Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hij neemt de benen!!!

Moderator: moderatorteam

balouh
Vaste gebruiker

Hij neemt de benen!!!

Ongelezen bericht door balouh »

Als Balou losloopt en hij krijgt een andere hond in het vizier dan neemt hij de benen!
Ik snap het wel ,hij is nu 7 maanden en wil zoveel mogelijk lol trappen met andere honden.
Ik kan me een rotje roepen maar hij steekt dan nog net zijn middelvinger niet op :zwaai: !
Wat kan ik in zo'n situatie het beste doen?
Ik heb al een paar keer geprobeerd door erbij weg te lopen,maar dat heeft weinig zin want ook als hij een hond op 100 meter afstand ziet peert hij hem en dan kan ik me wel omdraaien en weg lopen ,maar dat heeft hij toch niet in de gaten.
Ik wil er ook niet te zwaar aan tillen ,maar zou het toch wel prettig vinden als hij terug komt als ik hem roep.
Verder luistert hij als de beste ,dus klagen wil ik nou ook weer niet.
Hoe lossen jullie dit op ???
vuilnisbas
Actief
Mijn ras(sen): Kruising en een Galgo espanol
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door vuilnisbas »

Hoi,

Bas heeft het ook altijd gedaan en nog heeft hij zo zijn momenten en is net 2jaar geworden.
Inderdaad "gewoon" doorlopen. Lokken met zijn favorieten speeltje/snoepje. Ik heb het ook allemaal gedaan en uiteindelijk heeft het geholpen :roll: . Het blijven roepen helpt niet en wordt zo een commando wat hij dan gaat negeren, dus niet roepen(meeste mensen kijken dan van waarom doe je niets :roll: ) en als hij dan uiteindelijk komt belonen en niet straffen(levert weer zo'n blik om van mensen :pffff: ). Ik hoopte altijd dat hij een flinke snauw zou krijgen en dat het het dan wel over zou zijn. Niet dus twee keer flink gegrepen één maal naar de dierenarts maar hielp niets.

Sterkte en groetjes,

Nanda, Bas en Gossa
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Veel oefenen. Dus het park in waar veel honden lopen zodat hij veel in aanraking komt met vreemde honden. De allerlekkerste snoepjes meenemen die hij lust en dan maar trainen. Als je echt wilt dat dit gaat lukken moet je er tijd in gaan steken.
Ik heb hetzelfde gehad met tommie. En nu komt hij nog niet direct, eerst even snuffelen, even kijken of de hond wil spelen, en daarna wil hij wel meekomen. Ik roep hem ook niet eerder dan dat ik zie dat hij zijn interesse begint te verleggen naar andere dingen.
Wat ik trouwens wel merk bij tommie is dat wanneer hij een andere hond ziet gaat hij er niet meteen als een speer op af. Eerst is er een kort moment van kijken voordat hij weg sprint. Dat moment benut ik nog wel eens om hem af te leiden. Plotseling heel luid enthousiast zijn naam roepen en de andere kant op hollen. :roll: I know....mensen denken dat je gestoord bent...

Succes met oefenen! ;)
Gast

Hond luisterd niet

Ongelezen bericht door Gast »

Gelukkig luisterd hij (nog) niet zo ik haast zeggen. Geniet nog maar even van het jonge enthousiastme! Mijn hond deed dat ook. Maar is nu 4 jaar en komt nu erg goed. Puur leeftijd en oefenen op een leuke manier. Je kunt positief gedrag belonen. Iets lekkers geven werkt gewoon. Rustig aan opbouwen. Dus eerst roepen als er niks te beleven valt. Roep alleen als je contact hebt met je hond en als je het idee hebt dat hij komt. Dit is in het begin erg moeilijk. Maar als je steeds roept en hij komt niet dan leer je je hond dat het normaal is om je eigen gang te gaan terwijl je baasje zichzelf vermaakt met roepen en jodelen.

Als je hond komt dan helemaal de hemel in prijzen. Flink knuffelen en veel aandacht geven. Het komen moet een feestje worden. Iets leuks. Geef hem maar iets wat hij echt heel lekker vind. Daarna ga je afbouwen. b.v. 1 op 3 keer belonen als hij goed komt. Je kunt de eisen verhogen. Sneller komen enz. Belangrijk is het dat je het langzaam opbouwt. Eerts goed komen alleen in huis. Als dat goed gaat oefenen buiten in je eigen tuin of een rustige plek. Zo steeds een stapje verder. Bedenk dat elk nieuw terrein een nieuwe oefening is voor je hond. Op een nieuw terrein moet je dus weer bij het begin af aan opbouwen en niet gelijk verwachten dat je hond als een speer komt. Bij het spelen met een andere hond moet je eerst helemaal niks doen. Je hond heeft gewoon geen aandacht voor je. Daar doe je weinig aan.

Domweg wachten op een dood moment in het spel. Als je hond dan omkijkt om te zien of het baasje nog ergens uithangt dan roep je heel enthousiast. Als je hond dan komt dan natuurlijk helemaal de hemel in prijzen. Je hond wordt snel genoeg ouder en wijzer. Ook leert hij dat niet elke hond het op prijs als je er in volle vaart op af stuitert. Hierin worden ze vanzelf voorzichtiger. Veel oefenen inderdaad en niet laten merken als je een keer teleurgesteld bent. Probeer ook niet om boos te worden je hond snapt hier niks van.

Ik hoop dat je er iets mee kunt. Veel succes!

Groetjes Mark
balouh
Vaste gebruiker

Bedankt voor jullie reactie's!!
Ben net voordat het stormgeweld vanmiddag gaat losbarsten nog met balou naar het park geweest en ja hoor hij kreeg weer een andere hond in het snotje en pleiten wassie!!Heb verder niet geroepen ,want ik weet inmiddels dat dat inderdaad geen enkele zin heeft.
Nou was deze hond er niet zo van gediend dat hij zo door Balou bestormd werd en beet van zich af (niets ernstigs hoor).
Balou was hier wel een beetje van ontdaan en kwam ook gelijk weer terug gelopen .Ik heb hem helemaal de hemel in geprezen en beloond natuurlijk.Dus het werkt inderdaad wel wat marc schreef.
Ben inderdaad blij dat hij nog zo enthousiast is , maar vindt het toch wel een beetje eng als een hond hem wel echt gaat bijten of hem aan gaat vallen.Hij loopt ook niet normaal op een ander hond ,nee meneer bestormd ze echt en ik kan mee voor stellen dat niet elke hond hier van gediend is.
Gast

Geluk bij een ongeluk!

Nou dat ging dan hartstikke mooi zo. Leuk. Zo leer je een beetje denken vanuit je hond. Jij bent het slimste dus jij zult je gedrag moeten aanpassen aan de hond zodat jullie elkaar beter begrijpen. Ik heb hetzelfde meegemaakt dus vandaar mijn verhaal. In het begin maakte ik me ook erg druk om de reacties van andere hondenbezitters. Deze kunnen vol onbegrip reageren. Hou je hond toch onder controle! Nu heb ik daar lak aan. Ik vraag altijd beleefd of ze de gebruiksaanwijzing van hun hond soms niet gelezen hebben. Honden spelen nu eenmaal vul ik dan aan. Mensen die echt wat met honden hebben reageren heel anders. Ze snappen het doldrieste gedrag en moeten er vaak om lachen. Dus maak je daar niet zo druk om. Als mensen er geen begrip voor op kunnen brengen is dat hun probleem. Met normale sociale honden gaat het ook altijd goed.

Nou veel succes verder!
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: Geluk bij een ongeluk!

Ongelezen bericht door Joyce »

markfryslan schreef:Deze kunnen vol onbegrip reageren. Hou je hond toch onder controle! Nu heb ik daar lak aan. Ik vraag altijd beleefd of ze de gebruiksaanwijzing van hun hond soms niet gelezen hebben. Honden spelen nu eenmaal vul ik dan aan.
markfryslan schreef:Met normale sociale honden gaat het ook altijd goed!
Helaas, 2 hele grote misvattingen. Ten eerste spelen honden helemaal niet gewoon met elkaar. Het is juist niet natuurlijk dat honden spelen met vreemde honden (honden uit andere roedels). Jonge honden vinden het inderdaad nog weleens leuk, maar een heleboel volwassen honden zitten niet te wachten op jonge enthousiaste honden die graag willen spelen.

Een hond die niet geinteresseerd is in spelen is niet meteen asociaal. In dat geval zou ik een hele asociale hond hebben.

Gisteren nog, ik liep in het bos met mijn 3 honden (los) en ik zag vanaf de andere kant (minstens 300 meter) ook mensen met 2 honden lopen. Ik roep dus mijn honden bij elkaar om de andere kant op te lopen. Komt in 1x het jack russeltje van die mensen onze kant op stormen. Gelukkig was die zo ver weg dat ik tijd genoeg had om een frolic uit m'n zak te halen en zo Molli af te leiden. Donna en Malu vinden het niet zo heel erg om even te snuffelen, maar Molli is niet gediend van honden die met volle vaart op haar af komen stormen. Ik heb Molli dus afgeleid met het snoepje en ik liet haar af gaan.

Die mensen riepen hun hond een paar keer, maar hij kwam niet en toen liepen ze gewoon door. Daar stond ik dus met 4 honden. Molli nog steeds af liggend en ze had gelukkig de jack nog niet gezien. Nou, toen ben ik ook maar verder gelopen met Molli een stukje volgen zodat ze de jack niet zag. Toen verplaatste de jack z'n aandacht naar Molli en konden de frolicjes niet meer helpen. Na een aantal blaffen van Molli ging de jack nog niet weg en toen zette ze de 'aanval' in. Ze ging de jack achterna totdat hij een sloot overgesprongen was en daar bleef zeten. Molli was niet van plan om hem er nog langs te laten komen. Ondertussen bleven de baasjes gewoon verder lopen totdat de jack begon te piepen. Op dat moment was ik ook bij Molli aangekomen. Ik riep haar en we liepen verder de andere kant op. De jack zag z'n kans en rende toen snel naar z'n baasjes toe. Molli's verjaag missie was geslaagd en ze liep weer rustig snuffelend met ons mee.

In mijn opinie is Molli dus behoorlijk sociaal. Eerst duld ze nog de vreemde hond in de roedel. Dan waarschuwt ze hem een paar keer en dan jaagt ze hem weg. Zonder te bijten of zelfs maar te grommen. Als die eigenaren ook op mij afgekomen waren om te vertellen dat mijn hond asociaal was dan had ze nog wat te wachten gestaan...
jidde

Re: Geluk bij een ongeluk!

Ongelezen bericht door jidde »

markfryslan schreef: In het begin maakte ik me ook erg druk om de reacties van andere hondenbezitters. Deze kunnen vol onbegrip reageren. Hou je hond toch onder controle! Nu heb ik daar lak aan. Ik vraag altijd beleefd of ze de gebruiksaanwijzing van hun hond soms niet gelezen hebben. Honden spelen nu eenmaal vul ik dan aan. Mensen die echt wat met honden hebben reageren heel anders. Ze snappen het doldrieste gedrag en moeten er vaak om lachen. Dus maak je daar niet zo druk om. Als mensen er geen begrip voor op kunnen brengen is dat hun probleem. Met normale sociale honden gaat het ook altijd goed.

Nou veel succes verder!
Honden die niet onder controle staan, moet je niet los laten lopen, klaar! Welk recht heeft een hond op alle honden af te denderen om "te spelen"?? een hond die op alle honden afdendert vind ik niet sociaal. Een sociale hond negeert een hond en loopt gewoon verder zonder iets te doen. Maar een hond die met alle honden wil spelen vind ik nou niet bepaald super sociaal. Zoals molly al zei, honden spelen niet met elkaar, alleen in eigen roedel.

Ik ben helemaal gek van honden, maar mijn hond houdt niet van grote opdringerige honden. Die kregen ook meteen een snauw als ze op Nanni afdenderen. Tja, niet elke hond vind "spelen" zo leuk! Eerlijk gezegd, ken ik alleen golden retrievers die het echt leuk vinden om met iedereen te spelen (uitzonderingen heb je natuurlijk ook hoor :mrgreen: )
Gast

Snap er niet zoveel van

Hebben jullie honden met baterijen?
Joyce
Zeer actief

Re: Snap er niet zoveel van

markfryslan schreef:Hebben jullie honden met baterijen?
Pardon??

Misschien kan je uitleggen wat je hier mee bedoelt.
jidde

Re: Snap er niet zoveel van

markfryslan schreef:Hebben jullie honden met baterijen?
Wat bedoel je hiermee?? :?
Gast

Honden zoeken het zelf wel uit

Ik ben gewoon van mening dat de honden zelf prima in staat zijn om de rangorde te bepalen. Een te enthousiaste hond wordt vanzelf op zijn plaats gewezen. Dat is een deel van het leerproces. Mijn hond benaderd nu vreemde honden ook heel anders. Rustig afwachtend. Laag bij de grond soms. Dan volgt een ritueel van snuffelen en begint het spel. Roedel of geen roedel. Ik bemoei me daar zo min mogelijk mee. Ik houd alleen mijn hond bij me als ik spanning zie bij het baasje. Ik snap het verhaal niet dat spelende honden niet sociaal zouden zijn. Dat ze alleen binnen de eigen roedel mogen spelen. Dat zou heel sneu zijn voor alle honden die alleen zijn. Maar mischien is dat een verschil met hoe honden in friesland opgroeien en honden die in een stad opgroeien. Dat weet ik niet. Ik zoek al vier jaar bewust plaatsen op waar andere honden zijn. Zodat mijn hond (die alleen is) even in een roedel kan verkeren. Wat ik zeg het gaat eigenlijk altijd goed.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Job ging eerst ook kei hard naar andere honden toe. Ik heb hem gewoon los laten lopen zodat hij ook merkte dat niet alle honden met hem wilde spelen. Nu gaat hij ook afwachtend liggen wachten. Als de hond gewoon voorbij loopt en geen interesse toont loopt Job ook door. Als het hondje wel wil snuffelen staat ie op en gaat ie ook snuffelen.
Bij honden waarvan ik wist dat hij graag wilde spelen en niet meekwam heb ik hem aan de lange lijn gedaan. Zo kon hij wel snuffelen en ff spelen maar moest hij daarna wel mee. Dan werd hij ook goed beloond. Job heeft dus ook een tijd niet onder appel losgelopen. Anders had hij het nooit geleerd. Maar ik vind het ook niet erg als een hond hem daarvoor afsnauwd, daar leert hij van.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jidde

Re: Honden zoeken het zelf wel uit

markfryslan schreef:Dan volgt een ritueel van snuffelen en begint het spel. Roedel of geen roedel. Ik bemoei me daar zo min mogelijk mee. Ik houd alleen mijn hond bij me als ik spanning zie bij het baasje. Ik snap het verhaal niet dat spelende honden niet sociaal zouden zijn. Dat ze alleen binnen de eigen roedel mogen spelen.
Mijn hond houdt dus niet van gesnuffel aan de riem. En volgens jou hoort een snauw erbij.. Maar ik weet nooit wat die andere hond doet.. Straks heb ik 2 vechtende honden, waarvan er eentje al ouder is en aan de riem zit... Lekker eerlijk is dat ook :roll:
Enne, ik heb nergens gezegd dat ze alleen MOGEN spelen in een roedel. Honden spelen meestal ook alleen met eigen roedelleden. Dit omdat spelen ook een stuk rangorde-bepaling is.
Joyce
Zeer actief

Er is een groot verschil tussen je hond leren communiceren met andere honden en je hond overal op af te laten rennen. Geen enkele hond is hetzelfde en je kan dus nooit van te voren voorspellen wat er gaat gebeuren. Fijn voor je dat je tot nu toe gelukkig alleen maar honden bent tegengekomen die goed reageren op jouw hond (hoewel ik denk dat dat weinig met in friesland zijn te maken heeft). Er zijn ook genoeg mensen hier die op de harde manier geleerd hebben dat niet elke hond staat te springen om een jonge hond te leren wat de goede etiquette hoort te zijn.
Gast

We praten wat langs elkaar heen

Ik heb gesteld dat je er niet te druk om moet maken als je hond er een keer vandoor gaat. Natuurlijk probeer je je hond op te voeden maar in het begin zal dit gewoon niet altijd lukken. Ik zocht ook altijd plekken op waar de honden vrij rond liepen. Een hond aan de riem met een gespannen baas kan inderdaad problemen geven. Daarom kun je je hond ook beter loslaten, zeker als het vechten wordt. De hond aan de lijn voelt zich gebonden en beperkt en zal extra vel uithalen. Dus ik denk dat er aan beide kanten van het verhaal waarheden zitten. Maar goed een hond die niet gesteld is op andere honden die loslopen mag dat gewoon aangeven. Maar het kan niet zo zijn dat om die reden de rest van Nederland zijn hond maar aangelijnd moet houden. Het is jammer dat je bijna nergens meer met je hond los kunt lopen. Anders zou het wat makkelijker zijn om elkaar te ontlopen. Jullie gaan alleen naar plaatsen waar de honden aangelijnd zijn. Ik ga dan naar plaatsen waar de honden los mogen lopen.

Een hond die niet geinteresseerd is in spelen is niet meteen asociaal. In dat geval zou ik een hele asociale hond hebben
Deze stelling klopt naar mijn mening. Elke hond heeft recht op zijn eigen prive ruimte. Als deze geschonden wordt door een te opdringere hond dan mag hij deze hond best op zijn plek wijzen. Dat lijkt soms heel heftig. Grauwen, tanden noem maar op. Maar het is normaal honden gedrag waarbij de rangorde bepaald wordt. Echt doorbijten hoort daar niet bij. Als een hond zich overgeeft is het ook gelijk over (bijtrem). Bijt een hond echt door terwijl een andere hond b.v. op zijn rug ligt dan is er sprake van afwijkend gedrag.
Laatst gewijzigd door Gast op 28 jun 2004 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
balouh
Vaste gebruiker

Werkelijk Jidde,ken jij alleen golens die het leuk vinden om met andere honden te spelen???
Ik heb nog niet zo heel lang een hond en moet nog veel leren , maar wat ik wel weet is dat niet alleen de golden retriever of de retriever in het algemeen die het leuk vind om met andere honden te spelen en dat zijn echt geen uitzonderingen! Of is dit een vooroordeel van jou ?
Wat me wel opvalt is dat de mensen met de herders hier op het Forum vaak de meeste kritiek op anderen hebben ,of zal dat ook een vooroordeel zijn????????? (Ik denk het wel)).Marc nogmaals bedankt voor je tip!!!
B
Joyce
Zeer actief

Een hond die op z'n rug gaat liggen hoeft zich niet altijd over te geven. Sommige honden dwingen de andere hond op deze manier om te stoppen en in zo'n geval is het toch een dominante houding.

Ik heb zelf ook een herder (naast een chihuahua en en een beagle), en ik zie mezelf niet als iemand die constant kritiek levert.

Maar misschien zijn er herder-eigenaren die zich soms iets te veel aangevallen voelen en daarom geneigd zijn om meteen in de verdediging te schieten.
jidde

balouh schreef:Werkelijk Jidde,ken jij alleen golens die het leuk vinden om met andere honden te spelen???
Ik heb nog niet zo heel lang een hond en moet nog veel leren , maar wat ik wel weet is dat niet alleen de golden retriever of de retriever in het algemeen die het leuk vind om met andere honden te spelen en dat zijn echt geen uitzonderingen! Of is dit een vooroordeel van jou ?
De goldens die ik tegen kom zijn zich niet van kwaad bewust dat niet alle honden gediend zijn van opdringerig gedrag. Tuurlijk, niet alle goldens zijn opdringerig, heb zelf met een teef getraint die alle honden negeert. Maarr ik heb het puur over in mijn omgeving, dat de goldens die ik tegen kom, allemaal willen spelen
morah
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door morah »

Er is een groot verschil tussen je hond leren communiceren met andere honden en je hond overal op af te laten rennen. Geen enkele hond is hetzelfde en je kan dus nooit van te voren voorspellen wat er gaat gebeuren. Fijn voor je dat je tot nu toe gelukkig alleen maar honden bent tegengekomen die goed reageren op jouw hond (hoewel ik denk dat dat weinig met in friesland zijn te maken heeft). Er zijn ook genoeg mensen hier die op de harde manier geleerd hebben dat niet elke hond staat te springen om een jonge hond te leren wat de goede etiquette hoort te zijn.
Helemaal mee eens... Ik ben de trotse bezitter van een Leonbergerteefje van 2,5 j. dat helaas niet kan appreciëren dat andere honden op haar afkomen !
Of ze nu groot of klein zijn, een teefje dat naar haar toe komt gelopen wordt gelijk afgesnauwd. Met een reu gaat het beter, tenminste als die zich onderdanig opstelt. Maar zo maar op haar komen afgestormd, dat loopt nooit goed af. Ik heb drie grote honden, en ga er ook vaak alleen mee wandelen. Ik hou ze echter op de dagelijkse wandeling aan de lange lijn (8m) zo hebben ze best wel vrijheid en kan ik ze toch onmiddellijk bij mij halen als een loslopende hond op ze afkomt. (Natuurlijk krijgen ze ook vaak genoeg de kans om los te lopen, we gaan wekelijks naar zee of naar het bos !) Waar ik mij blauw aan erger zijn mensen die hun hond laten loslopen, soms wel 100 m verder, en dan verbouwereerd reageren als mijn trio met Bai~lee op kop, uitvliegt en grauwt... Tsja, ik vind ook niet alle mensen even leuk, en vooral geen opdringerige types
pootje van Bai~lee, Xscoubidou en Yguana
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”