Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hierkomen bij afleiding

Moderator: moderatorteam

Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

hierkomen bij afleiding

Ongelezen bericht door Belle »

Over het algemeen luistert Belle heel goed (voor haar leeftijd). Ook het hierkomen gaat goed, totdat ze iets interessanters ziet, zoals een andere hond ofzo, dan hoort ze me niet. Als ik dan gewoon doorloop komt ze wel weer, ze loopt niet weg, maar ik wil eigenlijk niet dat ze overal op afdendert, want sommige mensen en honden zijn toch vaak wat huiverig voor zo'n groot wit monster.
Ik weet alleen niet zo goed hoe ik hierop kan trainen. Zolang ik train zonder afleiding gaat het goed. Maar bij afleiding luistert ze dus gewoon niet. Iemand tips?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Heb je een jonge hond? Geef het ff tijd en oefen stug door........ ;)
Belle
Zeer actief

sample schreef:Heb je een jonge hond? Geef het ff tijd en oefen stug door........ ;)
Belle is net een jaar geweest, dus inderdaad nog jong. Daarom maak ik me er ook nog niet echt druk over, maar vraag me wel af op welke manier ik het kan oefenen, want als ik oefen, doet ze het altijd goed, maar als ze iets leuks ziet, of op een hond wil afdenderen, is ze gewoon oostindisch doof. En ik begin te merken dat niet iedereen ervan gediend is nu ze groot is. Nu lijn ik haar dus vaak aan voordat ze een spurt kan nemen (dan moet ik die andere hond of wat dan ook wel eerder zien), maar dan leert ze het dus ook niet.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dan moet je er gewoon voor gaan zorgen dat jij nog leuker bent. Wat geef je als beloning als ze bij je komt??
Belle
Zeer actief

Neeltje schreef:Dan moet je er gewoon voor gaan zorgen dat jij nog leuker bent. Wat geef je als beloning als ze bij je komt??
Als beloning heb ik de clicker en dan koekjes, frolic, worst, kaas, eigenlijk van alles + heel veel blijdschap en enthousiasme. Daar doet ze het ook allemaal heel goed voor, mits ze niet iets interessanters ziet. Het punt is dat ze dan niet eens meer haar naam lijkt te horen. Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat ik er misschien eerst eens op moet gaan trainen dat ze altijd op haar naam reageert. Want als ze dat al niet doet heeft een commando natuurlijk ook geen zin.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nee, je moet inderdaad wel haar aandacht weten te trekken. Ik roep bij Tirsa ook altijd eerst haar naam en dan het commando. En ik win het van alles, behalve konijnenkeutels, die zijn schijnbaar zooooooooo lekker. Maar dan zoek ik even een stok en komt ze meteen aanrennen.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Job was ook altijd doof bij andere honden. Ik heb hem een tijdje aan de lange lijn gedaan als ik een hond aan zag komen. Hij kon dan wel snuffelen en spelen met het hondje maar hij moest daarna wel mee. Dit heeft goed geholpen, hij komt nu vrij snel als ik hem roep :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Belle
Zeer actief

Lysette schreef:Job was ook altijd doof bij andere honden. Ik heb hem een tijdje aan de lange lijn gedaan als ik een hond aan zag komen. Hij kon dan wel snuffelen en spelen met het hondje maar hij moest daarna wel mee. Dit heeft goed geholpen, hij komt nu vrij snel als ik hem roep :ok:
Belle komt wel gewoon mee als ik verder loop, maar pas nadat ze de andere hond heeft begroet. Bij andere loslopende honden vind ik het ook helemaal geen probleem dat ze er naartoe gaat. Maar als ik zie dat een andere hond aan de riem is, zou ik het prettig vinden als ik haar bij me kon roepen voordat ze naar die hond toegaat en dat lukt niet altijd, wat me al een paar keer kwaaie koppen heeft opgeleverd. Ze doet verder niets, en benadert andere honden altijd heel onderdanig, maar mensen vinden het gewoon vaak niet prettig en dat kan ik me ook wel voorstellen.
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

Ik heb dit 'probleem' ook. Donna is pas een jaar en luisterd eigenlijk al super goed (op V.E.G niveau). En zolang ik een commando geef is het prima.

Maar als ik haar van de lijn doe en ga lopen zonder wat te zeggen, dan sprint ze meteen weg, de struiken in en op honden of mensen af (ze is hyper enthousiast en erg speels). Dan roep ik al bewust niet omdat ze daar totaal geen gehoor aan geeft en ik wil geen foutieve conditionering.

Nu zit ik te denken om dit te gaan trainen met behulp van een honden fluitje, dat werkt denk ik directer voor haar.

Wie heeft hier ervaring mee?
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Belle
Zeer actief

DogoDonna schreef:Ik heb dit 'probleem' ook. Donna is pas een jaar en luisterd eigenlijk al super goed (op V.E.G niveau). En zolang ik een commando geef is het prima.

Maar als ik haar van de lijn doe en ga lopen zonder wat te zeggen, dan sprint ze meteen weg, de struiken in en op honden of mensen af (ze is hyper enthousiast en erg speels). Dan roep ik al bewust niet omdat ze daar totaal geen gehoor aan geeft en ik wil geen foutieve conditionering.

Nu zit ik te denken om dit te gaan trainen met behulp van een honden fluitje, dat werkt denk ik directer voor haar.

Wie heeft hier ervaring mee?
Heel herkenbaar. Ik heb inderdaad ook al aan een fluitje gedacht. Dus ben ook benieuwd naar reacties.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Als je het hondenfluitje gebruikt om het Hier komen aan te leren, zou ik op korte stukken aan de 10 mtr. lijn gaan trainen puur op het doorhebben van het commando Hier (dubbele fluit met laatste toon lang doorgezet) en het Nee-teken (bv. 2x korte stops). Heeft de hond dat goed door, dan pas zou ik het in de losloopgebieden gebruiken. Heb het met Stanley ook een tijd gebruikt en het werkt perfect. Nu hoef ik alleen nog maar m'n mond als fluutje te gebruiken. En alleen het Hier commando gebruiken als je zeker weet dat je hond daar goed op reageert, dus goed timen is ook erg belangrijk. Niet net als je hond aan het spelen is, maar effe uit laten razen en dan tijdens een moment van rust die fluit inzetten. En natuurlijk ontzettend goed belonen etc.
Heel veel succes, hoor!
DogoDonna
Actief

Tuurlijk eerst opkorte afstand trainen en je comando duidelijk maken. Zo leer ik haar alles aan eerst de oefening heel simpel houden en als ze dat snapt bouw ik de moeilijkheids graad heel langzaam op.

Maar het 'hierkomen' tijdens oefeningen is het probleem ook niet daar is de gehoorzaamheid 100%. Trouwens alle oefeningen doet ze zeer enthousiast en met een hoge gedrevenheid. Daar ben ik super trots op.

Het wordt pas moeilijk voor haar als ze 'gewoon' los loopt in het uitlaatpark, ( ze moet ook lekker kunnnen ravotten) dan sjeest ze echt flink rond en als ze dan iets ziet is ze weg. En voor dat moment moet ik een zeer duidelijk en onvoorwaardelijk commando gaan aanleren. Ik denk dat dat met een fluitje wel moet gaan lukken. Dat moet voor haar een rechtsomkeert onder ALLE omstandigheden gaan betekenen. :mrgreen: Wordt nog een hele kluif!!!
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Belle
Zeer actief

DogoDonna schreef:Tuurlijk eerst opkorte afstand trainen en je comando duidelijk maken. Zo leer ik haar alles aan eerst de oefening heel simpel houden en als ze dat snapt bouw ik de moeilijkheids graad heel langzaam op.

Maar het 'hierkomen' tijdens oefeningen is het probleem ook niet daar is de gehoorzaamheid 100%. Trouwens alle oefeningen doet ze zeer enthousiast en met een hoge gedrevenheid. Daar ben ik super trots op.

Het wordt pas moeilijk voor haar als ze 'gewoon' los loopt in het uitlaatpark, ( ze moet ook lekker kunnnen ravotten) dan sjeest ze echt flink rond en als ze dan iets ziet is ze weg. En voor dat moment moet ik een zeer duidelijk en onvoorwaardelijk commando gaan aanleren. Ik denk dat dat met een fluitje wel moet gaan lukken. Dat moet voor haar een rechtsomkeert onder ALLE omstandigheden gaan betekenen. :mrgreen: Wordt nog een hele kluif!!!
Ja, dat is precies wat ik ook bedoel. Belle luistert eigenlijk altijd naar 'hier', ook aan de lange lijn, maar niet als ze iets leukers ziet en redelijk ver van me af is. En ik vraag me af hoe ik dat moet trainen, omdat ze dan dus ook buiten bereik is en je het hierkomen niet af kunt dwingen.
DogoDonna
Actief

Belle schreef:Ja, dat is precies wat ik ook bedoel. Belle luistert eigenlijk altijd naar 'hier', ook aan de lange lijn, maar niet als ze iets leukers ziet en redelijk ver van me af is. En ik vraag me af hoe ik dat moet trainen, omdat ze dan dus ook buiten bereik is en je het hierkomen niet af kunt dwingen.
Niet te snel de moeilijkheid verhogen, een hond is een gewoontedier en na een lange 'inprentings' periode zal het gewoon gedrag gaan worden van de hond.

Wat ook helpt: even de hulp van iemand inschakelen die op het moment dta je hond 'door je commando heen loopt' een vervelende situatie voor je hond kan creëeren. Daarna moet je meteen met jou commando komen en heftig belonen.
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ik geef het ook niet op hoor, ben alleen hard aan het denken hoe het aan te pakken. Ik had er inderdaad ook al aan gedacht, dat ik eigenlijk iemand erbij nodig heb om de omstandigheden een beetje naar mijn hand te zetten. Ik krijg alleen zelden iemand mee op mijn wandelingen. Misschien moet ik maar eens een zoon gaan omkopen :p:
DogoDonna
Actief

Ik zie dat wij niet ver van elkaar vandaag wonen, ik kom namelijk uit Groesbeek.

Wellicht dat we elkaar eens kunnen helpen, als het met onze 'eigen' mensen niet lukt. We hebben ten slotte hetzelfde probleem en weten dus wat we willen van de hond!!
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Goed idee. Lijkt me het proberen in ieder geval waard. Ik wist niet dat je in de buurt woonde.
DogoDonna
Actief

Ik heb nu ook eigenlijk pas door dat ik de plaatsnaam helemaal niet heb ingevuld bij mijn profiel :mrgreen: Heb het maar gelijk aangepast.

Is je hond bekend met een werpketting? Dan zouden we dat kunnen gebruiken om een vervelende situatie voor hem te creëren. Of iest anders waar hij een vreselijke hekel aan heeft?

Een voorbeeld:de werpketting
Ik ga ergens staan (bijv. achter een boom) waarvan jij zeker weet dat hij daar langs sjeest als je hem losgooid, op het moment dat hij daar bijna is roep je hem terug met je connando 'hier', als hij doorloopt komt ie dus langs mij en gooi ik meteen de ketting tegen hem aan. Hij schrikt en maakt iets vervelends mee. Op dat moment roep jij weer 'hier' en zal hij meteen komen, uiteraard volgt dan een duidelijke beloning.

Als hij dat snapt ga ik gewoon lopen of huppelen (om zijn aandacht te trekken) en als hij op me af komt roep je weer 'hier', komt hij niet dan gooi ik de ketting weer en leert ie dat jij veel leuker bent en hij maar beter kan kuisteren, anders komt ie vervelende dingen tegen, zoals rondvliegende kettingen :mrgreen:

Ik weet zeker dat dit gaat werken!!
Dogo's zijn geweldig
Afbeelding
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Belle schreef:
Neeltje schreef:Dan moet je er gewoon voor gaan zorgen dat jij nog leuker bent. Wat geef je als beloning als ze bij je komt??
Als beloning heb ik de clicker en dan koekjes, frolic, worst, kaas, eigenlijk van alles + heel veel blijdschap en enthousiasme. Daar doet ze het ook allemaal heel goed voor, mits ze niet iets interessanters ziet. Het punt is dat ze dan niet eens meer haar naam lijkt te horen. Nu ik dit zo schrijf bedenk ik me dat ik er misschien eerst eens op moet gaan trainen dat ze altijd op haar naam reageert. Want als ze dat al niet doet heeft een commando natuurlijk ook geen zin.
Je gebruikt de clicker dus misschien is het een optie om haar aangelijnt te houden voordat ze weg kan speurten.
Elke keer als je dan honden tegen komt, en ze zoekt vrijwillig contact met jou ( kan even duren) ga je clicken.
Werk aan het baas hond contact, ze moet leren haar voordeel bij jou te halen en niet bij het andere 'leuks'
Ook tijdens gewone wandelingen zonder afleiding zou ik elke keer dat ze contact met je zoekt gaan clicken.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Dester schreef: Je gebruikt de clicker dus misschien is het een optie om haar aangelijnt te houden voordat ze weg kan speurten.
Elke keer als je dan honden tegen komt, en ze zoekt vrijwillig contact met jou ( kan even duren) ga je clicken.
Werk aan het baas hond contact, ze moet leren haar voordeel bij jou te halen en niet bij het andere 'leuks'
Ook tijdens gewone wandelingen zonder afleiding zou ik elke keer dat ze contact met je zoekt gaan clicken.
Wat je nu allemaal noemt, heb ik van het begin af aan al gedaan. Gaat allemaal hartstikke goed. Van de week nog langs de behendigheidscursus gelopen, terwijl ze netjes aandacht had voor mij.
Het gaat momenteel ook al weer wat beter met het hierkomen. We hebben veel getraind en ze is de afgelopen tijd al in een paar moeilijke situaties toch gekomen. Ik blijf gewoon oefenen.
Bedankt voor het meedenken!
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Natuurlijk blijven oefenen :blah:

Succes :wink:
Afbeelding
mechelaar_fan
Zeer actief

Ongelezen bericht door mechelaar_fan »

bij een hond van 1 jaar begint in veel gevallen de voedseldrift af te nemen, het wordt dus moeilijker om je hond met voedsel te belonen.
Beloon hem eens met een balletje, bijtrol, touwballetje... flink en lekker spelen
Belle
Zeer actief

mechelaar_fan schreef:bij een hond van 1 jaar begint in veel gevallen de voedseldrift af te nemen, het wordt dus moeilijker om je hond met voedsel te belonen.
Beloon hem eens met een balletje, bijtrol, touwballetje... flink en lekker spelen
Omdat Belle HD heeft is het volgens de dierenarts niet verstandig om trekspelletjes met haar te doen of balspelletjes. Gelukkig is ze nog steeds erg gek op kaas.
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Mijn Duitse Herder is bijna 8 en heeft ook HD. Ook ik heb het advies gekregen om geen balspelletjes e.d. te doen, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik liever heb dat ze nog een leuk leven heeft zolang het duurt (ze is gek op springen en rennen en balletjes), dan haar nog 2 of 3 jaar rustig houden en ze dich dood verveelt. Af en toe hou ik mijn hart wel eens vast als ik haar in het bos zie, maar ze heeft zoveel plezier dan en rustig krijg ik haar toch niet.

Natuurlijk ga ik er geen behendigheid mee doen of elke dag 10 km in galop fietsen, maar ik probeer het toch zo aangenaam mogelijk te maken voor haar. Ze krijgt nu ook voedingssupplementen en je zou niet zeggen dat ze HD heeft als je haar bezig ziet.
Belle
Zeer actief

Chatterbox schreef:Mijn Duitse Herder is bijna 8 en heeft ook HD. Ook ik heb het advies gekregen om geen balspelletjes e.d. te doen, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik liever heb dat ze nog een leuk leven heeft zolang het duurt (ze is gek op springen en rennen en balletjes), dan haar nog 2 of 3 jaar rustig houden en ze dich dood verveelt. Af en toe hou ik mijn hart wel eens vast als ik haar in het bos zie, maar ze heeft zoveel plezier dan en rustig krijg ik haar toch niet.
Gelukkig is Belle zelf al niet zo ballengek. Ik probeer ook een beetje een middenweg te vinden. We doen veel zoekspelletjes bijvoorbeeld dus ze verveelt zich niet.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”