Maar nu is tommie dus vrij kaal en het is echt even wennen. Net een ander hondje. 't Is dat mijn digi gejat is, helaas geen foto's! (gelukkig voor tommie, hij zou zich doodschamen

Moderator: moderatorteam
Tommie heeft ten eerste geen goede plukvacht, zijn vacht is te zacht hiervoor. Maar westies hebben normaal gesproken toch een behoorlijk stevig jasje hoor. Zeker bij de poten en buik zijn de haren erg lang. (tot op de grond zelfs) Westies die niet getrimt worden hebben over hun hele lijf zelfs lange haren.lupa schreef:ik begrijp het doel niet ervan![]()
tommy is een westi?zo een dikke vacht hebben ze niet toch?
vacht is bedoelt ook als bescherming, heeft hij een plukvacht? of niet?
de enige manier om teken te bstrijden is iederedag voelen voelen en voelen en dat kan ook met zijn gewonen jas.
Tommie had zelfs teken op zijn ballen zitten...lupa schreef:ik wil je niet aanvallen hoor![]()
ben zelf trimster maar begrijp nog steeds niet het nut ervan.
maar als het jou helpt en de hond ook kan ik ermee leven :p:
de plekken waar je meestal teken vind zijn hals rug oksels en net onder de oren en kop.
op de poten heb ik nooit teken gevonden.
Rastypisch kan me idd helemaal niets schelen. Tommie voldoet ook niet echt aan de westie standaard, er zit gewoon veel westiebloed in zijn familie. Vandaar dat hij wat hoger is en een andere vacht heeft. Maar teken blijven teken, en met een korte vacht zijn die nou eenmaal makkelijker te vinden dan in een lange vacht.Sietske schreef:Miekmiek, ik begrijp je keuze heel goed hoor! Mijn ouders hebben een tibetaanse terrier, dus ook zo'n lange vacht.
Ze hebben daar vanaf 't eerste moment resoluut de tondeuze in gezet.
Tja, 't ziet er niet rastypisch uit, maar wat zal dat jou nou uit maken als het alternatief is om een hond met een vacht vol beestjes te hebben....??
Ik vind het juist wel interessant om hierover te praten, helemaal als het jou vakgebied is. Ik voel me niet aangevallen ofzo, en zo zou jij je ook niet moeten voelen; ik stel hoogstens wat kritische vragen.lupa schreef:ik zeg niet dat ze geen dikke vacht hebben maar ze hebben geen dichte vacht, het zijn geen nieuwf. of bennersenners, daar komje bijna niet door de vacht heen.
dus als je teken hebt kunje die naar mijn mening makkelijk vinden bij een westie en niet bij een benner.
de struktuur van de vacht van een westie is hard, vanb jou westie is dus zachter,
Maar laten we niet te lang hier over discusseren, jou keuze is niet de keuze die ik gemaakt zou hebben, niet voor die reden.
maar dat geeft helemaal niet toch :p:
Ik denk dat dit ook altijd wel een probleem is als je in een tekenrijk gebied wandelt.miekmiek schreef:Feit blijft dat wanneer ik bij tommie probeer om de teken te voelen zoals jij zegt, dat je er dan nog veel over het hoofd ziet. Puur en alleen omdat je ze niet allemaal kan voelen.
Precies, en die hele kleine teken blijven dan langer dan 48 uur zitten en dat vind ik dus teveel risico. Helemaal omdat het van die vreemde teken waren.Sietske schreef:
Bij Gaucho kon ik hem ook nalopen tot ik een ons woog, maar die hele kleine teekjes die voel je gewoon echt niet. Pas als ze wat groter worden wordt duidelijk dat ze er zitten, maar veterinair gezien ben je dan al te laat natuurlijk.
Ben het toch niet met je eens hoor, dat een lange vacht zou beschermen tegen teken. Die beestjes klimmen net zo makkelijk omhoog. Met een korte vacht zie je gewoon snel dat er een teek zit en haal je hem er zo af. Bij een lange vacht moet je ervoor gaan zitten en heel grondig voelen/kammen, en dan nog zie je er een paar over het hoofd.lupa schreef:maar een langere vacht is juist een bescherming tegen de teken, een teek spring op de hond en 8 van de 10 teken worden door de vacht tegen gehouden omdat ze veel meer moeite moeten doen om door het haar zich in te werken, door een korter vacht maak je het voor de teken het juist makkelijker, het is inderdaad mischin makkelijker te zien maar als je goed voelt kan dat met lange en korte vacht.