markfryslan schreef:Deze kunnen vol onbegrip reageren. Hou je hond toch onder controle! Nu heb ik daar lak aan. Ik vraag altijd beleefd of ze de gebruiksaanwijzing van hun hond soms niet gelezen hebben. Honden spelen nu eenmaal vul ik dan aan.
markfryslan schreef:Met normale sociale honden gaat het ook altijd goed!
Helaas, 2 hele grote misvattingen. Ten eerste spelen honden helemaal niet gewoon met elkaar. Het is juist niet natuurlijk dat honden spelen met vreemde honden (honden uit andere roedels). Jonge honden vinden het inderdaad nog weleens leuk, maar een heleboel volwassen honden zitten niet te wachten op jonge enthousiaste honden die graag willen spelen.
Een hond die niet geinteresseerd is in spelen is niet meteen asociaal. In dat geval zou ik een hele asociale hond hebben.
Gisteren nog, ik liep in het bos met mijn 3 honden (los) en ik zag vanaf de andere kant (minstens 300 meter) ook mensen met 2 honden lopen. Ik roep dus mijn honden bij elkaar om de andere kant op te lopen. Komt in 1x het jack russeltje van die mensen onze kant op stormen. Gelukkig was die zo ver weg dat ik tijd genoeg had om een frolic uit m'n zak te halen en zo Molli af te leiden. Donna en Malu vinden het niet zo heel erg om even te snuffelen, maar Molli is niet gediend van honden die met volle vaart op haar af komen stormen. Ik heb Molli dus afgeleid met het snoepje en ik liet haar af gaan.
Die mensen riepen hun hond een paar keer, maar hij kwam niet en toen liepen ze gewoon door. Daar stond ik dus met 4 honden. Molli nog steeds af liggend en ze had gelukkig de jack nog niet gezien. Nou, toen ben ik ook maar verder gelopen met Molli een stukje volgen zodat ze de jack niet zag. Toen verplaatste de jack z'n aandacht naar Molli en konden de frolicjes niet meer helpen. Na een aantal blaffen van Molli ging de jack nog niet weg en toen zette ze de 'aanval' in. Ze ging de jack achterna totdat hij een sloot overgesprongen was en daar bleef zeten. Molli was niet van plan om hem er nog langs te laten komen. Ondertussen bleven de baasjes gewoon verder lopen totdat de jack begon te piepen. Op dat moment was ik ook bij Molli aangekomen. Ik riep haar en we liepen verder de andere kant op. De jack zag z'n kans en rende toen snel naar z'n baasjes toe. Molli's verjaag missie was geslaagd en ze liep weer rustig snuffelend met ons mee.
In mijn opinie is Molli dus behoorlijk sociaal. Eerst duld ze nog de vreemde hond in de roedel. Dan waarschuwt ze hem een paar keer en dan jaagt ze hem weg. Zonder te bijten of zelfs maar te grommen. Als die eigenaren ook op mij afgekomen waren om te vertellen dat mijn hond asociaal was dan had ze nog wat te wachten gestaan...