Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verschijnselen suikerziekte/diabetes?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Moniek B.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated en Golden Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Verschijnselen suikerziekte/diabetes?

Ongelezen bericht door Moniek B. »

Zoals jullie misschien gelezen hebben(topic=onzindelijk) laat Rakker, de ouwe sok van mijn ouders van 14 jaar, in een keer een paar keer per dag spontaan urine lopen. Hele plassen zijn het dan. Eerst alleen vlak buiten de deur, nu heeft hij het ook twee keer in huis gedaan. De eerste keer weten we niet onder welke omstandigheden, het was in de berging. De tweede keer toen hij aan het eten was. In een keer liet hij het lopen.

Dinsdag moeten we urine van drie dagen van verschillende tijdstippen brengen en doorgeven hoeveel hij gedronken heeft. Maar ondertussen ben ik natuurlijk op het net aan het zoeken geweest. En mijn moeder en ik dachten misschien aan suikerziekte... Hij heeft namelijk soms hongeraanvallen, staat soms in een keer te trillen en we denken dat hij wel wat gewicht kwijt is. Maar: hij lijkt niet echt veel meer te drinken dan voorheen. Niet in het extreme in elk geval. Maar als ie drinkt, drinkt ie wel in een keer erg veel. Alsof ie dan echt dorst heeft.
Dus: weet iemand wat de exacte verschijnselen zijn van suikerziekte?
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

De belangrijkste verschijnselen zijn inderdaad: veel drinken, veel plassen, honger (in eerste instantie) en vermageren. In een later stadium zal de algehele conditie verminderen en de eetlust ook juist en kan braken optreden en malaise.

Als er veel glucose (suiker) in het bloed aanwezig is, zal er via de nieren glucose met de urine verloren gaan. De glucose in de urine trekt extra vocht mee waardoor de hond meer gaat plassen. Om niet uit te drogen, zal de hond vervolgens ook meer moeten gaan drinken. Omdat glucose een belangrijke brandstof is die nu verloren gaat, zal de hond meer gaan eten, maar desondanks gewicht gaan verliezen. Als de hond niet wordt behandeld, verslechtert uiteindelijk de eetlust en de algehele conditie.

Om aan te tonen of een hond suikerziekte heeft kun je inderdaad urine afnemen om te kijken of daar glucose in aanwezig is, maar het beste kun je ook even wat bloed af laten nemen en zo het daadwerkelijke bloedsuikergehalte laten bepalen. Als het bloedsuikergehalte te hoog is en er bevind zich ook glucose in de urine, dan is het zeker dat hij suikerziekte heeft en zal hij dus insuline toegediend moeten krijgen (1x per dag, vast tijdstip).
Ik hoop voor je dat ie het niet heeft (alhoewel het vaak wel goed te reguleren is) en dat het toch van ouderdom is dat ie het niet meer op kan houden! ;)
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

Dank je wel voor de informatie..
Een hele hoop dingen die jij opnoemt heeft rakker ook. Alleen drinkt hij dus niet bovenmatig veel. Alhoewel hij wel meer drinkt dan eerder, maar niet extreem veel. niet meer dan normaal is voor zijn gewicht..

Ik hoop ook dat het niet suikerziekte is. Aan de andere kant: als het van ouderdom is, is er verder niets meer aan te doen ben ik bang. En in de mate waarin hij het nu heeft, is het in huis niet te houden. Ook vaker uitlaten helpt niet: mijn ouders laten hem nu elke drie tot vier uur uit, en zelfs kort na het uitlaten kan hij zo zijn urine laten lopen...
Gelukkig is het vandaag tot nu toe goed gegaan...
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Bij mensen met een slecht behandelde suikerziekte ruikt de adem naar aceton. Ik weet niet of dat bij dieren ook zo is maar het zou kunnen.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

De urine van Rakker ruikt wel erg sterk.. Niet zozeer naar aceton, maar het heeft volgens mijn moeder wel een apart geurtje. De urine is wel erg geconcentreerd, voor zover ik het heb kunnen bekijken..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Sjalot schreef:Bij mensen met een slecht behandelde suikerziekte ruikt de adem naar aceton. Ik weet niet of dat bij dieren ook zo is maar het zou kunnen.
ja dit is bij dieren ook zo.....
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

yamie schreef:
Sjalot schreef:Bij mensen met een slecht behandelde suikerziekte ruikt de adem naar aceton. Ik weet niet of dat bij dieren ook zo is maar het zou kunnen.
ik heb bij onze kat noot wat geroken :?
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jip007 schreef:
yamie schreef:
ik heb bij onze kat noot wat geroken :?
ik wel...........misschien dat het ene dier het sterker heeft dan de ander.......maar het kan dus wel een teken zijn....
Moniek B.
Zeer actief
Contacteer:

En weten jullie dan ook of de urine heel geconcentreerd is? Volgens mij wordt urine namelijk normaal gesproken waterig en heel licht gekleurd als er veel water wordt gedronken. Maar bij Rakker is het erg geconcentreerd, heel erg geel..
Groetjes,
Monique, Ean en Griffin!
Monique Bladder
Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dazzle »

Bij Leska waren de verschijnselen overmatig hijgen en heel veel drinken, weinig tot geen eetlust (terwijl ze normaal alles deed voor eten). Ze liet haar plas niet lopen, maar moest door het vele drinken wel veel meer plassen (om de twee uur). Haar urine was niet geconcentreed en leek meer op water.
Alleen door een bloedtest kan met zekerheid suikerziekte vastgesteld worden.
Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Als de hond suikerziekte heeft dan zit er veel suiker in de urine daardoor is het soortelijk gewicht dus heel hoog, dus de urine is dan inderdaad erg geconcentreerd. Veel drinken/plassen kan trouwens ook nog heel veel andere oorzaken hebben. Maar een stripje om de urine te controleren zal meteen uitsluitsel geven.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”