Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe lang zou ze doorgroeien?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Boelie
Actief

Hoe lang zou ze doorgroeien?

Ongelezen bericht door Boelie »

Hallo mensen,
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar dat hoor ik anders wel.

Ik wil graag weten hoe lang mijn teefje zal doorgroeien (in de hoogte).
Wij hebben een kruising Bordeauxdog/Mastino.
Ma en pa waren beiden hoog en breed, maar Bella is nu een maand of acht en ik vind haar eigenlijk nog steeds aan de kleine kant...
Ik heb haar al een tijdje niet laten wegen, maar ik schat dat ze nu op zo'n 20 kilo zit.
Ze eet goed, heeft haar wormenkuur gehad en komt wel goed bij.
Ze kreeg als kleine pup Hill's brokken en in overleg met de DA ben ik vanaf drie maanden volwassenbrok gaan voeren (van het merk Yarrah). Omdat haar ontlasting niet zo goed was en omdat ik haar wat aan de magere kant vond, ben ik sinds kort overgestapt op Cavom (ik meng dit nu nog, maar wil straks helemaal over). Ze krijgt dit nu een week en ik merk positief verschil, haar ontlasting is al stukken beter en ze is ook al wat bijgekomen.
Maar ik ben toch erg benieuwd of iemand me iets kan zeggen hoe hoog ze nog zal worden.
Sommige mensen zeggen dat een teef met acht maanden uitgegroeid is in de hoogte, maar ik ken een aantal honden uit mijn omgeving die op deze leeftijd nog een enorme groeispurt hebben gehad (zowel in hoogte als in breedte).
Kan iemand mij hier een zinnig antwoord op geven? Alvast bedankt!
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

En kruising BD/Mastino zou op die leeftijd toch wel aan de 40 kilo moeten zitten hoor! Heb je een foto van haar? Als je zegt dat ze aan de magere kant is, heeft ze dan niet te weinig gehad? Hoe hoog is ze nu? De meeste honden hebben tegen deze leefijtd de hoogte inderdaad al, er zijn er ook die nog heel langzaam doorgroeien. Maar dan zal er op zijn hoogst nog 1 a 2 cm bijkomen.
Afbeelding
Boelie
Actief

Hallo Jessica,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik vond haar idd wat mager worden van de Yarrah brokken, vandaar dat ik nu ben overgestapt. Met Cavom is ze op een week tijd wel al duidelijk aangekomen.
Zoals ik al zei weet ik niet precies wat ze weegt en ook niet hoe hoog ze is, maar 40 kilo haalt ze beslist niet!
Ik voer Bella twee keer per dag. Ken je die maatbekers die je meestal bij een zak voer krijgt? Daarvan kreeg ze de laatste weken altijd drie bekers per maaltijd, zes per dag dus. En daarnaast krijgt ze vaker wat brood en tussendoor wat koekjes (als we trainen).
Af en toe doe ik een dagje vers voer geven (Duck)
Vandaag ben ik maar vier bekers gaan voeren (8 in totaal)
Ik heb even wat foto's gezocht. Ze zijn ongeveer van een maand geleden niet helemaal duidelijk, maar ze blijft nooit stil staan... :roll:

Hier is Bella aan de lijn
Afbeelding

Hier een foto met Bullmastiff Kaigo en onze Franse Bull Boelie
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Boelie op 01 mei 2004 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Boelie
Actief

Ships om de een of andere reden laat hij de foto's niet zien.
Ik zal even proberen ze alsnog online te krijgen!
Boelie
Actief

Ik begrijp het niet als ik het adres in tik krijg ik de foto's wel te zien.... :?

http://www.boelie.com/webpage/bella_lijn1.JPG
http://www.boelie.com/webpage/saurussen_park1.JPG
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik weet niet of het bij jou ras ook zo is , maar bij de doggen is het bij elke teef weer anders . Oops was met 8/9 mnd af. Maar PBtje is nu 12 mnd en blijft maar groeien ;)
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
maxime
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door maxime »

Bij bordeaux doggen groeien de meeste honden nog door tot zeker drie jaar. Het kan dus zijn dat ze nog wat gaat groeien..
Waarom adviseerde de Da om haar op ander voer te zetten?
Heb je al een High energy voer geprobeerd?
Groeien ze niet in de hoogte maar in gewicht van.
Als de groeischijven dicht zijn in de polsen is een hond meestal uitgegroeid.
make love not war
Afbeelding
Roosje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Roosje »

Hoi Esther,

Wanneer ik kijk naar Dot en Mo, is die groei met die twee heel verschillend gegaan. Dot was als pup al breed en had van het begin af de bouw van een echte Bull. Mo was in verhouding veel slanker en hoger op de poten, ze had niet echt een Bullen figuur. Ze begint nu pas echt mooi breed te worden. Wanneer ik de foto's van Boelie bekijk doet het me erg denken aan Mo toen ze 8 maanden was.

Roosje
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Boelie schreef:Hallo Jessica,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik vond haar idd wat mager worden van de Yarrah brokken, vandaar dat ik nu ben overgestapt. Met Cavom is ze op een week tijd wel al duidelijk aangekomen.
Zoals ik al zei weet ik niet precies wat ze weegt en ook niet hoe hoog ze is, maar 40 kilo haalt ze beslist niet!
Ik voer Bella twee keer per dag. Ken je die maatbekers die je meestal bij een zak voer krijgt? Daarvan kreeg ze de laatste weken altijd drie bekers per maaltijd, zes per dag dus. En daarnaast krijgt ze vaker wat brood en tussendoor wat koekjes (als we trainen).
Af en toe doe ik een dagje vers voer geven (Duck)
Vandaag ben ik maar vier bekers gaan voeren (8 in totaal)
Ik heb even wat foto's gezocht. Ze zijn ongeveer van een maand geleden niet helemaal duidelijk, maar ze blijft nooit stil staan... :roll:

Hier is Bella aan de lijn
Afbeelding

Hier een foto met Bullmastiff Kaigo en onze Franse Bull Boelie
Afbeelding
Als ik het goed heb zie je haar heupbeenderen en ruggegraat? (ik schrik er een beetje van, maar de foto kan vertekenen) Dan is ze echt te mager. Schraal houden betekent bij dit soort honden dat je de (laatste) ribben ziet, de rug moet goed gespierd en vol aanvoelen. Die maatbekers zeggen me zo niets, ik voer op het oog. Als een hond dunner wordt krijgen ze meer, worden ze dikker dan minder. Als jij vindt dat ze erg veel voer krijgt en goed ontwormd is dan is er misschien toch een medische oorzaak. Ik weet niet hoe hoog ze is maar ik schat een cm of 50 a 55?
Afbeelding
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Als de hond gezond en energiek is, waarom maak je je dan zorgen om de grootte en gewicht?
De groei van honden kan heel verschillend zijn.
Onze vorige Newf was tot haar derde jaar een magere hond, ze leek meer op een Flatcoat dan op een New foundlander, daarna werd ze pas breder. Oberon is van het begin af aan compact en gelijkmatig opgegroeid, hij weegt nu 60 kg en daar moeten we op blijven, hij is al 62 kg geweest en toen vond de DA hem te dik.
De ene hond is de andere niet.

Maar goed, als je jouw hond toch meer voer wilt geven raad ik je aan om hem dan 3 porties per dag te geven i.p.v. 2. ik meen dat er in die maatbekers 175 gram gaat, dat betekent 600 gram per maaltijd, dat vind ik persoonlijk erg veel.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Je pup lijkt schraler denk ik vanwege die touwtjes onder haar voorpoten. Is dat tegen trekken?
Verder ziet ze er wel best gezond uit in mijn ogen. Zeker niks te veel maar nog net niet te weinig. Op zich mooi om een wat kleinere hond te krijgen die wat minder breed uitgroeid. Meer het type wat ik persoonlijk liever zie. Maar wat Jessica zegt, je mag geen heupen en meer dan 1-3 ruggewervels zien (en dat ook maar met mate hoor, geen punten) als het hondje staat, dat kan ik niet goed inschatten aan de hand van deze foto's. Ik zie zo de heupen niet in ieder geval.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Trina schreef:Als de hond gezond en energiek is, waarom maak je je dan zorgen om de grootte en gewicht?
Omdat jonge honden tot een maand of 8 a 9 het hardst zouden moeten groeien en de kans moeten krijgen zich goed te ontwikkelen. als ze te weinig krijgen lukt dat niet, en dat heeft zijn weerslag op alles, zeker ook op de spiervorming. Op de foto zie ik een magere hond, met hele magere bespiering en dat is zeker niet goed voor zo'n kruising.

Hier een foto van Pien die op dat moment ongeveer dezelfde leeftijd had, zij was op dat moment op de rand, ik heb flink moeten voeren om haar niet te dun te laten worden. Je ziet de ribbenkast duidelijk (die steekt zelfs een beetje uit), en ze heeft totaal geen vet, maar haar rug en schouders zijn mooi gespierd en de heupbeenderen zie je niet.

Afbeelding

Even voor het verschil:

Afbeelding

En dan komt er bij dat Bella een zwaardere hond zou moeten worden dan Pien, dat scheelt nog een aantal kilo's.
Afbeelding
Boelie
Actief

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben inmiddels aan het bijvoeren en ik moet zeggen dat de Cavom wel al zijn werk goed doet Ze is niet meer zo ingevallen dan eerst.
Bella is wel een hele energieke hond die erg veel rent, zou het daardoor ook kunnen dat ze wat aan de magere kant is?

Die maatbekers zijn idd zo'n 200 gram, ze krijgt dus vanaf vandaag 800 gram per maaltijd (voorheen 600 gram).

Wat adviseren jullie? Deze maat blijven aanhouden, nog meer bijvoeren?
Het maakt me niets uit als ze kleiner blijft, maar ik wil wel dat ze gezond is natuurlijk! Of naar de DA en iets laten testen, maar wat dan?

Ik hoop dat jullie mij nog meer tips kunnen geven! Alvast bedankt!

PS Inderdaad een tuig om te kijken of dat helpt tegen het trekken. Op deze foto is ook duidelijk te zien dat ze (heel) hard trekt.
Hutsje
Zeer actief

Boelie schreef:Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben inmiddels aan het bijvoeren en ik moet zeggen dat de Cavom wel al zijn werk goed doet Ze is niet meer zo ingevallen dan eerst.
Bella is wel een hele energieke hond die erg veel rent, zou het daardoor ook kunnen dat ze wat aan de magere kant is?

Hoeveel beweging krijgt ze dan? Zorg je er wel voor dat ze voldoende rust kijrgt? Hou je wel de 5 minuten per maar regel aan? Dus als ze 6 maanden is mag ze 30 minuten per keer lopen.

Die maatbekers zijn idd zo'n 200 gram, ze krijgt dus vanaf vandaag 800 gram per maaltijd (voorheen 600 gram).

Wat adviseren jullie? Deze maat blijven aanhouden, nog meer bijvoeren?
Het maakt me niets uit als ze kleiner blijft, maar ik wil wel dat ze gezond is natuurlijk! Of naar de DA en iets laten testen, maar wat dan?

Nogmaals, de hoeveelheid voer zegt me niets. Ik heb Pien op een gegeven moment anderhalve kilo vlees per dag gegeven, ze had het geweoon nodig. Dus 800 gram brok voor zo'n grote hond in de groei vind ik niet extreem veel. Als je haar goed laat onderzoeken door een da, dus bloed ed weet je in ieder geval of ze iets makeert (schildklier bijv.) en kun je daarnaar handelen.

Ik hoop dat jullie mij nog meer tips kunnen geven! Alvast bedankt!

PS Inderdaad een tuig om te kijken of dat helpt tegen het trekken. Op deze foto is ook duidelijk te zien dat ze (heel) hard trekt.
Wat heb je verder aan het trekken gedaan? Dit helpt er niet tegen, het voorkomt alleen maar. Zo zal je nooit meer zonder kunnen lopen. Een goede training en veel geduld en een gewone leren ban werkt op den duur beter en is veel vriendelijker, ik vind zo'n tuig bij zo'n jonge hond vreselijk, en de hond ook.
Afbeelding
Boelie
Actief

Jessica, bedankt met je tips, ik kan hier zeker verder mee!
Ik zal haar maaltijden verder uitbreiden en meer vlees voeren. Kijken hoe ze het dan gaat doen. Voor de zekerheid zal ik ook een afspraak maken met mijn da, en eens horen wat hij ervan vindt.

We wandelen ongeveer 15 tot 20 minuten per keer (dit vier keer per dag) ik laat haar dan los rennen en dat doet ze dan ook volop en hier geniet ze ook echt van.
Verder heeft ze een aantal keer per dag haar gekke vijf minuten en dan rent ze als een gek door de kamer en verder speelt ze veel met Boelie. Ze rust zeker genoeg, want het grootste deel van de dag ligt ze lekker te pitten samen met Boelie.

Aan het trekken heb ik vanalles gedaan. Verschillende soorten halsbanden en tuigjes geprobeerd en geprobeerd om bij iedere keer dat ze trekt stokstijf te blijven staan. Maar dat laatste was dus eigenlijk geen doen. Want ik kom op die manier echt niet vooruit.
Ik ben deze week begonnen met training door middel van de clickermethode en heb vandaag voor het eerst de oefening geprobeerd om haar te laten volgen. Dit wierp al gelijk zijn vruchten af en hier ga ik dus mee verder.
Verbaas me wel een beetje over je opmerking dat een tuig niet fijn zou zijn voor een hond... waarom dan niet? Ik heb nooit gemerkt dat Bella er last van heeft en Boelie heeft ook een tuigje en vindt dit geen enkel probleem. Ze loopt ook veel beter mee sinds ze een tuigje heeft...
Hutsje
Zeer actief

Dit is geen tuigje, dit is een heel dun touwtje onder haar ellebogen door zodat ze niet kan trekken. Op de foto te zien knelt het ook behoorlijk, logisch dat ze niet meer trekt, dit doet zeer. Ik ken het wel want een hond van een vriendin van me loopt er mee. Die gaat liggen als ze er mee aan komt. Vreselijk vind hij dat. Een training helpt alleen als je dit consequent volhooudt, en het stil blijven staan is een hele goede oplossing, als het kwartje eenmaal valt dan trekken ze nooit meer. Maar het kost HEEL VEEL geduld en tijd, want het schiet inderdaad niet op. Verschillende halsbanden, tuigjes ed zijn geen middelen die je hond opvoeden, dit moet je zelf doen. Maar een clickertrainging kan ook goed helpen en is iig veel vriendelijker.

Dit wandelen, heb je dit rustig opgebouwd? Zo te horen ligt het dan niet aan de beweging.
Afbeelding
Boelie
Actief

Ik moet mijn eerder bericht even wat aanpassen. Op de foto heeft Bella inderdaad geen echt tuig om, al noemen ze het "anti-trek-tuig"
Al hielp het voor geen meter, want ze trok even hard als met een gewone halsband.
Ik gebruik dit tuig niet meer, omdat ik zelf idd ook niet het gevoel had dat dit lekker zou lopen. Ik heb nu een gewoon tuig voor haar, zo een als Boelie op de foto om heeft.
Als ik op dit moment een gewone halsband gebruik dan tekt ze zo hard dat ze zichzelf ophangt en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

Het bewegen hebben we idd rustig opgebouwd, aangezien ik dit advies ook altijd kreeg van diverse mensen en de da om rassen/kruisingen van dit formaat, gedoseerde beweging te geven ivm met de groei.

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle reacties. En alle tips, adviezen zijn erg welkom!
Hutsje
Zeer actief

In dat geval is een tuig veel beter, en je bent met de clickertraining goed op weg!
Afbeelding
Boelie
Actief

Nog even een foto die ik net gemaakt heb.

Hier is Bella aan het genieten van haar maaltijd :P

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Boelie schreef:Nog even een foto die ik net gemaakt heb.

Hier is Bella aan het genieten van haar maaltijd :P

Afbeelding
Lijkt wel of ze bijgetrokken is idd. Goed zo. Hoe hoog is ze nu trouwens?
Afbeelding
Boelie
Actief

Nou ik heb even geprobeerd haar op te meten, maar dat ging niet helemaal goed want ze wil niet blijven staan.... :roll:
Pin me niet vast op een paar cm meer of minder, maar ze is ongeveer 55 cm hoog.
Hutsje
Zeer actief

Boelie schreef:Nou ik heb even geprobeerd haar op te meten, maar dat ging niet helemaal goed want ze wil niet blijven staan.... :roll:
Pin me niet vast op een paar cm meer of minder, maar ze is ongeveer 55 cm hoog.
Dan is ze nog wel veel te licht. Ik hoop dat ze snel bijkomt.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Belle is nu 11 maanden en sinds ze 8 maanden was nog behoorlijk in de hoogte gegroeid. Ik denk dat ze met 8 mnd. ± 65 cm. schofthoogte was en nu ± 71 cm. Haar gewicht was met 8 mnd. 34 kilo, nu 39 kilo.
Wat het trekken betreft heb ik met Belle veel succes gehad met stilstaan en clicken (en kaas) als ze het goed doet. Belle begon met een maand of 7 ook verschrikkelijk te trekken, ik heb toen ook hier advies gevraagd (en gekregen). Wat heel belangrijk is, is dat je hond ook echt nooit meer succes heeft met trekken aan de riem. Het heeft best even geduurd, maar nu loopt Belle heel behoorlijk aan de riem.
Belle krijgt trouwens wel veel minder voer dan Bella. Ik geef 2x per dag 200 gr. Royal Canin en tussendoor nog het een en ander aan beloningen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Boelie
Actief

Ben vandaag even met Bella naar de dierenarts geweest.
Hij vond haar prima uitzien :)
Ze weegt nu 36,4 kg!
Toch een heel stuk meer als ik gedacht had!
Hutsje
Zeer actief

Boelie schreef:Ben vandaag even met Bella naar de dierenarts geweest.
Hij vond haar prima uitzien :)
Ze weegt nu 36,4 kg!
Toch een heel stuk meer als ik gedacht had!
Ja, dat is heel wat anders dan 20 kilo :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”