Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geld voor op de puppenlijst???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

shiba
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door shiba »

yamie schreef:
shiba schreef:
Saartje schreef:
shiba schreef:Dus ook zonder aanbetaling zul je, als je eenmaal toegezegd hebt, moeten leveren.......
He getverdemme. Kan het in andere woorden? Aanbetaling, en moéten leveren klinkt mij iets te autohandel-achtig :jank: :jank: :jank:
Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......
bullshit, ik kan als fokker altijd op mijn woord terug komen, ik hoef niks te "leveren" :kotz: , als ik daar mijn goede redenen voor heb kan ik altijd terug komen op mijn woord!!! zou toch niet gekker moeten worden zeg!
Als je er een goede reden voor kan aantonen, kun je daar op terug komen natuurlijk. Als het alleen maar je gevoel is,( en je gevoel zegt meestal wel het juiste ) zul je een rechtzaak gaan verliezen....
Gelukkig zal dit niet vlug gebeuren, maar het gebeurt helaas wel. :cry2:

Er wordt zelfs geadviseerd om je als fokker te verzekeren. Voor als je bijvoorbeeld een pup hebt geleverd(alweer dat nare woord) die een erfelijke afwijking heeft.
Mij gaat het persoonlijk te ver, maar het is wel hoe men tegenwoordig tegen het fokken van honden aankijkt. Je levert een product, en moet je aan wettelijke regels houden.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

shiba schreef:
yamie schreef:
shiba schreef:
Saartje schreef: He getverdemme. Kan het in andere woorden? Aanbetaling, en moéten leveren klinkt mij iets te autohandel-achtig :jank: :jank: :jank:
Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......
bullshit, ik kan als fokker altijd op mijn woord terug komen, ik hoef niks te "leveren" :kotz: , als ik daar mijn goede redenen voor heb kan ik altijd terug komen op mijn woord!!! zou toch niet gekker moeten worden zeg!
Als je er een goede reden voor kan aantonen, kun je daar op terug komen natuurlijk. Als het alleen maar je gevoel is,( en je gevoel zegt meestal wel het juiste ) zul je een rechtzaak gaan verliezen....

Er wordt zelfs geadviseerd om je als fokker te verzekeren. Voor als je bijvoorbeeld een pup hebt geleverd(alweer dat nare woord) die een erfelijke afwijking heeft.
Mij gaat het persoonlijk te ver, maar het is wel hoe men tegenwoordig tegen het fokken van honden aankijkt. Je levert een product, en moet je aan wettelijke regels houden.
pardon?? als fokker verzekeren voorals een pup een erfelijke afwijking heeft?? ik verkoop mijn pups met contract en daar staat een stuk in over erfelijke afwijkingen, als een van mijn gefokte hondjes ergens aan lijdt wil ik niks anders dan dat weten en er wat aan doen, op welke manier dan ook. en nee ik zal geen rechtszaak verliezen hoor hahahhaha als ik iemand mijn "woord"heb gegeven en ik kom daar op voor mij goede redenen op terug? dikke pecht voor die mensen dan, laat zij maar bewijzen dat ik dat gezegd heb :zwaai:
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Inge O schreef:
Saartje schreef: Van jou zou ik wel een pup willen hahaha
ok, jij krijgt er één van me :-D .....maar ik heb er wel geen :mrgreen: !

shiba schreef:deze situatie werd ook geschetst door iemand die HELEMAAL het handgeld wilde afschaffen. Ze zei dat als mensen eenmaal betaald hadden, en achteraf zou ze twijfels krijgen of het beestje wel goed terecht was door nieuwe ontwikkelingen binnen dat gezin, ze niet meer kon zeggen dat ze de pup niet konden krijgen ( na het natuurlijk goed en netjes uitgelegd te hebben aan die mensen).
Niet iedereen was het hiermee eens. Je kunt namelijk niet meer terug als fokker als je je woord hebt gegeven dat dat pupje voor hen is. Dus ook zonder aanbetaling zul je, als je eenmaal toegezegd hebt, moeten leveren.......
Uitkijken geblazen dus dat je niet TE vlug iets toezegd..... :?
oh ja hoor, als het over mijn puppen gaat kan ik alles :mrgreen: :mrgreen: !! net ook omdát ik geen handgeld wil.

maar het is niet zo dat ik om de haverklap mensen een beloofde pup afpak hoor ;) . en ik vond het ook behoorlijk moeilijk om hun mijn standpunt te vertellen, ik zat er echt wel mee.
maar met een pup waar het naderhand misgaat zit ik nog véééééééél meer :cry2: .
Ik ben het helemaal eens met je :ok: :ok: ik heb eenmaal een nestje gehad met Luna,en ook niet aan aanbetaling gedaan.
Ik vind de mensen moeten je pup komen halen omdat ze zo graag beslist die pup willen, en niet, al hebben ze achteraf spijt van hun eerder genomen beslissing en komen de pup halen alleen maar omdat ze het zonde vinden van hun aanbetaling,en dat binnen de kortste keren de pup op de marktplaats aangeboden wordt
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

shiba schreef:
bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.
De NVAI( Nederlandse vereniging van Akita Inus) heeft d.m.v een stemming bepaald dat fokkers wél een aanbetaling mogen vragen als de pups geboren zijn, en de koper het pupje al gezien heeft. Volgens mij gebeurt dat bijna overal..... :zwaai:
Je mag best irritant zwaaien als je daar zin in hebt. Maar waar zeg ik dat het niet met de aanbetaling eens ben?
AfbeeldingAfbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

yamie schreef:
shiba schreef:
yamie schreef:
shiba schreef:Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......

pardon?? als fokker verzekeren voorals een pup een erfelijke afwijking heeft?? ik verkoop mijn pups met contract en daar staat een stuk in over erfelijke afwijkingen, als een van mijn gefokte hondjes ergens aan lijdt wil ik niks anders dan dat weten en er wat aan doen, op welke manier dan ook. en nee ik zal geen rechtszaak verliezen hoor hahahhaha als ik iemand mijn "woord"heb gegeven en ik kom daar op voor mij goede redenen op terug? dikke pecht voor die mensen dan, laat zij maar bewijzen dat ik dat gezegd heb :zwaai:
Ik heb er nog nooit van gehoord dat fokkers zich verzekeren voor het geval zij een pup terug krijgen met een erfelijke afwijking, maar dat kan aan mij liggen want ik ben geen fokker.

En ja, het voordeel van de mondelinge toezegging is inderdaad het bewijs. Vaak draait het uit in een situatie van de ene zijn woord tegen de andere en dan is er niet genoeg bewijs. Dus sta je als fokker best sterk.
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Stel; ik koop een pup. Heb me goed laten informeren bij de rasvereniging en mij op diverse fokkerswachtlijsten laten zetten (8 goeie na uitvoerig spitwerk), die in een bepaalde periode puppies verwachten.
Dat zijn allemaal telefonische gesprekken geweest, waarna de fokker al een eerste indruk kan ontdekken van mij als toekomstig pupkoper. Heb die fokkers ook vermeld dat ik bij andere fokkers sta ingeschreven, dus dan is het letterlijk wie de eerste puppies heeft, daar ga je op af en bekijk je de ouderhonden goed etc. en neem jij als pupkoper de beslissing wel of niet met die fokker in zee te gaan. Dan ben je er nog niet, want wat denk je van zo'n fokker zelf? Voordat je door de 'keuringscommissie' heen bent, ben je al diverse gesprekken verder en dan nog heeft de fokker het recht jou geen pup te verstrekken (wat logisch is als 't gevoel niet lekker zit en gelukkig was ze er bij ons snel uit). Als ik naar de Golden kijk, zou ik 't belachelijk vinden daar handgeld voor een wachtlijst voor te vragen. Op 1 nestje per fokker zijn ik weet niet hoeveel inschrijvingen, dus uiteindelijk blijft er nog een serieus aantal over die wel in aanmerking komt. Zou je dat handgeld gaan verleggen naar een volgend nestje, moet je nog maar kijken hoeveel puppies daar uitkomen om daar alsnog voor in aanmerking te komen. Ik vind persoonlijk dat een fokker dat recht niet heeft. Wel als de fokker bv. na de tweede week een x-bedrag aan handgeld zou vragen, maar dan vind ik Euro 150,00 nog veel want hoe zit 't dan met bepaalde garanties als de pup in een extreem geval ziek wordt en overlijdt? Mijn eerlijke mening is dan (denk ik) dat mijn volgende pup niet uit het volgende nestje bij dezelfde fokker vandaan komt, dus wil ik wel m'n geld terug.
Daarnaast vind ik het niet meer dan fatsoensnorm dat jij als pupkoper de andere fokkers waarbij je op de wachtlijst staat afbelt, zodat zij ook weten waar ze aan toe zijn.
Ik denk zelf dat je als fokker een bepaald risico moet incalculeren en daaruit moet handelen door zelf goed aan te bieden en 'reservewachtlijsten' aan te leggen. Het is een soort marktwerking, weten wanneer je laat dekken en al van tevoren hebben uitgezocht wie er serieuze belangstelling heeft.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik weet niet hoe het bij andere rassen ga, maar bij de Franse bulldog heb ik toen niet echt iets gehoord van wachtlijst. Ja ik moest wachten, maar dat omdat de fokker die ik had uitgezocht niet eerder pups zou hebben. Betalen om op een wachtlijst te staan vind ik echt niet kunnen. En zal dat ook nooit doen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

ja ik vind het wel een goed idee
je zet mensen op de wacht lijst en als je ze da beld hebben ze al een ander hondje ,zonder daar over even te bellen enz enz
ja hoor ik vind het dus wel een goeie meschien dat ik dit ook maar invoer

mol 8)
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Golden Stanley schreef:Stel; ik koop een pup. Heb me goed laten informeren bij de rasvereniging en mij op diverse fokkerswachtlijsten laten zetten (8 goeie na uitvoerig spitwerk), die in een bepaalde periode puppies verwachten.
Acht???

Ik heb een fokker uitgezocht die me aanstond. Het eerste pupje wat voor ons "bestemd" was heeft ze met 5 weken in moeten laten slapen. Ze heeft me inderdaad toen aangeboden dat ik bij een andere fokker alsnog aan de beurt was. Daar heb ik voor bedankt. Ik wilde een pup van haar, en dus heb ik nog een paar maanden gewacht...
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Saartje schreef:
Golden Stanley schreef:Stel; ik koop een pup. Heb me goed laten informeren bij de rasvereniging en mij op diverse fokkerswachtlijsten laten zetten (8 goeie na uitvoerig spitwerk), die in een bepaalde periode puppies verwachten.
Acht???

Ik heb een fokker uitgezocht die me aanstond. Het eerste pupje wat voor ons "bestemd" was heeft ze met 5 weken in moeten laten slapen. Ze heeft me inderdaad toen aangeboden dat ik bij een andere fokker alsnog aan de beurt was. Daar heb ik voor bedankt. Ik wilde een pup van haar, en dus heb ik nog een paar maanden gewacht...
nou ik moet ook zeggen dat mensen die bij 8 (of 7dan) andere fokkers op de wachtlijst staan er bij mij niet op komen, zowiezo kom je alleen op een wachtlijst als je eerst bent komen kijken, nooit middels een telefonische afspraak.....naar mijn mening zoek je een fokker uit die je aanstaat, waar de honden je aanstaan en besluit dat je daar een pup van wilt, en is dat dan niet in bijv mei dan wel in december of volgend jaar..(bijv, dan he)
shiba
Actief
Contacteer:

bram en thijs schreef:
shiba schreef:
bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.
De NVAI( Nederlandse vereniging van Akita Inus) heeft d.m.v een stemming bepaald dat fokkers wél een aanbetaling mogen vragen als de pups geboren zijn, en de koper het pupje al gezien heeft. Volgens mij gebeurt dat bijna overal..... :zwaai:
Je mag best irritant zwaaien als je daar zin in hebt. Maar waar zeg ik dat het niet met de aanbetaling eens ben?
Het was alleen een bevestiging dat wat jij zei ook door stemming was goedgekeurd. Bijna iedereen was het er mee eens. Ik ook, dus.

Ik begrijp niet dat zoveel mensen op dit forum zo fel reageren, en altijd maar denken dat ze aangevallen worden.In dit geval was ik het totaal eens met wat je zei. Irritant zwaaien? Doe ik het lekker nog een keer :zwaai:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

shiba schreef:
bram en thijs schreef:
shiba schreef:
Het was alleen een bevestiging dat wat jij zei ook door stemming was goedgekeurd. Bijna iedereen was het er mee eens. Ik ook, dus.

Ik begrijp niet dat zoveel mensen op dit forum zo fel reageren, en altijd maar denken dat ze aangevallen worden.In dit geval was ik het totaal eens met wat je zei. Irritant zwaaien? Doe ik het lekker nog een keer :zwaai:
ga je weg dan? zal gvd tijd worden iritand stuk onbenul

mol 8)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

v.d Lupinehof schreef:
shiba schreef:
bram en thijs schreef:
shiba schreef:De NVAI( Nederlandse vereniging van Akita Inus) heeft d.m.v een stemming bepaald dat fokkers wél een aanbetaling mogen vragen als de pups geboren zijn, en de koper het pupje al gezien heeft. Volgens mij gebeurt dat bijna overal..... :zwaai:

ga je weg dan? zal gvd tijd worden iritand stuk onbenul

mol 8)
haalt me de woorden uit me mond...... :p: :p:
shiba
Actief
Contacteer:

yamie schreef:
Saartje schreef:
Acht???

nou ik moet ook zeggen dat mensen die bij 8 (of 7dan) andere fokkers op de wachtlijst staan er bij mij niet op komen, zowiezo kom je alleen op een wachtlijst als je eerst bent komen kijken, nooit middels een telefonische afspraak.....naar mijn mening zoek je een fokker uit die je aanstaat, waar de honden je aanstaan en besluit dat je daar een pup van wilt, en is dat dan niet in bijv mei dan wel in december of volgend jaar..(bijv, dan he)
Een fokker die op zoek is naar een bepaalde bloedlijn zal inderdaad zo redeneren. Maar mensen die gewoon graag een pup willen hebben vinden een jaar extra wachten (ze hebben vaak al langop een wachtlijst gestaan voor een Akita,Shiba of GJD) vaak te lang. Logisch eigenlijk. Als ze dan bij een andere fokker willen gaan kijken is dat natuurlijk hun goed recht.
Er zijn inderdaad ook mensen die alle fokkers afbellen en op de wachtlijst willen staan, zodat ze uit het eerste nest dat er ergens geboren wordt een pup kunnen hebben. Die mensen willen alleen een pup, en het maakt ze blijkbaar niet zoveel uit waar ze die vandaan hebben.......Als ze dan een pup hebben vallen ze weg uit de andere wachtlijsten. Voor een fokker vervelend, als je je pups denkt kwijt te kunnen raken en dat dat dan niet zo is. Maar daar moet je natuurlijk altijd rekening mee houden dat dat kan gebeuren!
Nieve
Zeer actief

shiba schreef:
bram en thijs schreef:
shiba schreef:
De stemming ging over 'het vragen van geld om mensen op een wachtlijst te zetten'. Het bestuur van de vereniging had daar alleen voor het fokbeleid een kleine toevoeging bij gegeven en dat is dat eventueel handgeld vragen wel is toegestaan. De aanwezigen hebben dus gestemd voor of tegen het opnemen van dat nieuwe artikel. En nog even een foutje uit de wereld helpen...binnen onze vereniging is het ook niet echt zaak van de dag dat fokkers handgeld vragen.
Afbeelding
Neeltje

Saartje schreef:
Acht???

Dat was bij mij ook het geval. De eerste hond van haar waar ik een pup van zou krijgen, die had niet opgepakt. Ze vroeg toen wat ik wilde/deed, ik zei wachten want ik wil een hond van jou en niet van een andere fokker.
shiba
Actief
Contacteer:

Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mensen op dit forum zo licht ontvlambaar zijn?
:?
Laatst gewijzigd door shiba op 17 mei 2004 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Neeltje

shiba schreef:
yamie schreef:
Saartje schreef:
Acht???

Een fokker die op zoek is naar een bepaalde bloedlijn zal inderdaad zo redeneren. Maar mensen die gewoon graag een pup willen hebben vinden een jaar extra wachten (ze hebben vaak al langop een wachtlijst gestaan voor een Akita,Shiba of GJD) vaak te lang. Logisch eigenlijk. Als ze dan bij een andere fokker willen gaan kijken is dat natuurlijk hun goed recht.
Er zijn inderdaad ook mensen die alle fokkers afbellen en op de wachtlijst willen staan, zodat ze uit het eerste nest dat er ergens geboren wordt een pup kunnen hebben. Die mensen willen alleen een pup, en het maakt ze blijkbaar niet zoveel uit waar ze die vandaan hebben.......Als ze dan een pup hebben vallen ze weg uit de andere wachtlijsten. Voor een fokker vervelend, als je je pups denkt kwijt te kunnen raken en dat dat dan niet zo is. Maar daar moet je natuurlijk altijd rekening mee houden dat dat kan gebeuren!
Ik was niet op zoek naar een hond uit een bepaalde bloedlijn. Ik wilde gewoon een hond van deze fokker omdat zij het 'model' franse bulldog had dat ik mooi vind. En heb dus inderdaad 1,5 jaar gewacht. En ik hoop van harte dat tegen de tijd dat ik weer een andere hond wil, dat zij dan nog steeds fokt.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

shiba schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mensen op dit forum zo licht ontvlambaar zijn?
misschien komt het omdat je iets te hoog van een bepaalde toren hebt geblazen?
shiba
Actief
Contacteer:

Ik was niet op zoek naar een hond uit een bepaalde bloedlijn. Ik wilde gewoon een hond van deze fokker omdat zij het 'model' franse bulldog had dat ik mooi vind. En heb dus inderdaad 1,5 jaar gewacht. En ik hoop van harte dat tegen de tijd dat ik weer een andere hond wil, dat zij dan nog steeds fokt.
Er zit inderdaad bij elk ras wel verschil in bloedlijnen waardoor de ene hond je meer aanspreekt dan de andere. Jij 'ziet' dat. En daarom ben je dan ook bereid daar lang op te wachten. :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Neeltje schreef:
shiba schreef:
yamie schreef:
Saartje schreef: Acht???

en zo zou het ook moeten werken.........kijk je weet naturlijk nooit wat ergens geboren word, ook al zijn de ouders je type, maar een indicatie heb je wel,ennog belangrijk de instelling van een fokker, hoe doet hij het enz enz, dat moet je ook erg aanspreken,en tja mensen die bellen want ze willen volgende week een hondje zijn bij mij zowiezo aan het verkeerde adres, ik blijf nog liever langer met een hondje "zitten"dan dat ik ze weg doe aan jan en alleman
Nieve
Zeer actief

yamie schreef:
Neeltje schreef:
shiba schreef:
yamie schreef: nou ik moet ook zeggen dat mensen die bij 8 (of 7dan) andere fokkers op de wachtlijst staan er bij mij niet op komen, zowiezo kom je alleen op een wachtlijst als je eerst bent komen kijken, nooit middels een telefonische afspraak.....naar mijn mening zoek je een fokker uit die je aanstaat, waar de honden je aanstaan en besluit dat je daar een pup van wilt, en is dat dan niet in bijv mei dan wel in december of volgend jaar..(bijv, dan he)
en zo zou het ook moeten werken.........kijk je weet naturlijk nooit wat ergens geboren word, ook al zijn de ouders je type, maar een indicatie heb je wel,ennog belangrijk de instelling van een fokker, hoe doet hij het enz enz, dat moet je ook erg aanspreken,en tja mensen die bellen want ze willen volgende week een hondje zijn bij mij zowiezo aan het verkeerde adres, ik blijf nog liever langer met een hondje "zitten"dan dat ik ze weg doe aan jan en alleman
Als ik nu weer een GJD erbij zou willen, dan is mijn keus qua fokker ook al bekend. Want van deze mensen weet ik in ieder geval zeker dat ze serieus aan het fokker zijn, goed letten op gezondheid, bezig zijn met het ras te verbeteren, letten op karakter, de puppen goed socialiseren en vooral weten waar ze mee bezig zijn. En dat bij elkaar vind ik belangrijk bij een fokker. En bij de amerikanen (GJD's) heb je in nederland gewoon niet zo heel veel keus qua fokker (Akita en shiba is wat makkelijker). En daarnaast kan ik met een aantal GJD fokkers niet echt door 1 deur.
Afbeelding
Golden Stanley

yamie schreef:
Saartje schreef:
Acht???

Dan lees je niet goed wat ik bedoel. Dit waren 8 fokkers die mij erg aanstonden. Heb ik van tevoren 'research' op gepleegd. Door de enorme wachtlijsten die ook de rasvereniging hanteerde, werd mij geadviseerd minstens bij 10 fokkers individueel op de wachtlijst te gaan, want de vraag was groter dan het aanbod. En ik ga niet met de eerste de beste in zee. De honden waren op dat moment nog niet drachtig op 1 moederhond na, daar zijn we ook vooraf wezen kijken. De rest was nog 'leeg' en daar zouden we gaan kijken als ze drachtig was. Via Internet en de rasvereniging en het jaaroverzicht kun je zelf al een aardig beeld krijgen of een fokker goed bezig is. :mrgreen: En uiteindelijk werd het geen april of mei, maar i.d.d. december (omdat ik ook niet over 1 nacht ijs ga).
vixen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vixen »

Ik vraag ook een aanbetaling voor een pup.
dit gebeurt pas op het moment dat er pups geboren zijn en ik zeker weet dat die persoon een kan krijgen. Het koopcontract wordt dan ook meteen getekend. Hierin is opgenomen dat indien de pup overlijdt de koper zijn aanbetaling terug krijgt. Er staat ook in dat ik tot een x aantal dagen na het tekenen van de koopovereenkomst de boel nog terug mag draaien.
(Bijvoorbeeld als iemand toch niet geschikt blijkt te zijn.)

Ik vraag ook aan de mensen die belangstelling hebben om een vragenlijst in te vullen en deze nemen we dan door tijdens een persoonlijk gesprek. De eventuele kopers worden hiervoor uitgenodigd.
Op deze manier weet ik van te voren wat voor mensen het zijn en andere zaken die van belang kunnen zijn. Maar ik wijs ze er altijd op dat de teef ook leeg kan blijven of dat er geen geschikte pup tussen zit. Ik selecteer de pup bij de koper. Ze mogen wel voorkeur uitspreken, maar het is niet te zeggen dat dit ook hun pup wordt.

Ik heb misschien een boel eisen, maar hierdoor zijn minder serieuze mensen sneller afgeschrikt en houdt je de echte liefhebbers over die ook echt moeite willen doen voor hun pup. Dit zegt toch wel iets over die mensen.
Golden Stanley

vixen schreef:Ik vraag ook een aanbetaling voor een pup.
dit gebeurt pas op het moment dat er pups geboren zijn en ik zeker weet dat die persoon een kan krijgen. Het koopcontract wordt dan ook meteen getekend. Hierin is opgenomen dat indien de pup overlijdt de koper zijn aanbetaling terug krijgt. Er staat ook in dat ik tot een x aantal dagen na het tekenen van de koopovereenkomst de boel nog terug mag draaien.

Ik vraag ook aan de mensen die belangstelling hebben om een vragenlijst in te vullen en deze nemen we dan door tijdens een persoonlijk gesprek. De eventuele kopers worden hiervoor uitgenodigd.
Op deze manier weet ik van te voren wat voor mensen het zijn en andere zaken die van belang kunnen zijn. Maar ik wijs ze er altijd op dat de teef ook leeg kan blijven of dat er geen geschikte pup tussen zit. Ik selecteer de pup bij de koper. Ze mogen wel voorkeur uitspreken, maar het is niet te zeggen dat dit ook hun pup wordt.

Ik heb misschien een boel eisen, maar hierdoor zijn minder serieuze mensen sneller afgeschrikt en houdt je de echte liefhebbers over die ook echt moeite willen doen voor hun pup. Dit zegt toch wel iets over die mensen.
Kijk, dat vind ik wel een goeie zaak. En kritisch naar pupkopers toe moet je altijd zijn, is toch je 'vlees en bloed' waar je een goed tehuis voor wilt vinden.
shiba
Actief
Contacteer:

yamie schreef:
shiba schreef:Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mensen op dit forum zo licht ontvlambaar zijn?
misschien komt het omdat je iets te hoog van een bepaalde toren hebt geblazen?
Misschien hebben sommige mensen hier op het forum totaal geen idee dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Sommige mensen houden er nu eenmaal andere ideeën op na. Je kunt het natuurlijk niet altijd met iedereen eens zijn, maar je kunt wel een ander zijn mening respecteren. 10 verschillende fokkers, 10 verschillende meningen........

Met het hoog van de toren blazen, bedoel je dat ik vindt dat het voeren van een minderwaardige brok geen halsmisdaad is?

Het ontbreekt hier sommige mensen om te kunnen relativeren, en nog belangrijker, om te communiceren.
shiba
Actief
Contacteer:

Als ik nu weer een GJD erbij zou willen, dan is mijn keus qua fokker ook al bekend. Want van deze mensen weet ik in ieder geval zeker dat ze serieus aan het fokker zijn, goed letten op gezondheid, bezig zijn met het ras te verbeteren, letten op karakter, de puppen goed socialiseren en vooral weten waar ze mee bezig zijn. En dat bij elkaar vind ik belangrijk bij een fokker. En bij de amerikanen (GJD's) heb je in nederland gewoon niet zo heel veel keus qua fokker (Akita en shiba is wat makkelijker). En daarnaast kan ik met een aantal GJD fokkers niet echt door 1 deur.
En er zijn er al zo weinig......Nu heb je het goed getroffen met de fokker van je hond, en wil je daar weer een hond vandaan, maar zo ken ik ook mensen met Shibas die gewoon uit het buitenland hun honden importeren omdat ze met geen enkele Nederlandse fokker geassocieerd willen worden.....
Nieve
Zeer actief

shiba schreef:
En er zijn er al zo weinig......Nu heb je het goed getroffen met de fokker van je hond, en wil je daar weer een hond vandaan, maar zo ken ik ook mensen met Shibas die gewoon uit het buitenland hun honden importeren omdat ze met geen enkele Nederlandse fokker geassocieerd willen worden.....
Ken ook wel een shiba fokker waar ik met een gerust hart een hondje zou kopen, als ik een shiba zou willen. En ik kijk dan naar de kwaliteit van de hondjes en de manier waarop de betreffende fokker te werk gaat.

Bij akita's zie je dat bijvoorbeeld heel duidelijk...ga maar eens kijken naar het exterieur van Nederlandse akita's die je op een show ziet...er zijn maar weinig fokkers die echt mooie akita's fokken. En die ook echt weten waar ze mee bezig zijn (zie maar nu dat pinto nest) zet twee honden op elkaar met amerikaans bloed in de lijnen en kijk eens wat je krijgt. Maar volgens een 'zeer ervaren'fokker kon die combinatie best gemaakt worden :cry2:
Afbeelding
shiba
Actief
Contacteer:

Golden Stanley schreef:
vixen schreef:Ik vraag ook een aanbetaling voor een pup.

Heel goed! :ok: Ik neem aan dat je dus ook gewoon ooit weigert om een bepaalde persoon een pup te verkopen? Niet alle fokkers doen dat. Ze zijn gewoon blij dat ze ze kwijt zijn..... :?
vixen
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door vixen »

Als ik het gevoel krijg dat iemand zo'n hond wil hebben om stoer mee te gaan lopen doen, dan weiger ik inderdaad. Dan heb ik zelf liever het huis vol ;)

Er staat ook in het koopcontract dat de nieuwe eigenaar minimaal puppycursus en G.G/E.G/VZH met de hond moeten doen. Maar dit komt meer omdat er wel pit in de teef zit en het grote honden zijn, je kunt tegenwoordig niet voorzichtig genoeg zijn met het plaatsen van je pups.

Ik heb op dit moment een belangstellende die juist voor mijn kennel heeft gekozen vanwege de eisen die ik stel! Dat vond ik toch erg leuk om te horen. Krijg je toch het gevoel dat je goed bezig bent.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”