Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Sho is gecasteerd en het gaat goed.
Moderator: moderatorteam
- Daisy@
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herders
- Aantal honden: 3
- Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy
-
jidde
Ik denk niet dat het een juiste beslissing is geweest, ook omdat hij nog zo kort bij je is.
Nanni heb ik ook op een latere leeftijd gehad en was wel net gecastereerd. Poeh he, ik heb in het begin de hele wereld vervloekt vanwege Nanni
Ze viel uit, werd waaks en noem maar op!
Maar geloof mij, het komt goed! als je duidelijk bent tegen je hond, hoeft een casteratie niet!
Rest mij nog 1 vraag... Waarom ben je destijds voor een Peitje gegaan, ik denk namelijk dat het niet de juiste keuze voor jou is. Peitjes zijn gewoon ontzettend dominant, je hebt uitzonderingen, dan heb je mazzel (tenminste, in bv jouw geval dan
)
Nanni heb ik ook op een latere leeftijd gehad en was wel net gecastereerd. Poeh he, ik heb in het begin de hele wereld vervloekt vanwege Nanni
Maar geloof mij, het komt goed! als je duidelijk bent tegen je hond, hoeft een casteratie niet!
Rest mij nog 1 vraag... Waarom ben je destijds voor een Peitje gegaan, ik denk namelijk dat het niet de juiste keuze voor jou is. Peitjes zijn gewoon ontzettend dominant, je hebt uitzonderingen, dan heb je mazzel (tenminste, in bv jouw geval dan
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Weet je dat heel erg veel gedragstherapeuten het zelfs adviseren om te doen!?jelle schreef:Veel dierenartsen roepen wel érg gemakkelijk dat een hond maar gecastreerd moet worden.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
En dat lijkt me toch ook niet bepaald onbelangrijk voor een hond...Roosje schreef:Deze Bull had er veel baat bij, er wordt nu veel ontspannender met hem omgegaan en hij heeft nu veel meer contact met andere honden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi,Baily schreef:Heb je er al over nagedacht trouwens dat je hond dan aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Dat zal hij w.s. niet leuk vinden en daardoor kan hij ook anders, misschien zelfs agressief gaan reageren op andere honden.
Dit hoeft helemaal niet per definitie het gevol te zijn van een castratie, hoor. Het kà n gebeuren, het hoeft niet.
Groetjes, Karen
-
jidde
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat ben ik blij dat dit bij onze dierenarts gewoon de normaalste zaak van de wereld is! Daar heb ik er niet eens om hoeven vragen of ik erbij mocht blijven, daar gaan ze gewoon al vanuit!Inge schreef:Mijn dierenarts weet dat ik niet wegga voordat mijn hond onder zeil is, ik blijf er dus ook bij.
Overigens blijf ik in principe bij alles (alleen een operatie zelf heb ik nog niet meegemaakt) maar ook bij het maken van foto's bv. assisteer ik zelf, ze geven het schort al aan
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
In dit geval zou ik meer waardeoordeel hechten aan een dergelijke uitspraak van een gedragstherapeut dan van een dierenarts.jidde schreef:Ook dat, maar een DA bereikt helaas meerdere mensen, daar ga je sneller heen!Scooby schreef:Weet je dat heel erg veel gedragstherapeuten het zelfs adviseren om te doen!?jelle schreef:Veel dierenartsen roepen wel érg gemakkelijk dat een hond maar gecastreerd moet worden.
Groetjes, Karen
-
Baily
Het is wel heel waarschijnlijk.Scooby schreef:Hoi,Baily schreef:Heb je er al over nagedacht trouwens dat je hond dan aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Dat zal hij w.s. niet leuk vinden en daardoor kan hij ook anders, misschien zelfs agressief gaan reageren op andere honden.
Dit hoeft helemaal niet per definitie het gevol te zijn van een castratie, hoor. Het kà n gebeuren, het hoeft niet.
-
Baily
Bij het woord gedragstherapeur denk ik niet direct aan een deskundige. Er zijn hele goede. Maar er zijn er ook waar ik mijn vraagtekens bij heb. Dus klakkeloos iets aannemen omdat een gedragsdeskundige iets zegt zou ik zeker niet doen.Scooby schreef:In dit geval zou ik meer waardeoordeel hechten aan een dergelijke uitspraak van een gedragstherapeut dan van een dierenarts.jidde schreef:Ook dat, maar een DA bereikt helaas meerdere mensen, daar ga je sneller heen!Scooby schreef:Weet je dat heel erg veel gedragstherapeuten het zelfs adviseren om te doen!?jelle schreef:Veel dierenartsen roepen wel érg gemakkelijk dat een hond maar gecastreerd moet worden.
-
Gast
Dat Sho een pei is, is toevallig.
We wilden graag een hond uit het asiel en ons oog viel op Sho. Natuurlijk hebben we wat informatie ingewonnen over het ras, maar iedere ras zou nieuw voor ons zijn, omdat het toch onze eerste ECHTE hond was, die echt van ons is. Vandaar dat we Sho nu hebben. Het was gewoon liefde op het eerste gezicht.
We wilden graag een hond uit het asiel en ons oog viel op Sho. Natuurlijk hebben we wat informatie ingewonnen over het ras, maar iedere ras zou nieuw voor ons zijn, omdat het toch onze eerste ECHTE hond was, die echt van ons is. Vandaar dat we Sho nu hebben. Het was gewoon liefde op het eerste gezicht.
-
jidde
Maar durf je toe te geven dat het misschien niet zo een slimme zet was? Ik neem aan dat je Sho niet meteen naar huis hebt genomen. Ik zou heeeeeeel hard zoeken naar info over peitjes voordat ik er 1 aan zou schaffenMaartje-Sho schreef:Dat Sho een pei is, is toevallig.
-
Gast
Ik geef niet toe nee, omdat het in mijn ogen niet zo is.
Niet alleen Shar-Pei's hebben een strenge aanpak nodig! Iedereen praat zo negatief over Pei's. Terwijl andere honden ook niet gemakkelijk kunnen zijn hoor. Ik weet gewoon dat Sho hier goed zit. Wij proberen zo veel mogelijk consequent te zijn en met hulp gaat dat goed. We doen ons best, meer kunnen we toch niet doen?
Niet alleen Shar-Pei's hebben een strenge aanpak nodig! Iedereen praat zo negatief over Pei's. Terwijl andere honden ook niet gemakkelijk kunnen zijn hoor. Ik weet gewoon dat Sho hier goed zit. Wij proberen zo veel mogelijk consequent te zijn en met hulp gaat dat goed. We doen ons best, meer kunnen we toch niet doen?
-
jidde
Shar-Peit's zijn gewoon dominante honden, das een feit. Niets mis mee, maar wel als je niets weet van het ras en verliefd werd op zijn uiterlijk!Maartje-Sho schreef:Ik geef niet toe nee, omdat het in mijn ogen niet zo is.
Hij zal best goed hebben bij jullie, maar een hond wil leiding. Krijgt hij dat niet, neemt hij die zelf. Peitjes staan bekend erom dat ze graag de leiding willen nemen. En een strenge aanpak? Dat hoeft niet, maar wel duidelijkheid en consequentie!
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Oke, maar wat wil je nu dat ze doet? Wil je dat ze haar hond nu weg doet ofzo?jidde schreef:Shar-Peit's zijn gewoon dominante honden, das een feit. Niets mis mee, maar wel als je niets weet van het ras en verliefd werd op zijn uiterlijk!Maartje-Sho schreef:Ik geef niet toe nee, omdat het in mijn ogen niet zo is.
Hij zal best goed hebben bij jullie, maar een hond wil leiding. Krijgt hij dat niet, neemt hij die zelf. Peitjes staan bekend erom dat ze graag de leiding willen nemen. En een strenge aanpak? Dat hoeft niet, maar wel duidelijkheid en consequentie!
Goed er zijn problemen, maar ze doet er alles aan om dit te verhelpen. Sommige goed in onze ogen (gedragstherapeut), sommige niet zo goed in onze ogen (castratie). Maar het is duidelijk dat ze van haar hond houdt en er veel voor over heeft.
Ze hoeft nu niet de keuze te maken wel of niet een Sharpei, want ze heeft er al eentje. Of het achteraf nu een slimme keuze was doet er niet toe in mijn ogen als ze haar best doet om het te laten werken.
Ik vind dit gedram eerlijk gezegd.
-
jidde
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Het is een mogelijke bijwerking, ja.Baily schreef:Het is wel heel waarschijnlijk.Scooby schreef:Hoi,Baily schreef:Heb je er al over nagedacht trouwens dat je hond dan aantrekkelijk wordt voor andere reuen. Dat zal hij w.s. niet leuk vinden en daardoor kan hij ook anders, misschien zelfs agressief gaan reageren op andere honden.
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Toevallig ben ik, door een cursus die ik gevolgd heb, in de gelukkige omstandigheid meerdere gedragstherapeuten te kennen die lid zijn van Alpha en zeker zeer deskundig zijn en het zijn allemaal therapeuten die zeker niet tegen castratie zijn in bepaalde gevallen.Baily schreef:Bij het woord gedragstherapeur denk ik niet direct aan een deskundige. Er zijn hele goede. Maar er zijn er ook waar ik mijn vraagtekens bij heb. Dus klakkeloos iets aannemen omdat een gedragsdeskundige iets zegt zou ik zeker niet doen.
Groetjes, Karen
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik denk wel dat ze dat beseft inmiddelsjidde schreef:Tuurlijk moet ze nu het beste ervan maken, maar ze moet wel weten dat peitjes gewoon vrij dominant zijn. Je kan ook TE goed willen zorgen voor je hond, dus te veel menselijke gewoontes in je hond willen stoppen. Maar je moet simpelweg gewoon duidelijk zijn tegen de hond.
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Nou dat weet ze nu wel eens hoor, jee wat draaf je door zegjidde schreef:Tuurlijk moet ze nu het beste ervan maken, maar ze moet wel weten dat peitjes gewoon vrij dominant zijn. Je kan ook TE goed willen zorgen voor je hond, dus te veel menselijke gewoontes in je hond willen stoppen. Maar je moet simpelweg gewoon duidelijk zijn tegen de hond.
Mevrouw allesweter
Groetjes Els
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
jidde schreef:Maar durf je toe te geven dat het misschien niet zo een slimme zet was? Ik neem aan dat je Sho niet meteen naar huis hebt genomen. Ik zou heeeeeeel hard zoeken naar info over peitjes voordat ik er 1 aan zou schaffen
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Denk je dat ze dat nu nog niet door heeft dan?!jidde schreef:Tuurlijk moet ze nu het beste ervan maken, maar ze moet wel weten dat peitjes gewoon vrij dominant zijn. Je kan ook TE goed willen zorgen voor je hond, dus te veel menselijke gewoontes in je hond willen stoppen. Maar je moet simpelweg gewoon duidelijk zijn tegen de hond.
Groetjes, Karen
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik geloof dat dat ook geldt voor de meesten die een vrij vurig pleidooi tegen castratie houden hier op het forum.Scooby schreef:Toevallig ben ik, door een cursus die ik gevolgd heb, in de gelukkige omstandigheid meerdere gedragstherapeuten te kennen die lid zijn van Alpha en zeker zeer deskundig zijn en het zijn allemaal therapeuten die zeker niet tegen castratie zijn in bepaalde gevallen.Baily schreef:Bij het woord gedragstherapeur denk ik niet direct aan een deskundige. Er zijn hele goede. Maar er zijn er ook waar ik mijn vraagtekens bij heb. Dus klakkeloos iets aannemen omdat een gedragsdeskundige iets zegt zou ik zeker niet doen.
Want is er ook maar 1 iemand geweest die iets negatiefs over de castratie heeft gezegd van b.v. Ouwe Deur? Dat was gewoon nodig.
Waar de meesten (en daar schaar ik mijzelf dus ook onder) wel moeite mee hebben is om met castratie een gedragsverandering te weeg te brengen of als middel om een ongewenste dekking te voorkomen. Als er medische redenen zijn dan zal je wel moeten.
Al lezende in b.v. het topic van Patrol kan ik begrip opbrengen dat zij een gecastreerde reu bij haar teef wil zetten. De redenen waren in het begin niet duidelijk voor mij, maar later kwamen er dingen naar voren waardoor ik dus begrip voor de keuze op kan brengen.
In het geval van Maartje met Sho kan ik dat nog steeds niet. Het komt helaas op mij over als de weg van de minste weerstand kiezen.
Ik kan dus ook geen begrip opbrengen omdat de mensen die altijd roepen dat zij hun honden uit preventieve reden (kanker) laten castreren ook het hardste roepen dat je er geen gedragsverandering mee haalt. Dat staat dus haaks op de reden waarom Sho is gecastreerd.
Ik hoop voor haar dat dit echt geen nutteloze operatie is geweest. Maar persoonlijk denk ik dat Maartje ondanks de castratie nog heel hard moet gaan werken aan het gedrag van Sho. Ze zal daarbij heel stevig in haar schoenen moeten staan. Zelf heb ik geen ervaring met Sharpeis, maar als ik een medecursist van mij moet geloven is het een heel eigenzinnig ras. Zij heeft er dus 2 en had er al eerder 1 en ze is ook van plan daarmee te gaan fokken. Ik ga er dus vanuit dat zij heel bewust voor dat ras heeft gekozen en weet waar ze het over heeft.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Branka,Branka schreef:Ik hoop voor haar dat dit echt geen nutteloze operatie is geweest. Maar persoonlijk denk ik dat Maartje ondanks de castratie nog heel hard moet gaan werken aan het gedrag van Sho. Ze zal daarbij heel stevig in haar schoenen moeten staan.
Natuurlijk; Maartje zal zelf ook nog héél hard aan het werk moeten met Sho. Van alleen de castratie zal hij echt niet verbeteren in zijn gedrag. Daar moet wel nog een heleboel training bij gegeven blijven worden.
Groetjes, Karen
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zullen altijd honden zijn waarbij ál het mogelijke gedaan dient te worden om een hond hanteerbaar te krijgen. Sho is zo´n hond, begrijp ik uit de verhalen van Maartje. Als één van die mogelijke middelen kastratie is, wat is daar dan mis mee?
Het is simpelweg een gegeven dat er honden zijn die in de situatie waarin ze moeten leven, moeilijk te handhaven zijn. Als kastratie helpen kan bij het handhaven van zo´n hond, dan moet dat gewoon gedaan worden. Het lijkt mij een stuk rotter voor Sho als hij na verloop van tijd weer naar het asiel moet (óf erger), mét ballen maar zonder toekomst.
Kastratie kán een zeer welkom en nuttig hulpmiddel zijn bij het hanteerbaar maken van een moeilijke hond.
Het is simpelweg een gegeven dat er honden zijn die in de situatie waarin ze moeten leven, moeilijk te handhaven zijn. Als kastratie helpen kan bij het handhaven van zo´n hond, dan moet dat gewoon gedaan worden. Het lijkt mij een stuk rotter voor Sho als hij na verloop van tijd weer naar het asiel moet (óf erger), mét ballen maar zonder toekomst.
Kastratie kán een zeer welkom en nuttig hulpmiddel zijn bij het hanteerbaar maken van een moeilijke hond.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ben ik wel met je eens Wil, maar vergeet niet dat castratie erg veel negatieve gevolgen heeft en dus een afweging moet zijn tussen de negatieve gevolgen voor de hond en de positieve gevolgen voor de baas. Ga je castreren omdat je de hond niet aankan dan kies je vaak, zeker niet altijd, voor de makkelijkste weg. Ik denk dat er zeker een goede uitwerking op de hond is in dit geval als de hond seksueel gemotiveert dominant is. Is de hond echter onzeker door eerdere slechte behandeling dan zal het averechts werken.Wil de hond schreef:Er zullen altijd honden zijn waarbij ál het mogelijke gedaan dient te worden om een hond hanteerbaar te krijgen. Sho is zo´n hond, begrijp ik uit de verhalen van Maartje. Als één van die mogelijke middelen kastratie is, wat is daar dan mis mee?
Ik ben zelfs voor castratie als het reuen betreft die kwijlend speuren naar rivalen en teven die ze kunnen dekken. Als zo'n reu ook nog reuen afrost en je daar als baas na raad van een deskundige en de nodige cursussen niet mee uit de voeten komt, ok. Maar als je reu tegen je op pist is er meer aan de hand, dan zou je met een teef met die graad van dominantie dezelfde problemen krijgen in de omgang, dan heeft het dus gewoon geen zin of je brengt meer schade toe dan het goed doet.
-
Gast
Ik ben blij dat er een paar mensen zijn die me begrijpen.
Dat er zo wordt doorgedramd dat ik een shar pei heb, weet ik niet. Wat wil je daarmee bereiken? Wil je dat ik hem weg doe?
Ik WEET dat je bij shar pei's HEEL stevig in je schoenen moet staan en consequent moet zijn. Dat weten we en daar zijn we mee bezig. En natuurlijk moet ik blijven werken (misschien nu nog harder) met Sho. Als hij nu iets makkelijker te handhaven is, moeten we er zeker nog veel aan doen om te bereiken wat we willen. Maar als hij iets makkelijker is in de omgang, zal het makkerlijker zijn hem dingen bij te brengen.
Ik heb mijn gedragstherapeut gelijk op de hoogte gesteld en die vond het een hele goede beslissing van ons. Zij heeft testen met hem gedaan, zij gaat met ons werken, dus zal ze echt wel weten wat ze ons adviseert.
Ik wil niet dat het straks zo erg wordt dat wij Sho niet meer aankunnen en dat hij WEER weg moet. Hij verdient nu een echt thuis, een consequent thuis die hem wel dingen leert en bijbrengt. Daar zijn we mee bezig, maar dat is echt niet makkelijk!! Je moet heel sterk in je schoenen staan ja, en dat gaat steeds beter.
We zien wel of de castratie effect heeft. Wij doe in ieder geval MEER dan ons best!
En ik wil nog even de mensen bedanken die me via persoonlijke berichtjes en mailtjes hebben gesteund in onze keuze. THANKS!!

Dat er zo wordt doorgedramd dat ik een shar pei heb, weet ik niet. Wat wil je daarmee bereiken? Wil je dat ik hem weg doe?
Ik WEET dat je bij shar pei's HEEL stevig in je schoenen moet staan en consequent moet zijn. Dat weten we en daar zijn we mee bezig. En natuurlijk moet ik blijven werken (misschien nu nog harder) met Sho. Als hij nu iets makkelijker te handhaven is, moeten we er zeker nog veel aan doen om te bereiken wat we willen. Maar als hij iets makkelijker is in de omgang, zal het makkerlijker zijn hem dingen bij te brengen.
Ik heb mijn gedragstherapeut gelijk op de hoogte gesteld en die vond het een hele goede beslissing van ons. Zij heeft testen met hem gedaan, zij gaat met ons werken, dus zal ze echt wel weten wat ze ons adviseert.
Ik wil niet dat het straks zo erg wordt dat wij Sho niet meer aankunnen en dat hij WEER weg moet. Hij verdient nu een echt thuis, een consequent thuis die hem wel dingen leert en bijbrengt. Daar zijn we mee bezig, maar dat is echt niet makkelijk!! Je moet heel sterk in je schoenen staan ja, en dat gaat steeds beter.
We zien wel of de castratie effect heeft. Wij doe in ieder geval MEER dan ons best!
En ik wil nog even de mensen bedanken die me via persoonlijke berichtjes en mailtjes hebben gesteund in onze keuze. THANKS!!
- Ca Cajuina
- Zeer actief
Hoi,Maartje-Sho schreef:Ik ben blij dat er een paar mensen zijn die me begrijpen.
En ik wil nog even de mensen bedanken die me via persoonlijke berichtjes en mailtjes hebben gesteund in onze keuze. THANKS!!![]()
Gelukkig is alles ged gegaanmet Sho. Geef hem maar veel knuffels
Dus je hebt nog steeds contact met je gedragstherapeu? Deze vraag had ik al eerder gesteld maar heb je niet op geantwoord.
Heb je ook weleens contact gezocht met een andere therapeut. Als in het verkrijgen van vergelijkingmateriaal. Ik vind het namelijk erg vreemd dat er niet wordt gekeken naar de motivatie van het agresieve gedrag omdat dit mij toch wel de sleutel lijkt.
Mischien is dit wel verstandig. Er zijn namelijk ook homeopathische middelen die kunnen helpen bij de traingen. Bijvoorbeeld door de hond mnder onzeker etc te laten voelen.
Je bent al heel goed bezig door een gedragstherapeut in te schakelen maar misschien is het goed het probleem vanuit meerdere hoeken te bekijken.
Succes
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

-
Gast
Dank je Neeltje!
Martijn, ik loop mezelf niet te verdedigen maar vraag me af waarom iedereen zo raar reageert hier????
Er zijn gedragstesten gedaan bij Sho en dat agressieve komt misschien voort uit onzekerheid. Maar dat weten we niet zeker omdat hij op bepaalde mensen niet zo agressief reageert. Dus waarschijnlijk heeft het gewoon te maken met zijn verleden.
Ik heb al wat homepatische middelen gevonden, moet alleen even kijken waar die te koop zijn.
Sho en ik gaan hard trainen zowel thuis als op straat als op cursus EN met onze gedragstherapeut.
Heb trouwens wel een keer iemand anders geraadpleegt, maar die stelde alleen een plan op, verder liet ie ons het zelf doen. Maar ik wil BIJ da plan juist hulp, wat we nu dus krijgen. Daarbij werkt mijn gedragstherapeut samen met mijn instructeur van cursus, dus zijn zij op elkaar afgestemd wat weer gunstiger is. Ze kennen elkaar en weten van elkaar hoe ze te werk gaan. Daarbij dragen ze hun bevindingen over aan elkaar.
Mijn instructeur raadde mij deze vrouw aan, dus heb ik zijn advies opgevolgd.
Martijn, ik loop mezelf niet te verdedigen maar vraag me af waarom iedereen zo raar reageert hier????
Er zijn gedragstesten gedaan bij Sho en dat agressieve komt misschien voort uit onzekerheid. Maar dat weten we niet zeker omdat hij op bepaalde mensen niet zo agressief reageert. Dus waarschijnlijk heeft het gewoon te maken met zijn verleden.
Ik heb al wat homepatische middelen gevonden, moet alleen even kijken waar die te koop zijn.
Sho en ik gaan hard trainen zowel thuis als op straat als op cursus EN met onze gedragstherapeut.
Heb trouwens wel een keer iemand anders geraadpleegt, maar die stelde alleen een plan op, verder liet ie ons het zelf doen. Maar ik wil BIJ da plan juist hulp, wat we nu dus krijgen. Daarbij werkt mijn gedragstherapeut samen met mijn instructeur van cursus, dus zijn zij op elkaar afgestemd wat weer gunstiger is. Ze kennen elkaar en weten van elkaar hoe ze te werk gaan. Daarbij dragen ze hun bevindingen over aan elkaar.
Mijn instructeur raadde mij deze vrouw aan, dus heb ik zijn advies opgevolgd.