Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uit voorzorg castreren van een teef

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:
Neeltje schreef:Wel op de manier waarop jij het schrijft dat 'alle' honden er last van hebben en sloom worden en dik worden en dat is dus niet zo. Waarschijnlijk zullen er ook gecastreerde honden zijn die het werk waar jij het over hebt wel goed zouden kunnen uitvoeren, maar omdat ze waarschijnlijk met een paar geen goede ervaringen hebben, sluiten ze ze allemaal uit en dat vind ik verkeerd.

Jij schrijft ook constant dat wat wij beweren niet waar is, dat alle honden er last van hebben en dat is niet. Dat is denk ik met geen een ingreep, ziekte etc. Iedere hond reageert er anders op en iedereen heeft z'n eigen redenen om het wel of niet te doen. Of wij het daar nu mee eens zijn of niet, dat is ieders eigen verantwoording.

Je kunt je eigen ervaringen hier neerzetten, maar je eigen ervaringen zijn zelden of nooit de 'norm' voor iets. En waarschijnlijk heb jij net 'pech' met je hond dat ze er wel last van heeft gekregen.

Tirsa is echt geen gram zwaarder geworden, is nog steeds even actief en ja even fel, dat is ook niet echt veranderd, maar ook niet erger geworden.
hooooooooooo.. wacht .. ikke niet... dat was mechelaar-fan ;)
Je wil dan toch niet zeggen dat we het nu eens zijn???
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Neeltje schreef:
malinois schreef:
Neeltje schreef:Wel op de manier waarop jij het schrijft dat 'alle' honden er last van hebben en sloom worden en dik worden en dat is dus niet zo. Waarschijnlijk zullen er ook gecastreerde honden zijn die het werk waar jij het over hebt wel goed zouden kunnen uitvoeren, maar omdat ze waarschijnlijk met een paar geen goede ervaringen hebben, sluiten ze ze allemaal uit en dat vind ik verkeerd.

Jij schrijft ook constant dat wat wij beweren niet waar is, dat alle honden er last van hebben en dat is niet. Dat is denk ik met geen een ingreep, ziekte etc. Iedere hond reageert er anders op en iedereen heeft z'n eigen redenen om het wel of niet te doen. Of wij het daar nu mee eens zijn of niet, dat is ieders eigen verantwoording.

Je kunt je eigen ervaringen hier neerzetten, maar je eigen ervaringen zijn zelden of nooit de 'norm' voor iets. En waarschijnlijk heb jij net 'pech' met je hond dat ze er wel last van heeft gekregen.

Tirsa is echt geen gram zwaarder geworden, is nog steeds even actief en ja even fel, dat is ook niet echt veranderd, maar ook niet erger geworden.
nou.. niet helemaal haha.. maar we hebben beide dus verschillende ervaringen.. ik negatief jij positief... wie heeft er dan gelijk... tja.. maar dat er iets in de hond veranderd lijkt me gewoon logisch...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

malinois schreef:
Neeltje schreef:
malinois schreef:

nou.. niet helemaal haha.. maar we hebben beide dus verschillende ervaringen.. ik negatief jij positief... wie heeft er dan gelijk... tja.. maar dat er iets in de hond veranderd lijkt me gewoon logisch...
Ik denk dat we beide gelijk hebben. Want het kan gebeuren.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
malinois schreef:
Neeltje schreef:
malinois schreef: hooooooooooo.. wacht .. ikke niet... dat was mechelaar-fan ;)
Ik denk dat we beide gelijk hebben. Want het kan gebeuren.
:ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

Zo mechelaarfan (en natuurlijk andere ècht geinteresseerden), hier heb ik even een medisch stukje over diabetes mellitus (suikerziekte) voor je uit een boek van Intervet, nota bene een fabrikant van insuline, dus die zien graag dat honden suiker krijgen (althans volgens jouw logica):

Inleiding
Diabetes mellitus (DM) is het gevolg van een absoluut of relatief tekort aan insuline en wordt vooral gekenmerkt door een persisterende hyperglycermie. Als de capaciteit van de proximale niertubuli, om glucose uit de primaire urine te resorberen, wordt overschreden ontstaat glucosurie met polyurie en polydipsie.
In het algemeen is de prognose voor honden met DM gunstig als de diagnose tijdig wordt gesteld en een adequate therapie wordt ingesteld. De meeste honden met DM kunnen goed worden behandeld met insuline. Naast de behandeling met insuline zijn dieetmaatregelen en een regelmatige leefwijze (vaste tijden voor voeding, insuline en beweging) belangrijk. Een optimale communicatie tussen dierenarts en eigenaar is vooral in de beginfase van groot belang. De houding van de dierenarts kan bepalen of een eigenaar de behandeling aandurft en doorzet.

Prevalentie van diabetes mellitus
De prevalentie van diabetes mellitus wordt bij honden geschat tussen
1 : 100 en 1 : 2000. De aandoening komt het meest voor bij bonden van middelbare of oudere leeftijd; in landen waar teven niet worden gecastreerd, wordt DM vaker bij teven gezien. In de literatuur zijn enkele gevallen beschreven van honden die op jonge leeftijd DM ontwikkelden. Duidelijke informatie over raspredispositjes is er tot nu niet. In bepaalde lijnen van de Keeshond in de Verenigde Staten wordt een genetische achtergrond voor DM gesuggereerd. Daarnaast lijkt in de Verenigde Staten DM familiair voor te komen bij de Samoyeed.

Indeling en pathogenese van diabetes mellitus
Naar analogie van de in 1997 herziene humane indeling van DM zou men bij honden kunnen indelen in type 1 DM, type 2 DM, de overige specifieke types DM en zwangerschaps DM. Deze indeling is gebaseerd op de pathogenese van DM.

- Type 1 DM wordt gekenmerkt door destructie van ß-cellen in de eilandjes van Langerhans in de pancreas. Bij mensen worden er twee subtypen onderscheiden: auto-imrnune destructie van ß-cellen en idiopathische destructie van ß-cellen. Bij type 1 DM is sprake van een absoluut insulinetekort. Er zijn aanwijzingen dat bij honden type 1 DM bij een belangrijk aantal van de patiënten met DM een rol speelt.

- Bij Type 2 DM is bij de mens sprake van perifere insulineresistentie gecombineerd met een storing in de insulinesecretie. Deze insuline- resistentie kan mede veroorzaakt worden door inactiviteit en obesitas en leidt aanvankelijk tot toename van de secretie van insuline. Deze overproductie leidt uiteindelijk tot hydropische degeneratie van de ß-cellen, waardoor een relatief tekort aan insuline en later, bij verdergaande degeneratie van de ß-cellen, een absoluut insulinetekort ontstaat. Alhoewel obesitas bij de hond tot een zekere mate van insulineresistentie kan leiden, zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat type 2 DM bij honden voorkomt. Amyloïdvorming in de eilandjes van Langerhans in het kader van type 2 DM, zoals die bij kat en mens voorkomt, wordt niet gezien bij honden.

- Bij de “overige specifieke types'”DM is de DM secundair aan andere ziekten of medicatjes. Bij honden spelen met name hyperadrenocorticisme (Cushing) en toediening van corticosteroiden of progestagenen een rol. Progestagenen leiden tot productie van groeihormoon in de mammae. Dit mammaire groeihormoon kan bij honden in de circulatie terechtkomen en veroorzaakt, net als cortisol en exogene corticosteroiden, toegenomen gluconeogenese en perifere insuline- resistentie. Dit leidt aanvankelijk tot een toename in de secretie van insuline. Als de ß-cellen uiteindelijk ten gevolge van deze continue hoge productie hydropisch gaan degenereren, en/ of als deze toename in secretie niet voldoende is om de insulineresistentie te compenseren, ontstaat een relatief tekort aan insuline en daardoor een persisterende hyperglycemie. Uiteindelijk zullen zoveel ß-cellen degenereren dat een absoluut tekort aan insuline ontstaat. De prevalentie van dit type DM hangt af van het gebruik van genoemde meditaties en de voortvarendheid waarmee de diagnose hyperadrenocorticisme wordt gesteld.

- Het laatste type DM is zwangerschaps DM. Bij mensen geeft de placenta tijdens de zwangerschap een aantal hormonen af, waaronder progesteron. Door deze hormonen ontstaat insulineresistentie en, afhankelijk van de capaciteit van de ß-cellen om hiervoor te compenseren, mogelijk DM. Bij honden komt een vergelijkbare pathogenese voor, ondanks dat de hond hiervoor niet drachtig hoeft te zijn. Bij de hond ontstaan in de ovaria na ovulatie namelijk altijd corpora lutea die ongeveer 9 á 10 weken progesteron produceren; of de hond nu drachtig is of niet. Deze afgifte van progesteron leidt in de mammae tot productie van groeihormoon. Dit groeihormoon kan bij honden de circulatie bereiken en veroorzaakt zo insulineresistentie. Na een aantal loopsheden kan dit leiden tot DM, die in de periode van 9 á 1 0 weken na de ovulatie (de luteale fase) ontstaat. Soms zal de DM na die periode weer verdwijnen, maar dan direct na de daarop volgende ovulatie weer terugkeren (prediabetes). De kans dat de DM dan weer verdwijnt wordt met elke luteale fase kleiner. De DM die bij de intacte teef op deze manier ontstaat zou kunnen worden ingedeeld bij dit type DM, ondanks dat de naam wat verwarrend is.

Behandeling van een hond met diabetes mellitus

Algemeen
Zoals al eerder aangegeven kunnen veel diabetes mellitus patiënten met succes worden behandeld. Voorwaarde voor een goed resultaat is wel dat eigenaar en dierenarts goed gemotiveerd zijn. Voor de dierenarts betekent dit, dat veel tijd moet worden besteed aan een zorgvuldige uitleg van alle aspecten met betrekking tot de behandeling, inclu- sief het belang van een goed dieet en een regelmatig dagpatroon. De informatiebrochure en CD-rom 'Suikerziekte bij de hond' (intervet) kan de dierenarts ondersteunen bij het informeren van de eigenaar.

Ovario(hyster)ectomie
Als diabetes mellitus is ontstaan tijdens de luteale fase moet zo snel mogelijk een ovario(hyster)ectomie worden uitgevoerd. Belangrijk hierbij is dat de hond tijdens en na de operatie goed wordt gecontroleerd en dat tijdens de operatie intraveneus vloeistoffen worden
toegediend. Als de toestand van het dier dermate kritiek is dat een operatie niet kan worden doorstaan (dehydratie, anorexie, uremie, ernstige hyperglycemie), wordt de hond eerst met vloeistoftherapie en insulinetoediening in een zodanige conditie gebracht dat operatie mogelijk is. Op de dag van operatie wordt geen voedsel gegeven en wordt maxirnaal een derde van de insulinedosering gegeven. Na de operatie wordt de bloedglucoseconcentratie dagelijks gecontroleerd totdat er sprake is van een stabiele situatie. In een aantal gevallen kan de insulinebehoefte, nu de progesteronbron is weggenomen, snel dalen. Hoewel niet altijd een herstel van de ß-cellen optreedt, zal door het wegvallen van de progesteronbron en daarmee de verhoogde groeihormoonconcentraties in het bloed, de ongevoeligheid van de perifere weefsels voor insuline afnemen en daardoor minder insuline nodig zijn.

Zo, en nu jij!! :pffff:
Is toch vreemd hè dat zelfs een fabrikant van insuline vermeld dat castratie van de teef suikerziekte kan voorkomen?!?!
Waar blijf jij met je uitleg dat castratie bij de teef juist suikerziekte veroorzaakt?? Die heb ik nog steeds niet gehoord? Ook een bron erbij vermelden graag!!
Tot nu toe heb JIJ nog steeds geen enkele bron van je gezwets genoemd, het is dan ook klinklare onzin wat je loopt te verkondigen, maar goed, sommige mensen hebben nou eenmaal een bord voor hun kop en geloven alleen hun eigen verzinsels!!! :kotz:

Slaap gerust verder!! :sleep:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
Yari
Zeer actief

Roosje schreef:
mechelaar_fan schreef:Dit zul je pas merken wanneer je je hond fysiek belast, bv regelmatig gaat fietsen. ik ken er zo verschillende, die gewoon niet meer rond geraken met hun gecastreerde teef.
Dit is de grootste larie koek die je kan bedenken! Sorry hoor ik schiet nu even uit mijn slof. Ik loop al heel wat jaartjes mee ik ken heel wat gesterilliseerde teven, maar dit heb ik nog nooit gehoord! Waar ik woon zijn er veel wandel gebieden. Velen van de bazen die ik ken gaan regelmatig met hun hond naast de fiets naar het bos of de hei, ook gesterilliseerd teefjes en nog nooit heb ik gehoord dat qua conditie ze achteruit zijn gegaan.

Mij maakt het eerlijk gezegd niet uit of iemand besluit om hun teef wel of niet te laten sterilliseren wanneer ze er maar goed over hebben nagedacht. Er zijn goede argumenten voor en tegen. Maar hoe jij oneigenlijk argumenten gebruikt om maar je zin door te drukken vind ik erg min.

Mensen nemen je gewoon niet meer serieus op deze manier.

Roosje
Mechelaarfan wordt al heel lang niet meer serieus genomen hier!! Die heeft maar 1 waarheid en dat is z'n eigen waarheid!! :mrgreen:
Afbeelding

Yari
Zeer actief

malinois schreef:
Yari schreef:
Zijn je eigen woorden hoor..... en dat bij een hond van 10.... :kotz:
Nee, inderdaad, dream on!!!! :ok:
je en... wat wil je daar nou mee zeggen dan?? nee er hebben diverse DA naar gekeken die allemaal niks kunnen vinden... meer doe ik er niet aan. Ze zeggen ALLEMAAL dat het door de sterilisatie komt...
mijn hondje is verder kerngezond, en heeft weinig last... dus ik doe er idd. niks aan verder!
Maar d'r heeft er geen een bloed afgenomen voor schildkieronderzoek!! Nee, lekkere DA's hoor!! :roll:
Blijf jij lekker geloven dat het door de sterilisatie komt terwijl je te bedonderd bent de werkelijke oorzaak te achterhalen!! Kom op zeg, een hond die met 20 brokjes op een dag toch nog dikker wordt is toch echt niet gezond hoor!! Maar we hebben het hier al te vaak over gehad en je blijft toch te bedonderd het uit te zoeken dus ik hou er maar weer over op. Blijf lekker de sterilisatie de schuld geven, is altijd makkelijk hè iets ergens de schuld van geven!! :tong:

Slaap ze!! :zwaai:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
malinois schreef:
Yari schreef:
Zijn je eigen woorden hoor..... en dat bij een hond van 10.... :kotz:
Nee, inderdaad, dream on!!!! :ok:
je en... wat wil je daar nou mee zeggen dan?? nee er hebben diverse DA naar gekeken die allemaal niks kunnen vinden... meer doe ik er niet aan. Ze zeggen ALLEMAAL dat het door de sterilisatie komt...
mijn hondje is verder kerngezond, en heeft weinig last... dus ik doe er idd. niks aan verder!
Maar d'r heeft er geen een bloed afgenomen voor schildkieronderzoek!! Nee, lekkere DA's hoor!! :roll:
Blijf jij lekker geloven dat het door de sterilisatie komt terwijl je te bedonderd bent de werkelijke oorzaak te achterhalen!! Kom op zeg, een hond die met 20 brokjes op een dag toch nog dikker wordt is toch echt niet gezond hoor!! Maar we hebben het hier al te vaak over gehad en je blijft toch te bedonderd het uit te zoeken dus ik hou er maar weer over op. Blijf lekker de sterilisatie de schuld geven, is altijd makkelijk hè iets ergens de schuld van geven!! :tong:

Slaap ze!! :zwaai:
de diverse DA hebben diverse malen bloed afgenomen waarvoor... weet ik niet... ze kunnen NIETS vinden!!!
klaar.. ze eet nu een redelijk normale hoeveelheid zonder dikker te worden.. dus nee ik doe niets meer... Dat beestje heeft al zoveel operaties achter de rug nee.. meer hoeft ze niet... simpel zat omdat ze heerlijk normaal en gezond kan leven! Dacht je dat ik al die stress die dierenartsen bij maken nog onzinnig ga opdringen aan haar.. nee dat doe ik niet... ik hou van mijn honden!
En ja ik geloof mijn dierenarts voor de volle 100%...
en slapen??? nee hoor.. nog lang niet... :zwaai:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:Mechelaarfan wordt al heel lang niet meer serieus genomen hier!! Die heeft maar 1 waarheid en dat is z'n eigen waarheid!! :mrgreen:
goh hetzelfde dus wat jij hebt
Afbeelding
laro
Actief

Ongelezen bericht door laro »

Haha wat een onzin staat hier toch alemaal!!! Ik ben laatst naar een lezing geweest van een dierenarts die de suikerziekte afdeling van de UKG beheerd. Het is inderdaad zo dat honden die niet geholpen zijn meer risico op suikerziekte hebben.
En oja je kan wel zeggen dat je niets aan die cijfertjes van mij hebt, maar het is de waarheid!! Dat is uit een onderzoek van amerikaanse universiteit en nederland heeft er ook aan meegeholpen.
Je moet zelf maar weten wat je wel of niet doet me je hond, maar je moet nu niet ineens gaan doen of steriliseren iets vreselijks is. Het is je eigen keuze, ook als later blijkt dat je het beter toch had kunnen doen. Ik doe het iniedergeval bij elke hond die ik ooit nog krijg en dan wel op 6mnd. Trouwens die veranderingen in het gedrag kan voorkomen bij teven, maar meestal is dat bij teven die pas later dan voor de eerste of tweede loopsheid geholpen zijn, verder is dit wel goed te trainen. Het komt ook kang niet altijd voor, meestal niet. Belgische herders zijn niet abnormaal gevoelig voor narcose, dat zegt een fokker vaak bij elk as. De enige rassen die ik ken (en beschreven zijn) zijn o.a. franse/engelse buldoggen, collies, boxers.
He Yari, ik heb inderdaad ook dat onderzoek van intervet gelezen, is een goed onderzoeksboekje, met duidelijke resultaten!!
Ben het volkomen met je eens!!
He is natuurlijk inderdaad zo dat zo'n firma liever insuline en medicijnen tegen schijndracht verkoopt dan steriliseren en dat zelfs zei het zeggen zegt wel wat vindt ik.
Dik worden na operatie komt in de meeste gevalen door teveel eten of door te weinig beweging, en soms door schildklier, maar dat laatste komt niet door operatie maar kan altijd.
Bij een hond van 10 zou ik wel willen wete wat er aan de hand is, ze kan nog wel 4 of 5 jr mee. Ik heb oudere herders ezien hoor! :sleep:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Haha wat een onzin staat hier toch alemaal!!!
sinds wanneer is een eigen mening onzin 8O
En oja je kan wel zeggen dat je niets aan die cijfertjes van mij hebt, maar het is de waarheid!!
mooi... fijn voor je.. zegt mij niks cijfertjes ik ken namelijk meer ongecastreerde teven die allemaal heel oud zijn geworden... en geen kanker hebben gekregen!
maar je moet nu niet ineens gaan doen of steriliseren iets vreselijks is. Het is je eigen keuze, ook als later blijkt dat je het beter toch had kunnen doen.
vind ik wel.. !
Bij een hond van 10 zou ik wel willen wete wat er aan de hand is, ze kan nog wel 4 of 5 jr mee. Ik heb oudere herders ezien hoor! :sleep:
allereerst is het geen herder, daarnaast wilde ik het ook weten maar ze kunnen niets vinden.. dus dan niet...
Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Hier een aantal onderzoek resultaten die ik gevonden heb toen ik opzoek tocht was over diabetes, moest gaan koken dus ben niet verder gekomen, maar vond dit ook relevant voor deze topic.

http://www.infopet.co.uk/pages/5031.html

Longevity of British breeds of dog and its relationships with sex, size, cardiovascular variables and disease

British study of lifespan averages for dog breeds

source: A.R. Michell
Veterinary Record vol 145 no 22, November 27 1999
starts p 625, 5 pages long

A British study has recorded links between dog breeds and longevity, using a questionnaire covering 3,126 dogs. The dogs lived for a mean average of 11 years 1 month, rising to 12 years 8 months for those dying of natural causes, while the median average was 12 years for all dogs, and 13 years 2 months for dogs dying of natural causes. One dog survived to 22 years, and 8% of dogs survived to be over 15 years, while 26% reached 14 years or more. Neutered bitches lived longest of dogs dying of all causes, though entire bitches lived longest of dogs dying of natural causes.

Neutered females dying of all causes (720 bitches) lived 12 years on average, compared to 10 years 10 months for entire females (833 bitches). Neutered females dying of natural causes (57 bitches) lived 12 years 11 months on average compared with 13 years 3 months for entire females (71 bitches). Neutered males dying of all causes (291 dogs) lived 10 years 8 months on average compared with 10 years 11 months for entire males (1,277 dogs) Neutered males dying of natural causes (15 dogs) lived on average 11 years 11 months, compared with 12 years 2 months for entire males (110 dogs). Neutered dogs and bitches were less likely to die of cancer, and more likely to die of heart disease than entire dogs and bitches. Neutered bitches were also more likely to die of liver disease than entire bitches.

Cancer was the most common cause of death in the groups as a whole, accounting for 44.9% of deaths of entire males, 34.7% of deaths of neutered males, 50.2% of deaths of entire females, and 39.6% of deaths of neutered females. Heart disease accounted for 34.7% of deaths in neutered males compared to 22.5% for entire males, and 23.6% of deaths of neutered females compared to 20.3% of entire females.

Jack Russells and Staffordshire bull terriers were overrepresented among dogs killed in traffic accidents, with such accidents accounting for 3.2% of all deaths. Corgis, Staffordshire bull terriers, and weimaraners were overrepresented among those euthanased due to behavioural problems, with German shepherds and rottweilers underrepresented. Only 2% of all the deaths were due to euthanasia as a result of behavioural problems. Irish wolfhounds, rottweilers, and Afghan hounds were overrepresented among dogs dying of cancer, in descending order, while beagles, Cavalier King Charles spaniels, and Dachshunds were underrepresented, in ascending order, with no cases at all recorded for the beagles.

Breeds vary greatly in terms of longevity. Breeds recorded as having a median age at death of 14 years or over were Bedlington terriers, miniature dachshunds, miniature poodles, Tibetan terriers, toy poodles, and whippets. Breeds with a median age at death of between 13.0 - 13.9 years were beagles, border collies, border terriers, Cairn terriers, chihuahuas, chow chows, collies, cross-breeds, dalmations, greyhounds, Jack Russells, Pekineses, Shetland sheepdogs, shi-tzus, English springer spaniels, and wire-haired fox terriers. Breeds with a median age at death of 12.0 - 12.9 years included golden retrievers, labrador retrievers, rough collies, West Highland white terriers, and Yorkshire terriers. Cocker spaniels, Irish setters and old English sheepdogs were in the 11.0 - 11.9 year range, and boxers, cavalier King Charles spaniels, German shepherds and Staffordshire bull terriers in the 10.0 - 10.9 year range, while deerhounds, dobermanns, flat-coated retrievers, Lhasa apsos, Rhodesian ridgebacks and rottweilers were in the 9.0 - 9.9 range. Breeds with a median age at death of under nine years were Bernese mountain dogs, bulldogs, bullmastiffs, great danes, Irish wolfhounds, miniature schnauzers and St Bernards.There does not appear to be a link between blood pressure, heart rate, and longevity.

There have been studies carried out in other countries of breeds and longevity, and there are both similarities and differences with this British study. Euthanasia for behavioural problems is more common in the US. Data based on national populations show breed differences. A study of Swedish dogs also found Irish wolfhounds and boxers to be vulnerable to cancers, though the Swedish study found greyhounds and some other breeds more vulnerable than did this British study.
DO,HD

http://www.infopet.co.uk/pages/5031a.htm

Debate between vets on the timing of neutering of bitches

source: Veterinary Record vol 148 no 16, April 21 2001
starts p 491, 3 pages long

The BSAVA congress held in April 2001 has discussed neutering of bitches. University of Wiscosin's Dale Bjorling argues that pre-pubertal neutering can be safe. US animal shelters are concerned about large numbers of strays euthanased annually, and want neutering to be carried out at between eight and 16 weeks. Some studies following dogs in their first year indicate that this may be safe. Peter Holt, from Bristol University, England, in contrast, is more concerned about health risks from early spaying. He argues that incontinent bitches should not be spayed at under six months, since incontinence is often resolved when a bitch has had her first season. He also cites a study showing bitches were almost four times as likely to be incontinent ten years afterwards if they were spayed before their first season, compared with bitches spayed after their first season. Some breeds, like Old English Sheepdogs and Dobermanns, are especially at risk from incontinence. Infantile vulva and juvenile vaginitis could also be problems for bitches spayed early. Data on the extent to which pre-pubertal spaying may reduce risks from mammary tumours are inconclusive, and further research is needed, he argues. Meanwhile, small animal specialist, David Coffey, opposes spaying, arguing that owners should control dogs, or not keep them.
DO,IN

Urinary incontinence in spayed bitches. Part 1: significance, clinical features and aetiopathology

Risk factors and characteristics of incontinence affecting spayed bitches

source: S. Arnold European
Journal of Companion Animal Practice, vol IX(2) October 1999
starts p125, 5 pages long

Spayed bitches have had their ovaries, and normally their uterus removed. The risk of mammary tumours drops to some 0.5%, though side effects can include poorer coat quality, weight gain, and incontinence. Bitches that become incontinent usually do so within three years of surgery, though they may not be affected until some years later. Incontinence tends to affect bitches when they are asleep.

Larger dogs are more vulnerable than smaller dogs. Boxers appear to be especially vulnerable, Dobermanns and Giant Schnauzers appear to have a higher than average risk, while one study reported no cases among Bernese Mountain Dogs and Spaniels. The removal of the uterus does not appear to increase risk significantly. An English study reported incontinence in three of 14 bitches spayed before puberty, and only one case in 180 bitches spayed after puberty, or 21% compared with 0.5%. However, a US study reported 12 of 73 bitches spayed before puberty becoming incontinent, or 16%, compared with six of 23 spayed after puberty, or 26%. Oestrogen deficiency may contribute to the problem, since many bitches can be successfully treated using oestrogen therapy. Oestrogen deficiency is not the only cause, however; around 25% of affected bitches do not respond to oestrogen, and intact bitches treated with gestagens, which lower their oestrogen levels, are unaffected. The problem appears to be linked to urethral sphincter incompetence, and there seems to be a link between urethral closure and ovarian function.
DO,IN
Afbeelding
Yari
Zeer actief

malinois schreef:
de diverse DA hebben diverse malen bloed afgenomen waarvoor... weet ik niet... ze kunnen NIETS vinden!!!
klaar.. ze eet nu een redelijk normale hoeveelheid zonder dikker te worden.. dus nee ik doe niets meer... Dat beestje heeft al zoveel operaties achter de rug nee.. meer hoeft ze niet... simpel zat omdat ze heerlijk normaal en gezond kan leven! Dacht je dat ik al die stress die dierenartsen bij maken nog onzinnig ga opdringen aan haar.. nee dat doe ik niet... ik hou van mijn honden!
En ja ik geloof mijn dierenarts voor de volle 100%...
en slapen??? nee hoor.. nog lang niet... :zwaai:
Er is bloed afgenomen en je weet niet eens waarvoor?!? 8O En dan beweer jij dat je niet slaapt?!?! Hahaha, laat me niet lachen joh!! Fijne DA als ie niet eens verteld waarvoor er bloed is afgenomen... :?
En wie heeft het hier over een operatie? Als ze problemen met de schildklier hebben is dat in bijna alle gevallen heel simpel op te lossen door elke dag een pilletje toe te dienen.... Nee, je hebt gelijk hoor, je bent hartstikke wakker!!! :B
Afbeelding

Yari
Zeer actief

malinois schreef:
Yari schreef:Mechelaarfan wordt al heel lang niet meer serieus genomen hier!! Die heeft maar 1 waarheid en dat is z'n eigen waarheid!! :mrgreen:
goh hetzelfde dus wat jij hebt
Oja?? Ik heb meerdere medische bronnen genoemd en Mechelaarfan nog geen 1!! :pffff:
Afbeelding

laro
Actief

Het maakt niet uit wat voor hond het is, de meeste bahalve natuurlijk de erg grote rassen kunnen ruim boven de 10 worden!!, En ja je weet toch wel wat voor onderzoeken er gedaan zijn, zo nee dan zou ik die maar vragen, dadelijk zit er iets niet bij wat het wel is en dan had er iets aan gedaan kunnen worden. :sleep:
Trouwens ik dwing je toch niet tot opereren, jij komt net zo goed uit voor je mening dan ik dus...... :pffff:
En ik zou erg graag willen weten wat mijn hond heeft, desnoods ga ik naar Utrecht of wat dan ook. Natuurlijk niet als er geen kansen zijn of als die niehiel zijn want je gaat je hond niet pesten maar als de hond verder goed is zou ik dat zeker doen!!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Het maakt niet uit wat voor hond het is, de meeste bahalve natuurlijk de erg grote rassen kunnen ruim boven de 10 worden!!, En ja je weet toch wel wat voor onderzoeken er gedaan zijn, zo nee dan zou ik die maar vragen, dadelijk zit er iets niet bij wat het wel is en dan had er iets aan gedaan kunnen worden. :sleep:
Trouwens ik dwing je toch niet tot opereren, jij komt net zo goed uit voor je mening dan ik dus...... :pffff:
En ik zou erg graag willen weten wat mijn hond heeft, desnoods ga ik naar Utrecht of wat dan ook. Natuurlijk niet als er geen kansen zijn of als die niehiel zijn want je gaat je hond niet pesten maar als de hond verder goed is zou ik dat zeker doen!!
utrecht is ook niet alles.. vraag Qyan maar eens voor de gein....
Afbeelding
laro
Actief

Dat Utrecht geen fouten maakt hoor je mij niet zeggen!, Dat ze meegedaan hebben aan een onderzoek (wat natuurlijk op feiten en bevindingen geconstateerd is) dat is een feit. Dat heeft naturlijk niets te maken met hun behandelingen.En hun werk is ook gecontroleerd door andere universiteiten dus die hebben het dan ook allemaal fout!? :zwaai:
Yari
Zeer actief

laro schreef:Dat Utrecht geen fouten maakt hoor je mij niet zeggen!, Dat ze meegedaan hebben aan een onderzoek (wat natuurlijk op feiten en bevindingen geconstateerd is) dat is een feit. Dat heeft naturlijk niets te maken met hun behandelingen.En hun werk is ook gecontroleerd door andere universiteiten dus die hebben het dan ook allemaal fout!? :zwaai:
Laro, het heeft toch geen zin Malinois te proberen te overtuigen dat verder onderzoek raadzaam is, ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar ze blijft er toch bij dat er zogenaamd al van alles onderzocht is (terwijl ze niet eens weet wàt er onderzocht is 8O ), ze denkt zelfs dat er een operatie voor nodig zou zijn als een hond het aan z'n schildklier heeft.... zo goed heeft ze van alles uitgezocht maar niet heus!! :kotz:
Ik hou er nu echt over op en dat zou ik ook maar doen als ik jou was want het heeft totaal geen zin, ze doet er toch niks aan en blijft het op de sterilisatie afschuiven.... :sleep:
Afbeelding

Yari
Zeer actief

Mechelaarfan waar blijf je nou met jouw uitleg over dat ze volgens jou juist door de sterilisatie suikerziekte krijgen????!!!!!! :roll:
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Dat Utrecht geen fouten maakt hoor je mij niet zeggen!, Dat ze meegedaan hebben aan een onderzoek (wat natuurlijk op feiten en bevindingen geconstateerd is) dat is een feit. Dat heeft naturlijk niets te maken met hun behandelingen.En hun werk is ook gecontroleerd door andere universiteiten dus die hebben het dan ook allemaal fout!? :zwaai:
iedereen doet alsof Utrecht heilig is.. maar ook daar zijn negatieve verhalen van bekend... wat ik al zei.. vraag het maar es aan Qyan
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Yari schreef:
Laro, het heeft toch geen zin Malinois te proberen te overtuigen dat verder onderzoek raadzaam is, ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar ze blijft er toch bij dat er zogenaamd al van alles onderzocht is (terwijl ze niet eens weet wàt er onderzocht is 8O ), ze denkt zelfs dat er een operatie voor nodig zou zijn als een hond het aan z'n schildklier heeft.... zo goed heeft ze van alles uitgezocht maar niet heus!! :kotz:
Ik hou er nu echt over op en dat zou ik ook maar doen als ik jou was want het heeft totaal geen zin, ze doet er toch niks aan en blijft het op de sterilisatie afschuiven.... :sleep:
ja als zoveel dierenartsen dat zeggen waar ik geweest ben.. ja dan hou ik het daar ook op....! heel goed gesnapt! :ok:
Afbeelding
laro
Actief

Je leest niet goed, ik zeg toch dat ik weet dat Utrecht fouten maakt. Ik ken meerdere gevallen waardoor het door Utrecht fout is egaan. Echter ook veel gevallen waardoor de hond/kat door Utrecht nog leeft!!
Maar dat maakt niet uit, en daar gaat het hier niet over, het gaat om die onderzoeken! En die spreken voor zich, zijn in meerdere landen gehouden en zijn gecontroleerd! :sleep:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laro schreef:Je leest niet goed, ik zeg toch dat ik weet dat Utrecht fouten maakt. Ik ken meerdere gevallen waardoor het door Utrecht fout is egaan. Echter ook veel gevallen waardoor de hond/kat door Utrecht nog leeft!!
Maar dat maakt niet uit, en daar gaat het hier niet over, het gaat om die onderzoeken! En die spreken voor zich, zijn in meerdere landen gehouden en zijn gecontroleerd! :sleep:
oh dat zal best... maar ieder moet het voor zich weten.. ik laat niet snijden in een gezonde hond....
Afbeelding
Yari
Zeer actief

Jammer Mechelaarfan, maar je valt nu toch echt door de mand!! Je hebt simpelweg geen verklaring voor je verhaal dat sterilisatie juist suikerziekte veroorzaakt, maar dat is weer een van je eigen verzinsels zoals we van je gewend zijn. Triest hoor. :zwaai:
Afbeelding

Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

Ik zal mij ook eens mengen in de discussie. Mijn hond is met 24 weken gesteriliseerd omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat mijn hond mammatumoren krijgt door mijn laksheid. Ze is niet te dik, karakter is hetzelfde gebleven en ze was heel snel hersteld.
Voordeel van sterilisatie is dat de kans op mammatumoren klein is (als het jong gebeurt, na de tweede loopsheid maakt het niet meer uit), en de hond kan geen baarmoederonsteking meer krijgen (daar kan de hond dood aan gaan).
Nadeel van sterilisatie is dat een felle teef nog feller kan worden, dit heeft trouwens niks te maken met wat er weggehaald wordt. Bij een sterilisatie (het is eigenlijk een castratie) worden altijd de eierstokken weggehaald, daar worden de hormonen geproduceerd die alle problemen veroorzaken. Het maakt niet uit of de baarmoeder wel of niet blijft zitten, dit is slechts een lapje vlees dat verschrompelt als de eierstokken weg zijn.
Een ander nadeel is dat honden van risico rassen kans hebben incontinent te worden, die kunnen dus beter intact blijven.
Lanharige of langharige honden krijgen een andere vacht (krullerig), als je dat niet wilt dus ook niet steriliseren.
Verder is het onzin dat de dierenarts jong steriliseren aanraad om geld te verdienen. Immers de d'arts verdient veel meer aan antiloopsheidprikken, medicijnen tegen schijnzwangerschap, uiteindelijk sterilisatie vaan een zieke hond en ook nog operatie aan mammatumoren, dan alleen 1 sterilisatie van een jonge (lichtere) hond.
Natuurlijk kent iedereen wel een aantal honden die niet gesteriliseerd zijn en die nooit wat gehad hebben, het zijn immers statistische cijfers die hier gegeven worden, er is nog altijd 75 % kans dat de hond geen borstkanker krijgt en de kans op baarmoederontsteking is ook geen 100%.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Noa schreef:Ik zal mij ook eens mengen in de discussie. Mijn hond is met 24 weken gesteriliseerd omdat ik het niet op mijn geweten wil hebben dat mijn hond mammatumoren krijgt door mijn laksheid.
wat jij laksheid noemt vind ik liefde voor de hond... ik laat niet een gezonde hond een onnodige narcose geven met het risico dat ze hieraan overlijdt.. want dat risico is er zeker.. kijk hier maar eens op het forum... zijn er meer dan je denkt! En daarnaast niet onnodig snijden in een kerngezonde hond....
liefde voor de hond.. hij heeft al weinig meer van z'n oorspronkelijke voorvaders... en dan zou je haar ook nog haar geslacht afnemen... nee hoor.. dat heet liefde geen laksheid!
Afbeelding
Noa
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Noa »

De kans dat een gezonde hond aan een narcose overlijdt is nihil. De kans dat een zieke hond met bv een baarmoederontsteking overlijdt is best wel groot.
Juist omdat een hond nog zo weinig van zijn voorvaders heeft is sterilisatie verstandig, door het doorfokken is de kans op ziektes veel groter. Een wolf is bv maar 1 keer per jaar loops, en wordt in de natuur niet zo oud dat hij een ziekte als baarmoederontsteking of bortskanker kan ontwikkelen.
Bij een huishond die 2 keer per jaar loops wordt en een veel langere levensverwachting heeft is kans op deze ziektes veel groter. En daar kan je dus preventief heel goed wat aan doen.
Maar iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Als jij het risico van 26 % wil nemen dat je hond borstkanker krijgt moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Maar ik neem dat risico nou eenmaal niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Noa schreef:De kans dat een gezonde hond aan een narcose overlijdt is nihil. De kans dat een zieke hond met bv een baarmoederontsteking overlijdt is best wel groot.
Juist omdat een hond nog zo weinig van zijn voorvaders heeft is sterilisatie verstandig, door het doorfokken is de kans op ziektes veel groter. Een wolf is bv maar 1 keer per jaar loops, en wordt in de natuur niet zo oud dat hij een ziekte als baarmoederontsteking of bortskanker kan ontwikkelen.
Bij een huishond die 2 keer per jaar loops wordt en een veel langere levensverwachting heeft is kans op deze ziektes veel groter. En daar kan je dus preventief heel goed wat aan doen.
Maar iedereen moet het natuurlijk helemaal zelf weten. Als jij het risico van 26 % wil nemen dat je hond borstkanker krijgt moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. Maar ik neem dat risico nou eenmaal niet.
dat risico is niet nihil... lees dan hier de berichten eens over onnodige narcoses voor simpele dingetjes... die de honden hun leven hebben gekost...
een fokker die goed fokt kijkt naar ziektes en afwijkingen dus die kansen zijn juist minder dan in de natuur!
ik neem het risico .. zeker weten.. ik ga mijn borsten ook niet verwijderen omdat ik weleens borstkanker zou kunnen krijgen...
ja zeker moet ieder dat voor zich weten... ik wil het niet snijden in gezonde honden.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

ik neem het risico .. zeker weten.. ik ga mijn borsten ook niet verwijderen omdat ik weleens borstkanker zou kunnen krijgen...
Als jouw borsten net zo weinig voor je zouden betekenen als de baarmoeder en eierstokken voor een teef zou je het misschien nog wel eens doen ook. Zeker als je weet dat melklierkanker razendsnel uitzaait en niet tot nauwelijks te genezen valt.

Maar goed, dat jij niet in een gezonde hond laat snijden siert je.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:
Als jouw borsten net zo weinig voor je zouden betekenen als de baarmoeder en eierstokken voor een teef zou je het misschien nog wel eens doen ook. Zeker als je weet dat melklierkanker razendsnel uitzaait en niet tot nauwelijks te genezen valt.

Maar goed, dat jij niet in een gezonde hond laat snijden siert je.
ja maar ik heb al eerder gezegd dat er niemand is die mij kan verzekeren dat mijn hond geen anders soort kanker of iets ergens anders krijgt....
dan zou je haar dus bijvoorbaat helemaal leeg moeten halen...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”