Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bultje onder oksel linkervoorpoot.
Moderator: moderatorteam
-
Roelof
- geregistreerd lid
Bultje onder oksel linkervoorpoot.
Onze hond (Anouska) van 4,5 jaar is afgelopen maandag geopereerd aan een bultje onder de oksel van de linkervoorpoot.
De hechtingen mogen er a.s donderdag uit,en gisteren heb ik van de D.A de uitslag gekregen.
Het bleek dat anouska een gezwel daar had zitten maar dat dat voor 100% is verwijderd door de D.A.
Ik heb een medisch rapportje meegekregen van de D.A waar ik voor mezelf niet echt heel goed uitkom omdat alles er in het engels opstaat.
De D.A heeft het me wel duidelijk uitgelegt maar zelf zou ik graag precies willen weten wat er nou allemaal staat.
Ik heb het even uitgetypt en vraag dit aan een van jullie,omdat ik voor mezelf dan hopelijk er wat meer duidelijkheid over heb.
Het Rapport:
Histopathologic examination
Diagnosis:
Mast cell tumour (grade 1).
Comment on diagnosis:
Mast cell tumors are one of the most frequent malignant/semimalignant skin tumors in the dog.
Elderly animals are predisposed (mean age approx. 8,5y).
The release of histamin and heparin from the mast cell granula can cause a coagulation disorder.
The less differntiation of the cells, the more malignant potential they have.
Boxer and Boston Terrier show breed predisposition.
Histopathology examination:
Under intact epidermis and deep within the subcutaneous adipose tissue and infiltrating into
the skin muscle a typical proliferation of quite well differentiated mast cell like tumoour cells is present.
The cells show metachromatic granulation and only minimal variation in cell - and nuclear size.
Admixed with the tumor cells there ate numerooous eosinophil granulocytes present.
There is no mitotic activity.
Relation to healthy tissue:
The excised neoplasis/transformed tissue was completely surrounded by normal tissue (complete excision).
Prognosis:
The present neoplasia is considered malignant.
Prognosis is relatively good.
Relapses are frequently observed, whereas metastasis are rare.
Alvast bedankt voor alle tijd en moeite die jullie je er in hebben willen besteden.
Roelof.
De hechtingen mogen er a.s donderdag uit,en gisteren heb ik van de D.A de uitslag gekregen.
Het bleek dat anouska een gezwel daar had zitten maar dat dat voor 100% is verwijderd door de D.A.
Ik heb een medisch rapportje meegekregen van de D.A waar ik voor mezelf niet echt heel goed uitkom omdat alles er in het engels opstaat.
De D.A heeft het me wel duidelijk uitgelegt maar zelf zou ik graag precies willen weten wat er nou allemaal staat.
Ik heb het even uitgetypt en vraag dit aan een van jullie,omdat ik voor mezelf dan hopelijk er wat meer duidelijkheid over heb.
Het Rapport:
Histopathologic examination
Diagnosis:
Mast cell tumour (grade 1).
Comment on diagnosis:
Mast cell tumors are one of the most frequent malignant/semimalignant skin tumors in the dog.
Elderly animals are predisposed (mean age approx. 8,5y).
The release of histamin and heparin from the mast cell granula can cause a coagulation disorder.
The less differntiation of the cells, the more malignant potential they have.
Boxer and Boston Terrier show breed predisposition.
Histopathology examination:
Under intact epidermis and deep within the subcutaneous adipose tissue and infiltrating into
the skin muscle a typical proliferation of quite well differentiated mast cell like tumoour cells is present.
The cells show metachromatic granulation and only minimal variation in cell - and nuclear size.
Admixed with the tumor cells there ate numerooous eosinophil granulocytes present.
There is no mitotic activity.
Relation to healthy tissue:
The excised neoplasis/transformed tissue was completely surrounded by normal tissue (complete excision).
Prognosis:
The present neoplasia is considered malignant.
Prognosis is relatively good.
Relapses are frequently observed, whereas metastasis are rare.
Alvast bedankt voor alle tijd en moeite die jullie je er in hebben willen besteden.
Roelof.
- laro
- Actief
Oke wat ik eruit begrijp is het een kwaadaardige tumor is maar zaait het niet snel uit en is de prognose dus vrij gunstig. Het is in zijn geheel verwijderd en is vooral bij bepaalde rassen kwaadaardiger zoals boxer enz. De naam van dit type tumor is mastcel tumor. In de uitslag staat voornamelijk vermeld hoe de tumorraden eruit zagen (daarmee wordt bepaald of hij ruim en geheel verwijderd is), verder wordt er veel gezegt over de samenstelling en de werking in deze tumor zelf. Daar heb je zelf dus weinig aan, dat is meer om te bepalen of hij agressief was of niet. De uitslag is dus redelijk gunstig te stellen. Aan het einde staat dat hij volledig weggehaald is en dat uitzaaiingen zeldzaam zijn, wel kan hij op dezelfde plek terugkomen (dat laatste weet ik niet helemaal zeker)
-
linlin
-
Roelof
- geregistreerd lid
De D.A heeft me wel duidelijk verteld hoe en wat alles in elkaar zit.
Dit onderzoek is waarschijnlijk gedaan in engeland oid,ik heb erom gevraagt om het mee te mogen hebben.
Vandaar dat ik het meekreeg,ze hebben er een copie van gemaakt en hebben ook een zelf gehouden.
Het kwam toevallig uit dat ik zaterdag met de hond even naar de D.A moest ivm dat Anouska aan de hechtingen zat en dus ik graag een kap voor haar wou hebben,toen hadden ze ook die dag de uitslag binnen gekregen van het onderzoek.
Wel ik hoop graag dat jij me duidelijk uit kan leggen wat er nu allemaal precies staat omdat wij toch wel ziten met:
A: Hoe groot is de kans dat het weer komt?
B: Waar komt het vandaan?
C: Is het echt volledig weg?
D: Wat is het precies,en waar komt het vandaan?
E: En natuurlijk dat we er overin zitten.
Dit onderzoek is waarschijnlijk gedaan in engeland oid,ik heb erom gevraagt om het mee te mogen hebben.
Vandaar dat ik het meekreeg,ze hebben er een copie van gemaakt en hebben ook een zelf gehouden.
Het kwam toevallig uit dat ik zaterdag met de hond even naar de D.A moest ivm dat Anouska aan de hechtingen zat en dus ik graag een kap voor haar wou hebben,toen hadden ze ook die dag de uitslag binnen gekregen van het onderzoek.
Wel ik hoop graag dat jij me duidelijk uit kan leggen wat er nu allemaal precies staat omdat wij toch wel ziten met:
A: Hoe groot is de kans dat het weer komt?
B: Waar komt het vandaan?
C: Is het echt volledig weg?
D: Wat is het precies,en waar komt het vandaan?
E: En natuurlijk dat we er overin zitten.
- laro
- Actief
-
teckeltoos
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Om je echt gerust te stellen zou je toch met deze vragen naar een dierenarts moeten gaan. Er is een forum waar dierenartsen de beheerders zijn
http://forums.avro.nl/dn/
Zet dit rapport en je verhaal erop (bij honden) en je krijgt beslist antwoord.
http://forums.avro.nl/dn/
Zet dit rapport en je verhaal erop (bij honden) en je krijgt beslist antwoord.
-
Roelof
- geregistreerd lid
Bedankt voor alle reacties op mijn vraag.
Ik ben van de week met Anouska naar de D.A geweest om te hechtingen eruit te laten halen,en die heeft me duidelijk verteld dat ik me qua het gezwel niet al te druk moest gaan maken omdat het (gelukkig)nog in graad 1 zat toen we die bult hadden ontdekt.
Er word ons aangeraden om wel Anouska regelmatig eens op bulten te controler. (het voordeel van het gezwel is dat het altijd uitwendig groeit).
Omdat het nog in graad 1 zat,zit het niet in het bloed (zat het bv in graad 3 dan had dat wel zo kunnen zijn).
Toen ik vroeg hoe en wat ze aan zoiets kwam,kon de D.A me niet vertellen,die zij zo van:
Tja jullie hond is daar gewoon gevoelig voor,zelf kun je ook zomaar ineens een bultje ergens krijgen en niet weten hoe en wat en waar het vandaan komt.
Ik ben van de week met Anouska naar de D.A geweest om te hechtingen eruit te laten halen,en die heeft me duidelijk verteld dat ik me qua het gezwel niet al te druk moest gaan maken omdat het (gelukkig)nog in graad 1 zat toen we die bult hadden ontdekt.
Er word ons aangeraden om wel Anouska regelmatig eens op bulten te controler. (het voordeel van het gezwel is dat het altijd uitwendig groeit).
Omdat het nog in graad 1 zat,zit het niet in het bloed (zat het bv in graad 3 dan had dat wel zo kunnen zijn).
Toen ik vroeg hoe en wat ze aan zoiets kwam,kon de D.A me niet vertellen,die zij zo van:
Tja jullie hond is daar gewoon gevoelig voor,zelf kun je ook zomaar ineens een bultje ergens krijgen en niet weten hoe en wat en waar het vandaan komt.
- laro
- Actief
je weet ook niet waarom jouw hond we en een andere niet!
Ik heb het nog even voor je nagevraagd bij mijn dierenarts en die zegt dat je vooral problemen zou kunnen verwachten op dezelfde plek, maar dat in dit stadium de kans niet groot is!
Had je langer gewacht dan is het een rot tumor die moeilijk behandelbaar is!!
Gelukkig dus maar!
Ik heb het nog even voor je nagevraagd bij mijn dierenarts en die zegt dat je vooral problemen zou kunnen verwachten op dezelfde plek, maar dat in dit stadium de kans niet groot is!
Had je langer gewacht dan is het een rot tumor die moeilijk behandelbaar is!!
Gelukkig dus maar!
-
Roelof
- geregistreerd lid