Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weet ie dat ie thuis toch wel eten krijgt? bal terugbrengen

Moderator: moderatorteam

EvavT

Weet ie dat ie thuis toch wel eten krijgt? bal terugbrengen

Ongelezen bericht door EvavT »

Ik ben met Bob weer druk aan het oefenen omdat mijnheer er echt een feestje van maakt als ie los loopt en andere interessantere dingen ziet ...
's ochtends heeft ie trek. Geoefend met zijn eigen brokjes, zit, hier, kom voor, volg, blijf, vooruit. Met clicker.
Dat gaat prima. :ok:
Hij vindt het leuk, ik vind het leuk.
Dan even spelen. Hij bracht de bal zelfs terug, :roll: 2 keer.
Ik wil graag dat ie hem terug brengt en ben gisteren gestopt met spelen toen hij dat niet deed. Zou dit kunnen helpen? Dat ie hem de volgende keer dan wel terugbrengt? ik moet de bal dan wel bewaren denk ik?

Als ik op straat (bospad) met hem ga lopen, en hij is los, dan kan ie wel trek hebben, maar is niet gericht op voer. Alle geuren en indrukken zijn belangrijker. Nu vroeg ik mij af: kan het niet zo zijn dat ie thuis wel goed luistert a. door gebrek aan afleiding en b. omdat ie daar altijd zijn brokjes krijgt? Dat ie toch wel weet dat ie deze thuis krijgt?
Dan moet ik hem misschien zo ongeveer zijn hele rantsoen buiten tijdens trainen geven? Dat zou op zich best kunnen, 140 gram... :zwaai:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Weet ie dat ie thuis toch wel eten krijgt? bal terugbre

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Dan even spelen. Hij bracht de bal zelfs terug, :roll: 2 keer.
Ik wil graag dat ie hem terug brengt en ben gisteren gestopt met spelen toen hij dat niet deed. Zou dit kunnen helpen? Dat ie hem de volgende keer dan wel terugbrengt? ik moet de bal dan wel bewaren denk ik?
je bent er telang mee doorgegaan je moet stoppen als hij het goed doet, niet las hij stopt. Dit laatste blijft in het geheugen bewaart.

Als ik op straat (bospad) met hem ga lopen, en hij is los, dan kan ie wel trek hebben, maar is niet gericht op voer. Alle geuren en indrukken zijn belangrijker. Nu vroeg ik mij af: kan het niet zo zijn dat ie thuis wel goed luistert a. door gebrek aan afleiding en b. omdat ie daar altijd zijn brokjes krijgt? Dat ie toch wel weet dat ie deze thuis krijgt?
Dan moet ik hem misschien zo ongeveer zijn hele rantsoen buiten tijdens trainen geven? Dat zou op zich best kunnen, 140 gram... :zwaai:[/quote]
Probeer eens met hem minder te eten geven en als je met hem buiten bent extra lekkere dingen geven zoals kaas bv.
Aandacht blijven oefenen, en mischien is hij nog niet zover dat hij al met afleiding kan werken

Jan
Jan
Afbeelding
EvavT

Ja, ik wil kennelijk weer stappen overslaan. Het is zo'n verschil buiten of binnen :? goed in mijn oren knopen 8)

Alleen mijn vraag is nu: snapt ie dat niet terugbrengen stoppen met spelen is?
Of is het enkel: roedelleider bepaald spel en aanleren van terugbrengen bal is iets anders?

Ik moet stoppen als hij enthousiast is, inderdaad :ok:
Janet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Janet »

Het terugbrengen van de bal (de prooi) is niet altijd leuk. Immers, dan moet je de bal weer afgeven. In een spel hoef je niet altijd roedelleider te spelen om er één te zijn. Zoals Jan al aangeeft: stoppen wanneer hij nog enthousiast is (spel afsluiten met een sociale of voedselbeloning).
Afbeelding
Nai nauvalyë moica alasailarin...
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

EvavT schreef:Ja, ik wil kennelijk weer stappen overslaan. Het is zo'n verschil buiten of binnen :? goed in mijn oren knopen 8)

Alleen mijn vraag is nu: snapt ie dat niet terugbrengen stoppen met spelen is?
Of is het enkel: roedelleider bepaald spel en aanleren van terugbrengen bal is iets anders?

Ik moet stoppen als hij enthousiast is, inderdaad :ok:
Het laatste

Jan
Jan
Afbeelding
EvavT

probleem is dat ie thuis wel enthousiast is ( zit nu ook te piepen en te kijken naar de bal)
MAAR zodra ik op straat kom, wil ie er nog wel even achteraan rennen, direct daarna gaat ie alweer snuffelen, laat de bal ongeinteresseerd achter.
:?
Stoppen als ie enthousiast is kan thuis dus wel maar is buiten onmogelijk, dan moet ik de bal gewoon bij me houden, helemaal niet geven, en zelfs dan is ie maar even gericht op de bal en dan niet meer :?

Misschien ook gewoon een karaktertrek. Ongeconcentreerd en snel afgeleid gevalletje :cry: :zwaai:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Bas heeft precies hetzelfde. Ik kan op bepaalde plekken niet aporteren met hem, zoals bijvoorbeeld in het park. Daar ruikt hij mollen en konijnen. Maar op het gewone veld wil hij wel spelen. Overigens ook alleen op de weg terug naar huis, nadat hij geplast en gepoept heeft. In het begin kon hij het helemaal niet, moest hem echt goed gek maken (eerst een goed trekspel, waarbij hij ook moet kunnen winnen, anders verliest hij aandacht) dan gooi ik hem heel dichtbij (in het begin zat hij aan een lijn, zodat ik hem naar mij toe kon halen) en ga steeds verder weg. Maar ik zie wanneer hij zijn aandacht verliest en stop tijdig! Hopenlijk heb je hier wat aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”