Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rui

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Rui

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Sommige honden laten wolken haren achter op je kleren als je ze even op schoot gehad hebt. Ik heb ervaren dat dat met teckels een stuk minder is. Ik vraag me nu af of honden het hele jaar door ruien of dat er wel periodes voor staan. Mijn andere teckels hadden geen periodes van Ik vind Sarah namelijk op het moment wat "wollig" Of zou dat ook kunnen wijzen op een eventueel aanstaande loopsheid.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Het kan best zijn dat ze zich aan het "optutten" is :mrgreen:
Doet Bente ook altijd als ze loops moet worden.....maar ik denk dat onze honden eigenlijk het hele jaar door verharen doordat ze in een constante temperatuur zitten.
Ze hebben natuurlijk nog wel een ruiperiode, maar die is beduidend minder hevig dan in vroeger dagen heb ik het idee.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik denk dat het ook te maken heeft met de vachtstructuur.
Als ik kijk naar Nika, die verliest het hele jaar door van die stekelige haartjes die overal inkruipen. Marouck heeft echter een andere vacht, zij verliest met periodes heel veel (zoals een paar weken geleden, toen ze behoorlijk wat haren uit haar dikke ondervacht verloor) en dan weer een hele tijd nauwelijks wat.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Er zijn verschillende soorten verharing. Je hebt b.v honden (zoals de mijne) die het hele jaar door een beetje haar verliezen, honden die in voor-en najaar een korte rui geven, honden die helemaal niet verharen enz enz. De aard van verharing is afhankelijk van het vachttype en de mate van binnen de vachtypen van voeding, vachtverzorging, algehele conditie.
Anja v.S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anja v.S. »

Precies, een cavalier heeft dus harmonikaverharing en verhaart dus het hele jaar door.
Laatst gewijzigd door Anja v.S. op 21 jun 2004 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben Anja, 45 jaar en in het bezit van een ruby Cavalier genaamd Paddy. Ik vind het leuk om op dit forum informatie in te winnen, en te praten over mijn ervaringen e.d. m.b.t. honden. Kijk ook eens op mijn website www.vantastotglas.nl
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Het hele jaar wel haar maar in het voorjaar gaat de wollen ondervacht eraf en dan is het hier een mega-bende.
AfbeeldingAfbeelding
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Mijn golden heeft een zg blokverharing en verliest 2 maal per jaar zijn hele vacht!!!!! :jank: :jank:
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Er zijn verschillende soorten verharing. Je hebt b.v honden (zoals de mijne) die het hele jaar door een beetje haar verliezen, honden die in voor-en najaar een korte rui geven, honden die helemaal niet verharen enz enz. De aard van verharing is afhankelijk van het vachttype en de mate van binnen de vachtypen van voeding, vachtverzorging, algehele conditie.
Bij ons verharen ze ook het hele jaar door, verschilt per ras en per type vacht.
Daar heb ik een prima kam tegen. De Wildstar Coatkam. Kijk maar eens bij mijn website. Eens in de 5 a 6 weken goed kammen, en daarna af en toe een gewone kam/borstelbeurt. Het gebruik van deze kam scheelt een jas.
Zo'n coatkam lijkt mij niet de beste oplossing voor honden die het hele jaar door verharen. Dit lijkt mij meer iets voor honden die pluizige ondervacht creeën wat dan makkelijker los laat.

Honden die het hele jaar door verharen kan je naar mijn mening het beste een keer daags met een goede pennenborstel of kam kammen.

Maria. :E
Anja v.S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wildstar Coatkam

Maria, ten dele ben ik het met je eens, maar??? Je kunt deze kam niet vergelijken met een Mars Coat.
Laatst gewijzigd door Anja v.S. op 21 jun 2004 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben Anja, 45 jaar en in het bezit van een ruby Cavalier genaamd Paddy. Ik vind het leuk om op dit forum informatie in te winnen, en te praten over mijn ervaringen e.d. m.b.t. honden. Kijk ook eens op mijn website www.vantastotglas.nl
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

orbis is qua veharing een nationaal ramp :jank: :mrgreen: alleen daarom zou ik al geen husky meer willen (begrijp met niet verkeerd hoor, het is echt mijn kindje :mrgreen: :mrgreen: ) maar zijn haren pffffffff verschrikkelijk. op dit moment is hij zijn ondervacht aan het verliezen en dat geeft VEEEEEEEEEEl haren.

whooper is nu ook meer in de rui dan anders, dus het zal toch wel de tijd van het jaar zijn :ok:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

mijn honden hebben ultrakort haar en geen ondervacht, we merken hier dus bijna niks van de rui die twee keer per jaar plaats vind 8)
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

Maria schreef:

Honden die het hele jaar door verharen kan je naar mijn mening het beste een keer daags met een goede pennenborstel of kam kammen.
Maria. :E
wil jij orbis dan komen kammen :mrgreen: :mrgreen: die schreeuwd echt heel de buurt bij elkaar :mrgreen: :mrgreen: je schaamt je ogen uit je hoofd. hoevaak ik al niet te horen heb gekregen dat ik van mijn hond af moet blijven :jank: :jank:

ik ga tegenwoordig maar de hei op bij ons want daar is bijna niemand te bekennen :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie verliest geen haren. Ideaal! Niet dat ik het heel erg zou vinden, want met die perzen hier in huis moet ik toch iedere dag stofzuigen. Maar vooral bij kortharige honden (katten) vind ik die haren zo irritant. Van die harde haren die rechtop in de bank gaan staan en je met de stofzuiger niet wegkrijgt.
Nee hoor, ik vind het prima zo!
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

whoopy schreef:
wil jij orbis dan komen kammen :mrgreen: :mrgreen: die schreeuwd echt heel de buurt bij elkaar :mrgreen: :mrgreen: je schaamt je ogen uit je hoofd. hoevaak ik al niet te horen heb gekregen dat ik van mijn hond af moet blijven :jank: :jank:

ik ga tegenwoordig maar de hei op bij ons want daar is bijna niemand te bekennen :mrgreen: :mrgreen:
Bood ik een kambeurt aan????????? :roll:

Maar als je in de buurt bent van Nieuw-Amsterdam mag je van mij altijd langs komen hoor!!!
Maria, ten dele ben ik het met je eens, maar??? Je kunt deze kam niet vergelijken met een Mars Coat.
Om hier nog even op terug te komen. Ik vind dat er vaak te makkelijk over deze kammen wordt gedacht en dat ze voor alles maar worden aangeprezen. Niet elke spaniel heeft hier baat bij, zelfs niet als de kam handgemaakt wordt.

Elke vacht is anders dat bedoel ik te zeggen, en heeft daarom ook een andere aanpak nodig.

Maria :E
Anja v.S.
Vaste gebruiker
Contacteer:

Precies Maria, en daarom moet je deze kam dan ook niet verwarren met een Mars Coat. De Wildstar Coatkam wordt niet voor niets geleverd aan de Spaniel Club. Zegt mij genoeg. Ik ben het wel met je eens dat er ook andere manieren van onderhoud zijn, maar ikzelf ben toch echt voor deze kam net zoals jij dus voor je pennenkam e.d. bent. Prima toch;-)
Niekie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Niekie »

Doerak verhaart ontzettend, het hele jaar door. Als ik met hem knuffel of hem aai dan zie ik de haren gewoon in het rond vliegen.
Twee keer per jaar verhaart hij een periode nóg erger.
Groetjes Anique

Doerak, voor altijd een plekje in mijn hart...
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

al die haren! Soms om gek van te worden! :kotz:
Heb nu een herderkam, ideaal zeg! Daarmee haal je die pluizige ondervacht die los zit, lekker weg. Niet dat je huis dan niet nog steeds onder de haren zit, maar toch......het helpt in ieder geval! :ok:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”