Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geld voor op de puppenlijst???
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Geld voor op de puppenlijst???
Gisteren ben ik naar de jaarvergadering van onze rasvereniging geweest en daar werd een punt behandeld over het vragen geld om op een wachtlijst te komen puppen.
Er waren namelijk fokkers die een bedrag van 150 euro vroegen om mensen op de wachtlijst te zetten voor een pup. Het geld wat een soort aanbetaling moest voorstellen werd achteraf verrekend zodra de pupkoper een pup aan zou schaffen. Echter als de teef leek bleek te zijn en ze wilden niet meer voor een volgend nest op de lijst staan, dan konden mensen het bedrag retour vragen. Als de aspirant pupkopers echter (ook nadat de teef leeg bleek te zijn) nog wel op de wachtlijst stonden en elders een pup zouden kopen kregen ze het geld niet retour.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Er waren namelijk fokkers die een bedrag van 150 euro vroegen om mensen op de wachtlijst te zetten voor een pup. Het geld wat een soort aanbetaling moest voorstellen werd achteraf verrekend zodra de pupkoper een pup aan zou schaffen. Echter als de teef leek bleek te zijn en ze wilden niet meer voor een volgend nest op de lijst staan, dan konden mensen het bedrag retour vragen. Als de aspirant pupkopers echter (ook nadat de teef leeg bleek te zijn) nog wel op de wachtlijst stonden en elders een pup zouden kopen kregen ze het geld niet retour.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Of wat je ook regelmatig hoort dat mensen bij tig fokkers op de wachtlijst staan, in het kader van: wie het eerst komt....
Of na 6 weken op de wachtlijst staan ergens anders een hond kopen, meestal ook nog van een ander ras en dit niet aan diegene vertellen waar ze op de lijst staan.
Allemaal leuk, en inderdaad te omzeilen door er een bedragje aan te koppelen.
Of na 6 weken op de wachtlijst staan ergens anders een hond kopen, meestal ook nog van een ander ras en dit niet aan diegene vertellen waar ze op de lijst staan.
Allemaal leuk, en inderdaad te omzeilen door er een bedragje aan te koppelen.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Want zo zijn wij aan Bram gekomen. Die hoefden ze opeens ook niet meer, fokker had alle andere mensen van de lijst al afgezegd omdat er maar één reutje was.Martijn schreef:Prima!
Op die manier gaan mensen niet meer zomaar op de wachtlijst staan om pas te beslissen of ze een pup willen als ze eenmaal aan de beurt zijn.
Voor fokkers is dit volgens mij ook best weleens een probleem. Het heeft geen zin om een wachtlijst met 200 namen samen te stellen, vaak proberen ze vooraf de serieuze kandidaten eruit te pikken. Als die het dan zomaar af laten weten zit de fokker opeens met puppen.
Het zou een drempel kunnen betekenen, €150,-- neerleggen voor iets waar je niet zeker van bent is een flinke smak geld.

en de mensen dan die vinden dat ze recht hebben op een pup maar die de fokker niet geschikt acht, die is verplicht om een pup te leveren wanneer je het op deze manier voorsteld. terwijl deze mensen misschien eigenlijk toch liever geen pup willen, maar ze hebben er nu eenmaal vast voor betaald en anders moeten ze ergens anders weer het bedrag neer gaan leggen.
nee mensen goed informeren als fokker wanneer de pups geboren zijn, open staan voor meerdere bezoekjes om te laten zien wat een pup in huis hebben allemaal inhoudt schrikt bij eventuele twijfel veel meer af dan vooruit betalen.
nee mensen goed informeren als fokker wanneer de pups geboren zijn, open staan voor meerdere bezoekjes om te laten zien wat een pup in huis hebben allemaal inhoudt schrikt bij eventuele twijfel veel meer af dan vooruit betalen.
- bram en thijs
- Zeer actief
In beide gevallen zal de fokker niet met een kassa bij de deur staan: "U komt kijken, dat is dan €150,-- alstublieft". De fokker zal bepalen of hij/zij iemand geschikt acht, overleggen over de wachtlijst en dan pas een aanbetaling vragen, tot dat moment is de fokker helemaal niets verplicht. Er zullen ook vast weer mensen afvallen, die gewoon hun geld terug krijgen, omdat vooraf niet met zekerheid te bepalen hoevel pups er geboren worden (danwel blijven leven).speurneus carola schreef:en de mensen dan die vinden dat ze recht hebben op een pup maar die de fokker niet geschikt acht, die is verplicht om een pup te leveren wanneer je het op deze manier voorsteld.
terwijl deze mensen misschien eigenlijk toch liever geen pup willen, maar ze hebben er nu eenmaal vast voor betaald en anders moeten ze ergens anders weer het bedrag neer gaan leggen.
Voor de aspirant koper zal het een reden zijn om zijn/haar stap nog eens goed te overdenken. En dat kan ik deze tijd zeker geen kwaad, want een hond kopen en met 6 maanden in het asiel parkeren lijkt een trend te worden.

- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Je betaald toch ook niet om alleen op de wachtlijst te staan, je betaald omdat je dan blijkbaar perse van deze fokker een pup wil een soort aanbetaling op de pup. Niemand is ook maar iets verplicht, wil je niks betalen of zie je niks in deze fokker, dan ga je toch gewoon ergens anders heen.
Voor de fokker is het wel een handige manier om vooraf al de serieuze van de minder serieuze te scheiden, aangezien 10 goede gesprekken vaak nog geen garantie geven dat de mensen serieus zijn.
Vooral bij popirassen hoor je vaak dat er ellenlange wachtlijsten zijn en in de praktijk (als iedereen een nest heeft liggen) blijkt dan dat het allemaal dezelfde mensen zijn.
Voor de fokker is het wel een handige manier om vooraf al de serieuze van de minder serieuze te scheiden, aangezien 10 goede gesprekken vaak nog geen garantie geven dat de mensen serieus zijn.
Vooral bij popirassen hoor je vaak dat er ellenlange wachtlijsten zijn en in de praktijk (als iedereen een nest heeft liggen) blijkt dan dat het allemaal dezelfde mensen zijn.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je en fokker niet geschikt acht ga je er toch zowieso niet mee in zee?speurneus carola schreef:en de mensen dan die vinden dat ze recht hebben op een pup maar die de fokker niet geschikt acht, die is verplicht om een pup te leveren wanneer je het op deze manier voorsteld. terwijl deze mensen misschien eigenlijk toch liever geen pup willen, maar ze hebben er nu eenmaal vast voor betaald en anders moeten ze ergens anders weer het bedrag neer gaan leggen.
En wanneer hebt je RECHT op een pup?
handgeld aan fokker geven is iets anders dan bij een vereniging op een lijst geplaats worden om te horen te krijgen welke fokker waar en wanneer pups hebben.
dat is iets heel iets anders.
op een lijst geplaats worden is dat wel betrouwbaar dan?? wie garandeerd dat??
zou liever een fokker handgeld geven voor iets dat ik al uitgezocht hebt, dan op een lijstje geplaatst te worden waar je geen overzicht/garanties e.d. hebt, vergeet niet 150 euro is wel even 350 gulden, daar koop je bij sommige rassen al de pup voor.
dat is iets heel iets anders.
op een lijst geplaats worden is dat wel betrouwbaar dan?? wie garandeerd dat??
zou liever een fokker handgeld geven voor iets dat ik al uitgezocht hebt, dan op een lijstje geplaatst te worden waar je geen overzicht/garanties e.d. hebt, vergeet niet 150 euro is wel even 350 gulden, daar koop je bij sommige rassen al de pup voor.
- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
-
- Zeer actief
Binnen onze vereniging is het vaak zo dat mensen soms heel lang op een wachtlijst staan voor een pup. Daardoor geven fokkers zelf vaak aan potetiele pupkopers aan dat als ze zelf geen nest hebben, dat een collegafokker bijvoorbeeld puppen verwacht. Er zijn maar weinig GJD-fokkers die volgens de regels van de club fokken en dus op de fokkerslijst staan. Op het moment komt daar nog bij dat veel teven leeg blijven. Als mensen serieus interesse hebben in een GJD pup en graag een pup willen, zullen ze hun oren open houden bij meerdere fokkers om toch binnen een paar jaar een pup te kunnen krijgen.
De fokkers die dus nu geld vragen voor het op de wachtlijst zetten van potentiele pupkopers, zorgen er dus voor dat mensen die misschien doorgestuurd zijn door een andere fokker, niet meer terug kunnen als de eerste fokker een nest gaat krijgen.
Kort geleden verwachte een fokker die geld vroeg voor de wachtlijst een nest. Een aantal andere fokkers hadden dit aan potentiele pupkopers gemeld zodat deze mensen misschien dan eindelijk een pupje konden krijgen. De fokker die geld vroeg heeft 10 mensen op zijn wachtlijst geplaatst. Helaas bleef de teef leeg en er waren dus 10 mensen die 150 euro ingelegd hadden. Op een gegeven moment kreeg een andere fokker een nestje. Een van de mensen (die overigens al ruim 1,5 jaar op GJD pup zit te wachten) had daar geinformeerd. En ja, ze kon een pupje kopen...helemaal blij natuurlijk dat ze na 1,5 jaar wachten eindelijk een GJD Pupje kreeg. Echter stond ze nogsteeds op de wachtlijst bij de fokker die geld vraagd voor zijn wachtlijst. Zij belde die fokker op om de situatie uit te leggen. De fokker vond het onfatsoenlijk dat ze het lef had om haar geld terug te vragen, ze had toch bij hem ook koffie en een cake-je gehad...dat koste ook geld. Dan moest ze uit zijn volgende nest (wanneer dat dan ook maar zou komen) nog maar een pup aanschaffen, dan werd die 150 euro wel verrekent.
IK vind dat dus zo krom als een hoepel. Handgeld vragen voor reeds geboren pups, ok daar kan ik inkomen. Maar geld betalen voor op een wachtlijst te komen bij een fokker die dus onbeperkt mensen op zijn wachtlijst zet (zoveel dat het misschien wel 2 jaar of langer gaat duren voordat hij iedereen van de wachtlijst van een pup heeft voorzien, dat vind ik wel erg ver gaan.
De fokkers die dus nu geld vragen voor het op de wachtlijst zetten van potentiele pupkopers, zorgen er dus voor dat mensen die misschien doorgestuurd zijn door een andere fokker, niet meer terug kunnen als de eerste fokker een nest gaat krijgen.
Kort geleden verwachte een fokker die geld vroeg voor de wachtlijst een nest. Een aantal andere fokkers hadden dit aan potentiele pupkopers gemeld zodat deze mensen misschien dan eindelijk een pupje konden krijgen. De fokker die geld vroeg heeft 10 mensen op zijn wachtlijst geplaatst. Helaas bleef de teef leeg en er waren dus 10 mensen die 150 euro ingelegd hadden. Op een gegeven moment kreeg een andere fokker een nestje. Een van de mensen (die overigens al ruim 1,5 jaar op GJD pup zit te wachten) had daar geinformeerd. En ja, ze kon een pupje kopen...helemaal blij natuurlijk dat ze na 1,5 jaar wachten eindelijk een GJD Pupje kreeg. Echter stond ze nogsteeds op de wachtlijst bij de fokker die geld vraagd voor zijn wachtlijst. Zij belde die fokker op om de situatie uit te leggen. De fokker vond het onfatsoenlijk dat ze het lef had om haar geld terug te vragen, ze had toch bij hem ook koffie en een cake-je gehad...dat koste ook geld. Dan moest ze uit zijn volgende nest (wanneer dat dan ook maar zou komen) nog maar een pup aanschaffen, dan werd die 150 euro wel verrekent.
IK vind dat dus zo krom als een hoepel. Handgeld vragen voor reeds geboren pups, ok daar kan ik inkomen. Maar geld betalen voor op een wachtlijst te komen bij een fokker die dus onbeperkt mensen op zijn wachtlijst zet (zoveel dat het misschien wel 2 jaar of langer gaat duren voordat hij iedereen van de wachtlijst van een pup heeft voorzien, dat vind ik wel erg ver gaan.

Het is ook anders als je een onbekend ras heb, en dus weinig nesten per jaar.
Als ik graag een pup wil uit een bepaalde teef, zou ik er gerust 150 euro alvast voor willen betalen! Maar ik wil dan ook specifiek een pup uit een bepaalde combi.
Stel je wilt "gewoon" een pup, en vind gezonde ouders en een goede fokker het belangrijkst, wordt het al moeilijker,
Dit zoals je al aangeeft. Je kan een teef hebben die leegblijft. En stel je heb 1 nestje per jaar. Dan moet een pupkoper weer een jaar wachten. En als je gewoon een leuke huishond wilt, en niet uit bepaalde ouders, kan je ook kijken bij andere fokkers
Als ik graag een pup wil uit een bepaalde teef, zou ik er gerust 150 euro alvast voor willen betalen! Maar ik wil dan ook specifiek een pup uit een bepaalde combi.
Stel je wilt "gewoon" een pup, en vind gezonde ouders en een goede fokker het belangrijkst, wordt het al moeilijker,
Dit zoals je al aangeeft. Je kan een teef hebben die leegblijft. En stel je heb 1 nestje per jaar. Dan moet een pupkoper weer een jaar wachten. En als je gewoon een leuke huishond wilt, en niet uit bepaalde ouders, kan je ook kijken bij andere fokkers
- bram en thijs
- Zeer actief
Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.

Belachelijk. Vind het eerder onfatsoenlijk van de fokker het hij geld terugvraagt voor die koffie en dat cake-je wat hij waarschijnlijk zelf aangeboden heeftNieve schreef:De fokker vond het onfatsoenlijk dat ze het lef had om haar geld terug te vragen, ze had toch bij hem ook koffie en een cake-je gehad...dat koste ook geld. Dan moest ze uit zijn volgende nest (wanneer dat dan ook maar zou komen) nog maar een pup aanschaffen, dan werd die 150 euro wel verrekent.
IK vind dat dus zo krom als een hoepel. Handgeld vragen voor reeds geboren pups, ok daar kan ik inkomen.

Handgeld vragen voor een geboren pup kan ik inkomen. Hoewel ik me afvraag of er nog veel potentiële eigenaren afvallen als de pups reeds geboren zijn???
Dat vind ik ook ontzettend goed! Eerst wel zeker weten dat er een pup beschikbaar is, dan alvast een klein bedrag betalen.bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.
Het gebeurd inderdaaf vaakd at mensen opeens niets van zich laten horen 8O
Nou jaaaaaa. Als de pups al geboren zijn dus? Daar snap ik helemaal niks van. Dan ben je toch acuut helemaal verliefd op dat nestjejidde schreef:Dat vind ik ook ontzettend goed! Eerst wel zeker weten dat er een pup beschikbaar is, dan alvast een klein bedrag betalen.bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.

- bram en thijs
- Zeer actief
De fokker van Bram is dit trouwens ook al een aantal malen overkomen. Voor de pup is het niet zo erg, beter even geen baas dan een baas die eigenlijk niet achter de komst van de pup staat. Voor de fokker is het lullig, zij hebben andere gegadigden laten weten dat het hele nest verkocht is maar blijven dan met puppen zitten.Saartje schreef:Nou jaaaaaa. Als de pups al geboren zijn dus? Daar snap ik helemaal niks van. Dan ben je toch acuut helemaal verliefd op dat nestjejidde schreef:Dat vind ik ook ontzettend goed! Eerst wel zeker weten dat er een pup beschikbaar is, dan alvast een klein bedrag betalen.bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.

Ik hoor het vaker hoor! zelfs van mensen die aanbetaald hebben! Maar dan zal het wel minder vaak voorkomen dan als je niet eerst betaald.Saartje schreef:Nou jaaaaaa. Als de pups al geboren zijn dus? Daar snap ik helemaal niks van. Dan ben je toch acuut helemaal verliefd op dat nestjejidde schreef:Dat vind ik ook ontzettend goed! Eerst wel zeker weten dat er een pup beschikbaar is, dan alvast een klein bedrag betalen.bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.
Er izjn ook mensen die een nest kijken, betalen en later ergens anders meteen een pup kunnen kopen. En dan vragen ze hun geld terug aan de eerste fokker 8O
Voor de pup is het zeker niet erg, alleen maar goed. Voor de fokker is het wel lullig. Van de andere kant: is het niet zo dat als zij die eerdere gegadigden weer opbelt, dat die dan extra blij zijn dat ze alsnog aan de beurt zijn?bram en thijs schreef:Voor de pup is het niet zo erg, beter even geen baas dan een baas die eigenlijk niet achter de komst van de pup staat. Voor de fokker is het lullig, zij hebben andere gegadigden laten weten dat het hele nest verkocht is maar blijven dan met puppen zitten.
Ik kijk misschien teveel naar hoe ikzelf zou reageren. Mijn fokster krijgt ook heel vaak te maken met mensen die liegen om hoeveel uur ze werken. Snap ik ook niet. Maar er zit blijkbaar veel kaf tussen het koren

En misschien zou ik ze dat dan nog teruggeven ook. Ik zou alleen maar blij zijn dat gebleken is dat het toch niet zulke geschikte eigenaren voor een pup van mij waren.jidde schreef:Er izjn ook mensen die een nest kijken, betalen en later ergens anders meteen een pup kunnen kopen. En dan vragen ze hun geld terug aan de eerste fokker 8O
Ik zou overigens ook die andere fokker opbellen, en het geval even haarfijn uitleggen

- bram en thijs
- Zeer actief
Wow Inge, petje af. Zo'n verhaal had ik ook ongeveer in m'n hoofd. Jij verwoordt het heel mooi. Van jou zou ik wel een pup willen hahahaInge O schreef:om die reden WIL ik zelfs geen handgeld. ik heb zelfs al mensen een pup geweigerd, omdat ik merkte dat ze érgens in hun diepste binnenste nog met twijfel zaten. ik heb het toen wel netjes aan hen uitgelegd waarom ze de pup niet kregen. en eigenlijk waren ze zelfs een beetje opgelucht. dus zo iemand zou je aan een pup moeten 'vastzetten'? geen háár op mijn hoofd 8O !
en dat het vervelend is als fokker met pups achter te blijven? ja, maar dat moet je je vooraf realiseren. in principe is er al een reuzenoverschot van honden. ons nestje is er dus echt niet meer nodig, hoe graag we dat zelf ook denken...
-
- Actief
- Contacteer:
De NVAI( Nederlandse vereniging van Akita Inus) heeft d.m.v een stemming bepaald dat fokkers wél een aanbetaling mogen vragen als de pups geboren zijn, en de koper het pupje al gezien heeft. Volgens mij gebeurt dat bijna overal.....bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.

-
- Actief
- Contacteer:
deze situatie werd ook geschetst door iemand die HELEMAAL het handgeld wilde afschaffen. Ze zei dat als mensen eenmaal betaald hadden, en achteraf zou ze twijfels krijgen of het beestje wel goed terecht was door nieuwe ontwikkelingen binnen dat gezin, ze niet meer kon zeggen dat ze de pup niet konden krijgen ( na het natuurlijk goed en netjes uitgelegd te hebben aan die mensen).Inge O schreef:ik ook nieve, maar dan ook nog wel als een hééééle kromme hoepel!! ik vind het eigenlijk kompleet in het nadeel van de puppen werken. want wat krijg je dan, als mensen zich op de wachtlijst hebben geplaatst, en ondertussen beginnen te twijfelen of ze echt wel aan een hond moeten beginnen? dan denken ze 'tja, maar we hebben er wel al geld voor neergeteld, dus laten we het dan toch maar verderzetten'.....en dat is nu het allerlaatste wat ik voor mijn eigen pups wil. bij mij mag iedereen zich tot de láátste seconde bedenken. ok, ik vervloek die mensen dan misschien wel, maar ik ben vooral blij dat de pup er nog nét niet terecht was gekomen!Nieve schreef: Kort geleden verwachte een fokker die geld vroeg voor de wachtlijst een nest. Een aantal andere fokkers hadden dit aan potentiele pupkopers gemeld zodat deze mensen misschien dan eindelijk een pupje konden krijgen. De fokker die geld vroeg heeft 10 mensen op zijn wachtlijst geplaatst. Helaas bleef de teef leeg en er waren dus 10 mensen die 150 euro ingelegd hadden. Op een gegeven moment kreeg een andere fokker een nestje. Een van de mensen (die overigens al ruim 1,5 jaar op GJD pup zit te wachten) had daar geinformeerd. En ja, ze kon een pupje kopen...helemaal blij natuurlijk dat ze na 1,5 jaar wachten eindelijk een GJD Pupje kreeg. Echter stond ze nogsteeds op de wachtlijst bij de fokker die geld vraagd voor zijn wachtlijst. Zij belde die fokker op om de situatie uit te leggen. De fokker vond het onfatsoenlijk dat ze het lef had om haar geld terug te vragen, ze had toch bij hem ook koffie en een cake-je gehad...dat koste ook geld. Dan moest ze uit zijn volgende nest (wanneer dat dan ook maar zou komen) nog maar een pup aanschaffen, dan werd die 150 euro wel verrekent.
om die reden WIL ik zelfs geen handgeld. ik heb zelfs al mensen een pup geweigerd, omdat ik merkte dat ze érgens in hun diepste binnenste nog met twijfel zaten. ik heb het toen wel netjes aan hen uitgelegd waarom ze de pup niet kregen. en eigenlijk waren ze zelfs een beetje opgelucht. dus zo iemand zou je aan een pup moeten 'vastzetten'? geen háár op mijn hoofd 8O !Saartje schreef:Voor de pup is het zeker niet erg, alleen maar goed. Voor de fokker is het wel lullig. Van de andere kant: is het niet zo dat als zij die eerdere gegadigden weer opbelt, dat die dan extra blij zijn dat ze alsnog aan de beurt zijn?bram en thijs schreef:Voor de pup is het niet zo erg, beter even geen baas dan een baas die eigenlijk niet achter de komst van de pup staat. Voor de fokker is het lullig, zij hebben andere gegadigden laten weten dat het hele nest verkocht is maar blijven dan met puppen zitten.
en dat het vervelend is als fokker met pups achter te blijven? ja, maar dat moet je je vooraf realiseren. in principe is er al een reuzenoverschot van honden. ons nestje is er dus echt niet meer nodig, hoe graag we dat zelf ook denken...
Niet iedereen was het hiermee eens. Je kunt namelijk niet meer terug als fokker als je je woord hebt gegeven dat dat pupje voor hen is. Dus ook zonder aanbetaling zul je, als je eenmaal toegezegd hebt, moeten leveren.......
Uitkijken geblazen dus dat je niet TE vlug iets toezegd.....

-
- Zeer actief
Nou de stemming van de NVAI was bedoeld om te voorkomen dat bepaalde fokkers dus geld vragen om mensen op een wachtlijst te vragen. Er was echter een uitzondering en dat is het vragen van handgeld voor reeds geboren puppen, maar er mag niet ,meer handgeld gevraagd worden als dat er te verkopen puppen zijn. Dat vind ik prima, als fokkers dat willen doen. Houdt een fokker zich daar niet aan dan volgt er 1 waarschuwing en daarna wordt hij van de fokkerslijst van de vereniging afgehaald.shiba schreef:De NVAI( Nederlandse vereniging van Akita Inus) heeft d.m.v een stemming bepaald dat fokkers wél een aanbetaling mogen vragen als de pups geboren zijn, en de koper het pupje al gezien heeft. Volgens mij gebeurt dat bijna overal.....bram en thijs schreef:Bij Thijs hebben we een aanbetaling gedaan bedenk ik me nu. We hebben het kereltje uitgezocht en toen vroeg de fokker of bereid waren om aan te betalen. En waarom niet? Wij wilden Thijs hebben dus voor ons maakte het niet uit, zij waren een aantal malen geconfronteerd met mensen die een pup uitkozen en vervolgens met de noorderzon vertrokken.:

Vrienden van mij die met Akita's en GJD's fokken, doen dat al niet eens idd met de reden dat ze liever een late afzegging krijgen dan een pup verkopen aan iemand die twijfelt. Zij hebben ingecalculeerd dat er wel eens een pup blijft zitten en die kan dan ook blijven totdat er echt een heel goed baasje voor is gevonden. ZOlang dat niet het geval is draait de pup gewoon mee net als de andere honden (dus ook mee naar cursus en ringtraining en dergelijke)

-
- Actief
- Contacteer:
Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......Saartje schreef:He getverdemme. Kan het in andere woorden? Aanbetaling, en moéten leveren klinkt mij iets te autohandel-achtigshiba schreef:Dus ook zonder aanbetaling zul je, als je eenmaal toegezegd hebt, moeten leveren.......![]()
![]()
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
bullshit, ik kan als fokker altijd op mijn woord terug komen, ik hoef niks te "leveren"shiba schreef:Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......Saartje schreef:He getverdemme. Kan het in andere woorden? Aanbetaling, en moéten leveren klinkt mij iets te autohandel-achtigshiba schreef:Dus ook zonder aanbetaling zul je, als je eenmaal toegezegd hebt, moeten leveren.......![]()
![]()

Nogmaals, ik kan me het niet voorstellen. Het zal ongetwijfeld zo zijn, want je hoort die verhalen van meerdere fokkers.shiba schreef:Klinkt inderdaad ook zo! Maar toch is het uitkijken geblazen wat je zegt of wat je doet. Je verkoopt namelijk een product. In dit geval een levend product, maar toch......
Ik vind het walgelijk, maar blijkbaar ben ik een uitzonderlijke pupkoper :cry2: :cry2: :cry2:
-
- Zeer actief
DE situatie werd als volgt uitgelegd tijdens die vergadering: ALs je als fokker een mondelinge toezegging doet dan is dat rechtsgeldig en moet je deze nakomen. DUs of je nu handgeld vraagd of niet, zodra je de toezegging doet dat mensen een pup van je kunnen kopen, moet je dit nakomen.
Natuurlijk zal een goede fokker in geval van twijfel zeggen dat ie de pup niet aan die mensen wil verkopen, maar als die mensen hiun zin doordrammen en bbijvoorbeeld naar de rechter zou stappen dan geld (net als bij andere dingen) mondelinge afspraak is ook bindend.
Natuurlijk zal een goede fokker in geval van twijfel zeggen dat ie de pup niet aan die mensen wil verkopen, maar als die mensen hiun zin doordrammen en bbijvoorbeeld naar de rechter zou stappen dan geld (net als bij andere dingen) mondelinge afspraak is ook bindend.

En volgens mij moet je dan altijd nog 2 mensen hebben die op hun 'rechten' staan. Zowel de pupkoper als de fokker. Komt dat echt zo vaak voor???Nieve schreef:DE situatie werd als volgt uitgelegd tijdens die vergadering: ALs je als fokker een mondelinge toezegging doet dan is dat rechtsgeldig en moet je deze nakomen. DUs of je nu handgeld vraagd of niet, zodra je de toezegging doet dat mensen een pup van je kunnen kopen, moet je dit nakomen.