Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekken met cane corso reu wil niet vlotten help

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

dandro
nieuw lid

dekken met cane corso reu wil niet vlotten help

Ongelezen bericht door dandro »

hoi,

wij willen met vrienden die een cane corso teef hebben van drie jaar oud een nestje. Wij hebben een rue van dezelfde leeftijd. De teef is nu 14 dagen loops.

We hebben de reu en de teef goed kennis laten maken. Nu al vijf dagen achtereen bij elkaar geweest. Elke keer zo'n 3 uurtjes.

En nu de vraag: de teef wil echt gedekt worden en gooit alles in de strijd om het reutje zover te krijgen, ze gaat met haar kont naar de reu toe staan en gooit haar staart opzij. Loopt hem contant uit te dagen

De reu snuffelt wel wat en speelt wel intensief maar maakt geen aanstalte om te dekken. hebben wij te weinig geduld, zijn de twee niet lang genoeg bij elkaar of is de teef er nog niet klaar voor (wat ik me niet voor kan stellen gezien haar "hitsige" gedrag)??????

wie kan ons wat goede tips geven?

Morgen laten we ze een hele dag bij elkaar (de 15e dagvaan haar loopsheid)
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

meschien houd hij niet van teefjes :mrgreen:

mol 8)
dandro
nieuw lid

:p: ik lees dat je een reu kan helpen, hoe gaat dat?
Mol
Zeer actief

dandro schreef::p: ik lees dat je een reu kan helpen, hoe gaat dat?
oke voor alle duidelijkheid en niet lullig bedoelt zou ik eerst ff van je willen weten zij de ouders gerongend ,en zo ja wat is de uitslag,en is dit een wel over wogen combinatie passen de honden kwa plus en min punten bij elkaar enz enz
zo niet dan bennen we gauw klaar ;)

mol 8)
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Mol schreef:meschien houd hij niet van teefjes :mrgreen:

mol 8)
Precies :ok: Als de reu geen potentie heeft; waarom dan inzetten voor de fokkerij ? Wat levert dat op in de volgende generatie ?
Terra

Ongelezen bericht door Terra »

Leuk!!! Een gelegenheidsnestje!!! :mrgreen:

Nee ff serieus, wees je wel bewust dat fokken van honden even wat meer kan zijn dan twee honden op elkaar zetten. En dat het hebben van een nestje veel meer werk is dan één a twee keer per week het nest schoonmaken en leuke krioelende pups kijken. En dat het een vermogen kan kosten aan dierenartskosten, voer, etc. Dat het met veel rassen erg belangrijk is om vooraf tests te doen voor erfelijkheid mbt verschillende ziektes, omdat als je preventief kunt handelen, het altijd beter is dan een hond die pijn lijdt. En dat er altijd gezondheidsrisico´s voor moeder en pups inzitten.

Ik ben er voor om je heeeel goed in te lezen over de materie, heel goed te weten waar je aan begint, wat mogelijke scenario´s zijn en waar je op moet letten en voorál wat je moet doen in verschillende situaties.

Zolang je daar niets over hebt verteld, de voorbereiding die je hebt getroffen voordat je op het idee kwam om werkelijk een andere hond op je teef te zetten, denk ik dat je hier weinig medewerking kunt verwachten...
dandro
nieuw lid

hahahaha dat betekent dus dat ik voor wat medewerking een soort toelatingsgesprek moet gaan voeren? lolbroeken. heb ik met jullie geknikkert of zo.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

In aanvulling op wat hierboven (en in het andere topic) al gezegd is wil ik uit eigen ervaring nog wat toevoegen.
Het 8 weken lang zorgdragen voor een nestje is geen sinecure! Het is niet in geld uit te drukken hoeveel de zorg hiervoor kost. Heb ik dus ook niet gedaan zelf. Ik had maar 5 pups, en was na 8 weken totaal gesloopt. Je hele sociale leven verandert, je krijgt "wildvreemde" mensen op visite, moet zorgen dat de omgeving van de pups en je huis in zijn algemeenheid tiptop in orde zijn. Je hebt continue de zenuwen in je lijf (ik denk vooral de eerste keer), gaat alles wel goed, groeien de pups goed, hebben ze niets tekort, hoe gaat het met mijn teef, heeft zij geen eclampsie, baarmoederontsteking of melkklierontsteking? Voedt ze de pups wel voldoende?

Er zijn zoveel dingen die mis kunnen gaan, het lijkt me -naast het doen van gezondheidstesten op de bij het ras voorkomende erfelijke gebreken- zeer zinvol dat je eerst eens wat goede boeken leest waarin de bevalling en alles wat daarbij komt kijken beschreven staan.
Het boek "De bevalling bij de hond" van C. Naaktgeboren is daarvoor een heel goed naslagwerk. Je wordt geconfronteerd met afwijkingen bij foetussen en ziet op foto's precies wat er bedoeld wordt. Een beetje cru soms, maar wel heel duidelijk en zoals het in werkelijkheid is.

Nee, een nestje fokken is niet zomaar alleen leuk. Er komt veel meer bij kijken, als je het goed wilt doen.
En dan is bij mij alles nog goed gegaan (op 1 pup na die vlak na haar geboorte ingeslapen moest worden). Kun je nagaan wat Jip met haar nestje allemaal heeft moeten doormaken! Pups bijvoeren, ontlasting stimuleren, moeder verzorgen die ziek is en noem maar op. En dat voor 8 weken achter elkaar!

Die 8 weken zul je er toch bijna dag en nacht bij moeten zijn, dat slokt ook heel veel energie op en als je een baan hebt zul je toch een boel vrije weken moeten opnemen.

Een nestje fokken omdat het zo leuk LIJKT, mmmmmmm :?
Er komt enorm veel meer kijken dan je denkt!

En wat betreft een reu die niet dekken wil: hij is onervaren, heeft het nooit gedaan en er is niemand in de buurt die de hond op een juiste wijze kan helpen (ervaren fokker die weet wat te doen). Vergeet het dan maar. Dat gaat veel vaker niet dan wel goed, ook al is de teef dekrijp.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

dandro schreef:hahahaha dat betekent dus dat ik voor wat medewerking een soort toelatingsgesprek moet gaan voeren? lolbroeken. heb ik met jullie geknikkert of zo.
Je bent het gewoon verplicht t.o.v. de honden en het ras om dit zeer goed overwogen te doen. Als je dit niet doet is er grote kans dat je met veel ellende komt te zitten.
Mol
Zeer actief

dandro schreef:hahahaha dat betekent dus dat ik voor wat medewerking een soort toelatingsgesprek moet gaan voeren? lolbroeken. heb ik met jullie geknikkert of zo.
nou ja toelatings gesprek ,als je het zo wil zien moet je dat doen
ik ga jou niet helpen,als je alleen maar gaat fokken met een teef op de hoek omdat puppies zo leuk zijn en verders nergens na gekenen word
zoek dan maar lekker verder,en ohhw ja 15de dag is de piek al voor bij hoor ;)

mol 8)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Mol schreef:
ik ga jou niet helpen,als je alleen maar gaat fokken met een teef op de hoek omdat puppies zo leuk zijn en verders nergens na gekenen word

mol 8)
M.b.t. het laten dekken van een willekeurige teef ben ik het met je eens Mol.
Maar ik heb van een fokker ook gehoord dat een teef van haar pas op dag 17 op de piek zat. Eerder liet ze zich ook niet dekken. Er zijn dus uitzonderingen.
Neemt niet weg dat je niet moet gaan lopen aanklooien.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Branka schreef:
Mol schreef:

mol 8)
M.b.t. het laten dekken van een willekeurige teef ben ik het met je eens Mol.
Maar ik heb van een fokker ook gehoord dat een teef van haar pas op dag 17 op de piek zat. Eerder liet ze zich ook niet dekken. Er zijn dus uitzonderingen.
Neemt niet weg dat je niet moet gaan lopen aanklooien.
:roll: tja ik heb een hond die op dag 7 op haar piek zit.

mol 8)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik reageer enkel op het bericht van Mol betreffende de piek, op de reacties op het oorspronkelijke bericht heb ik geen toevoegingen,

bij basenjis ligt de piek vaak pas tussen de 17e en 20e dag , heel laat dus, voor "normale"begrippen ;)
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Podenji schreef:ik reageer enkel op het bericht van Mol betreffende de piek, op de reacties op het oorspronkelijke bericht heb ik geen toevoegingen,

bij basenjis ligt de piek vaak pas tussen de 17e en 20e dag , heel laat dus, voor "normale"begrippen ;)
dat is zeker laat

mol 8)
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Mol schreef:
Podenji schreef:ik reageer enkel op het bericht van Mol betreffende de piek, op de reacties op het oorspronkelijke bericht heb ik geen toevoegingen,

dat is zeker laat

mol 8)
sorry ik bedoelde tussen de 15e en 20e dag maar dat blijft laat natuurlijk ;) mijn basenjis was op de 17e dag gedekt voor de eerste maal, bij basenjis komt ook vaak voor dat ze zich maar één keer laten dekken, of de reu vindeht daarna genoeg en soms de teef ook, 99% vand e keren dat dit gebeurt blijkt de teef wel zwanger, zouden ze dit aanvoel op de een of andere manier dat het gelijk raak is?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Terra

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, en als dat niet zo is en je reageert nóg defensief, lees dan maar niet verder :mrgreen:

Toelatingsgesprek hahaha je hebt jezelf toch al voorgesteld? Dus dat hoeft niet. Alleen willen de meeste mensen hier gewoon graag weten of hun steun, advies en wijsheid ook ten goede komt aan de gezondheid en het geluk van hondjes. En als een anoniem iemand -niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen- hier advies vraagt voor het bewust onwillekeurig fokken om wat voor reden dan ook, dan zijn hier de ervaringen dat dat niet altijd goed komt. (En een hoop heibel oplevert.) En als je die ervaring hebt, word je kariger met je advies, en selectiever mbt aan wie je dat advies geeft. Dus wil men van jou graag weten hoe je er zo bij bent gekomen om een nestje te willen. Zie het maar als interesse.
Snap je hem nu wél? :mrgreen:
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Zolang ik verder niets weet over de bloedlijnen van je hond kan ik alleen zeggen dat ik XTREEM nieuwsgierig ben naar hoe en wat. Maar verder ben ik het wel eens met Mol (al komt Mol altijd erg streng over, je moet het uitgangspunt kunnen waarderen en da's bezorgdheid dat er zomaar gefokt wordt met honden die misschien niet 'competable' zijn).
Zelf zou ik ook best ooit verder met m'n CC reu willen, maar die zal zich eerst moeten bewijzen (op shows bv) en alleen op teven die samen met hem iets moois kunnen bijdragen aan het ras.

Wil je vertellen wie jou hond is en wie de teef? En als je wil weten of ze idd misschien perfect bij elkaar passen, dan weet ik wel een fokker die gratis en voor nix alles voor je wil uitpluizen :ok:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Mijn vraag was niet lollig bedoeld hoor.
dandro
nieuw lid

Alles is al opgelost, ik wil de mensen met een positieve bijdrage bedanken, en wat betreft het elitair gedrag van anderen, wij hebben onze zaken goed voor elkaar maar ik weiger verantwoording af te leggen bij iedere jan lul op het internet. Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

en zo sprak de heer,
:twisted:
Mol
Zeer actief

dandro schreef:Alles is al opgelost, ik wil de mensen met een positieve bijdrage bedanken, en wat betreft het elitair gedrag van anderen, wij hebben onze zaken goed voor elkaar maar ik weiger verantwoording af te leggen bij iedere jan lul op het internet. Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

en zo sprak de heer,
de eenige JAN LUL ben je zelf als je zelf zo begaan bent met je ras zal je diet niet gezien hebben als een aan val ,maar door de bekrompenheid in je denkvermogen kan je dit niet zien door de euro tekens die in je ogen staat. het topic hoeft niet gesloten te worden je moet gewoon lekker weg blijven hoeven we je beperkte know howe van fokken ook niet bij te schaven.

mol 8)
Laatst gewijzigd door Mol op 14 jul 2004 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

hahahhahahahha, tuurlijk joh, jij vraagt om advies, maar dan mag een ander er niks tegen over stellen? ook al is het puur interesse??
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

dandro schreef:Alles is al opgelost, ik wil de mensen met een positieve bijdrage bedanken, en wat betreft het elitair gedrag van anderen, wij hebben onze zaken goed voor elkaar maar ik weiger verantwoording af te leggen bij iedere jan lul op het internet. Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.

en zo sprak de heer,

:mrgreen: :roll: :zwaai:
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

en zo sprak de heer,
Goed zo :ok: Gelukkig zet je jouw impotente reu niet in voor de fokkerij :ok:
Terra

:mrgreen: :p: :roll: :pffff:

geen dank.
wie is er elitair?
MOL?!?!
Martin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Martin »

Hahaha, wij knikkeren niet met "lulletjes"
dandro
nieuw lid

he jongens en meisjes doe niet zo opgefokt. En wat betreft de plusjes en minnetjes.

Afstamming van de hond
Volgens genetisch onderzoek van Vila (1997) zijn er op grond van verschillen in het mitochondriaal DNA vier verschillende groepen hondenrassen te onderscheiden, die mogelijk het resultaat zijn van vier verschillende domesticaties in het verleden die onafhankelijk van elkaar hebben plaatsgevonden, enige tienduizenden tot 100.000 jaar geleden.

Wel is duidelijk dat de hond afstamt van de wolf, Canis lupus, en niet van de coyote, de jakhals of andere leden van de canidae: de verschillen van hond en wolf met al deze soorten zijn veel groter dan die tussen hond en wolf. De grijze wolf komt, althans kwam, over een groot verspreidingsgebied voor in de VS, Europa en Azie. Het is op grond van de genetische analyse niet duidelijk of de hond nog van een specifieke ondersoort van de wolf afstamt zoals de Iraanse wolf, C. lupus pallipes, omdat die genetisch niet te onderscheiden was van de andere typen wolven. De zgn. 'Ethiopische wolf' Canis simensis was het in ieder geval niet: deze is niet erg nauw verwant aan C. lupus.

Groep 1 van de vier door Vila onderscheiden categorieën is weer in verschillende takken onder te verdelen, waarvan een zuidoostelijke tak o.a. de australische dingo bevat, een primitieve hond die ook in het wild leeft en zich van andere honden ondermeer nog onderscheidt door een jaarlijkse voortplantingscyclus.

Genetisch onderzoek naar verschillen in het mitochondriaal DNA van de hond toont een nagenoeg identieke (0.2% verschil) basenvolgorde aan met die van de grijze wolf, wijzend op een directe afstamming in het (evolutionair gezien) recente verleden. (Het verschil tussen wolven en coyotes was b.v. 4%). Het meest recente onderzoek plaatst de oorsprong van de hond in het verre oosten, enige tienduizenden jaren geleden. Vooral in de laatste 500 jaar heeft door gericht fokken de explosieve vermenigvuldiging van rassen en varianten plaatsgevonden.

Gevolgen van inteelt
Wanneer een hond tot een ras behoort, dan is het risico van erfelijke afwijkingen een groot probleem. Heupdisplasie bij de Deense dog, hartklachten bij boxers en bloedafwijkingen bij Dobermans zijn hiervan voorbeelden.

dus toch maar een dingo of wolf in huis halen?????
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Wat wil je daar nou mee zeggen ?
Mol
Zeer actief

dandro schreef:he jongens en meisjes doe niet zo opgefokt. En wat betreft de plusjes en minnetjes.

Wanneer een hond tot een ras behoort, dan is het risico van erfelijke afwijkingen een groot probleem. Heupdisplasie bij de Deense dog, hartklachten bij boxers en bloedafwijkingen bij Dobermans zijn hiervan voorbeelden.
dus toch maar een dingo of wolf in huis halen?????
als je nou zo interesant wil komen doen met je internet verhaaltje moet je dit stuk maar eens goed lezen ,dan begrijp je de vragen die ik je heb gevraagt.

mol 8)
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

bulletjebe schreef:Wat wil je daar nou mee zeggen ?
nou, dat ze kan lezen.

je weet wel..
google en sla je de plaatjes eens over.
Ze wil alleen maar zeggen dat ze ook wel eens wat gelezen heeft.
Dat is toch knap en een hele prestatie.
Dat ze zo'n stuk gelezen heeft.
Wow.
Dat hele stuk lezen.
Ik vind het maar knap van de ik 'gooi een reu op mijn teef' fokker.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”