Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hysterisch graseten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Nel van Wijngaarden
Actief
Contacteer:

hysterisch graseten

Ongelezen bericht door Nel van Wijngaarden »

Mijn Dalmaat van bijna 12 eet eigenlijk haar hele leven lang al gras. Als ze aan de lijn moet lopen dan hapt ze veel gras weg. Dat kan ik dan nog wel verklaren als een soort verveling . Want ze wil natuurlijk het liefst lekker los lopen en ravotten. Het is een hond die dan echt geniet van haar vrijheid. Ja welke hond eigenlijk niet? Aan de lijn lopen is dan een straf. Maar ja, soms moet het wel..........in ieder geval zeker op straat!
Maar ook heeft ze buien dan staat ze bij de deur te bedelen om naar buiten te mogen, dan denk je, die moet nodig plassen. Maar nee, dan gaat ze echt als een hysterica gras zoeken en grote hoeveelheden weghappen. Soms kotst ze dan een beetje, maagzuur meestal. Dan is het weer over. Had ze toch iets van buikpijn of zo. Maar vaak kotst :kotz: ze dan ook niet. Die grote pollen gras zitten dan in haar buik en meestal komt het wel met de ontlasting naar buiten. Vaak ook moet je de drollen er uit trekken door het gras dat erin vermengd zit. Ook heeft ze vaak lduidelijk hoorbaar voor ons gerommel in haar buik. Ook dan weten dat er weer zo'n graseetexplosie aankomt.

Ze heeft een nierdieet (brokjes), dus echt veel afwisseling aan eten kunnen we niet meer bieden. Ze krijgt ook sperziebonen als tussendoortje of als snoepje.
Herkennen jullie dit gedrag en wat doen jullie er aan?
Bedankt voor het meedenken. Groeten Nel
Van de opbrengst van mijn schilderijen gaat altijd een deel naar een goed doel voor dieren. Momenteel is dat www.dierenthuis.nl
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Zo extreem ken ik het niet, wel in mindere mate. (de boxer van mijn ouders vreet ook gras bij het leven, maar alleen als hij losloopt)
Wat je eraan kan doen....pfffftt....geen idee.
Mijn eerste gedachten is dat het aan het voer zal liggen, maar hoe en waarom precies...ik weet het niet.
Hopelijk krijg je nog wat reacties waar je meer aan hebt! ;)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik ben toch erg voor verbieden van het eten van veel gras. Gras is scherp en irriteert de maagwand. Bij maagirritatie gaan ze vaak gras eten en zo is het cirkeltje rond.
Hoe vaak geef je je hond per dag eten? Het wil soms helpen om wat kleinere portie's per dag te geven als de hond last heeft van zijn buik.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik verbied Wuilus heel gemeen het eten van gras inderdaad zoals Eline aangeeft. Niet eens zozeer omdat het slecht is als wel omdat ze dan binnen kotst een poosje later als we weer thuis zijn. Heeft ze al zomaar gespuugd dan mag ze wel gras eten aangezien ze dan duidelijk misselijk is en door gras lekker kan spugen.

Wat mijn hond doet is spugen als we wandelen met een nuchtere maag, dan gaat ze dus ook eerst gras eten. Nu geef ik altijd een klein beetje brok of een sneetje brood en dan heeft ze dat nooit. Dus inderdaad kan je eens proberen het maagzuur aan te pakken met kleine beetjes voer tussendoor.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik moet bekennen dat ik Jack gewoon net zoveel gras laat eten als hij zelf wil. :roll: Hij zoekt wel bepaalde grassoorten uit en eet vooral de bovenste puntjes van dat hogere, slappere gras, en volgens mij vindt hij het gewoon lekker. Hij kotst niet en hij heeft goeie poep. :-D

Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Hanneke2 schreef:Ik moet bekennen dat ik Jack gewoon net zoveel gras laat eten als hij zelf wil. :roll: Hij zoekt wel bepaalde grassoorten uit en eet vooral de bovenste puntjes van dat hogere, slappere gras, en volgens mij vindt hij het gewoon lekker. Hij kotst niet en hij heeft goeie poep. :-D

Hanneke
Van een paar happen gras raak ik ook niet overstuur hoor. ;)
Alleen ik vind het niet goed als ze als een stel koeien gaan staan grazen.
Gras kan lelijke toestanden geven in een buik. Het verteerd nauwelijks en kan echt proppen geven in de maag en darmen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Dat overdadig gras eten, zeker dat hysterische is toch een vorm van stress.
Jackie, mijn boerenfoxje doet dat de laatste jaren ook. Hij mag het niet, maar hij is zo razendsnel dat ie al weer een hap genomen heeft voordat je hem kunt corrigeren. En als ik hem dan corrigeer doet ie het juist. :?
Hij heeft ook zijn hele leven al gras gegeten en hij heeft er geen last van, ligt waarschijnlijk ook aan zijn uiterlijk, het is een echt koe, hij geeft alleen geen melk :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Maar het is de laatste jaren wel erger geworden. Bij hem is het een combi van Toby, die te dominant voor hem is en toch ook een beetje het kwijtraken van grip op zijn omgeving door de ouderdom.

Nel, als ze al zoveel gras eet zou ik haar niet ook nog spercieboontjes geven, dat is dus dubbelop vezels zonder inhoud. ;)
Heeft ze heel erg veel last van haar nieren? Want wellicht kun je daar toch nog eens naar laten kijken. Wellicht dat ze toch bepaalde dingen wel mag eten: stukjes gedroogde lever, pens, en dergelijke. Dan kun je haar toch eens wat anders geven en dat zou op haar nieren geen negatieve werking hoeven te hebben.

Maar ik zou daarnaast ook eens uitzoeken waar dat hysterische vandaan komt. Want wellicht dat het hysterische gedrag, haar nieren en het graseten heel veel met elkaar te maken hebben.
Wellicht dat je eens kunt gaan praten met Tannetje Koning, holistisch dierenarts http://www.holistischedierenartsen.nl/p ... onlijk.asp
Want het klinkt alsof je dalmaatje gewoon niet lekker in haar vel zit. ;)
Succes.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Mijn ervaring is dat honden die dit doen (hysterisch graseten) gewoon ontzettend misselijk zijn. En meestal wordt dit veroorzaakt doordat er een golf maagzuur naar boven komt. Ze worden daar misselijk van, gaan soms de grond likken, gras eten en soms eten ze zelfs bladeren en takjes en veters als ze niet onmiddellijk bij gras kunnen komen.

Veelal gaan honden hierbij ook nog eens lucht inslikken waardoor ze alleen maar NOG misselijker worden. Soms is er ook eerst lucht in maag/darmen en worden ze daar misselijk van (beetje het kip en het ei verhaal).

In deze gevallen (en je herkent ze wanneer je ze ziet) is het verbieden van graseten geen optie om de eenvoudige reden dat ze niet te stoppen zijn. Wanneer je ze verbied gras te eten zullen ze een aanval op je veters of bladeren/takken en zelfs de sliertjes van je tapijt (bij wijze van) doen. Maar, je moet wel IETS doen om de aanval te stoppen (en dus ook het graseten) want het graseten geeft meestal ook niet de gewenste opluchting.

Deze aanvallen van maagzuur/lucht slikken/graseten worden vaak door de dierenarts toegeschreven aan maagzuur en zij geven vaak maagzuurremmers mee naar huis. Deze helpen soms.... en soms een beetje.

Er zijn diverse homeopathische middelen die heel goed dienst kunnen doen bij dit soort aanvallen (vaak zijn ze moeilijk te voorkomen maar kun je een aanval wel stoppen). Wanneer de hond ook de grond likt, dan is Sulfuricum Acidum D6 het aangewezen middel. Wanneer er van grondlikken geen sprake is kunnen middelen als Nux Vomica of Carbo Vegetabilis goed dienst doen, maar je moet wel even kijken welke van de twee middelen het beste bij jou hond past (in overleg met bijv.Tannetje de Koning).

Het is ook een goed idee om in deze gevallen de maag/buikstreek van de hond zachtjes te masseren (ronddraaiende bewegingen aan beide zijde van de buik maken - hond NIET op z'n zij of rug leggen!!). Veelal is er door lucht slikken veel lucht in de maag terecht gekomen en door het masseren van de maag/darm gaat de hond vaak ontspannen en heel vaak laat de hond dat een paar flinke boeren of winden en voelt hij zich al stukke beter.

Je kunt ook proberen om de golven maagzuur die schijnbaar naar boven komen te stoppen door de hond wat yoghurt te geven met daarin Lithothamnium - zorgt voor een goede zuur/base evenwicht in de maag (van Vitelle). Capsule openmaken en door de yoghurt roeren. Dit stopt aanvallen van maagzuur dat omhoog golft vaak heel snel. Kies bijvoorkeur yoghurt met melkzuurbacterieen (goed voor de darmflora) of geef anders probiotica-capsules van bijv. het merk Orthica of Solgar of Vitelle.

Overigens kunnen dit soort aanvallen altijd lijden tot maagdilatie. En in het allerergste geval zelfs tot maagtorsie. Dat is niet om je bang te maken maar mijn hond heeft na zo'n aanval dus een maagtorsie gekregen en daarom neem ik ze behoorlijk serieus.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 21 mei 2004 10:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief

Toch hoeft dat misselijk zijn echt niet, hoor. Beertje eet grond en gras, maar dan is ie inderdaad misselijk.
Jackie is echt niet misselijk en doet het puur als gedragsstoornisje, net als strontvreten. :roll: Hij geeft ook niet over, heeft geen galspugen 's morgens, wat Beertje bijvoorbeeld wel af en toe heeft.
Dus bij de Dalmaat vraag ik me ook af of het echt misselijk is, dan zou ze ook regelmatig gal met gras moeten spugen en op de een of andere manier hijgerig zijn van de misselijkheid. :roll:
Lizzy
Actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Toch hoeft dat misselijk zijn echt niet, hoor. Beertje eet grond en gras, maar dan is ie inderdaad misselijk.
Jackie is echt niet misselijk en doet het puur als gedragsstoornisje, net als strontvreten. :roll: Hij geeft ook niet over, heeft geen galspugen 's morgens, wat Beertje bijvoorbeeld wel af en toe heeft.
Dus bij de Dalmaat vraag ik me ook af of het echt misselijk is, dan zou ze ook regelmatig gal met gras moeten spugen en op de een of andere manier hijgerig zijn van de misselijkheid. :roll:
Nee, er zijn diverse redenen van graseten. Gal is er inderdaad 1 van. Dit vind meestal 's ochtends plaats en veelal op de nuchtere maag. Dat is iets anders als waar deze Dalmaat last van heeft. En, je herkent een hond die hysterisch gras eet omdat hij misselijk is onmiddellijk. Dit kan echt niet missen en heeft niets met gedrag te maken..... En er is vaak inderdaad gerommel van de darmen.

En nee, mijn ervaring is dat de meeste honden worden ook echt niet hijgerig worden bij zo'n hysterische aanval/misselijkheid.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 21 mei 2004 10:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief

Wat zijn de symptomen van het misselijk zijn in dat geval dan?
Want als dat zo duidelijk herkenbaar is, is dat voor Nel ook wel prettig om te weten.
Lizzy
Actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Wat zijn de symptomen van het misselijk zijn in dat geval dan?
Want als dat zo duidelijk herkenbaar is, is dat voor Nel ook wel prettig om te weten.
De hond ligt bijv. rustig te slapen en INEENS staat hij op en gaat van het 1 op het andere moment ineens lopen "hikken". De hond wordt onrustig, gaat rondlopen en wil naar buiten. Buiten gekomen gaat de hond als een gek gras lopen eten. Niet te stoppen. Veel honden gaan ook de grond lopen likken (of andere voorwerpen lopen likken zoals bijv. de tafelpoten of de muur). Dit doet niet iedere hond. Dat likken van de vloer of muur herken je ook onmiddellijk als hij dat doet omdat hij misselijk is (er zijn ook andere redenen waarbij honden de muur likken). Je kunt bij misselijkheid dus zien dat je hond zich gewoon echt helemaal niet lekker voelt (ook dit gaat veelal gepaard met het slikken van lucht en/of hikken).

Wanneer je de hond geen toegang geeft tot gras, zal de hond iets anders proberen op te eten, bijv. veters of andere plantjes, takken, bladeren. Want, de hond voelt zich ziek, zou eigenlijk wel willen kotsen, zo ziek voelt hij zich en probeert van deze misselijkheid af te komen door gras (of iets langs) te eten waardoor hij bijv. kan kotsen om zich beter te voelen. Maar het gekke is, de hond kotst niet en kan eigenlijk niet kotsen. En het graseten lucht hem ook niet op.

Veelal hoor je de buik rommelen. Veelal hoor je de hond dus "hikken", maar dit is niet altijd. Veelal hoor je de hond lucht slikken, maar dat is ook niet altijd. Soms zwelt de hond ook aan beide kanten van zijn buik op. En dan bevind je je echt in de gevaren-zone...... De buik zwelt dan op (maagdilatie) en kAn kantelen. Als de maag wel kantelt dan zie je vaak dat de buik aan 1 kant dik is en aan de andere kant niet meer..... (en dan moet je al bij de dierenarts zitten). Gelukkig eindigd zo'n aanval niet altijd in een maagdilatie of torsie, maar het kan dus wel.
Laatst gewijzigd door Lizzy op 21 mei 2004 10:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Roelfien
Zeer actief

Ja, gedeeltelijk komt dat dus wel overeen met de Dalmaat van Nel, zeker dat rommelen en maagzuur. ;)
Lizzy
Actief
Contacteer:

Overigens zijn er in mijn ogen dus minimaal vijf redenen voor het eten van gras:

*Omdat ze het lekker vinden. Mijn eigen twee Dalmaten eten momenteel heel veel gras omdat ze het heerlijk vinden! Ze kauwen vooral op de jonge sprietjes. Vaak kauwen ze daarop en spugen ze de sprieten ook weer uit. Maar goed, ze staan dus echt als zwart/witte koeien te grazen en te genieten. Ze zijn wel kieskeurig met het soort gras dat ze eten.

*Omdat ze ergens een tekortje hebben (men zegt wel eens aan de niet-officieel bestaande vitamine B17 - of dat echt waar is.....?).

*Omdat ze zich inderdaad vervelen of het gewoon leuk vinden om van de baas aandacht te krijgen.

*Omdat ze zich 's morgensvroeg niet lekker voelen en gal moeten spugen. Vaak eten ze dan gras en spugen dit enkele tellen later, inclusief gele vloeistof, weer uit. Ik vind dat je het graseten hier niet mag stoppen (als het tenminste geen snij-gras is dat de hond probeert te eten) want dit is misselijkheid (vaak van een te lege maag) en dit werkt ook maagreinigend.

*Hetgeen ik hierboven heb beschreven: dramatische misselijkheid.
Nel van Wijngaarden
Actief
Contacteer:

Lizzy schreef:Mijn ervaring is dat honden die dit doen (hysterisch graseten) gewoon ontzettend misselijk zijn. En meestal wordt dit veroorzaakt doordat er een golf maagzuur naar boven komt. Ze worden daar misselijk van, gaan soms de grond likken, gras eten en soms eten ze zelfs bladeren en takjes en veters als ze niet onmiddellijk bij gras kunnen komen.

Veelal gaan honden hierbij ook nog eens lucht inslikken waardoor ze alleen maar NOG misselijker worden. Soms is er ook eerst lucht in maag/darmen en worden ze daar misselijk van (beetje het kip en het ei verhaal).

In deze gevallen (en je herkent ze wanneer je ze ziet) is het verbieden van graseten geen optie om de eenvoudige reden dat ze niet te stoppen zijn. Wanneer je ze verbied gras te eten zullen ze een aanval op je veters of bladeren/takken en zelfs de sliertjes van je tapijt (bij wijze van) doen. Maar, je moet wel IETS doen om de aanval te stoppen (en dus ook het graseten) want het graseten geeft meestal ook niet de gewenste opluchting.

Deze aanvallen van maagzuur/lucht slikken/graseten worden vaak door de dierenarts toegeschreven aan maagzuur en zij geven vaak maagzuurremmers mee naar huis. Deze helpen soms.... en soms een beetje.

Er zijn diverse homeopathische middelen die heel goed dienst kunnen doen bij dit soort aanvallen (vaak zijn ze moeilijk te voorkomen maar kun je een aanval wel stoppen). Wanneer de hond ook de grond likt, dan is Sulfuricum Acidum D6 het aangewezen middel. Wanneer er van grondlikken geen sprake is kunnen middelen als Nux Vomica of Carbo Vegetabilis goed dienst doen, maar je moet wel even kijken welke van de twee middelen het beste bij jou hond past (in overleg met bijv.Tannetje de Koning).

Het is ook een goed idee om in deze gevallen de maag/buikstreek van de hond zachtjes te masseren (ronddraaiende bewegingen aan beide zijde van de buik maken - hond NIET op z'n zij of rug leggen!!). Veelal is er door lucht slikken veel lucht in de maag terecht gekomen en door het masseren van de maag/darm gaat de hond vaak ontspannen en heel vaak laat de hond dat een paar flinke boeren of winden en voelt hij zich al stukke beter.

Je kunt ook proberen om de golven maagzuur die schijnbaar naar boven komen te stoppen door de hond wat yoghurt te geven met daarin Lithothamnium - zorgt voor een goede zuur/base evenwicht in de maag (van Vitelle). Capsule openmaken en door de yoghurt roeren. Dit stopt aanvallen van maagzuur dat omhoog golft vaak heel snel. Kies bijvoorkeur yoghurt met melkzuurbacterieen (goed voor de darmflora) of geef anders probiotica-capsules van bijv. het merk Orthica of Solgar of Vitelle.

Overigens kunnen dit soort aanvallen altijd lijden tot maagdilatie. En in het allerergste geval zelfs tot maagtorsie. Dat is niet om je bang te maken maar mijn hond heeft na zo'n aanval dus een maagtorsie gekregen en daarom neem ik ze behoorlijk serieus.
Hallo Lizzy,
Bedankt voor je reaktie en de tips. Waar kan je aan Lithothamnium komen? Of die probiotica capsules, waar koop je die?
Mijn Dalmaat heeft ook altijd van die oprispingen, die stinken een uur inde wind. Misschien dan genoemde middelen dit ook kunnen tegengaan?
Van de opbrengst van mijn schilderijen gaat altijd een deel naar een goed doel voor dieren. Momenteel is dat www.dierenthuis.nl
Nel van Wijngaarden
Actief
Contacteer:

Re: hysterisch graseten

Nel van Wijngaarden schreef:Mijn Dalmaat van bijna 12 eet eigenlijk haar hele leven lang al gras. Als ze aan de lijn moet lopen dan hapt ze veel gras weg. Dat kan ik dan nog wel verklaren als een soort verveling . Want ze wil natuurlijk het liefst lekker los lopen en ravotten. Het is een hond die dan echt geniet van haar vrijheid. Ja welke hond eigenlijk niet? Aan de lijn lopen is dan een straf. Maar ja, soms moet het wel..........in ieder geval zeker op straat!
Maar ook heeft ze buien dan staat ze bij de deur te bedelen om naar buiten te mogen, dan denk je, die moet nodig plassen. Maar nee, dan gaat ze echt als een hysterica gras zoeken en grote hoeveelheden weghappen. Soms kotst ze dan een beetje, maagzuur meestal. Dan is het weer over. Had ze toch iets van buikpijn of zo. Maar vaak kotst :kotz: ze dan ook niet. Die grote pollen gras zitten dan in haar buik en meestal komt het wel met de ontlasting naar buiten. Vaak ook moet je de drollen er uit trekken door het gras dat erin vermengd zit. Ook heeft ze vaak lduidelijk hoorbaar voor ons gerommel in haar buik. Ook dan weten dat er weer zo'n graseetexplosie aankomt.

Ze heeft een nierdieet (brokjes), dus echt veel afwisseling aan eten kunnen we niet meer bieden. Ze krijgt ook sperziebonen als tussendoortje of als snoepje.
Herkennen jullie dit gedrag en wat doen jullie er aan?
Bedankt voor het meedenken. Groeten Nel

Bedankt iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag!
Ik kan hier best al mee uit de voeten. Ik zie ook dat andere honden vergelijkbaar gedrag vertonen.
Ik heb bewust het eten al over 3 porties per dag verdeeld. Aan het eten zelf kanik niet veel meer veranderen. Haar nieren zijn niet meer zo best (Dalmatenkwaal en ouderdom) dus er is niet zo veel alternatief voor ander eten. Roelfien schreef dat ik dan ook moet oppassen met de sperziebonen, dan wordt het te veel vezel. Daar zit wat in.
Fiona zit volgens ons best wel goed in haar oude velletje, maar kan toch soms wel een stresskip zijn. Maar dat had ze al toen ze bij ons kwam, ze was anderhalf jaar en al heel vroeg/te vroeg had ze bij haar eerste baas'fokker een nestje.
Als ze vrij loopt dan eet ze aanzienlijk minder gras. Als ze aan de lijn moet, dan eet ze dat gras toch uit een soort verveling. Corrigeren werkt averechts, want dan probeert ze juist nog meer gras te eten...
Ik zal ook kontakt opnemen met Tannetje Koning. Ook de middelen die Lizzy beschreef zijn misschien wel bruikbaar om wat rust te geven in de maag.
Bedankt allemaal!
groeten
N el
Lizzy
Actief
Contacteer:

Nel van Wijngaarden schreef:
Lizzy schreef:Mijn ervaring is dat honden die dit doen (hysterisch graseten) gewoon ontzettend misselijk zijn. En meestal wordt dit veroorzaakt doordat er een golf maagzuur naar boven komt. Ze worden daar misselijk van, gaan soms de grond likken, gras eten en soms eten ze zelfs bladeren en takjes en veters als ze niet onmiddellijk bij gras kunnen komen.

Hallo Lizzy,
Bedankt voor je reaktie en de tips. Waar kan je aan Lithothamnium komen? Of die probiotica capsules, waar koop je die?
Mijn Dalmaat heeft ook altijd van die oprispingen, die stinken een uur inde wind. Misschien dan genoemde middelen dit ook kunnen tegengaan?
Lithothamnium is van Vitelle en is meestal in reformwinkels, drogisten en zaken als De Tuinen. Idem dito voor Probiotica. Probiotica wordt ook wel onder de naam Acidophilis verkocht.

Groeten, Lizzy
p.s., ik ben wel benieuwd naar de Dalmatenkwaal (nieren) waar jij het over hebt. Heeft jouw hond gruis/stenen van het type Uraat?
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Ik moet eerlijk zeggen dat Dingo alleen gras eet, als hij bij de paarden koeien staat te neuzen :roll: hij doet dan vrolijk mee, net zoals de rest :roll:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Nel van Wijngaarden
Actief
Contacteer:

Lizzy schreef:
Nel van Wijngaarden schreef:

Hallo Lizzy,
Lithothamnium is van Vitelle en is meestal in reformwinkels, drogisten en zaken als De Tuinen. Idem dito voor Probiotica. Probiotica wordt ook wel onder de naam Acidophilis verkocht.

Groeten, Lizzy
p.s., ik ben wel benieuwd naar de Dalmatenkwaal (nieren) waar jij het over hebt. Heeft jouw hond gruis/stenen van het type Uraat?
Hoi Lizzy,
Ja, inderdaad heeft ze last van gruis. Uraat, dat klinkt wel bekend, maar ik weet het niet zeker.......Haar urine is dus niet altijd even schoon. Vandaar de nierbrokken.
Nel van Wijngaarden
Actief
Contacteer:

Hallo Lizzy,
naar aanleiding van je antwoord op mijn vraag wilde ik je laten weten dat het een stuk beter met Fiona gaat. Ik heb dus de capsules Lithothamnium van Vitelle gebruikt. Slecht 1 per dag geef ik haar in de vla of yoghurt.
Gras eten doet ze nog wel. Heeft ze gedaan zo lang we haar hebben. Maar dat rare en hysterische (er op af vliegen) is nu weg.
Dus bedankt voor je tip!!! Dit kan ik ook weer andere mensen/honden adviseren.
hartelijke groet
Nel
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”