Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Amandelen
Moderator: moderatorteam
- Rea
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor - Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Amandelen
Hier iemand bekend of ervaringen met een operatie aan amandelen bij honden.
Wil daar graag meer van weten omdat ik ook vernomen heb dat 't bij honden een gevaarlijke operatie moet zijn ivm nabloedingen.
Dus graag info a.u.b.
Wil daar graag meer van weten omdat ik ook vernomen heb dat 't bij honden een gevaarlijke operatie moet zijn ivm nabloedingen.
Dus graag info a.u.b.

- Noa
- Vaste gebruiker
-
Szandor
- Rea
- Zeer actief
- Contacteer:
Da's nu een verhaal waar ik blijer van kan wordenSzandor schreef:Bij Shanti zijn de amandelen eruit gehaald!
's-morgens ging ze naar Kees de Leeuw en om even over twaalf belde hij op of wij haar wilde ophalen. (ze zat een oude golden te pesten)
Ze heeft nergens last van gehad en na een paar dagen van antibiotica was het een heel opgeknapt hondje.
Mag ik vragen waarom ze weggehaald werden.
Pien heeft weken geleden een vreemde hoest gehad waarvan men in eerste intantie dacht aan kennel hoest. Dus antibiotica, geen resultaat andere kuur, geen afdoende resultaat. Toen is ze 3 maal ingespoten met nuflor en wat dex erbij en dat had resultaat. De optie kennelhoest was toen al afgevallen mede omdat de rest hier in huis niets mankeerde.
De hoest van toen is er niet meer maar 't is nog steeds niet 100% over.
Haar keel blijft gevoelig, kan geen halsband aan, en af en toe met spelen hoor ik haar ook. Ze heeft al weken een tuigje om en dat gaat goed, maar ze moet van die hoest af vind ik.
Nu ben ik aan't neuzen en info aan 't opdoen en kom dus nu uit bij een amandel ontsteking of op z'n minst opgezette amandelen.
Maar kreeg een schik senario voorgeschoteld van bloedingen en honden die er dood aan zijn gegaan vandaar mijn vraag.

-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
ik had altijd begrepen dat het tongcillen heette bij een hond en niet de amandelen.
wij hebben daar ook eens even moeten nadenken. wij hebben het niet gedaan omdat het toch veel risico was. onze tibbie heeft toen wat langer op de antibiotica gezeten (1 maand) en daarna was het wel over. het enigste probleem is alleen wanneer er kennelhoest weer rond gaat dat het direct op de tongcillen zit.
Maria
wij hebben daar ook eens even moeten nadenken. wij hebben het niet gedaan omdat het toch veel risico was. onze tibbie heeft toen wat langer op de antibiotica gezeten (1 maand) en daarna was het wel over. het enigste probleem is alleen wanneer er kennelhoest weer rond gaat dat het direct op de tongcillen zit.
Maria
- Rea
- Zeer actief
- Contacteer:
Toncillen is een "duurder" woord voor amandelenMaria schreef:ik had altijd begrepen dat het tongcillen heette bij een hond en niet de amandelen.
Maria
Ik zelf wil dat ze er gewoon helemaal geen last meer van heeft en zeker niet iets wat op de achtergrond blijft spoken.

- Ca Cajuina
- Zeer actief
Tonsillen is een ander woord voor amandelen.Maria schreef:ik had altijd begrepen dat het tongcillen heette bij een hond en niet de amandelen.
Maria
Rea,
Ik zou wel even laten checken of het inderdaad een amandel onsteking is. Dit kan de dierenarts zo zien door in de keel te kijken met een lampje. Bij een otsteking zijn de amandelen opgezet en kan er zelf pus uitkomen. Wanneer dit inderdaad het geval is is het wel belangrijk hoer iets aan te doen. Door een amandel ontsteking is het dier namelijk vatbaarder voor andere bacterien omdat de amandelen (lymfe) bezig zijn met een infectie. Ook kunnen er op de langere termijn hartklachten en andere ziektebeelden ontstaan.
Voor zover ik weet worden de amandelen zelden weggehaald alleen wanneer de onsteking chrinisch wordt. Zoals bij mensen.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Rea
- Zeer actief
- Contacteer:
En ik weet dat ze er steeds zuiniger mee zijn geworden, ze halen ze niet zomaar weg. Die dingen zitten er niet voor niets!Ca Cajuina schreef:Tonsillen is een ander woord voor amandelen.Maria schreef:ik had altijd begrepen dat het tongcillen heette bij een hond en niet de amandelen.
Maria![]()
Rea,
Ik zou wel even laten checken of het inderdaad een amandel onsteking is. Dit kan de dierenarts zo zien door in de keel te kijken met een lampje. Bij een otsteking zijn de amandelen opgezet en kan er zelf pus uitkomen. Wanneer dit inderdaad het geval is is het wel belangrijk hoer iets aan te doen. Door een amandel ontsteking is het dier namelijk vatbaarder voor andere bacterien omdat de amandelen (lymfe) bezig zijn met een infectie. Ook kunnen er op de langere termijn hartklachten en andere ziektebeelden ontstaan.
Voor zover ik weet worden de amandelen zelden weggehaald alleen wanneer de onsteking chrinisch wordt. Zoals bij mensen.
Moet van de week toch daar zijn en laat dan wel ff kijken.

- Ca Cajuina
- Zeer actief
je kan in de tussen tijd wel iets geven wat de weerstand verhoogr. Toen Conan een klein aanval van deomudex kreeg moest zijn lichaam dit zelf oplossen. Mijn dierenarts zei toen dat ik ter ondersteuning best enchinea forte zou kunnen geven om zijn weerstand op peil te houden.Rea schreef:En ik weet dat ze er steeds zuiniger mee zijn geworden, ze halen ze niet zomaar weg. Die dingen zitten er niet voor niets!Ca Cajuina schreef:Tonsillen is een ander woord voor amandelen.Maria schreef:ik had altijd begrepen dat het tongcillen heette bij een hond en niet de amandelen.
Maria![]()
Rea,
Moet van de week toch daar zijn en laat dan wel ff kijken.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

- Noa
- Vaste gebruiker
Bij mensen is het allang achterhaald om de amandelen weg te halen, die dingen zitten er niet voor niets. Ik zelf ben in mijn jeugd 3 keer geopereerd aan mijn amandelen en nog ben ik altijd verkouden en heb bij het minste of geringste keelontsteking.
Bij honden is dat ook zo. In de amandelen zitten afweercellen, ze gaan opzetten als er ergens in de buurt een onsteking is. De amandel is dus niet het primaire probleem. Ik zou eerst maar eens laten onderzoeken of de amandelen daadwerkelijk ontstoken zijn ofdat er een ander oorzaak is van het hoesten. Een rontgen-foto van de borstholte kan ook zinvol zijn om dieper gelegen problemen uit te sluiten. succes ermee in ieder geval.
Bij honden is dat ook zo. In de amandelen zitten afweercellen, ze gaan opzetten als er ergens in de buurt een onsteking is. De amandel is dus niet het primaire probleem. Ik zou eerst maar eens laten onderzoeken of de amandelen daadwerkelijk ontstoken zijn ofdat er een ander oorzaak is van het hoesten. Een rontgen-foto van de borstholte kan ook zinvol zijn om dieper gelegen problemen uit te sluiten. succes ermee in ieder geval.