van paarden dan van honden, dat is ook de reden dat ik hier informatie aan het zoeken ben, die kennis waar ik het over had (van sterilisatie/castratie) zei dat een loopse teef heel lastig was enzo, een reu nog veel lastiger (en ja, het zal best af te leren zijn, maar tis nog makkelijker als je dat probleem helemaal niet hebt, als je er toch niet mee wil fokken)... Ik heb er dus zelf geen ervaring mee, alleen met hengstige merries (en die gedragen zich maar gewoon :pffff: ), maar hengsten zijn in de paardenwereld niet heel veel aanwezig, bij de meesten zijn dus wel de ballen eraf, is bij mij dus een (fout) autmatisch denken misschien... Hengsten kunnen nl wel behoorlijk lastig zijn, dat de hormonen sterker worden dan de opvoeding... (heb nog wel een poosje om wat meer over honden te leren en niet de hond met paarden te vergelijken, er is nog hoop voor me :N: )
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jacksel schreef:die kennis waar ik het over had (van sterilisatie/castratie) zei dat een loopse teef heel lastig was enzo,
wat je lastig vind :denken: de natuur? ja je moet wat meer opletten dan met een teefje, maar als je gewoon je gezonde verstand gebruikt is er niet zo veel aan de hand, gewoon aangelijnd als je haar niet vertrouwd, en dan nog zijn het maar enkele dagen dat ze daadwerkelijk gedekt kan worden... ik hou niet van snijden in een gezond dier, dus ik doe het alleen als er een medische reden voor is.
een reu nog veel lastiger (en ja, het zal best af te leren zijn, maar tis nog makkelijker als je dat probleem helemaal niet hebt, als je er toch niet mee wil fokken)...
tja wat ik al zei, ik heb er weinig last van... o ja, mijn reu is ook niet heilig en probeert het wel.. maar hij luisterd wel als ik hem roep op dat moment en kiest eieren voor z'n geld en komt toch maar terug. Maar idd.. overal tegenaan piesen dat is gewoon opvoeding dat is makkelijk af te leren.

lees gewoon de voor- en nadelen van reu of teef, maar ga er niet bijvoorbaat van uit van 'dan snij ik de nadelen wel weg'... wat al gezegt is het is een levend dier geen bouwpakketje die je zelf kan samenstellen :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:Je kunt als je het voor de eerste loopsheid laat doen ook alleen de eierstokken laten verwijderen. Dat is de meest gezonde optie en de kleinste anti-loopsheid ingreep. Dat moet voor de eerste loopsheid omdat het niet goed is een baarmoeder die al actief is geweest te laten zitten. Dan kan ze namelijk nog steeds een baarmoederontsteking krijgen en dan is het beter om ook de baarmoeder te verwijderen. Op zich geen kleine maar wel een te overziene ingreep waar de teef normaal gesproken snel van hersteld. Een operatie aan de buikholte kun je trouwens nooit een "kleine ingreep" noemen.
Inderdaad. Nooit een "kleine ingreep". En nogal één waar je teefje van veranderd. Niet alleen qua vacht-structuur Ook qua karakter.
Ik zou zelf nooit zomaar - op voorhand - mijn reu of teef laten castreren. Eerst kijken wat voor problemen het geeft, en dan misschien maatregelen moeten nemen.
Maar een teefje voor de eerste loopsheid laten casteren...... nee, never nooit niet dus. Ik heb hier 2 geslachtsrijpe teven lopen, en ik heb dus geen probleem. Misschien 1 wandeling per loopsheid dat ik er bovenop moet gaan zitten....
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”