Wat vinden jullie?????

Moderator: moderatorteam
nee!Inge schreef:Wanneer je op een club traint waar ook echte tophonden trainen, moet je je met je mindere hondje maar aanpassen en blij zijn met de aandacht die je nog krijgt.![]()
Wat vinden jullie?????
Preciesmalinois schreef: tja maar als je daar constant maar rekening mee moet gaan houden kun je dus niks meer schrijven dus einde forum zeg maar.... Ik schrijf wat ik denk en wat ik wil, ongeacht of anderen het leuk vinden er onzinnig op te reageren... lig ik niet van wakker hoor, Inge kan best de serieuze van de niet-serieuze reacties onderscheiden...
idd... jij kent je hond als geen ander, zelfs de instructeur kent hem niet zo goed als jij... er kan wel gezegd worden doe dit of dat.. maar jij weet alleen of dit wel goed bij hem past. Of dit wel de manier is voor jouw hond, of dat het ook op een andere manier kan misschien. Die andere manieren leer je alleen als je veel naar anderen kijkt wat zij doen. Die ideeen kun je zelf weer gebruiken in je eigen manier van trainen...Inge schreef:Ik persoonlijk vind het wel heel prettig dat er dus zeer ervaren mensen trainen, door te kijken en vooral veel te vragen en te discussiëren leer ik daar ontzettend veel.
je moet creatief zijn in hoe iets aan te leren, je moet geduld hebben en juist door op bepaalde kleine dingen gewezen te worden leer je heel veel.
Hondensport is een denksport, iedere hond is anders en zal op een andere manier iets aangeleerd moeten worden.
Niet alleen of dat bij de hond past maar ook of dat bij jou als persoon pastmalinois schreef:idd... jij kent je hond als geen ander, zelfs de instructeur kent hem niet zo goed als jij... er kan wel gezegd worden doe dit of dat.. maar jij weet alleen of dit wel goed bij hem past. Of dit wel de manier is voor jouw hond, of dat het ook op een andere manier kan misschien. Die andere manieren leer je alleen als je veel naar anderen kijkt wat zij doen. Die ideeen kun je zelf weer gebruiken in je eigen manier van trainen...Inge schreef:Ik persoonlijk vind het wel heel prettig dat er dus zeer ervaren mensen trainen, door te kijken en vooral veel te vragen en te discussiëren leer ik daar ontzettend veel.
je moet creatief zijn in hoe iets aan te leren, je moet geduld hebben en juist door op bepaalde kleine dingen gewezen te worden leer je heel veel.
Hondensport is een denksport, iedere hond is anders en zal op een andere manier iets aangeleerd moeten worden.
Ik ben het er ook niet mee eens; je gaat naar de club om samen met jouw hond begeleidt te worden en niet om ondergesneeuwd te raken door de kwaliteiten van anderen.Inge schreef:Wanneer je op een club traint waar ook echte tophonden trainen, moet je je met je mindere hondje maar aanpassen en blij zijn met de aandacht die je nog krijgt.![]()
Wat vinden jullie?????
Vraag me ff tussendoor af wat een topgetrainde hond moet tussen een club honden die op een lager niveau aan het werk zijn. Niet dat er met één van beiden iets mis is, maar ik vind het niet getuigen van erg veel inzicht van de clubleiding.Wanneer je op een club traint waar ook echte tophonden trainen, moet je je met je mindere hondje maar aanpassen en blij zijn met de aandacht die je nog krijgt
Met een "tophond" bedoel ik in dit geval een hond die volop wedstrijden draait op het hoogst haalbare nivo waarbij hij keer op keer bovenin eindigt, geselecteerd wordt voor het Nederlands team en dus ook op internationaal nivo meedraait. Een hond op dat nivo krijgen en vooral houden is hartstikke moeilijk, dat kost heel veel training en blijft veel training vergen. Bovendien moet je daar ook de hond voor hebben en de combinatie met zijn geleider moet goed zijn. Een keer pieken kan een andere hond misschien ook, maar een bepaald nivo vasthouden is ontzettend moeilijk en lukt niet veel honden. Dat benadert dus echt perfectie in de tak van sport. Dat kan in de gehoorzaamheid, in de behendigheid maar dus ook in de africhting in het geval van de hond bij mij op de club.sample schreef:Vraag me ff tussendoor af wat een topgetrainde hond moet tussen een club honden die op een lager niveau aan het werk zijn. Niet dat er met één van beiden iets mis is, maar ik vind het niet getuigen van erg veel inzicht van de clubleiding.Wanneer je op een club traint waar ook echte tophonden trainen, moet je je met je mindere hondje maar aanpassen en blij zijn met de aandacht die je nog krijgt
Het kan natuurlijk gebeuren dat je op een cursus een hond hebt die er qua prestatie gwoon uitspringt, ondanks dat die hond geen voorsprong had. Maar als je een "tophond" (whatever that may be) mee laat trainen met een club gemiddelde honden, lijkt me iets niet in de haak........
Kunnen we even de defenite van "tophond" duidelijk krijgen? Verstaan we daaronder een hond met veel potentie, of een hond die al 6 africhtingsniveau's achter de rug heeft?
Er zijn geen special clubs voor dit soort honden zeg je. Maar zijn er ook geen speciale periodes waarin deze honden kunnen trainen?Deze hond is op die club afgericht, er zijn geen speciale clubs voor dit soort honden, het is dus normaal dat die binnen dezelfde club traint. In het geval van de africhting die ik dus nu doe is het wel zo dat er veel individueel getraind wordt, je traint niet in groepsverband. Tegelijkertijd trainen 2 á 3 honden op het veld, waarbij dus een instructeur op het veld toezicht houdt en aanwijzingen geeft , de rest van de leden kijkt toe, signaleert wellicht ook "problemen" en daar wordt dus veel over gesproken tijdens en na de trainingen.
Ik vind het zo "dwingend" klinken om als club na te streven dat elk van je leden minstens een keer een certificaat in de wacht sleept. Of mee doet aan een wedstrijd. Je kan toch ook puur en alleen op recreatief niveau mee willen lopen? Lijkt mij?Zal de hond écht nooit een certificaat kunnen halen omdat het er gewoon niet inzit zal dat echter wel verteld worden, het doel is toch zeker een certificaat halen en eens een wedstrijdje meedoen
Als mij verteld zou worden dat ik het nooit zou kunnen halen omdat mijn hond gewoon niet geschikt zou zijn voor de africhting, ging ik iets anders doen. Er zijn genoeg andere sporten waar je wel op recreatief nivo kunt trainen die ook heel leuk zijn om te doen. Ik zou daar dus niet zo zwaar aan tillen.sample schreef:Ik vind het zo "dwingend" klinken om als club na te streven dat elk van je leden minstens een keer een certificaat in de wacht sleept. Of mee doet aan een wedstrijd. Je kan toch ook puur en alleen op recreatief niveau mee willen lopen? Lijkt mij?Zal de hond écht nooit een certificaat kunnen halen omdat het er gewoon niet inzit zal dat echter wel verteld worden, het doel is toch zeker een certificaat halen en eens een wedstrijdje meedoen
Wat gebeurt er dan met de combi's die nooit een certificaat zullen halen?
Ik train een kleine 2 jaar KNPV.En natuurlijk wilde ik ( en de rest van de club) daar graag een certificaat mee halen…Zo’n 3 weken geleden dus naar de keur met de hoop een certificaat te halen maar zou het niet lukken,dan was er nog niets aan de hand ( dacht ik toen nog) want ik doe hem toch niet weg.Het ging dus helemaal fout en ben afgewezen..sample schreef:Ik vind het zo "dwingend" klinken om als club na te streven dat elk van je leden minstens een keer een certificaat in de wacht sleept. Of mee doet aan een wedstrijd. Je kan toch ook puur en alleen op recreatief niveau mee willen lopen? Lijkt mij?Zal de hond écht nooit een certificaat kunnen halen omdat het er gewoon niet inzit zal dat echter wel verteld worden, het doel is toch zeker een certificaat halen en eens een wedstrijdje meedoen
Tja…Is ook zo…Alleen was/is mijn hond geen hopeloze zaak.Het is een goed hondje maar helemaal verkeerd afgericht…..Dus trok hij op de keur zijn eigen plan.Inge schreef:Precies, als je ergens voor wil gaan wil je het ook bereiken. Is toch prettig als er dan gezegd wordt dat het een hopeloze zaak is, scheelt jou een fikse teleurstelling en de hond een heleboel gepest met een programma wat hij niet aankan.
ja en dat snap ik dan ook. Aangezien jij het ook niet meer wilt, en de hond verder dus niet veel meer zal bereiken is het voor hun belangrijker om hun energie en tijd in de honden te steken die nog wel naar de keur moeten. Niet dat de hond nooit meer iets mag doen, maar de anderen gaan dan voor op dat moment. Als er bij ons wedstrijden of examens in aantocht zijn gaan die honden ook voor de andere zeg maar.. als er dan effe iets minder tijd is ofzo dan worden eerst de wedstrijd/examenhonden gedaan en als er tijd over is de rest. Maar is er niets in aantocht dan is er gewoon voor iedereen aandacht.visaton schreef:
Maar om even op jou stelling terug te komen…Ik ben (nog) niet van plan om hem nog een keer voor te brengen maar neem hem nog wel mee naar de club.Maar er word natuurlijk geen energie meer in die hond gestopt.Hij mag nog wel eens stellen, vorige week heb ik zelf voor hem het pak aangedaan.Maar honden die nog naar de keur moeten hebben voorrang..
ik vind het niet dwingend klinken, een hond die er niet goed voor is kan toch genoeg andere sporten doen? Daarom worden bij ons sowieso geen honden aangenomen die nooit een examen zouden kunnen lopen bijv. omdat het geen werkras is of geen stamboomhonden etc.sample schreef:
Ik vind het zo "dwingend" klinken om als club na te streven dat elk van je leden minstens een keer een certificaat in de wacht sleept. Of mee doet aan een wedstrijd. Je kan toch ook puur en alleen op recreatief niveau mee willen lopen? Lijkt mij?
totaal verkeerd.Inge schreef:Wanneer je op een club traint waar ook echte tophonden trainen, moet je je met je mindere hondje maar aanpassen en blij zijn met de aandacht die je nog krijgt.![]()
Wat vinden jullie?????
Maar bij welke hondenvereniging dan? Ik heb er echt geen verstand van, dus ik zou niet weten waar je dan naartoe zou moeten gaan...ik vind het niet dwingend klinken, een hond die er niet goed voor is kan toch genoeg andere sporten doen?
In het geval van africhting wordt er vaak dus ook echt alleen africhting getraind.sample schreef:Is het niet zo dat een hondenvereniging van alles aanbiedt? Van gehoorzaamheid tot flyball en behendigheid enzo?ik vind het niet dwingend klinken, een hond die er niet goed voor is kan toch genoeg andere sporten doen?