Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nierfalen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Nierfalen

Ongelezen bericht door Caro. »

Bij het hondje van mijn moeder is vandaag ''nierfalen'' vastgesteld.
Er is gisteren urine afgenomen en daaruit blijkt dat er eiwitten in de urine zitten en bijna geen afvalstoffen. Hierop stelt de dierenarts de diagnose:
chronisch nierfalen.
Als behandeling krijgt hij een bepaalde antibiotica voorgeschreven.

:? :? mijn haren gingen recht overeind staan bij het horen van dit verhaal: nierfalen en dat antibiotica? met wat voor doel? 8O

Ik heb mijn moeder geadviseerd morgenmiddag als ze weer naar de dierenarts gaat hier goed overleg over te plegen en exact te vragen waartoe die antibiotica dient. Ook leek het mij verstandig om bloed af te nemen en vast te stellen hoe ernstig het nierfalen is zodat zij zich eventueel kan voorbereiden op een spoedig afscheid.

Heb ik dit goed geadviseerd zo? want bij mijn weten kan er niet exact uit de urine gehaald worden hoe ernstig het nierfalen is, alleen uit het bloed: of is dit niet zo?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
FoN
Actief

Ongelezen bericht door FoN »

Ik wete het ook neit zo goed, wel dat mensen tot 80% van hun nierfunctie kunnen verliezen zonder het echt te merken...
Het riesenschnauzer forum!

Trotse eigenaar van: Indy, Duitse dog 23-02-2003 Hoolie, +/- 11-2002 en Irish, bastaardje +/- 10-2002
laro
Actief

Ongelezen bericht door laro »

Je moet de waarden van de Creatinine, ureum en inorganisch fosfaat weten! dat geeft een goede prognose! AB is misschien egeven omdat er misschien nog aan een bijkomende ontsteking bij de nieren gedacht wordt al is dat niet waarschijnlijk! Als het echt chronische is moet ze nierdieet en fortekor tabl. gaan geven. Die tabl ondersteunen de doorbloeding van de nieren waardoor ze minder balst worden en langer meegaan!
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Sluit me bij Laro aan. Ik heb een kat gehad met nierfalen. Daar heeft behandeling(moet ik even goed nadenken wat voor tabletten hij kreeg hoor die is alweer minstens 10 jaar geleden) niet geholpen :cry: Binnen een week van een beer van een kater naar een oude bes :cry: We hebben hem in laten slapen hij at niet meer en was alleen maar misselijk en overgeven. :cry:
Ik hoop dat er nu meer mogelijk is om te behandelen.
Sterkte!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Behandeling is helaas niet mogelijk, vanwege een ernstige voedselallergie en ziekte van crohn (plus bijkomende hart- en schildklierproblemen).
Hij kan dus geen ander voer krijgen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Stang schreef:Behandeling is helaas niet mogelijk, vanwege een ernstige voedselallergie en ziekte van crohn (plus bijkomende hart- en schildklierproblemen).
Hij kan dus geen ander voer krijgen.
Pffffffff arme hond wat een ellende vanmiddag :cry:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja het is echt zwaar klote.... het beestje is 9 jaar, dus nog niet zo oud voor een kleintje en ze heeft hem uit het asiel gehaald nadat mijn vader was overleden.
Ze zijn dus altijd met z'n tweetjes..... pfffff....

Ik hoop snel wat te horen van haar.
Afbeelding
A good dog never dies...

annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Moet het hondje van je moeder geen speciaal dieet volgen? Beetje vreemd die antibiotica, dan zou er ergens een ontsteking moeten zitten.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

annicka schreef:Moet het hondje van je moeder geen speciaal dieet volgen? Beetje vreemd die antibiotica, dan zou er ergens een ontsteking moeten zitten.

Groeten, Ellen
Ja, hij krijgt al jaaaaaarenlang alleen rijst en lamshart, dat is het enige wat hij verdraagt.
Nu iets meer gehoord: ze weten dus niet waar het nierfalen vandaan komt. Het kan door het medicijngebruik komen (prednison, hart- en schildkliermedicijnen), het kan ook door een ontsteking komen of door een tumor.
Uit voorzorg, mocht het een ontsteking zijn, wil de da dus antibiotica geven.

Gelukkig is er vanmiddag bloed geprikt en nu hoop ik maar dat die da zo slim is om ook te bekijken of er dus een ontsteking zit :roll:

Tussen 19.00 en 20.00 uur verwacht mijn moeder de uitslag van de bloedtest.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Weet je al wat?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Weet je al wat?
Nee :? :?
Afbeelding
A good dog never dies...

laro
Actief

Oke dt dieet lukt dan niet antuurlijk, maar die tabletten (fortekor) zijn harttabletten met gunstihge bjwerkingen op de nieren dus dat kan wel!!!!
Hugo
Actief

Ongelezen bericht door Hugo »

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de symptonen van de hond. Buck is op dit moment heel erg droog. Het is altijd al een slanke hond geweest, maar nu is dus ook zijn ruggegraat goed zichtbaar. Bij controle bij de DA bleek hij een te hoge leverwaarde te hebben, dus overgestapt op ander voer (Denkadog), ivm de het te hoge eiwitgehalte in het bloed. Na een maand is hij maar een kilo gegroeid, veels te weinig dus, aangezien ik nu thuis zit met een gebroken pols en Buck dus ook "werkeloos" is :mrgreen: .
Van de week urine opgevangen en dat is nu door de DA opgestuurd naar een of ander lab. in Duitsland. Uitslag krijg ik volgende week.
Voordat hij op het andere voer zat was hij heel erg lusteloos, nu gelukkig niet meer, zijn gewicht toen ik hem `kreeg` was 32,4 kg, bij de laatste weging woog hij nog maar 29,4 kg, in ieder geval een kilo meer dan vorige maand.

We wachten maar af op de uitslag.........
Afbeelding
U wilt werkruimte.....geen probleem, vast!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hier nog geen uitslag van de dierenarts :evil: Hij zou dus bellen, maar heeft dit niet gedaan. Hopelijk krijgt ze morgen de uitslag.

Symptonen zijn er niet zoveel bij deze hond, maar dat komt omdat hij al van alles mankeert. Ze ging naar de dierenarts omdat de huid bij zijn buik zwart bleef; deze is wel vaker zwart als hij zich erg rot voelt, maar trekt na een tijdje meestal weer rose bij. Dit keer niet dus.
Van het een kwam het ander en toen hebben ze dus urine gecontroleerd waaruit bleek dat er bijna geen afvalstoffen inzaten (nieren) en nu dus vandaag het bloed waarvan er nog op een uitslag gewacht wordt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat als er eiwit in de urine zit de hond het aan zijn nieren heeft. Dat eiwit kan ook bv vanuit de blaas komen (ontsteking). Dat er weinig afvalstoffen in de urine zitten daarmee bedoel je waarschijnlijk dat het soortelijk gewicht van de urine te laag is, de urine is dan dus te waterig. Dat betekent alleen dat de hond veel drinkt/plast, daar zijn wel 20 verschillende oorzaken van, waarvan nierfalen er 1 van is. Andere oorzaken zijn bv. leverproblemen, ziekte van Cushing, schildklierproblemen etc.
In ieder geval zal bloedonderzoek wel uitsluitsel geven, strekte ermee in ieder geval.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nou ehhh..... hier de uitslag (in hoeverre je het een uitslag kan noemen :? :roll: ).

Het probleem zit 'm volgens de dierenarts in de lever. De lever is niet goed en daarom gaan de rest van de organen ook aan de haal.

Een bepaalde waarde moet 12 zijn en was 300 8O , maar welke waarde dat was heeft moessie-lief niet onthouden ( :? ).

Hij krijgt een bepaalde soort antibiotica om te proberen de lever weer ietsjes beter te laten functioneren. Daarnaast wordt geprobeerd om ipv dagelijks prednison te geven, dit 2 dagen wel en 1 dag niet te doen.

Nou ja, al met al dus enorm vaag allemaal. Dat het beestje ziek is, en al lange tijd ziek is, was al bekend, maar hoe en wat nu precies (hoe lang hij nog te leven heeft met name) is eigenlijk totaal onduidelijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Mmmmm, daar schiet je dus weinig mee op. Laten we hopen dat hij er zelf niet zo veel last van heeft.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:Mmmmm, daar schiet je dus weinig mee op. Laten we hopen dat hij er zelf niet zo veel last van heeft.
Nee, we schieten er niks mee op, ook omdat er niks aan te doen is omdat hij al zoveel andere dingen heeft.
Daarbij gaat mijn moeder klakkeloos op de dierenarts af en schrijft niks op, zodat ze ook maar zeer weinig informatie aan mij kan doorgeven :?
Afbeelding
A good dog never dies...

sloeber
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door sloeber »

Hoi Caroline, mijn Welsh Terrier Maily (13 jaar) lijdt eveneens aan nierinsufficientie ( te hoge creatinine- en ureumwaarden). Verder heeft ze epilepsie ( waarschijnlijk door inteelt) en hartinsufficientie. De epileptische aanvallen zijn onder controle. Maily krijgt dagelijks Fortekor en Epipropane ( medicatie bij epilepsie), daarnaast 1 tabletje Furosemide ( vochtafdrijver). Ze is actief, wandelt graag ( meerdere kleine wandelingen), eet goed. Hopelijk blijft het nog een tijdje de goede kant uitgaan ( ik adopteerde haar op 6 jarige leeftijd). Houd je ons op de hoogte??
In loving memory, labjes Bobientje en Sloeber
laro
Actief

Die waarde zal wel GPT zijn. Is alleen die leverwaarde verhoogd?? Want dan is het niet leverspecifiek, kan dan door iets anders komen!
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Die waarde zal wel GPT zijn. Is alleen die leverwaarde verhoogd?? Want dan is het niet leverspecifiek, kan dan door iets anders komen!
Het was met name de leverwaarde, maar ook de nierwaardes waren niet echt goed te noemen. Alleen niet dusdanig dat je werkelijk kan spreken van nierfalen.

De problemen met de lever kan zeker door iets anders komen, maar het is heel moeilijk te weten wat omdat het beestje al zijn hele leven ziek is.

Toen mijn moeder hem uit het asiel haalde op 2-jarige leeftijd, bleek al snel dat het hondje niet gezond was. Eerst werd gedacht aan een levershunt, maar dit bleek het niet te zijn.
Onderzoek in Utrecht wees uit dat hij de ziekte van Crohn heeft (ontstekingen in de darmen) en een hevige voedselintolerantie.
Daarnaast heeft hij nog een flinke hartruis.
Later bleek zijn schildklier ook zeer slecht te werken.

Hiermee leeft hij dus al 7 jaar en krijgt ook allerlei medicijnen, waaronder sinds 1 jaar dus helaas prednison.

Het is dus ook heel goed mogelijk dat de problemen met de lever veroorzaakt worden door de medicijnen, maar ook is het mogelijk dat hij al zijn hele leven problemen met die lever heeft.

Het is gewoon 1 groot vraagteken......
Afbeelding
A good dog never dies...

laro
Actief

shit zeg!!!!
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Waarom vraag je je moeder niet of jij haar dierenarts eens mag bellen? Dan kun je alles rustig opschrijven en weten jullie beiden precies wat er aan de hand is...
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Stang schreef:
Hutsje schreef:Mmmmm, daar schiet je dus weinig mee op. Laten we hopen dat hij er zelf niet zo veel last van heeft.
Nee, we schieten er niks mee op, ook omdat er niks aan te doen is omdat hij al zoveel andere dingen heeft.
Daarbij gaat mijn moeder klakkeloos op de dierenarts af en schrijft niks op, zodat ze ook maar zeer weinig informatie aan mij kan doorgeven :?
Ik begrijp dat je gefrustreerd bent maar het is voor je moeder waarschijnlijk erg ingrijpend geweest om langs te gaan. Meer mensen vergeten dan dingen te vragen of denken eraan iets op te schrijven omdat ze zo zenuwachtig zijn. Misschien kan jij een keer mee om te vragen hoe het zit?
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”