Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelnaam en kruisingen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Kennelnaam en kruisingen

Ongelezen bericht door jidde »

Ik had een vraagje.

Als je een kennelnaam hebt, mag je toch niet fokken met honden die geen stamboom hebben?
Stel je heb 2 stamboomhonden, 2 stamboomloze. Allemaal teven. Je hebt ook sinds kort een kennelnaam.
Nu heb je de beide stamboomloze teven laten dekken en hebben beide een nestje puppies.
Ik heb ooit begrepen van Crutz dat het niet mag, maar kan dat mishebben.

Weet iemand hoe dat zit?

Groetjes Wendy
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Volgens mij mag dat niet. Naar ik ooit begrepen heb mag je er zelfs geen teef bij hebben die geen stamboom heeft maar of dat echt waar is?
AfbeeldingAfbeelding
jidde

bram en thijs schreef:Volgens mij mag dat niet. Naar ik ooit begrepen heb mag je er zelfs geen teef bij hebben die geen stamboom heeft maar of dat echt waar is?
Dat dacht ik ook! Behalve als ze gecastereerd zijn, zodat ze geen nestjes kunnen maken/hebben.

Waar is in godsnaam deze regel voor als het wel gebeurd 8O
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Volgens mij mag het wel, mits je aan kunt tonen dat je ze gescheiden kunt houden. Ik weet dat er door bepaalde kennels zowel met stamboomloze als stamboomhonden gefokt wordt voor de africhting.
Ik ben benieuwd. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

volgens mij is t zo dat t eigenlijk niet mag,
MAAR
als de rassen totaal niet op elkaar lijken wordt er sowieso al niet moeilijk over gedaan

heb het nl ook gevraagd bij mn kennelcontrole (voor je kennelnaam) omdat we tenslotte ook een intacte kruising reu hebben zitten,
de dame van de kennelcontrole zei dat het per geval beoordeeld werd en dat het vooral er mee te maken had dat de rassen niet te veel op elkaar mochten lijken om zo fraude (stamboomloze honden een stamboom verschaffen door ze in een ander nest te leggen bv of dekking met een stamboomloze reu en deze aangeven als stamboom) te voorkomen

In ons geval is t dus goedgekeurd tijdens de controle van de papieren, alhoewel ik me afvraag of er echt naar gekeken is :roll:
maar hoe het qua fokken van een stamboom en niet stamboom hond van vergelijkende rassen zit weet ik niet.

Wel weet ik dat je bv officieel niet je geregistreerde kennelnaam aan zomaar willekeurig een hond mag geven en in de africhting gebeurd dat ook nog best vaak, er wordt dan zelfs gewoon met die kennelnaam geadverteerd
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik vraag me af WAAROM je met die stamboomloze honden zou fokken, beetje tegenstrijdig serieus willen deon met je rashonden en dan ff tussendoor dit, dan zijn er fokekr sdie zo wekren dat weet ik maar die zou ik als ik de raad was er zo uit flikkeren die zijn stambomen niet waard als ze zo doen en dus ook geen kennelnaam waard :kotz: verder klopt het wat Carmen vertelde berteffedne aanvraag kennelnaam
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik weet denk ik wel op wie Wendy doelt. ;)
Of er iets aan te doen is? Don't know? Hoop het wel!
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Podenji schreef:ik vraag me af WAAROM je met die stamboomloze honden zou fokken, beetje tegenstrijdig serieus willen deon met je rashonden en dan ff tussendoor dit, dan zijn er fokekr sdie zo wekren dat weet ik maar die zou ik als ik de raad was er zo uit flikkeren die zijn stambomen niet waard als ze zo doen en dus ook geen kennelnaam waard :kotz: verder klopt het wat Carmen vertelde berteffedne aanvraag kennelnaam
er zijn werkhonden fokkers die dus stamboom en kruisingen fokken en ook voor beide hun officiele kennelnaam gebruiken
t fokken van kruisingen is in de africhtingswereld vrij normaal, dus ja, dan kan t ook samen voorkomen, deze honden (de kruisingen) is wel net zoveel van bekend (over t algemeen) als van stamboom honden, dus heel de medische achtergrond van zowel de ouderdieren als generaties daarachter, de afstamming is bekend (wordt meestal redelijk goed bijgehouden en is ook na te zoeken op internet)
alleen vind ik t wat "krom" om je kruisingen dan dezelfde kennelnaam mee te geven (en t mag voor zo ver ik weet niet)
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

o werkhonden, tja das wellicht anders inderdaad, ik dacht gewoon kruisinkjes puur voor de handel, en als je dat doet ben je ook geen kennelnaam waard vind ik maar met werkhonden ligt het idd wel anders, ik neem ook aan dat deze honden op gezondheid e.d. onderzocht worden. Een werkhond moet natuurlijk ook vrij van afwijkingen zijn
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Podenji schreef:o werkhonden, tja das wellicht anders inderdaad, ik dacht gewoon kruisinkjes puur voor de handel, en als je dat doet ben je ook geen kennelnaam waard vind ik maar met werkhonden ligt het idd wel anders, ik neem ook aan dat deze honden op gezondheid e.d. onderzocht worden. Een werkhond moet natuurlijk ook vrij van afwijkingen zijn
Maar hoe weet je dan ooit voor 100% zeker dat als je bij zo' n fokker 'n
hond met stamboom wilt dat er niet gesjoemeld is?? Want ik neem aan dat het dan vaak toch om het zelfde ras gaat, maar met ietwat andere karakter 'trekjes' en bouw??
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
Podenji schreef:o werkhonden, tja das wellicht anders inderdaad, ik dacht gewoon kruisinkjes puur voor de handel, en als je dat doet ben je ook geen kennelnaam waard vind ik maar met werkhonden ligt het idd wel anders, ik neem ook aan dat deze honden op gezondheid e.d. onderzocht worden. Een werkhond moet natuurlijk ook vrij van afwijkingen zijn
hond met stamboom wilt dat er niet gesjoemeld is?? Want ik neem aan dat het dan vaak toch om het zelfde ras gaat, maar met ietwat andere karakter 'trekjes' en bouw??
Dat weet je NOOIT zeker ook niet als men maar één ras fokt en enkel met stambomen, stel ik heb een reu uit een andere lijn en de broer van mijn teef. En per ongeluk heeft dat broertje zijn zus gedekt...oeps mag niet volgens de vereniging wat nu? o we zetten egwoon de andere reu o pde dek en geboorteaangifte...
niemadn merkt het immers?
zo werkt het helaas voor sommige fokkers
Neeltje

Podenji schreef:
Neeltje schreef:
Dat weet je NOOIT zeker ook niet als men maar één ras fokt en enkel met stambomen, stel ik heb een reu uit een andere lijn en de broer van mijn teef. En per ongeluk heeft dat broertje zijn zus gedekt...oeps mag niet volgens de vereniging wat nu? o we zetten egwoon de andere reu o pde dek en geboorteaangifte...
niemadn merkt het immers?
zo werkt het helaas voor sommige fokkers
Daar heb je helemaal gelijk in.
jidde

Alle honden zijn golden teefjes :roll:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

dus geen werkhonden of wat dan ook puur voor het extra geld, nou daar ben je lekker mee dan :kotz:
jidde

Podenji schreef:dus geen werkhonden of wat dan ook puur voor het extra geld, nou daar ben je lekker mee dan :kotz:
Jij weet al wie het is denk ik :mrgreen:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
Podenji schreef:dus geen werkhonden of wat dan ook puur voor het extra geld, nou daar ben je lekker mee dan :kotz:
nou dan moet ik ff heel diep nadenken en das moeilijk op de maandag whahahaha ;)

maar ehh... bij kennels die enkel met honden met stamboom fokken gebeurt ook wel dat ze de hond twee kee rper jaar een nest laten krijgen en dan het ene nest zonder stamboom verkopen dus lekker raakfokken en centen vangen:evil:
Neeltje

Podenji schreef:
jidde schreef:
nou dan moet ik ff heel diep nadenken en das moeilijk op de maandag whahahaha ;)

maar ehh... bij kennels die enkel met honden met stamboom fokken gebeurt ook wel dat ze de hond twee kee rper jaar een nest laten krijgen en dan het ene nest zonder stamboom verkopen dus lekker raakfokken en centen vangen:evil:
Bewijst maar weer hoe zorgvuldig je moet zijn met het zoeken van een goede betrouwbare fokker.
Kayka
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kayka »

jidde schreef:
Ik wist het al bij je eerste bericht. Het zit je wel hoog he? :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
jidde

Kayka schreef:
jidde schreef:
Ik wist het al bij je eerste bericht. Het zit je wel hoog he? :mrgreen:
Ik vind het ronduit schandalig dat zulke dingen dus gewoon kunenn, niet bij deze persoon, maar ook bij grote fokkennels met 20 rassen :evil:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

In het huishoudelijk reglement staat volgens mij het genoemd dat het niet mag. En als je stamboomloze honden hebt moet je kunnen aantonen dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn.

Volgens mij kunnen ze zelfs hun kennelnaam mee verliezen ALS iemand het aangeeft bij de Raad van Beheer.

Maria :E
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

Of het via de Raad van Beheer wordt toegelaten weet ik niet, maar er is toch ook nog zoiets als een Rasvereiging...
Vraag me af of die het wel goedkeuren...
Wanneer een fokker via de rasvereniging erecodefokker wilt worden gelden er bij veel clubs strenge regels, het is natuurlijk alleen de vraag of de naleving van deze regels ook streng gecontroleerd wordt...
Ik keur het in ieder geval niet goed.
Hoe het zit bij honden die voor de africhting gebruikt worden weet ik niet :confused:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Maria schreef:In het huishoudelijk reglement staat volgens mij het genoemd dat het niet mag. En als je stamboomloze honden hebt moet je kunnen aantonen dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn.
Dat laatste is in ieder geval niet waar, ook complete reuen en teven mag je hebben als je controle krijgt, echter je moet aan kunnen tonen dat je ze apart kunt houden tijdens de loopsheid.

Sjoemelen kan inderdaad altijd. Bij de Duitse Herders is het al vrij standaard om het DNA te laten registreren, het zou me niets verbazen als dat bij meerdere rassen zal gaan gebueren.

Ik denk nu trouwens wel een idee te hebben bij wie dit nu gebeurt. Een oude bekende denk ik?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Nancy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nancy »

Nou begrijp ik ook over wie je het hebt en kan nu beter je vraag begrijpen. ;)
jidde

Inge schreef:
Maria schreef:In het huishoudelijk reglement staat volgens mij het genoemd dat het niet mag. En als je stamboomloze honden hebt moet je kunnen aantonen dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn.
Dat laatste is in ieder geval niet waar, ook complete reuen en teven mag je hebben als je controle krijgt, echter je moet aan kunnen tonen dat je ze apart kunt houden tijdens de loopsheid.

Sjoemelen kan inderdaad altijd. Bij de Duitse Herders is het al vrij standaard om het DNA te laten registreren, het zou me niets verbazen als dat bij meerdere rassen zal gaan gebueren.

Ik denk nu trouwens wel een idee te hebben bij wie dit nu gebeurt. Een oude bekende denk ik?
Ahah ;) "fokker" (als je ze zo kent noemen) is best gevreesd jah
Caramba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caramba »

Stel je voor, ik wil graag een kennelnaam aanvragen voor ooit eens een nestje te krijgen met de witte dwergschnauzer...

maar ik heb nog geen hond, ja mijn ouders wel , 3 reuen en die verblijven soms bij mij...

:roll: krijg ik zonder honden ook een kennelnaam voor in de toekomst?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
dat weet je dan niet voor 100% zeker... ja door DNA zou je het kunnen onderzoeken.... Maar hoe weet je 100% zeker dat jouw hondje uit bepaalde ouders komen als er ook 2 intacte stamboomteven lopen die allebei gedekt zijn bijvoorbeeld..... dat weet je nooit 100% zeker. Daar kunnen ook de 'mooiere' of 'forsere' bijgelegd worden zonder dat je dat ooit weet.....toch ... lijkt me... daar moet je dan maar op vertrouwen dat dit goed gebeurd. Als je wil kan je altijd sjoemelen lijkt me...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Caramba schreef:Stel je voor, ik wil graag een kennelnaam aanvragen voor ooit eens een nestje te krijgen met de witte dwergschnauzer...

maar ik heb nog geen hond, ja mijn ouders wel , 3 reuen en die verblijven soms bij mij...

:roll: krijg ik zonder honden ook een kennelnaam voor in de toekomst?
Je kunt gewoon een kennelnaam aanvragen. Daarvoor hoefje niet in het bezit te zijn van honden. :wink:
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Inge schreef:

Is het ook niet zo dat het om stamboomloze honden gaat gelijkend op het ras waar je puppen van hebt liggen. Toen ik een nestje had van een bobtailteef en er hier ook een stamboomloze bouvierreu rondliep is er geen tattooërder geweest die ook maar er naar omgekeken heeft. Wat denk ik anders was geweest als het een stamboomloze bobtailreu geweest zou zijn. :roll:
Caramba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzers
Zwarte Russische Terriër
Riesenschnauzer zwart
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caramba »

:ok: hartstikke bedankt voor het antwoord.
ik wil namelijk over een paar jaar, als ik groter woon en voldoende kennis heb over het fokken van schnauzers , misschien ooit een nestje fokken , maar dan wel met kennelnaam... en nu weet ik dat ik hem gewoon kan aanvragen.... thanx!
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

hier in huis wonen ook nog een jack russel teef ( geholpen) en een pekingees (reutje en nog pup) rond, maar toen ik kennelcontrole kreeg deed ze daar niet moeilijk over. Zeker niet omdat we de pekingeed laten helpen.

ailena.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”