Wat is naar jouw mening dan fout voeren?yamie schreef:ja er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan, en ja ongecastreerde teven hebben er meer kans op...
MAAR !! EN DIT IS MIJN MENING!! het heeft heel veel te maken met het voer, ik weet is een ander topic, maar toch is het zo, alleen er zijn zoveel mensen die fout voeren, dat ik dan liever zie dat ze teven laten castreren.
maar ook te jong vind ik weer geen goed idee, ik ben van mening dat wanneer je een teef laat castreren je dat toch echt pas na 2 loopsheden moet doen, ivm dat je dan de cyclus beter weet, en dus in hormonale rust kunt castreren.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uit voorzorg castreren van een teef
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2

-
Dazzle
- Actief
- Aantal honden: 3
Leska was ook op aanraden van de dierenarts gesteriliseerd, omdat suikerziekte veel voor zou komen bij labradors die niet gesteriliseerd zijn.Roosje schreef:Waar kan deze info. vinden?mechelaar_fan schreef:Een operatie is weeral een paar honder euro... Het is zelfs zo dat gesteriliseerde teven eerder suikerziek worden dan niet gesteriliseerde teven, door de vetzucht en de verstoring van het energiemetabolisme.
Leska is op 12 jarige leeftijd ingeslapen door de gevolgen van suikerziekte. Ze heeft op 11 jarige leeftijd suikerziekte ontwikkelt (ondanks de sterilisatie!!) en geloof me, een hond met suikerziekte is echt geen pretje. Ik zal dan ook nooit meer mijn gezonde honden uit voorzorg laten steriliseren en zeker niet om suikerziekte te voorkomen.
- Roosje
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik denk niet dat de meesten hier suikerziekte als de belangrijkste reden vinden om te laten steriliseren, maar het is wel mooi meegenomen dat de kans hierop verkleind is.Dazzle schreef:Leska was ook op aanraden van de dierenarts gesteriliseerd, omdat suikerziekte veel voor zou komen bij labradors die niet gesteriliseerd zijn.Roosje schreef:Waar kan deze info. vinden?mechelaar_fan schreef:Een operatie is weeral een paar honder euro... Het is zelfs zo dat gesteriliseerde teven eerder suikerziek worden dan niet gesteriliseerde teven, door de vetzucht en de verstoring van het energiemetabolisme.
Leska is op 12 jarige leeftijd ingeslapen door de gevolgen van suikerziekte. Ze heeft op 11 jarige leeftijd suikerziekte ontwikkelt (ondanks de sterilisatie!!) en geloof me, een hond met suikerziekte is echt geen pretje. Ik zal dan ook nooit meer mijn gezonde honden uit voorzorg laten steriliseren en zeker niet om suikerziekte te voorkomen.
Roosje

- mechelaar_fan
- Zeer actief
- Roosje
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Progesteron kan het lichaam ongevoelig maken voor insuline. Hierdoor heeft een niet gecastreerde teef een grotere kans op suikerziekte. Hoe kom jij erbij dat het omgekeerd zou zijn?mechelaar_fan schreef:de kans op suikerziekte wordt na sterilisatie juist groter...
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Yari
- Zeer actief
Inderdaad!! Dat is ook wat ik ervan weet!! Nou, mechelaarfan verklaar jij jouw verhaal eens!! Ben wel benieuwd?!Eline* schreef:Progesteron kan het lichaam ongevoelig maken voor insuline. Hierdoor heeft een niet gecastreerde teef een grotere kans op suikerziekte. Hoe kom jij erbij dat het omgekeerd zou zijn?mechelaar_fan schreef:de kans op suikerziekte wordt na sterilisatie juist groter...
Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
- Yari
- Zeer actief
Nou vertel op!!! Waar blijft je antwoord?!?!Yari schreef:Inderdaad!! Dat is ook wat ik ervan weet!! Nou, mechelaarfan verklaar jij jouw verhaal eens!! Ben wel benieuwd?!Eline* schreef:Progesteron kan het lichaam ongevoelig maken voor insuline. Hierdoor heeft een niet gecastreerde teef een grotere kans op suikerziekte. Hoe kom jij erbij dat het omgekeerd zou zijn?mechelaar_fan schreef:de kans op suikerziekte wordt na sterilisatie juist groter...
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Mijn vraag staat ook nog steeds.......
Hutsje schreef:Wat is naar jouw mening dan fout voeren?yamie schreef:ja er zijn wel degelijk onderzoeken naar gedaan, en ja ongecastreerde teven hebben er meer kans op...
MAAR !! EN DIT IS MIJN MENING!! het heeft heel veel te maken met het voer, ik weet is een ander topic, maar toch is het zo, alleen er zijn zoveel mensen die fout voeren, dat ik dan liever zie dat ze teven laten castreren.
maar ook te jong vind ik weer geen goed idee, ik ben van mening dat wanneer je een teef laat castreren je dat toch echt pas na 2 loopsheden moet doen, ivm dat je dan de cyclus beter weet, en dus in hormonale rust kunt castreren.

- Yari
- Zeer actief
De cijfers heb ik in een eerder antwoord in deze topic al genoemd, dus als je geinteresseerd bent moet je ff een paar pagina's terug bladeren.Rataplan schreef:Even een vraagje tussendoor jullie wachten toch op Mechelaar![]()
Zijn er gewoon cijfers bekend? Hoe groot is de kans op mamatumoren?
Zijn er gewoon statistische gegevens bekend?
En ik wacht inderdaad op het antwoord van Mechelaarfan, maar die lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn!!
- laro
- Actief
Inderdaad Yari klopt helemaal, ook die cijfers trouwens. Haha dat wel steriliseren suikerziekte zou veroorzaken is echt belachelijk. Nou ja als hij dat denkt dan moet hij zijn hond maar niet laten steriliseren en dan zien we wel... :sleep: Nou mijn hond is mooi op 6 mnd gedaan en ik ben blij toe. Ik zou mezelf echt vor m'n kop slaan als mijn hond gezwelen of baarmoederontsteking krijgt en ik had het kunnen voorkomen. Kijk als je fokt moet je wel, maar anders moet je toch aan later denken vindt ik. Als ze wat krijgt da is de operatie op latere leeftijd meer risico, ingrijpender en misschien wel te laat!!!!!!!
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Ik vind mensen zo flauw die eten niet als oorzaak van kanker zien. Zelf bij mensen weten we dat ongezond eten, lijdt tot verschillende vormen van kanker. Dat geld natuurlijk voor elk levend wezen!
Ik zie wel cijfers, maar geen onderzoeken, ik wil beschreven onderzoeken van betrouwbare bronnnen. Ik moet zeggen dat ik een tijdje geleden ergens heb gelezen dat de risico's niet zo groot zijn, als altijd maar wordt gezegd, maar ik kan dat stuk dus nergens meer terugvinden!
Ik zie wel cijfers, maar geen onderzoeken, ik wil beschreven onderzoeken van betrouwbare bronnnen. Ik moet zeggen dat ik een tijdje geleden ergens heb gelezen dat de risico's niet zo groot zijn, als altijd maar wordt gezegd, maar ik kan dat stuk dus nergens meer terugvinden!

- Enya
- Zeer actief
Ik snap iets niet. Omdat teven een redelijke kans hebben op kanker, laten sommigen in ze snijden. Gezond en niet schijnzwanger; snijden maar en weghalen die hap!
Als er in een familie veel borstkanker voor komt en de dochters dus meer kans hebben op borstkanker, laat men dan ook de borsten van de dochters maar uit voorzorg weghalen?
Of laat men zich vaker onderzoeken, zodat de eventuele kanker vroeg opgespoord wordt? Dat kan toch ook bij teven. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse enting. Of kost dat teveel geld? 8O Of is dat teveel moeite, omdat het máár een hond is?
Dit schrijf ik niet om mensen te veroordelen. Wie ben ik om te zeggen wat mensen al dan niet moeten doen of laten
Ik snap het alleen niet. De káns op..... En na castratie is er ook kans op vervelende nasleep, terwijl dit niet nodig had hoeven zijn, want het dier was gezond. Na de castratie is er ook kans op incontinentie, terwijl het dier gezond was.
Let wel, ik heb het dus nÃet over medische noodzaak!
Als er in een familie veel borstkanker voor komt en de dochters dus meer kans hebben op borstkanker, laat men dan ook de borsten van de dochters maar uit voorzorg weghalen?
Of laat men zich vaker onderzoeken, zodat de eventuele kanker vroeg opgespoord wordt? Dat kan toch ook bij teven. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse enting. Of kost dat teveel geld? 8O Of is dat teveel moeite, omdat het máár een hond is?
Dit schrijf ik niet om mensen te veroordelen. Wie ben ik om te zeggen wat mensen al dan niet moeten doen of laten
Let wel, ik heb het dus nÃet over medische noodzaak!
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
helemaal mee eens!odin schreef:Ik snap iets niet. Omdat teven een redelijke kans hebben op kanker, laten sommigen in ze snijden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Roosje
- Zeer actief
Dat gebeurd inderdaad weleens.odin schreef:Ik snap iets niet. Omdat teven een redelijke kans hebben op kanker, laten sommigen in ze snijden. Gezond en niet schijnzwanger; snijden maar en weghalen die hap!![]()
Weet je wel hoeveel een Sterilisatie kost?Of laat men zich vaker onderzoeken, zodat de eventuele kanker vroeg opgespoord wordt? Dat kan toch ook bij teven. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse enting. Of kost dat teveel geld? 8O Of is dat teveel moeite, omdat het máár een hond is?![]()
Met een hond kan er veel meer gebeuren in een jaar dan bij een mens, dan zal je het veel frequenter moeten laten onderzoeken.
Roosje

- mechelaar_fan
- Zeer actief
-
Neeltje
Fmechelaar_fan schreef:hormoonvervangingstherapie bij post-menopausale vrouwen heeft een zeer gunstig effect op de suikerspiegel, en vermindert het voorkomen van diabetes 2 bij post-menopausale vrouwen.
En geeft ook een vergrote kans op borstkanker. Ik loods me zo wel door de menopauze heen.
Suikerziekte bij 'n hond heb ik nog niet meegemaakt, wel bij m'n oudste kat nu en dat is prima onder controle te houden met speciaal voer en iedere dag 'n injectie. Maar goed, dat is niet ter sprake eigenlijk.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Je formulering is uiterst ongelukkig maar er zijn vrouwen die uiteindelijk voor een preventieve borstamputatie kiezen. Als je halve familie is gestorven door borstkanker dan kan dat een oplossing zijn die te preferen is boven een dagelijkse angst en 6-maandelijkse onderzoeken.odin schreef:Als er in een familie veel borstkanker voor komt en de dochters dus meer kans hebben op borstkanker, laat men dan ook de borsten van de dochters maar uit voorzorg weghalen?

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat kan zijn maar ik denk niet dat ik het zou doen hoor.. je kan alles wel krijgen..bram en thijs schreef:Je formulering is uiterst ongelukkig maar er zijn vrouwen die uiteindelijk voor een preventieve borstamputatie kiezen. Als je halve familie is gestorven door borstkanker dan kan dat een oplossing zijn die te preferen is boven een dagelijkse angst en 6-maandelijkse onderzoeken.odin schreef:Als er in een familie veel borstkanker voor komt en de dochters dus meer kans hebben op borstkanker, laat men dan ook de borsten van de dochters maar uit voorzorg weghalen?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- laro
- Actief
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben een vrouw en heb een teef die ook schijnzwanger is .. maar dat is voor mij geen reden om maar in een gezond beest te gaan snijden om iets te voorkomen wat nog niet eens zeker is dat ze het uberhaupt ooit zal krijgen..... ik ga dan mezelf na.. tja ik kan ook borstkanker krijgen..nou moet ik dan maar vast alles weg laten halen... nee dus.. dus waarom bij een kerngezonde hond die nergens last van heeft dan wel.laro schreef:Vrouwen????? Ik dacht dat het hier om honden ging. Nou ja iniedergeval heb ik mijn hond laten steriliseren ter voorkoming van melkkliergezwellen, en baarmoederontsteking en ook wel een beetje ter voorkoming van suikerziekte!

-
Marja
- Zeer actief
In het laatste nummer van Hondenmanieren staat een verhaal van iemand die op sterk aanraden van haar Da haar hond preventief laat stereliseren.
Fluitje van een cent!
Nou mooi niet dus he! er is echt van alles misgegaan na de sterelisatie. nu weet ik dus dat er allerlei ricico's aan zitten.
Als je dit verhaal hebt gelezen bedenk je je nog wel even. (ik dus ook!)
Fluitje van een cent!
Nou mooi niet dus he! er is echt van alles misgegaan na de sterelisatie. nu weet ik dus dat er allerlei ricico's aan zitten.
groetjes Marja Zara en Stapper

- Yari
- Zeer actief
Als je zoveel baarmoederontstekingen en mammatumoren hebt gezien als ik bedenk je je ook nog wel even!!!Marja schreef:In het laatste nummer van Hondenmanieren staat een verhaal van iemand die op sterk aanraden van haar Da haar hond preventief laat stereliseren.
Fluitje van een cent!
- Yari
- Zeer actief
Het gaat hier over honden en die zitten toch echt heel anders in elkaar dan vrouwen, dus leg jij nou eens uit waarom een hond volgens jou door de sterilisatie juist meer kans op suikerziekte zou hebben???mechelaar_fan schreef:hormoonvervangingstherapie bij post-menopausale vrouwen heeft een zeer gunstig effect op de suikerspiegel, en vermindert het voorkomen van diabetes 2 bij post-menopausale vrouwen.
- Yari
- Zeer actief
Jij vind al gauw iets onzin. Als een hond een heel piep klein beetje te eten krijgt op een dag en ze wordt toch dikker dan vind jij het ook geen reden om het te laten onderzoeken.....malinois schreef:helemaal mee eens!odin schreef:Ik snap iets niet. Omdat teven een redelijke kans hebben op kanker, laten sommigen in ze snijden.vind het ook onzin!
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is het nog geen reden voor mij om in een kerngezonde hond te snijden!Yari schreef:Als je zoveel baarmoederontstekingen en mammatumoren hebt gezien als ik bedenk je je ook nog wel even!!!Marja schreef:In het laatste nummer van Hondenmanieren staat een verhaal van iemand die op sterk aanraden van haar Da haar hond preventief laat stereliseren.
Fluitje van een cent!

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tuurlijk... dream on... jij hebt verstand van mij en mijn honden :sleep:Yari schreef:Jij vind al gauw iets onzin. Als een hond een heel piep klein beetje te eten krijgt op een dag en ze wordt toch dikker dan vind jij het ook geen reden om het te laten onderzoeken.....malinois schreef:helemaal mee eens!odin schreef:Ik snap iets niet. Omdat teven een redelijke kans hebben op kanker, laten sommigen in ze snijden.vind het ook onzin!

- laro
- Actief
Nou sorry hoor maar het snijden in een gezonde hond heeft nou eenmal minder risico dan snijden in een zieke hond. Bijmelkkliergezwellen heeft het niet altijd meer zin om te snijden want als ze groter zijn dan 2 cm dan zijn ze vaak al kwaadaardig maar als jij dar liever op wacht :sleep:
En het opereren van een hond met baarmoerderontsteking, nee dat is leker voor je hond!!! Mijn hond was dezelfde dag alweer helemaal de oude en heeft echt nergens last van gehad!! Dus zo zielig is dat snijden niet (ps ze worden verdoofd hoor (wist je misschien niet haha, dus ze voelen er niets van. Voor na de operatie zijn er tegenwoordig goede en niet schadelijke pijnstilers. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond ineens gezwellen heeft of baarmoederonsteking en daar aan dod gaat terwijl ik het had kunnen voorkomen!!!
Nog even wat cijfers: bij het steriliseren voor de 1ste loopsheid: <0,5 % kans op melkkliergezellen, na 1ste loopsheid 7 %, na 2de loopsheid: 14 % na 3de 21 % (of was het 23%) dus best wel grote kans vind je niet.
:
En het opereren van een hond met baarmoerderontsteking, nee dat is leker voor je hond!!! Mijn hond was dezelfde dag alweer helemaal de oude en heeft echt nergens last van gehad!! Dus zo zielig is dat snijden niet (ps ze worden verdoofd hoor (wist je misschien niet haha, dus ze voelen er niets van. Voor na de operatie zijn er tegenwoordig goede en niet schadelijke pijnstilers. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond ineens gezwellen heeft of baarmoederonsteking en daar aan dod gaat terwijl ik het had kunnen voorkomen!!!
Nog even wat cijfers: bij het steriliseren voor de 1ste loopsheid: <0,5 % kans op melkkliergezellen, na 1ste loopsheid 7 %, na 2de loopsheid: 14 % na 3de 21 % (of was het 23%) dus best wel grote kans vind je niet.
- laro
- Actief
[quote="malinois"][quote="Yari"][quote="Marja"]In het laatste nummer van Hondenmanieren staat een verhaal van iemand die op sterk aanraden van haar Da haar hond preventief laat stereliseren.
Fluitje van een cent!
Als je dit verhaal hebt gelezen bedenk je je nog wel even. (ik dus ook!)[/quote]
Als je zoveel baarmoederontstekingen en mammatumoren hebt gezien als ik bedenk je je ook nog wel even!!! :roll:[/quote]
is het nog geen reden voor mij om in een kerngezonde hond te snijden![/quote]
Fluitje van een cent!
Als je dit verhaal hebt gelezen bedenk je je nog wel even. (ik dus ook!)[/quote]
Als je zoveel baarmoederontstekingen en mammatumoren hebt gezien als ik bedenk je je ook nog wel even!!! :roll:[/quote]
is het nog geen reden voor mij om in een kerngezonde hond te snijden![/quote]