Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verharen wel of niet borstelen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

marron
Actief

verharen wel of niet borstelen

Ongelezen bericht door marron »

:zwaai: hoi , mijn labjes zijn op dit moment errruug aan het verharen, nu vertelde mij iemand dat als ik ze borstelde ik de verharing alleen maar zou stimuleren, ik moest gewoon niets doen dan ging het zo weer over. Ik mocht ze alleen nog borstelen als ze niet in de rui waren, ik wil graag jullie mening hierover want ik loop op dit moment op een tapijt van bruine haartjes. :mrgreen: :-D
groetjes Van Marron de labjes en Flup
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Mijn honden hebben een halflange vacht met ondervacht en juist in de ruiperiode hebben ze een extra kambeurt nodig. Dit om de haren die al los zijn te verwijderen. Bovendien heb je veel minder rotzooi in huis. ;)
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
marron
Actief

:zwaai: dat lijkt mij toch ook, maar hoe komen deze mensen dan bij zo'n verhaal.Voor de goede orde ik borstel ze ook hoor en ik laat ze lekker zwemmen, dat scheelt ook een stuk met haren.Maar is er nu niet iets dat deze periode kan versnellen?
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

marron schreef::zwaai: dat lijkt mij toch ook, maar hoe komen deze mensen dan bij zo'n verhaal.Voor de goede orde ik borstel ze ook hoor en ik laat ze lekker zwemmen, dat scheelt ook een stuk met haren.Maar is er nu niet iets dat deze periode kan versnellen?
Nou, tis een wat verdraaid verhaal. Wat je regelmatig ziet is dat mensen wanneer de hond in de rui is, met de meest ruwe materialen gaan proberen alle losse vacht het liefst in een uur te verwijderen. Met deze methode beschadig en verwijder je ook nieuw haar waardoor de verhaarcyclus verstoord wordt en de hond veel langer ruit dan de normale periode van een weekje of vier/zes.
Je kunt gerust wat extra borstelen in de ruiperiode, maar dan wel met beleid, dus het liefst met rubber of haren borstels en bij heel gladharige honden werkt een vochtige zeem ook al als een speer.
De vacht laten weken in warm water en lekker inshampooën, hierdoor laat het oude haar eerder los, daarna stevige fohn erop en met een kammetje doorkammen. Als je dit één keer in de week doet, dan ben je er zo vanaf.
marron
Actief

:p: hoi bedankt vor de tip maar geld dit ook voor labradors, ik bedoel vanwege hun ondervacht, ik heb nu het idee dat bij Amar zij word 26 mei 1 jaar haar puppyvacht en haar winterhaar er in 1 keer uitkomen mijn andere labje heeft een normale verharing, denk ik, zij is afgelopen zomer meegeweest naar spanje en is sindsdien heel kortharig gebleven, ze verhaart nu wel, maar heel normaal,Amar is echt een regelrechte ramp, zij gaat ook dit jaar voor het eerst mee naar spanje maar ik zie het gebeuren, hoe warmer als het word hoe meer haren, ik gebruik trouwens een soort zweetkam wat ze voor paarden ook gebruiken,alleen dan met kleine karteltjes, het haalt echt de oude haren eruit of is dit niet goed? graag jullie raad :? :zwaai: :zwaai:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

gewoon een rubbere borstel of handschoen gebruiken, alleen het haar weghalen die al los zit.
het verhaal klopt wel maar zoals angelique al zegt mensen gaan forceren en juist daardoor krijgt het haar zakje het signal van loslaten.
dus ze blijven eeuwig in de rui.
voor de langharig kun jehet beste alleen daar kammen waar klittenvorming gevar is.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

marron schreef::p: hoi bedankt vor de tip maar geld dit ook voor labradors, ik bedoel vanwege hun ondervacht, ik heb nu het idee dat bij Amar zij word 26 mei 1 jaar haar puppyvacht en haar winterhaar er in 1 keer uitkomen mijn andere labje heeft een normale verharing, denk ik, zij is afgelopen zomer meegeweest naar spanje en is sindsdien heel kortharig gebleven, ze verhaart nu wel, maar heel normaal,Amar is echt een regelrechte ramp, zij gaat ook dit jaar voor het eerst mee naar spanje maar ik zie het gebeuren, hoe warmer als het word hoe meer haren, ik gebruik trouwens een soort zweetkam wat ze voor paarden ook gebruiken,alleen dan met kleine karteltjes, het haalt echt de oude haren eruit of is dit niet goed? graag jullie raad :? :zwaai: :zwaai:
Dit geldt ook voor Labradors. Dit geldt voor alle honden die normaliter een voor en najaarsrui doorgaan.
Als je hond niet door de rui heenkomt, dus contimu blijft verharen, dan een tijdje alleen voorzichtig kammen/borstelen om te voorkomen dan de losse ondervacht vervilt, maar verder de vacht zoveel mogelijk met rust laten.
Zalmolie / vit. B complex zijn middeltjes om verharingen soepeler te laten verlopen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”