Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stijf

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

stijf

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Beetje ongerust... Gaan net voor het laaste rondje en zoals gewoonlijk moet Charly bij de stoeprand ff wachten en dan zitten. En hij weigert gewoon. En nu luistert ie niet altijd even goed als ik zou willen, dus ik heb hem even " geholpen" door hem op zijn achterste te duwen. Zachtjes natuurlijk, maar wel zo dat hij wist wat de bedoeling was. Ik liet het hem nog een keer doen en toen ging hij op de zijkant van zijn bil zitten. Dat vond ik raar. Dus maar laten gaan. thuis geprobeerd met een koekje en ja hoor... hij aarzelde heel erg bij het zitten. Vooral het laatste stukje was lastig en aarzelend, terwijl hij normaal voor een koekje in elk geval niet weet hoe snel ie moet gaan zitten ;)
Ook bij het opstaan duurde het wat langer en ging het allemaal niet zo soepel... Nu heeft ie vanmiddag veel gezwommen, maar eigenlijk doet ie dat bijna elke dag wel..... Zal ie zich versprongen hebben of zo? Of zal ie toch nu last gaan krijgen van zijn heupen? Hij heeft C-heupen, dus niet zo geweldig..... Of draaf ik door denken jullie..(ben ik nogal goed in als het om mijn hondjes gaat ;) )
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik heb er geen ervaring mee, misschien wel dat zijn heupen iets te veel te verduren hebben gehad....als hij C-heupen heeft . ik weet wel dat honden deze dingen ook kunnen vertonen als de bv, HD hebben. Du sik denk dat zijn heupen even overbelast zijn geweest en dat je hem wat dat betreft even moet ontzien , veel honden die last hebben van hun heupen willen ook niet meer liggen overigens.
veel sterkte en beterschap!! ;)
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Mijn hond is twee weken geleden geopereerd aan patella luxatie. Hij kon ook niet op twee billen zitten en hing naar 1 kant. Dus het zou ook met het kniegewricht te maken kunnen hebben misschien?

Doordat bij hem de knieschijf niet op z'n plek zat kon hij dit gewricht niet goed buigen.
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Vanmorgen was het er niet beter op... Hij was wel de trap opgelopen en stond boven voor mijn slaapkamerdeur te piepen.. Toen we naar beneden liepen, belastte hij overduidelijk rechtsachter niet. Gewoon lopen kan ie wel, hij loopt niet mank. Maar hij heeft overduidelijk pijn. Bleef gewoon liggen, terwijl hij me normaal bijna overal achterna loopt..
Een keer commando zit gegeven, hij deed een poging maar het ging echt niet. Ging nog slechter dan gisteren.. Toen hij op de bank wilde klimmen, kon hij zijn rechterachterpoot bijna niet op de bank krijgen. Toen hij daar op wilde staan, ging hij er bijna doorheen.
Daarna het opstaan was een drama. Stond met de tranen in mijn ogen, want hij kon absoluut niet opstaan. Kon geen kracht zetten met zijn rechterachterpoot. Moest hem omhoog helpen.

Buiten ging het weer beter.. Hij loopt niet mank, trekt niet met zijn poot. Krabt wel zand weg na het plassen. Maar als hij op zijn rechterpoot staat omdat ie links omhoog doet om te plassen, blijft ie maar een paar tellen staan.. Dat houdt ie niet vol..

Heb zelf ook gedacht aan patella. Maar dan lopen ze toch mank, of niet?
Ben zelf erg bang voor de heupen.. maar hebben ze dat dan niet gelijkmatiger last van en niet zo in een keer? En hebben ze dan niet aan beide heupen last of kan het ook specifiek zo aan een kant?
Nou ja... genoeg vragen. Hoop dat de DA ze vanavond kan beantwoorden. Moet er om half zeven zijn...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Hey Monique,

Dat is toch niets voor Charlie. Wat vervelend zeg. Hoop dat de dierenarts vanavond goed nieuws heeft.

Groetjes,
Esther
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Nee, is inderdaad niets voor Charly. Hij is ook echt zielig en heeft echt pijn. En voordat Charles dat aangeeft :cry:
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik denk eerder aan een knie of kruisband.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Maar als het knie of kruisband is, loopt ie dan niet mank?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Als je wilt weten of het HD zou kunnen zijn, kun je altijd nog laten röntgen....
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Tuurlijk... maar hij heeft in elk geval C-heupen en die eerst rontgen-sessie was een drama... Geen zin in een tweede, hoop dat de DA eerst iets anders kan constateren..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joy C
Zeer actief

Ow... :oeps: Indat geval: Veel succes bij de DA! Ik hoop dat die je verder kan helpen. Misschien heb ik het even gemist, maar gebruikt de hond al medicatie?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Maar als het knie of kruisband is, loopt ie dan niet mank?
Dat kan, het hoeft niet. Ligt eraan of de band gescheurd, verrekt of ingescheurd is. Ze kunnen opstartproblemen hebben, en de ene poot tijdens het staan/zitten ontlasten. De da moet het wel kunnen voelen bij het betasten van het kniegewricht, een foto geeft ook wel eens uitsluitsel.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Moniek B. schreef:Tuurlijk... maar hij heeft in elk geval C-heupen en die eerst rontgen-sessie was een drama... Geen zin in een tweede, hoop dat de DA eerst iets anders kan constateren..
Heeft hij dan geen roesje gehad? Als het zo problematisch was moet je je afvragen of de foto's een duidelijk beeld geven.
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

De Herdertjes schreef:Ow... :oeps: Indat geval: Veel succes bij de DA! Ik hoop dat die je verder kan helpen. Misschien heb ik het even gemist, maar gebruikt de hond al medicatie?
Nee, nog niet. Het is gisteravond begonnen en vanavond gaan we naar de DA.. en maar duimen dan dat het niet HD is... Wilde vanochtend Rimadyl geven maar DA-assistente zei beter van niet omdat hij dan vanavond tijdens het onderzoek mogelijk niet aangeeft waar de pijn zit (ach gossie...)

@Hutsje: als ie niet mank loopt, heeft ie dan juist ingescheurde, gescheurde of verrekte banden? Ik denk het laatst of niet,? Dat klinkt het minst ernstige...
En als het dat is, is het dan inderdaad 6 weken rust?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joy C
Zeer actief

Nog heel even maar en dan kun je naar de DA. Dan weet je in ieder geval iets meer. DA had wel gelijk wat het nog niet gebruiken van medicatie tot aan dat je langs bent geweest.

Ik zal duimen voor je dat het geen HD is :E
Groetjes Joyce
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Contacteer:

Weet je al wat meer Monique???
Ben erg benieuwd hoe het met charlie gaat!
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Nou, hij zette me compleet voor paal bij de DA. Typisch Charly :twisted:

Hij liep als een kievit :mrgreen: Maar, toch niet helemaal goed hoor. Wel wat stijf. En bij het onderzoek merkte ze ook wel dat het niet helemaal pijnloos was. Maar ze denkt toch dat het in de heupen zit en dat daar de kapsels opgerekt zijn door een glijer of zo. Twee weken rustig aan doen, niet complete rust, maar gewoon wat oppassen. En dan weer beginnen met veel zwemmen en veel aan de fiets. Rechtlijnige beweging en zo. Dat deed ik al veel, maar weer opnieuw mee door gaan.

Baal er wel erg van dat het dus toch met de heupen te maken heeft. Banden en de knie waren goed.. Maar dat het in de heupen zit, daar maak ik me wel zorgen over. De DA zei nog: je zou foto's kunnen maken, maar ja... als dan blijkt dat de heupen slechter zijn geworden, wat moet ik daar dan mee? Kan ik me alleen maar nog meer zorgen maken 8O

Dus: de bruine mini-koe voelt zich al een stuk beter. Nu ik nog ;)

En ff off-topic: hoest met Bowy, Esther?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joy C
Zeer actief

Hey hallo,

Ben blij te horen dat het weer wat beter gaat met Charlie.
Even nog een tip: Ik geef mijn hond Arthrilone voor het tegengaan van stijfheid in de heupen en artrosevorming, misschien dat jouw hond daar ook baat bij zou hebben?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Hmmm.. goed idee. Wat is dat voor spul, waar bestaat het uit? En waar kan ik het kopen en hoeveel kost het?
hoezo veel vragen?? ;)
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Joy C
Zeer actief

Vragen staat vrij :P
Daar is mede het forum toch voor?

Arthrilone kun je kopen bij je DA. Het kost ongeveer 23 euro en dan krijg je 90 tabletten.
Het is een soort voedingssupplement, dus met allemaal vitametientjes en het gaat artrosevorming tegen in gewrichten, waardoor het gewricht wat soepeler blijft. Mijn Duitse Herder heb ik een tijd geleden laten röntgen en die bleek een lichte vorm van HD in de heupen te hebben. 1 heup eigenlijk. Het been zit dan niet goed in de kom zogezegd. Daardoor ontstaat een soort littekenweefsel bij het kraakbeen en dan ontstaat de stijfheid. De DA schreef toen Arthrilone voor om te kijken of de stijfheid dan minder zou worden en het sloeg aan! Ik geef het Nick 3x daags, maar dat hoeft misschien bij Charlie niet. Nick gaat weer als de brandweer! Echte een hele verbetering. Soms geef ik het een aatal dagen niet om te kijken hoe het dan gaat. Als ik denk dat hij weer meer moeite krijgt met zitten en opstaan bijv. dan geef ik het weer en dat gaat erg goed. Het kost me dan wel 23 euro per maand, maar dat interesseert me geen zak, want mijn hondje kan gewoon spelen en heeft zichtbaar minder last.

Als je nog meer info wilt, kun je misschien beter ff een PB sturen?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Contacteer:

Moniek B. schreef:Nou, hij zette me compleet voor paal bij de DA. Typisch Charly :twisted:
Inderdaad typisch Charly. :evil: Hoop dat het met rust over een paar weken toch beter is. Enne misschien dan toch ook die tabletten gaan proberen. ik ga duimen voor jou en Charly :ok:
Moniek B. schreef:En ff off-topic: hoest met Bowy, Esther
Hier nog alles rustig. Hoewel het voor Bowy inmiddels niet echt leuk meer is. Kan haar urine niet meer ophouden (dat krijg je met zo'n megabuik), dus laat haar nu ieder uur even plassen. Maar ondanks dat gaat het soms mis en tref ik haar liggend in haar eigen urine aan. Wat ons betreft mag het dus nu wel komen.
Joy C
Zeer actief

Nono schreef:
Moniek B. schreef:En ff off-topic: hoest met Bowy, Esther
Hier nog alles rustig. Hoewel het voor Bowy inmiddels niet echt leuk meer is. Kan haar urine niet meer ophouden (dat krijg je met zo'n megabuik), dus laat haar nu ieder uur even plassen. Maar ondanks dat gaat het soms mis en tref ik haar liggend in haar eigen urine aan. Wat ons betreft mag het dus nu wel komen.
Hey wat leuk, jouw hond moet bijna bevallen? Spannend!!!! Weet je hoeveel pups in de buik zitten? :ok:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Contacteer:

[quote="De Herdertjes
Hey wat leuk, jouw hond moet bijna bevallen? Spannend!!!! Weet je hoeveel pups in de buik zitten? :ok:[/quote]

Bij de echo van 4 weken 6 gezien in 1 oogopslag ;) , Wat er dus komt is een verassing, maar we denken zelf een stuk of 8 a 9 gezien haar buikomvang. (of het zijn hele grote puppen, dat kan natuurlijk ook) We wachten rustig af.
Joy C
Zeer actief

Wauw, gefeliciteerd zeg! Is het haar en "jouw" eerste bevalling?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Nono
Zeer actief
Contacteer:

De Herdertjes schreef:Wauw, gefeliciteerd zeg! Is het haar en "jouw" eerste bevalling?
Het is haar 3e nest :ok:
Joy C
Zeer actief

Goed zeg! Hoe oud is je hond nu dan?
Groetjes Joyce
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Moniek B. schreef:Nou, hij zette me compleet voor paal bij de DA. Typisch Charly :twisted:

Hij liep als een kievit :mrgreen: Maar, toch niet helemaal goed hoor. Wel wat stijf. En bij het onderzoek merkte ze ook wel dat het niet helemaal pijnloos was. Maar ze denkt toch dat het in de heupen zit en dat daar de kapsels opgerekt zijn door een glijer of zo. Twee weken rustig aan doen, niet complete rust, maar gewoon wat oppassen. En dan weer beginnen met veel zwemmen en veel aan de fiets. Rechtlijnige beweging en zo. Dat deed ik al veel, maar weer opnieuw mee door gaan.

Baal er wel erg van dat het dus toch met de heupen te maken heeft. Banden en de knie waren goed.. Maar dat het in de heupen zit, daar maak ik me wel zorgen over. De DA zei nog: je zou foto's kunnen maken, maar ja... als dan blijkt dat de heupen slechter zijn geworden, wat moet ik daar dan mee? Kan ik me alleen maar nog meer zorgen maken 8O

Dus: de bruine mini-koe voelt zich al een stuk beter. Nu ik nog ;)

En ff off-topic: hoest met Bowy, Esther?
Nou ja, laten we hopen dat het inderdaad iets van een verrekking is van die heup. Ik duim voor je dat dat het is!
Verder zou ik je inderdaad ook aanraden iets van glucosamine/chondroitine te geven, kan verder geen kwaad en is goed voor de smering en het behoud van gezonde gewrichten. Ook omegavetzuren dragen bij aan de smering van de gewrichten en kunnen deels ontstekingsremmend werken (zeker in combinatie met glucosamine/chondroitine).
Sterkte met hem hoor! ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”