Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als een teef niet opneemt.......
Moderator: moderatorteam
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
Als een teef niet opneemt.......
Wat doe je dan als fokker?
Laat je het helemaal uitzoeken en als er medisch iets mis is laat je dan wel of niet dekken?
Laat je het helemaal uitzoeken en als er medisch iets mis is laat je dan wel of niet dekken?

- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Re: Als een teef niet opneemt.......
ik zou het wel laten uitzoeken , maar als er medisch is mis is , dan heeft het toch weinig zin om haar te laten dekken.Hutsje schreef:Wat doe je dan als fokker?

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- Hutsje
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Hutsje
- Zeer actief
Nou op die leeftijd zou ik zowieso geen teef meer laten dekken hoor. Ik heb het over in het algemeen, kan dus de eerste keer zijn, of de 2e of 3e keer.jidde schreef:Ligt denk ikook aan de leeftijd??
Als je hond altijd gezonde nestjes heeft en echt ouder wordt (7-8 jaar) heb je ook meer kans dat er niet opgenomen wordt

- Hutsje
- Zeer actief
- Mol
- Zeer actief
kan altijd gebeuren dat ze een keer leeg blijvenHutsje schreef:Nou op die leeftijd zou ik zowieso geen teef meer laten dekken hoor. Ik heb het over in het algemeen, kan dus de eerste keer zijn, of de 2e of 3e keer.jidde schreef:Ligt denk ikook aan de leeftijd??
Als je hond altijd gezonde nestjes heeft en echt ouder wordt (7-8 jaar) heb je ook meer kans dat er niet opgenomen wordt
mol

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- jip007
- Erelid
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Daarom, kunnen ze ook leeg blijvenHutsje schreef:Nou op die leeftijd zou ik zowieso geen teef meer laten dekken hoor. Ik heb het over in het algemeen, kan dus de eerste keer zijn, of de 2e of 3e keer.jidde schreef:Ligt denk ikook aan de leeftijd??

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb hier een teefje die nu bijna 8 jaar oud is. Ze is vanaf 2-jarige leeftijd elke loopsheid gedekt, nu totaal door 3 verschillende, bewezen reuen en ze heeft nooit pups gegeven.
Ik heb haar laten onderzoeken middels bloedonderzoek, echo en inwendig (vaginaal) onderzoek op de Uithof. Hier is verder niets uitgekomen en dan is het helaas pindakaas. Ik heb dus verder niets gedaan met hormonen, KI of weet ik wat, als de natuur niet wil dat zij drahctig wordt, dna maar niet (al is het toch jammer....)
Ik heb haar laten onderzoeken middels bloedonderzoek, echo en inwendig (vaginaal) onderzoek op de Uithof. Hier is verder niets uitgekomen en dan is het helaas pindakaas. Ik heb dus verder niets gedaan met hormonen, KI of weet ik wat, als de natuur niet wil dat zij drahctig wordt, dna maar niet (al is het toch jammer....)
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Schilklierkwesties zijn vaak erfelijk, de teef is niet gezond, dus dan ging ze bij mij de koelkast in (figuurlijk dan heHutsje schreef:En als het nu bijvoorbeeld in schildklierkwestie is die eenvoudig met pillen is op te lossen?

Een keertje leeg blijven mag natuurlijk altijd, wanneer het meerdere keren gebeurd moet je je af gaan vragen of deze teef wel voorbestemd is om zich voort te planten. De teef dan binnenstebuiten laten keren heeft voor mij weinig betekenis.
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat al eerder geschreven werd door anderen word er in de regel geen aanwijsbare reden gevonden voor het "niet opnemen". Een bacterie kan daarvan al de oorzaak zijn, of stress en dan heeft dat verder weinig te doen met je lijnen. Dat is geen kwestie van desinteresse, want meestal laat je na een eerste 'foute dekking" de meest voor de hand liggende oorzaken al onderzoeken, als dan de conclusie wordt getrokken dat de teef gezond is en dat niets een zwangerschap in de weg staat en het lukt daarna weer niet, ook niet na meerdere pogingen, dan is het gewoon over met die teef.Martijn schreef:Voorbestemming? Daar geloof ik niet in.Angelique25 schreef:Schilklierkwesties zijn vaak erfelijk, de teef is niet gezond, dus dan ging ze bij mij de koelkast in (figuurlijk dan heHutsje schreef:En als het nu bijvoorbeeld in schildklierkwestie is die eenvoudig met pillen is op te lossen?)
Een keertje leeg blijven mag natuurlijk altijd, wanneer het meerdere keren gebeurd moet je je af gaan vragen of deze teef wel voorbestemd is om zich voort te planten. De teef dan binnenstebuiten laten keren heeft voor mij weinig betekenis.
Daarnaast zou ik het erg interessant om te weten waarom een teef zich niet kan voortplanten. Al is het als gegeven over de lijn.
Verder kan onvruchtbaarheid een symptoom van iets groters zijn.
Ik vind dat je als je hond lichamelijk iets mankeert je uit moet zoeken wat dat dan is. Het is niet ineens oninteressant geworden omdat je er geen pups uit krijgt. Ik neem aan dat je ook geinteresseerd in de teef zelf bent.
Met "voorbestemd" wil ik alleen zeggen dat niet ieder dier geschikt is om zich voort te planten ook al lijkt het in onze ogen een goede teef. Zie het in hetzelfde contex als een combinatie die na meerdere pogingen geen puppen geeft terwijl de dieren afzonderlijk van elkaar wel puppen hebben gegeven. Die combinatie werkt dan niet en je kan dan veel dingen laten onderzoeken, maar of je er ooit achter komt is de vraag. Persoonlijk vind ik het dan onnodig om dingen te gaan forceren, als het niet wil dan wil het niet. Fokkers willen vaak de dingen forceren, mensen in het algemeen doen dat want hoeveel vrouwen zijn er niet die lichamelijk al 10 keer goedgekeurd zijn en toch niet zwanger worden.
-
- Actief
- Contacteer:
Angelique25 schreef:Wat al eerder geschreven werd door anderen word er in de regel geen aanwijsbare reden gevonden voor het "niet opnemen". Een bacterie kan daarvan al de oorzaak zijn, of stress en dan heeft dat verder weinig te doen met je lijnen. Dat is geen kwestie van desinteresse, want meestal laat je na een eerste 'foute dekking" de meest voor de hand liggende oorzaken al onderzoeken, als dan de conclusie wordt getrokken dat de teef gezond is en dat niets een zwangerschap in de weg staat en het lukt daarna weer niet, ook niet na meerdere pogingen, dan is het gewoon over met die teef.Martijn schreef:Voorbestemming? Daar geloof ik niet in.Angelique25 schreef:Schilklierkwesties zijn vaak erfelijk, de teef is niet gezond, dus dan ging ze bij mij de koelkast in (figuurlijk dan heHutsje schreef:En als het nu bijvoorbeeld in schildklierkwestie is die eenvoudig met pillen is op te lossen?)
Daarnaast zou ik het erg interessant om te weten waarom een teef zich niet kan voortplanten. Al is het als gegeven over de lijn.
Verder kan onvruchtbaarheid een symptoom van iets groters zijn.
Ik vind dat je als je hond lichamelijk iets mankeert je uit moet zoeken wat dat dan is. Het is niet ineens oninteressant geworden omdat je er geen pups uit krijgt. Ik neem aan dat je ook geinteresseerd in de teef zelf bent.
Met "voorbestemd" wil ik alleen zeggen dat niet ieder dier geschikt is om zich voort te planten ook al lijkt het in onze ogen een goede teef. Zie het in hetzelfde contex als een combinatie die na meerdere pogingen geen puppen geeft terwijl de dieren afzonderlijk van elkaar wel puppen hebben gegeven. Die combinatie werkt dan niet en je kan dan veel dingen laten onderzoeken, maar of je er ooit achter komt is de vraag. Persoonlijk vind ik het dan onnodig om dingen te gaan forceren, als het niet wil dan wil het niet. Fokkers willen vaak de dingen forceren, mensen in het algemeen doen dat want hoeveel vrouwen zijn er niet die lichamelijk al 10 keer goedgekeurd zijn en toch niet zwanger worden.
Dit is precies hoe ik er over denk.
Mijn teef bleef tot 2 keer toe leeg. 1e keer middels KI met bevroren sperma, 2e keer natuurlijke dekking en KI met vers sperma.
Een half jaar later de 3e keer natuurlijke dekking en KI met vers sperma en toen bleek ze gelukkig drachtig.
Zou het gebleken zijn dat ze na de 3e keer niet drachtig zou zijn, dan had ik haar niet meer laten dekken en gesteriliseerd. Natuurlijk had ik haar kunnen laten onderzoeken op de faculteit, maar daar zie ik het nut niet van in. Je kunt als fokker niet alles in de hand hebben en als het niet zo mag zijn dat de teef zonder ingrijpen(operationeel of met medicatie) drachtig wordt, dan gewoon maar niet.
Verders was en is ze helemaal gezond en ik denk niet dat ik haar een plezier doe met allerlei onderzoeken, omdat ik zo nodig pups moet hebben. dat gaat voor mij te ver.
- nouky
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
mijn teef was gedekt toen dat vervelende virus door nederland woede
jullie weten nog wel...spuitpoep en dik slijm overgeven...bah
toen ze 2 weken na de dekking was is ze ziek geworden.
de teef is leeg gebleven maar de DA denkt dat ze heel goed door haar ziekzijn verworpen kan hebben.....
een en ander hield in met de tijd dat de eitjes zich zouden gaan innestelen en dat is op 2 weken......klopt dat?

de teef is leeg gebleven maar de DA denkt dat ze heel goed door haar ziekzijn verworpen kan hebben.....
een en ander hield in met de tijd dat de eitjes zich zouden gaan innestelen en dat is op 2 weken......klopt dat?
duitse herder kennel:Vom Santé's Home
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik, en dit is puur mijn mening, vind dat wanneer een teef niet natuurlijk drachtig word...en dan heb ik het niet over KI, maar over dat er allerlei onderzoeken, medicijnen, ingrepen enz. aan vooraf moeten gaan, dan fok ik niet met zo'n teef...ik snap ook wel dat een verkleving niet een "ernstig"probleem is maar toch, nee ik wil dat niet.....miekmiek schreef:Ik weet niet of het bij honden ook kan, maar bij vrouwen kan het ook zijn dat er simpelweg een verkleving van binnen is. Dit kan eenvoudig opgelost worden. Als een hond niet onderzocht wordt en door zo'n simpele ingreep toch geholpen zou kunnen worden....dan lijkt me dat toch zonde!
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is mogelijk, alleen kun je met 2 weken niet zeker zeggen dat ze zwanger is, dus helemaal zeker weten doe je het niet. Het is in ieder geval een aanwijsbare oorzaak voor het innestlen/resorberen van de vruchten.nouky schreef:mijn teef was gedekt toen dat vervelende virus door nederland woede![]()
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Zelf heb ik nog niet gehoord dat er bij teven ook verklevingen voorkomen. Maar het zou wel een teken zijn dat er iets niet in orde is met de teef en daar moet je dan je vraagtekens bij zetten.miekmiek schreef:Ik weet niet of het bij honden ook kan, maar bij vrouwen kan het ook zijn dat er simpelweg een verkleving van binnen is. Dit kan eenvoudig opgelost worden. Als een hond niet onderzocht wordt en door zo'n simpele ingreep toch geholpen zou kunnen worden....dan lijkt me dat toch zonde!
Ik en ik denk de meeste fokkers wel, laat mijn honden vóór de dekking binnenstebuiten keren, algehele controle DA, bloedonderzoekje, uitstrijkje) Gewoon om te weten dat ze lichamelijk in orde zijn, geen rare dingen onder de leden hebben of bacteriën bij zich dragen (rond de baarmoeder) die een normale zwangerschap in de weg zouden staan. Dit onderzoek is op de eerste plaats om zeker te weten dat ik met een gezonde teef fok, en op de tweede plaats om te voorkomen dat je misschien een paar honderd kilometer naar een reu rijdt, dure progesterntests doet, springgeld moet betalen, die mensen en hond zijn tijd en energie inneemt om er vervolgens achteraf achter te komen dat de teef zowieso nooit opgenomen had omdat ze niet 100% oke, was.
Is meerdere keren alles oke, en wordt de teef toch niet zwanger, dan is het voor mij helaas pindakaas. Wel jammer, maar ik hoef niet ten koste van alles puppen uit mijn teven te persen.
Zelf heb ik nog niet gehoord dat er bij teven ook verklevingen voorkomen. Maar het zou wel een teken zijn dat er iets niet in orde is met de teef en daar moet je dan je vraagtekens bij zetten.Angelique25 schreef:miekmiek schreef:Ik weet niet of het bij honden ook kan, maar bij vrouwen kan het ook zijn dat er simpelweg een verkleving van binnen is. Dit kan eenvoudig opgelost worden. Als een hond niet onderzocht wordt en door zo'n simpele ingreep toch geholpen zou kunnen worden....dan lijkt me dat toch zonde!
Ik en ik denk de meeste fokkers wel, laat mijn honden vóór de dekking binnenstebuiten keren, algehele controle DA, bloedonderzoekje, uitstrijkje) Gewoon om te weten dat ze lichamelijk in orde zijn, geen rare dingen onder de leden hebben of bacteriën bij zich dragen (rond de baarmoeder) die een normale zwangerschap in de weg zouden staan.
En als je teef een bacterie bij zich heeft die problemen kan geven, maar met een antibiotica kuurtje te bestrijden is, wat dan. En als ze de volgende keer weer die bacterie bij zich heeft. Of als ze zelfs elke loopsheid die bacterie bij zich heeft. Fok je dan verder met zo'n teef.
Zolang ik geen aanwijzingen heb dat mijn teef niet gezond is, keer ik haar niet binnenste buiten voor een dekking.
Hanneke
Maar verklevingen (mits die voorkomen bij honden) of bacterien zijn toch niet erfelijk? En ook niet ernstig toch? Lijkt me zo snel besloten om dan de hond meteen uit te sluiten voor dekking. Dan kan je zeggen dat je de natuur zijn gang moet laten gaan en dan had het niet zo moeten zijn, lijkt me alleen zo kort door de bocht. Maar ik ben geen kenner hoor!!!
- Angelique25
- Zeer actief
- Contacteer:
Het hoeft ook allemaal niet erfelijk te zijn, voor mij moet de teef gezond zijn en zonder al te veel poespas gewoon zwanger kunnen worden.miekmiek schreef:Maar verklevingen (mits die voorkomen bij honden) of bacterien zijn toch niet erfelijk? En ook niet ernstig toch? Lijkt me zo snel besloten om dan de hond meteen uit te sluiten voor dekking. Dan kan je zeggen dat je de natuur zijn gang moet laten gaan en dan had het niet zo moeten zijn, lijkt me alleen zo kort door de bocht. Maar ik ben geen kenner hoor!!!
De natuur zijn gang laten gaan, daar wordt al aan voorbijgegaan omdat wij de ouderdieren selecteren naar onze maatstaven.
En kort door de bocht? nee, geen enkele fokker sluit zijn honden op weinig of niets voor de lol uit. Afgezien van het feit dat er vóór een dekking al de nodige financiën in zo'n hond gestoken zijn, komt dan ook het dilemma om de hoek kijken van: de hond houden en de fokplannen even de koelkast in, of de hond herplaatsen. Allemaal helemaal niet leuk.
Ook niet leuk is het als er verminkte of dode pups uit je teef rollen omdat je der hebt volgepropt met b.v. antibiotica of veroorzaakt door bacterie of wat dan ook, of dat je teef na de bevalling te zwak is om weerstand te bieden tegen bacteriën rond de baarmoeder die dan weer een ontsteking veroorzaken enz. enz.
- jip007
- Erelid
Hoeveel teven krijgen niet vaginites na een dekking , dan krijgen ze ook antibiotica, en ook normale puppen.Angelique25 schreef:Het hoeft ook allemaal niet erfelijk te zijn, voor mij moet de teef gezond zijn en zonder al te veel poespas gewoon zwanger kunnen worden.miekmiek schreef:Maar verklevingen (mits die voorkomen bij honden) of bacterien zijn toch niet erfelijk? En ook niet ernstig toch? Lijkt me zo snel besloten om dan de hond meteen uit te sluiten voor dekking. Dan kan je zeggen dat je de natuur zijn gang moet laten gaan en dan had het niet zo moeten zijn, lijkt me alleen zo kort door de bocht. Maar ik ben geen kenner hoor!!!
De natuur zijn gang laten gaan, daar wordt al aan voorbijgegaan omdat wij de ouderdieren selecteren naar onze maatstaven.
En kort door de bocht? nee, geen enkele fokker sluit zijn honden op weinig of niets voor de lol uit. Afgezien van het feit dat er vóór een dekking al de nodige financiën in zo'n hond gestoken zijn, komt dan ook het dilemma om de hoek kijken van: de hond houden en de fokplannen even de koelkast in, of de hond herplaatsen. Allemaal helemaal niet leuk.
Ook niet leuk is het als er verminkte of dode pups uit je teef rollen omdat je der hebt volgepropt met b.v. antibiotica of veroorzaakt door bacterie of wat dan ook, of dat je teef na de bevalling te zwak is om weerstand te bieden tegen bacteriën rond de baarmoeder die dan weer een ontsteking veroorzaken enz. enz.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Idd, ik houd de website van een fokker bij en die gaf aan dat haar teefje ziek was geworden na de dekking. Zelfs de angst dat het een fikse baarmoederontsteking zou zijn en ze misschien wel gesteriliseerd moest worden. Omdat de d.a. wist dat de teef gedekt was heeft hij bewust antibiotica voorgeschreven die niet schadelijk voor de evt. puppies zou zijn.jip007 schreef:Hoeveel teven krijgen niet vaginites na een dekking , dan krijgen ze ook antibiotica, en ook normale puppen.Angelique25 schreef:Het hoeft ook allemaal niet erfelijk te zijn, voor mij moet de teef gezond zijn en zonder al te veel poespas gewoon zwanger kunnen worden.miekmiek schreef:Maar verklevingen (mits die voorkomen bij honden) of bacterien zijn toch niet erfelijk? En ook niet ernstig toch? Lijkt me zo snel besloten om dan de hond meteen uit te sluiten voor dekking. Dan kan je zeggen dat je de natuur zijn gang moet laten gaan en dan had het niet zo moeten zijn, lijkt me alleen zo kort door de bocht. Maar ik ben geen kenner hoor!!!
Overigens is deze teef leeg gebleven.