Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pijnstiller

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Pijnstiller

Ongelezen bericht door Inge »

Voor Nika heb ik standaard metacam in huis, wat ik haar kan geven als ze last heeft van haar heupen ter ondersteuning en verlichting van de pijn.
Nu is metacam na opening maar 6 maanden houdbaar en aangezien ik het niet zo heel vaak nodig heb kan ik nu dus een half flesje weggooien. :?
Zijn er vergelijkbare pijnstillers in tabletvorm?
Rimadyl misschien of nog iets anders?
Want dan ga ik dat morgen even halen. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Heb echt geen flauw idee of Rymadil en Metacam vergelijkbaar zijn. Geeft Internet geen informatie? Ik heb hier een Rymadilfolder liggen (Bram krijgt het) dus wie weet kan jouw dierenarts je foldermateriaal meegeven, dan kun je vergelijken.

Mocht je overstappen op Rymadil, neem dan de grootverpakking indien mogelijk. Die is een stuk voordeliger.
AfbeeldingAfbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

qyan kreeg ipv metacam altijd rymadil, omdat hij van de metacam verschrikkelijk aan de diaree ging en er niet goed tegen kon.
dus ipv metacam kreeg hij rymadil, dus dat moet volgens mij gewoon kunnen voor nika.
en idd, grootverpakking van 100 tabletten is stukken voordeliger.
misschien in overleg met je da dat je het gewoon eens kan proberen, beide zijn pijnstillers/ ontstekingsremmers dacht ik.
bram en thijs
Zeer actief

Potje van 100 pilletjes Rymadil is ongeveer € 55,00. Dan heb je de 50mg.
AfbeeldingAfbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Tolfedin schijnt vergelijkbaar te zijn met metacam, alleen veel minder kans op bijwerkingen. Prijs weet ik niet meer, was vorig jaar dat ik dit kreeg voor de hernia bij m'n kat.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Kun je rymadil ook in een onderhoudsdosering geven?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
qyan

daar durf ik je geen antwoord op te geven.
ik mocht met qyan toen wel, toen hij niet echt pijn meer had, 1 of 1,5 pil per dag geven, moest het toen 1 maand geven.
maar of er een echte onderhoudsdosering is.
heb geloof ik geen bijsluiter meer liggen, zal zo ff kijken of ik er nog 1 heb.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb hier een pot Rimadyl staan en die is houdbaar tot eind 2005 of zelfs 2006 geloof ik.

Rimadyl is vergelijkbaar met Metacam, alleen de ene hond reageert beter op Metacam en de ander op Rimadyl. Ik zou het eerst proberen en kijken hoe ze reageert voordat je een grote pot koopt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
qyan

ik heb geen bijsluiter meer liggen, dus weet niet of er een onderhouds dosering is.
gr wendy
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Ik heb hier een pot Rimadyl staan en die is houdbaar tot eind 2005 of zelfs 2006 geloof ik.

Rimadyl is vergelijkbaar met Metacam, alleen de ene hond reageert beter op Metacam en de ander op Rimadyl. Ik zou het eerst proberen en kijken hoe ze reageert voordat je een grote pot koopt.
Weet jij dan toevallig of er iets in de bijsluiter staat over het gebruik als onderhoudsdosering?
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Stang schreef:Ik heb hier een pot Rimadyl staan en die is houdbaar tot eind 2005 of zelfs 2006 geloof ik.

Weet jij dan toevallig of er iets in de bijsluiter staat over het gebruik als onderhoudsdosering?
Ik heb gekeken, maar heb geen echte bijsluiter. Er staat op de pot: ''4 mg/kg lichaamsgewicht per dag''. (pillen zijn van 50 mg; als ik ze geef aan Kaya moet ik dus in totaal 3,5 tablet per dag geven = 40 kg)

Volgens mij is er ook niet echt een onderhoudsdosering.

Nog even gekeken naar de houdbaarheisdatum: 31-01-06. Deze pillen heb ik nu zo'n 2 maanden in huis (pot a 100 stuks).
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik ga morgen wel ff bellen ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Ik ga morgen wel ff bellen ;)
Lijkt me het verstandigste! :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik heb hier Movalis, van Boehringer Ingelheim.

Is voor mensen. Bevat per tablet 7,5 mg. Meloxicam. Hetzelfde werkzame bestanddeel als Metacam. Is alleen lastig te doseren, omdat het kleine pilletjes zijn en er slechts een klein stukje nodig is. Hoeveel precies moet je even uitrekenen, door de dosering van Metacam om te rekenen naar Movalis.

Doosje met 20 tabletten kost 7,89 euro, véél goedkoper als Metacam.
bram en thijs
Zeer actief

Inge schreef:Kun je rymadil ook in een onderhoudsdosering geven?
Ja. Op dit moment krijgt Bram de volle mep maar normaal gesproken krijgt hij 's avonds één pilletje. Voor een hond van zijn gewicht en formaat is dat bijna een homeapatische dosis.
AfbeeldingAfbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

heb jij jou metacam dan al zo lang, want ik heb hier een grote fles staan en die is houdbaar tot 10 2006 dus eer dat die over de datum heen is is ie vast wel leeg.
Gerd@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gerd@ »

Productnaam
rimadyl tabletten

Leverancier
PFIZER Animal Health B.V.
Adres
Postbus Postbus 37
Postcode 2900 AA Capelle a/d IJssel
Tel 010 - 4064600
Fax 010 - 4064293

Farmaceutische vorm
Tablet voor orale toediening.

Samenstelling
Elke tablet bevat als actief bestanddeel 20 respectievelijk 50 mg carprofen.

Eigenschappen
Rimadyl is een krachtige niet-steroïde ontstekingsremmer (NSAID) behorend tot de groep van de arylpropionzuurderivaten. Rimadyl heeft een sterke anti-inflammatoire, analgetische en antipyretische eigenschappen. De werking berust op een remming van de prostaglandinesynthese. Na orale toediening worden maximale plasmaspiegels bereikt na 1-3 uur.

Doeldieren
Hond.

Indicaties
Rimadyl tabletten zijn geïndiceerd ter vermindering van ontsteking en pijn bij de hond bij zowel acute als chronische aandoeningen van spieren en skelet, alsook ter bestrijding van post-operatieve pijn. Om de pijnstillende en anti-inflammatoire behandeling post operatief uit te breiden, kan de parenterale therapie met Rimadyl na 24 uur gevolgd worden door Rimadyl tabletten in een enkele dosering van 4 mg/kg/dag gedurende 5 dagen.

Toediening/Dosering
Voor orale toediening bij honden. 4 mg carprofen /kg lichaamsgewicht, dag. Dagdosis verdeeld over 2 giften.

Bijwerkingen
Klinisch onderzoek bij de hond heeft uitgewezen dat er zelden bijwerkingen optreden bij gebruik van Rimadyl® tabletten bij de hond. Er kunnen zich echter bij individuele gevallen, zoals bij alle NSAID’s, gastro-intestinale klachten voordoen en er wordt incidenteel ook melding gemaakt van lever- en nieraandoeningen en het optreden van neurologische, hematologische en dermatologische klachten. Wanneer deze bijwerkingen zich voordoen, dient de therapie direct gestaakt en het dier, indien nodig, aanvullend behandeld te worden.

Bewaarcondities/Houdbaarheid
Bij 15-25°C bewaren.

Verpakking
De tabletten zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 20 of 100 tabletten. De tabletten in de verpakking van 20 stuks zijn individueel verpakt in een folie (blister) in een doosje met bijsluiter. De tabletten in de verpakking van 100 stuks bestaat uit een polyethyleen flacon met 100 tabletten en bijsluiter.

Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 8930 UDA (20 mg) en REG NL 8935 UDA (50 mg).

Waarschuwingen
De voorgeschreven dosis gedurende de behandeling dient niet te worden overschreden. Niet gebruiken bij dieren die lijden aan hartaandoeningen, lever- of nieraandoeningen, wanneer er aanwijzingen zijn voor gastro-intestinale ulceratie of bloedingen, bloedafwijkingen of overgevoeligheid voor het product. Geen andere NSAID tegelijkertijd toedienen of binnen 24 uur na toediening van carprofen. Carprofen bindt zich in hoge mate aan plasma-eiwitten, waardoor het concurreert met andere middelen die ook sterk plasma-eiwit gebonden zijn. Dit kan leiden tot toxische effecten. De veiligheid van Rimadyl toegediend tijdens de dracht is nog onvoldoende onderbouwd.

Contra-indicaties
Bij gebruik volgens voorschrift zijn er geen contra-indicaties. Niet gebruiken bij honden met overgevoeligheid voor carprofen.

Datum laatste wijziging
27-2-2003

Toelichting
Meer informatie over Bewegingsstelsel
Meer informatie over Centraal zenuwstelsel (CZS)

Deze gegevens zijn afkomstig uit het repertorium van de FIDIN. Op de gegevens zijn de voorwaarden van toepassing zoals omschreven in de disclaimer.

http://www.fidin.nl/repertorium/default.asp

Je kunt hier nog meer bijsluiters vinden.
Groetjes Gerd@

Afbeelding
en een poot van Spikey & Kastor
Inge
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:heb jij jou metacam dan al zo lang, want ik heb hier een grote fles staan en die is houdbaar tot 10 2006 dus eer dat die over de datum heen is is ie vast wel leeg.
Heb hem inderdaad al een tijd in huis.
Maar op de fles staat ook dat het na opening maar 6 maanden te gebruiken is
Groetjes Inge
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben vanmorgen naar de dierenarts geweest.
Volgens hem kan ik de metacam met een gerust hart blijven gebruiken, ook als ie al over de datum is ;) . Zolang het flesje gewoon schoon wordt gehouden is er niets aan de hand zegt ie, en kan ik het nog zeker een jaar goedhouden. Scheelt me in ieder geval weer een hoop geld voor nieuwe pijnstilling
Helaas Erica ;) , ik hou de metacam dus zelf. ;)

Heb wel nieuwe prednisolon meegekregen voor Nika's allergische reacties, dit middel was namelijk minder lang houdbaar (en aangezien ik losse pilletjes had en dus niet weet wat de uiterste datum was, maar wat nieuwe meegekregen)
Groetjes Inge
Afbeelding

Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Als die metacam steeds over de datum gaat dan zou ik toch aanraden om een kleiner flesje te kopen omdat de werking op een gegeven moment toch minder wordt. Je kan ook rimadyl tabletten geven die werken ook heel goed en hebben weinig bijwerkingen. Een andere pijnstiller in tabletvorm is zubrin, dat zijn smelttabletten die je op de tong legt, ze zijn heel nieuw en hebben dus weinig bijwerkingen. Nadeel is dat het erg duur is. Je kan het op een gegeven moment ook afbouwen naar een onderhoudsdosering.
Ik zou trouwens wel oppassen met de combinatie van prednison en pijnstillers (NSAID's dan), dan heb je namelijk een verhoogde kans op bijwerkingen van die pijnstiller. Zoals maag-darmzweren.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Noa schreef:Als die metacam steeds over de datum gaat dan zou ik toch aanraden om een kleiner flesje te kopen omdat de werking op een gegeven moment toch minder wordt. Je kan ook rimadyl tabletten geven die werken ook heel goed en hebben weinig bijwerkingen. Een andere pijnstiller in tabletvorm is zubrin, dat zijn smelttabletten die je op de tong legt, ze zijn heel nieuw en hebben dus weinig bijwerkingen. Nadeel is dat het erg duur is. Je kan het op een gegeven moment ook afbouwen naar een onderhoudsdosering.
Ik zou trouwens wel oppassen met de combinatie van prednison en pijnstillers (NSAID's dan), dan heb je namelijk een verhoogde kans op bijwerkingen van die pijnstiller. Zoals maag-darmzweren.
Even voor de duidelijkheid, de prednison is in huis aangezien Nika zeer allergisch reageert op bijensteken etc. ;)
Omdat binnen enkele minuten haar kop gigantisch opzwelt en het vaak gebeurd is in het weekend en op feestdagen, en de dierenarts dan dus opgeroepen moet worden (waar dus even wat tijd overheen gaat), heb ik dat van de dierenarts meegekregen, zodat ik haar zelf direct die tabletten kan geven. Juist om een gevaarlijke situatie te voorkomen. ;) Tot nu toe heb ik de mazzel gehad dat in die situaties de dierenartsen die toevallig in de buurt wonen dienst hadden en kon ik direct naar hun eigen huis rijden, maar mijn dierenartsen werken in een praktijk met 4 vestigingen in de omgeving, voor hetzelfde geld heeft dus net een dierenarts dienst die minstens 20 minuten moet rijden voor ie aanwezig kan zijn in de vestiging in Valkenswaard.

Metacam heb ik in huis voor Nika's HD, met name in de koude en vochtige maanden krijgt ze een lichte onderhoudsdosis, in de zomer heeft ze vrijwel geen last van pijnklachten en krijgt ze dus niets. En dan zijn juist de bijensteken ;) , een combinatie van deze medicijnen zal dus zelden of nooit plaatsvinden.

Volgens de dierenarts is het wettelijk verplicht een houdbaarheidsdatum op de verpakking van medicijnen te zetten, maar is metacam juist een middel wat niet snel zijn werking verliest. In dit geval durfde hij dus te zeggen dat ik het zeker nog een tijd zonder risico kon gebruiken indien nodig, bij andere medicijnen kan dat heel anders zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Medisch”