Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Karakter

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Karakter

Ongelezen bericht door Caro. »

Eigenlijk puur uit nieuwsgierig: kijken jullie, als fokkers, ook naar het karakter van de hond waarmee gefokt wordt?

Je hebt bijvoorbeeld een ontzettend mooie hond, prachtig voor de fok, maar met een karakter wat niet al te fijn is (en dan niet door omstandigheden zo gegroeid): fok je daarmee of niet?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Gelukkig hebben alle doggen goeie karakters , ik ken er eigenlijk niet 1 die dat niet heeft. Maar als ik er 1 zou hebben dan zou ik daar niet mee fokken.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik kijk er wel degelijk naar. Sommige reuen die ik in eerste instantie op mijn lijst had staan voor een eventuele dekking vielen af nadat ik ze gezien had en hun karakter kon observeren.
Als Sjefke een rotkarakter zou hebben (of haar pup als ik daarmee verder ga fokken op termijn) zou ik niet verder met zo'n hond fokken.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

De fokkers van Casper hebben daar wel op gelet. Het teefje was vrij timide, daar hebben ze een bewust een zeer zelverzekerde reu bij gezocht.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Nee, daar zou ik niet mee fokken.
Vind gezondheid en karakter toch echt belangrijker.
Dan (bij wijze van) maar een iets minder mooie hond, maar dan wel met een leuk karakter.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nee, ik laat dekreuen zitten als ze geen geschikt karakter hebben, en met teven die dat hebben fok ik al helemaal niet al hebben ze hd-a en zijn ze nog zo mooi.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij mij is Maroucks prettige karakter juist een van de doorslaggevende factoren geweest om me meer in het fokken te verdiepen. Bij de reu die ik eventueel zal gebruiken zal ik ook naar het karakter kijken, hij moet zeker sociaal zijn, maar ook moedig bv. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Ik denk dat dit heel zeker een belangrijke factor is.
Stel dat ik uit 2 reuen kan kiezen 1 perfecte hond qua schoonheid en klote karakter.
En de andere iets minder mooi met goed karakter

Dan zou ik toch echt voor de 2e gaan.

En als de teef geen goed karakter heeft dan zal ik ook niet met haar fokken.
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
annicka
Zeer actief

Ongelezen bericht door annicka »

Ja, karakter is voor mij de belangrijkste factor, naast gezondheid en exterieur.
Je kunt de wereldkampioen hebben, maar als er geen aardig karakter in zit mag je hem houen...........het merendeel van de gefokte pups gaan weg als huishond, mensen moeten dus wel een hond hebben waar ze mee overweg kunnen, probleemhonden komen vaak terug naar de fokker of belanden in het asiel.

Groeten, Ellen
Groetjes van Ellen en een Knuf van Noa, Luna en Fitz.
vixen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vixen »

Ik heb de dekreu die gebruikt gaat worden ook geselecteerd op karakter.
Mijn teef is aardig temperamentvol, op zich niet slecht, maar heeft wel een strakke hand nodig. Iemand die een hond als huishond wil hebben, wil toch graag een lieve knuffelhond (Om het zo maar even te zeggen).

Dit is het eerste nestje van mijn teef, dus ik kan nu ook nog niet zeggen hoe ze haar karakter vererft, dus better safe then sorry. Je kunt altijd nog weer temperament de lijn in fokken. Nu heb ik de mazzel ook nog eens dat de honden elkaar qua uiterlijk ook perfect aanvullen, dus ik ben erg benieuwd naar de puppen!

Maar het karakter staat voorop bij mij!
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
vixen schreef:Ik heb de dekreu die gebruikt gaat worden ook geselecteerd op karakter.
Mijn teef is aardig temperamentvol, op zich niet slecht, maar heeft wel een strakke hand nodig. Iemand die een hond als huishond wil hebben, wil toch graag een lieve knuffelhond (Om het zo maar even te zeggen).

Dit is het eerste nestje van mijn teef, dus ik kan nu ook nog niet zeggen hoe ze haar karakter vererft, dus better safe then sorry. Je kunt altijd nog weer temperament de lijn in fokken. Nu heb ik de mazzel ook nog eens dat de honden elkaar qua uiterlijk ook perfect aanvullen, dus ik ben erg benieuwd naar de puppen!

Nee hoor, want je fokt met een moeilijke teef.
Temperamentvol vind ik geen verkeerde eigenschap bij een werkhond. Teveel scherpte is een ander verhaal, daar zou ik mee opletten.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
vixen
Vaste gebruiker

Moeilijke teef? Hoe kom je daarbij?
Temperamentvol is iets anders dan moeilijk.

Als ik een moeilijke teef zou hebben, zou ze toch niet los buiten kunnen en spelen met andere honden of wel soms? En als je doelt op de strakke hand, die hebben alle honden van dit ras nodig..
En met strakke hand bedoel ik een consequente opvoeding.
vixen
Vaste gebruiker

Inge schreef: Temperamentvol vind ik geen verkeerde eigenschap bij een werkhond. Teveel scherpte is een ander verhaal, daar zou ik mee opletten.
Ze is niet te scherp hoor, dan zou ik er ook niet mee fokken!
En het is inderdaad een werkhond, dus temperament is wel prettig bij trainingen :) Ze doet het dan ook erg leuk.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Inge schreef:
Martijn schreef:
vixen schreef:Ik heb de dekreu die gebruikt gaat worden ook geselecteerd op karakter.

Nee hoor, want je fokt met een moeilijke teef.
Temperamentvol vind ik geen verkeerde eigenschap bij een werkhond. Teveel scherpte is een ander verhaal, daar zou ik mee opletten.
Stil! Niet voorzeggen! :mrgreen:
Hahahaha....tja, moest wel reageren hè gezien mijn plannen met Marouck. Je kan nu eenmaal niet zeggen dat zij niet temperamentvol is. ;) Voor mij wel een reden om inderdaad een reu met een wat rustiger karakter erbij te zoeken straks. Wel met voldoende werklust, maar meer in evenwicht als die kanonskogel van mij. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

vixen
Vaste gebruiker

Martijn schreef:Welk ras fok je?

En met moeilijk haal ik jouw stelling aan dat ze een strakke opvoeding nodig heeft en waaschijnlijk niet geschikt voor de meeste eigenaren is.

En als je haar karakter zo mooi vind, waarom probeer je het er dan uit te krijgen?
Rottweiler en bij mijn weten moet je die altijd consequent opvoeden. :)
En ik heb niet gezegd dat mijn teef niet geschikt is voor de meeste eigenaren. Maar ter verduidelijking: ik bedoelde dat niet iedereen wil werken met zijn hond. Misschien heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt.

Ik probeer haar karakter er niet uit te krijgen, maar om een reu te gebruiken die erg temperamentvol is lijkt me ook niet verstandig. Je kunt ook teveel temperament krijgen. En de reu die gebruikt wordt heeft wel temperament maar in iets mindere mate dan mijn teef.
vixen
Vaste gebruiker

Gelukkig maar :mrgreen:

Ik vind het niet nodig dat een rottweiler een makkelijke huishond wordt. Er mag best temperament in zitten. Je moet gewoon selectief zijn met de nieuwe eigenaren.

En Jan die een makkelijke knuffelbeer wil die zonder opvoeding netjes aan de voet loopt, krijgt bij mij geen hond. Kan 'ie inderdaad beter een makkelijker ras (qua dingen aanleren) nemen. Een rott heeft nu eenmaal een plaat voor z'n kop ;)

Ik denk persoonlijk dat een echte liefhebber van het ras niet zit te wachten op een slome duikelaar, maar dit geldt voor elke werkhondenras, denk ik.

Ik kies in dit geval bewust voor een wat minder temperamentvolle reu, maar hij heeft wel 81% op zeker in de MAG-test gescoord, waar het gemiddelde 15% is en 25% op vriendelijkheid (gem. 16%).
Ik hoop dus een sociale, werklustige hond te fokken.

Eigenlijk wil ik gewoon een leuke hond voor de sport en/of show hebben, maar wel eentje die normaal in huis gehouden kan worden. Ken ook honden (ook andere rassen) die in kennels moeten omdat ze gewoon echt niet in huis kunnen.

En ik ben ook erg benieuwd hoe de combinatie uitpakt. Ben van plan om er zelf een van te houden.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

vixen schreef:Gelukkig maar :mrgreen:

Ik vind het niet nodig dat een rottweiler een makkelijke huishond wordt. Er mag best temperament in zitten. Je moet gewoon selectief zijn met de nieuwe eigenaren.

En Jan die een makkelijke knuffelbeer wil die zonder opvoeding netjes aan de voet loopt, krijgt bij mij geen hond. Kan 'ie inderdaad beter een makkelijker ras (qua dingen aanleren) nemen. Een rott heeft nu eenmaal een plaat voor z'n kop ;)

Ik denk persoonlijk dat een echte liefhebber van het ras niet zit te wachten op een slome duikelaar, maar dit geldt voor elke werkhondenras, denk ik.

Ik kies in dit geval bewust voor een wat minder temperamentvolle reu, maar hij heeft wel 81% op zeker in de MAG-test gescoord, waar het gemiddelde 15% is en 25% op vriendelijkheid (gem. 16%).
Ik hoop dus een sociale, werklustige hond te fokken.

Eigenlijk wil ik gewoon een leuke hond voor de sport en/of show hebben, maar wel eentje die normaal in huis gehouden kan worden. Ken ook honden (ook andere rassen) die in kennels moeten omdat ze gewoon echt niet in huis kunnen.

En ik ben ook erg benieuwd hoe de combinatie uitpakt. Ben van plan om er zelf een van te houden.
Ik zou de toekomstige eigenaren van de puppies hier wel op wijzen. Helaas heeft de Rottweiler over het algemeen de naam wat ''sloom'' te zijn en als ze dan ineens een pupje van een vrij temperamentvol moessie krijgen (werklijn neem ik aan?), schrikken ze zich kapot! ;)

Toen wij voor het nestje van Kaya gingen, werd ons heel duidelijk verteld dat dit geen puppies zijn om bij de haard te liggen, maar dat het temperamentvolle honden zouden worden, gezien hun moeder en vader.
Nou, dat klopt ook wel :roll: :mrgreen:

Selecteer de toekomstige eigenaren goed en vraag ook wat ze met de hond van plan zijn, wat hun bedoeling is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het trouwens erg meevallen dat de fokkers hier allemaal zeggen niet te fokken met een hond met een ''fout'' karakter. Alhoewel ik ook weer niet had verwacht dat mensen openbaar zouden zeggen dit wel te doen :? :mrgreen:

Soms heb ik weleens de indruk, niet zozeer van de fokkers van dit forum hoor, dat er te veel alleen naar uiterlijk gekeken wordt. De reu, het karakter, is soms niet eens bekend want ''daar gaat de teef per vliegtuig richting reu en dekking'' of ''het zaad wordt overgevlogen''.
Dan ga je dus in feite alleen op de informatie van de eigenaar van de andere hond af en ik verbaas me daar weleens over.....
Afbeelding
A good dog never dies...

vixen
Vaste gebruiker

Je moest eens weten wat voor vragenlijst ze onder de neus krijgen :-)

Bovendien licht ik eea over de lijnen en de ouders tijdens een persoonlijk gesprek toe. Ik vind het goed om eerlijk te zijn over de ouderdieren, dan loop je het minste risico op het terug krijgen van puppen. Mijn voorkeur voor eigenaren gaat ook uit naar mensen die al wat meer ervaring met een rottie hebben hoor. Ook selecteer ik de pup die bij hun past en als er niet eentje tussen zit dan "maak" ik niet een pas. Hoe sneu dat ook is.

Behoorlijk streng dus ;)
Maar wat ik het meest opvallend vindt is dat de echte liefhebbers dit alleen maar op prijs stellen.
vixen
Vaste gebruiker

Stang schreef:Ik vind het trouwens erg meevallen dat de fokkers hier allemaal zeggen niet te fokken met een hond met een ''fout'' karakter. Alhoewel ik ook weer niet had verwacht dat mensen openbaar zouden zeggen dit wel te doen :? :mrgreen:

Soms heb ik weleens de indruk, niet zozeer van de fokkers van dit forum hoor, dat er te veel alleen naar uiterlijk gekeken wordt. De reu, het karakter, is soms niet eens bekend want ''daar gaat de teef per vliegtuig richting reu en dekking'' of ''het zaad wordt overgevlogen''.
Dan ga je dus in feite alleen op de informatie van de eigenaar van de andere hond af en ik verbaas me daar weleens over.....
Je bedoelt dat er weinig fokkers zijn die zeggen dat ze foutloos fokken of dat er juist veel fokkers zijn die dat zeggen? (Sorry, snap 'm ff niet).
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Inge schreef:Hahahaha....tja, moest wel reageren hè gezien mijn plannen met Marouck. Je kan nu eenmaal niet zeggen dat zij niet temperamentvol is. ;) Voor mij wel een reden om inderdaad een reu met een wat rustiger karakter erbij te zoeken straks. Wel met voldoende werklust, maar meer in evenwicht als die kanonskogel van mij. ;)
Ze is ook nog wel heel jong hoor, Inge.

Ik ben niet van de werkherders maar ik vind wel dat een goeie herder de balans treft tussen een knallend karakter en een duidelijke gehoorzaamheid.
Op die manier heb je een hond die op elk moment van de dag aan een half woord genoeg heeft om een bepaald taak uit te voeren en een herder die dat niet kan..tja..vind ik weinig aan.

Maar ze moeten inderdaad wel kunnen schakelen anders wordt je er getikt van.
Wie is jong, Marouck bedoel je?
Tuurlijk is ze ook jong, kan natuurlijk ook invloed hebben op haar drukte.
We hebben wat dat betreft ook geen haast, maar dit is zoals ik er nu tegenaan kijk. Kan best zijn dat als alles serieus wordt en er serieus gekeken wordt naar de geschikte dekreu, juist andere kenmerken belangrijker zijn.
Op dit moment is Marouck weer heel erg aan het "groeien", ze is volwassener aan het worden. Niet alleen lichamelijk (ze is behoorlijk aan het uitbreden de laatste maanden) maar ook qua werkeigenschappen. 3 maanden geleden had ze nauwelijks interesse in de mouw, ze beet wel in maar liet direct los, nu gaat ze wat dat betreft ineens met grote stappen vooruit en wordt ze meer buitgericht. Vol trots draagt ze nu de mouw naar de auto als ze mag winnen, we zijn ook van een kleine puppiemouw nu over op een grote mouw (wel nog een zachtere). De Hollandse Herder schijnt ook wat dat betreft "later" te zijn als de Mechel bijvoorbeeld, tenminste...dat is wat ik van de africhters te horen krijg. ;)
Aangezien ik als er inderdaad een nestje komt wel de werklijn erin wil houden vind ik dat ook belangrijk, als Marouck totaal geen interesse zou hebben in het manwerk en haar neus niet wilde gebruiken bij het speuren, zie ik geen meerwaarde in het fokken van een africhtingslijn bij haar ;) . Ik wil haar dus ook de tijd geven om zich te laten zien.
Als alles uiteindelijk niet door zou gaan omdat ze naar mijn mening te weinig in huis zou hebben voor de fok, heb ik in ieder geval een hoop kennis erbij opgedaan. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

vixen
Vaste gebruiker

Inge O schreef:mijn mooiste teefje is er zo ééntje. en het vreemde is dat ik vaak mensen moeilijk aan het verstand kan brengen waarom ik niet met haar fok :roll: .
Je bedoelt hiermee mensen in het algemeen en geen andere fokkers?

Ik denk dat mensen gewoon naar het uiterlijk van een hondje kijken, want het karakter is toch rasgebonden? (Even voor de duidelijkheid: Dat denk ik dus niet!) En als je dan een mooie teef hebt, nou ja, waarom dan niet inzetten voor de fok?

Ben het met je eens hoor. Niet iedere hond is geschikt, al is 'ie nog zo mooi. Helaas denkt ook niet iedere fokker er zo over. :cry2:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

vixen schreef:
Stang schreef:Ik vind het trouwens erg meevallen dat de fokkers hier allemaal zeggen niet te fokken met een hond met een ''fout'' karakter. Alhoewel ik ook weer niet had verwacht dat mensen openbaar zouden zeggen dit wel te doen :? :mrgreen:

Je bedoelt dat er weinig fokkers zijn die zeggen dat ze foutloos fokken of dat er juist veel fokkers zijn die dat zeggen? (Sorry, snap 'm ff niet).
Nou, er zullen sowieso weinig fokkers zijn die foutloos fokken omdat je met levende wezens te maken hebt en niet altijd 100% van te voren kan weten hoe iets uitpakt.

Maar wat ik bedoelde te zeggen, is dat de fokkers hier dus wel degelijk het karakter heel erg belangrijk vinden. Dat had ik minder ingeschat, alhoewel iemand hier waarschijnlijk ook niet gaat zitten verkondigen dat ze het niet belangrijk vinden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat de definitie van "karakter" misschien wat breed is en behoorlijk vrij interpreteerbaar.
Wat mij zowiezo niet verstandig lijkt is om te fokken met een angstige en/of onzekere teef. Wat ik begrijp heeft de teef wat dat betreft een grote invloed op de pups, ook omdat zij er de eerste weken continu bij is. Hetzelfde geldt voor een agressieve teef. Er zijn ook teven die agressief reageren op "vreemden" bij het nest, dat is niet wat ik bedoel, maar ik heb het over teven die in het "normale" leven te scherp zijn. ;)

Ik denk wel dat een goede fokker de zwakke punten van zijn teef moet kunnen zien, en een inschatting moet maken of die zwakke punten te "corrigeren" zijn met een goede reu.

Kijk ik naar Marouck, dan mist zij bv. wat scherpte die voor een top-africhtingshond wel gewenst is. Maar mijn doel is niet zozeer een top-hond qua africhting te fokken, maar een hond die wil werken in wat voor sport dan ook, kan dus ook in de gehoorzaamheid en behendigheid zijn, hoeft niet persé africhting. Meer een goede allrounder dus. ;) Als het dus zover komt zal ik zoeken naar nieuwe eigenaren die in ieder geval actief met de hond aan de slag gaan, dat hebben ze wel nodig. Een Hollander uit werklijnen is geen kachelhond ;) maar heeft behoefte aan een hoop beweging, en geestelijk en fysieke inspanning.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”