Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zieke pup

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

zieke pup

Ongelezen bericht door Lanza »

Lanza is nu 8 dagen bij ons, we zijn in een week tijd al 3x bij de DA geweest en de laatste keer moest ze er ook ff blijven. Klachten als lusteloos, diaree, niet willen eten enz. Ze heeft een fikse ontwormingskuur gehad, pijnstillers en antibiotica....maar toen we vanmorgen beneden kwamen was de hele woonkamer ondergepoept (diaree) en er zat veel bloed in...dit zullen de wormen wel wezen.
Herkent iemand dit en wat zijn de ervaringen? Komt het nog wel goed met onze Lanza?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Oeps, klinkt niet goed. Waar komt de pup vandaan?
Ik zou er echt niet klakkeloos vanuit gaan dat bloed in de ontlasting wordt veroorzaakt door wormen en ik zou toch echt de dierenarts bellen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ze is verder wel actief en speels...en moet zeggen dat ze sinds vanmiddag ook geen bloed meer gepoept heeft, maar waar ik me vooral zorgen over maak is haar eetgedrag , ze eet bijna niks , brokjes wil ze echt niet, heb al diverse merken geprobeert, dat blik voer ook niet..rijst met kip..vergeet het maar , het enige wat er enigsinds ingaat is brood met smeer leverworst. Ze drinkt trouwens wel heel goed !
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bullm@stiff »

Een pup met diaree is niet goed.
Je moet absoluut zorgen dat de hond goed blijft drinken, want ze drogen heel snel uit!!!!
Komt het bloed uit de anus?
Zou het bv een darmprobleem of parasieten kunnen zijn.
Maar bij zoiets MOET je wel zo snel mogelijk naar de DA!!!!!!!!!!
Komt ze bij een "goede" fokker vandaan?
Weet je wat over de huisvesting/verzorging ed?
Heel veel suc6, zou echt zo snel mogelijk wel ff contact opnemen met je da!!
Laat het vervolg weten he
Afbeelding Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Het is heel belangrijk dat je antwoord geeft op de vraag waar je pup vandaan komt ;) Het zit nl zo, als je pup van een malafide figuur afkomt, een handelaar of broodfokker heb je kans dat er met de inentingen is geknoeid en dus kan je pup bv parvo hebben, dat bloed kan daar nl eensymptoom voor zijn. Dan moet je pup heel snel geholpen worden en aan een infuus. Is het pupje van een partikulier die je kent en zijn de inentingen dus zeker in orde dan is de kans kleiner dat het zoiets is.
Afbeelding
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Er is waarschijnlijk inderdaad met de inentingen geknoeit, daar gaan we maar vanuit...want we zijn er namelijk te laat achter gekomen dat ons lieve hondje inderdaad bij zo'n . . .broodfokker :cry2: vandaan komt ! We zijn 3x bij de DA geweest en ze is aan het infuus e.d. geweest...dit is gebeurt bij een supergoede kliniek in Hattem en ook zij weten waar Lanza vandaan komt.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Dit is niet goed!!! Heeft de dierenarts ook gekeken of er Parvo in het spel is? Heeft je pup koorts? (normale temp. is ca 38,5 graad).

Je moet nu heel goed op je pup letten: bij diarree met bloed, lusteloosheid of elk teken van ziekte dan ook moet je echt DIRECT naar de dierenarts toe. Het kan nl iets heel ernstigs zijn..... het hoeft niet, maar de mogelijkheid is wel aanwezig.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Wanneer was de laatste keer bij de da??
Heeft hij het nergens over gehad dan?
Afbeelding Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

En stop maar even met het brood met smeerworst. Geef rijstewater en een beetje rijst met gekookte kip om wat rust in de darmen te krijgen.
En door dat rijstewater krijgt ze ook goed vocht binnen.
Met een noodvaart terug naar de dierenarts, want een pupje wat zo lang al aan de diaree is is heel kwetsbaar. Sterkte.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
laeken
Zeer actief

Is je dierenarts op de hoogte van het bloed in de ontlasting? Want dat is wat op Parvo duidt. Als je dierenarts dat nog niet weet zou ik NU naar een spoeddierenarts gaan.
Verder moet je uiteraard een klacht indienen en er werk van maken. Deze broodfokkers moeten in kaart worden gebracht en elke klacht is meer dan welkom. Misschien kan je zelfs omdat je direct naar een dierenarts moest de kosten terugeisen. In ieder geval niet zomaar laten gaan, anders blijft die figuur doorrommelen ten koste van puppies :evil:
Afbeelding
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

We weten dat het ernstig kan zijn....maar het lijkt nu beter te gaan en ze heeft geen koorst (ook niet gehad in de afgelopen dagen)
De DA heeft haar van top tot teen onderzocht en heeft eigenlijk niks kunnen ontdekken, behalve dan dat het waarsschijnlijk wormen zijn vandaar die extra wormenkuur.
Ze drinkt gelukkig wel heel goed en ze oogt niet ziek ze is al veel actiever dan een paar dagen geleden dus ik heb wel het gevoel dat het langzaam beter gaat...alleen ze wil niks eten en daardoor kan ze ook niet goed/snel herstellen, kan iemand mij nog een tip geven wat het eten betreft?

En heeft iemand ervaring met dit gebeuren?
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ze eet geen kip en/of rijst.
En die broodfokker met er wel op rekenen dat we nog niet klaar zijn met hem, we zijn al bezig met dierenbescherming/ radar enz. We zijn daarover ook behoorlijk pissed :evil: maar nu vinden we de gezondheid van Lanza ff 100x belangrijker!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

misschien dat ze wat pens wil eten? en dan vuile pens........ook goed voor haar darmflora, een stevige worminfectie kan ook deze klachten gevven idd, hou haar heel goed in de gaten, temperatuur haar regelmatig....
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Als ze geen brokken ed wil eten zou ik versvleesvoeding proberen. Dat kun je in sommige supermarkten kopen (merk Rodi). Dierenspeciaalzaken hebben naast Rodi ook andere merken: Duck, Bibi, Energique, Prins.
Het is een complete voeding op basis van pens en ander vlees. Je moet de plakken laten ontdooien en dan geven. Je zou het voor een pup even kunnen blancheren of er wat warm water bij kunnen doen (wel opletten dat het niet kokend heet is als je het geeft). De meeste honden vinden versvleesvoeding erg lekker.

Heb je de dierenarts gebeld over de diarree met bloed? Dat klinkt niet gezond.
laeken
Zeer actief

ok, even wat eettips dan. Gekookte koolvisfilet zonder graten is heel licht verteerbaar en bestaat uit gezonde makkelijk op te nemen eiwitten. Verder kan je runderhart heel klein snijden en dat geven, rauw of gekookt in een licht bouillonnetje.
Als ze echt slecht eet kan je ook om haar eetlust op te wekken wat sheba of ander aromatisch kattevoer door de koolvis of hart mengen. Zorg er in ieder geval voor dat ze ook keuze heeft wat betreft structuur, dus heel nat tot heel grof eten geven, soms bevalt ze de structuur niet als ze al zo ziekjes zijn. Geef de pup zijn eten koud maar ook lauw, op die manier kan je vaak toch kleine verschillen maken die het voor een pup kunnen doen.

Geen leverworst meer, als hij al zoiets gaat eten geef hem dan wat rodiworst of andere voor honden bestemde lekkere dingen.

Heel belangrijk is het wel dat als je pup weer beter is je hem consequent hondenvoer gaat aanbieden, dit ziek zijn kan hem behoorlijk bederven wat eetlust betreft nl ;)
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Je hondje heeft een fikse ontwormingskuur gehad en tegelijkertijd antibiotica. Dat geeft een enorme aanslag op de lever en de nieren. Verder heeft ze niet gegeten en moest ze wel poepen, door de ontworming. Dan kan het zijn dat er wat bloed bij zit omdat er bijv. een adertje is gesprongen.

Ze moet nu wel weer wat gaan eten, eettips heb je al gehad. Maar heel belangrijk is nu ook om de darmflora weer op te bouwen. Hiervoor zijn speciale probiotica in de handel. Vuile pens is hier (zoals gezegd) ook heel goed voor.

Heeft ze nu nog bloed in de ontlasting of is er nog niks gekomen?
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ga indd dat verse vlees proberen, had er al wat over gelezen maar dacht dat het niet goed zou zijn voor pups.
Ze krijgt nu 2x per dag vloeibaar voedsel van de DA om aan te sterken.
En we houden haar scherp in de gaten, maar zoals ik al eerder zei, lijkt het beter te gaan . Ze is donderdag voor het laatst bij de DA geweest, en sindsdien is ze elke dag een beetje vrolijker en actiever.
Ik weet dat het allemaal heel ernstig klinkt maar in vergelijking met donderdag ( toen dacht ik echt dat ze zou sterven, zo ziek als ze was :cry2: ) is ze nu al een stuk beter (buiten de diaree om, want je schrikt je rot als je zo beneden komt). Maar ik vindt het heel fijn om van jullie reakties te krijgen.
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Nee geen poep en dus ook geen bloed meer sinds vanmiddag :p:
laeken
Zeer actief

Wat is het eigenlijk voor hondje? Ziet er lief uit nl ;)
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hou haar dan een dagje voor de zekerheid op het vloeibare voedsel en dan rustig een maaltijdje vers vlees proberen. Niet te veel, gewoon een heel klein beetje. En dan per dag langzaamaan op bouwen.
Fijn dat het nu dus wel beter gaat. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Volgens het paspoort een kruising tussen een flatcoated en een golden retriever met het uiterlijk van de flacoated, maar ja.....klopt dat paspoort wel ??? :roll:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Oke, prima: ze krijgt dus vloeibaar voedsel via de dierenarts :ok: Hoeveel dagen moet ze dit hebben?

Daarna zou ik het langzaam opbouwen, zelf denk ik dat ze van vloeibaar voedsel naar ineens pens ziek kan worden: dit is wel erg zwaar. Misschien Rodi burgers proberen met lamsvlees. Of wat Marc zei: gekookte vis.
De gekookte vis alleen niet te lang geven, want niet alle voedingsstoffen zitten hierin.

Gelukkig hou je haar goed in de gaten! Perfect :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het vloeibare voedsel is nog voor 2 dagen, na het weekend moeten we zowieso weer voor controle terug naar de DA.
We moeten ook blijven proberen om haar aan de brokjes, kip, rijst of wat dan ook te krijgen.
Maar het verse vlees gaan we zeker proberen ! :ok:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Lanza schreef:Ik ga indd dat verse vlees proberen, had er al wat over gelezen maar dacht dat het niet goed zou zijn voor pups.
En we houden haar scherp in de gaten, maar zoals ik al eerder zei, lijkt het beter te gaan . Ze is donderdag voor het laatst bij de DA geweest, en sindsdien is ze elke dag een beetje vrolijker en actiever.
Ik weet dat het allemaal heel ernstig klinkt maar in vergelijking met donderdag ( toen dacht ik echt dat ze zou sterven, zo ziek als ze was :cry2: ) is ze nu al een stuk beter (buiten de diaree om, want je schrikt je rot als je zo beneden komt). Maar ik vindt het heel fijn om van jullie reakties te krijgen.
Slaap je niet bij je pup dan? Zeker nu ze zo doodziek is/was???
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Lanza schreef:Het vloeibare voedsel is nog voor 2 dagen, na het weekend moeten we zowieso weer voor controle terug naar de DA.
We moeten ook blijven proberen om haar aan de brokjes, kip, rijst of wat dan ook te krijgen.
Maar het verse vlees gaan we zeker proberen ! :ok:
Probeer je niet alles tegelijk? Dat kan ook weer averechts werken.
AfbeeldingAfbeelding
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Hutsje schreef:
Lanza schreef:Ik ga indd dat verse vlees proberen, had er al wat over gelezen maar dacht dat het niet goed zou zijn voor pups.
Slaap je niet bij je pup dan? Zeker nu ze zo doodziek is/was???
Nee , we slapen er niet bij....wist ook niet dat het moest? Dit is de eerste keer dat we een hondje hebben en we dachten dat we goed voorbereid en veel informatie hadden verzameld over het verzorgen e.d. van een puppy. Ik ben niks tegengekomen van dat je bij je pup moest slapen, maar vertel het asjeblieft als dat wel moet.
En wat die zin betreft doodziek enzo....we zijn die donderdag bij de dierenarts geweest en ze is daar toen ook gebleven....vanochtend(zaterdag) had ze overal gepoept.

Groetjes Petra
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja, in principe neem je de pup bij je in de slaapkamer als je haar net hebt. Je moet je voorstellen dat het kleintje de warmte en knusheid van broertjes, zusjes en moeders gewend is. Ineens is ze helemaal alleen.... om te voorkomen dat ze zich eenzaam voelt en verlatingsangst kan gaan krijgen, is het verstandig om de pup in de slaapkamer te laten slapen op haar eigen plekje (bench, mand).

Helemaal nu je pupje zo ziek is, zou ik haar niet uit het oog verliezen! Neem haar op de slaapkamer en zet om de 2 uur je wekker om te controleren of alles nog goed gaat.

Ga je 's nachts eruit om haar te laten plassen/poepen? Dat is wel zo verstandig om dit minstens 1 keer te doen (misschien wel vaker, afhankelijk van de pup).

Hou haar verder lekker warm: een kruikje gewikkeld in handdoeken vinden ze heerlijk om tegenaan te liggen.

Succes! :ok: (en hou haar temperatuur goed in de gaten en zorg ervoor dat ze voldoende drinkt!!! Je kan ook kipfilet koken in ruim water en dit water, bouillon, aan haar geven. Vinden ze heerlijk!)
Afbeelding
A good dog never dies...

Angeniet
Erelid

Ongelezen bericht door Angeniet »

Fijn dat het met je puppekind beter gaat!
En neem haar lekker mee naar de slaapkamer in haar mand naast je bed met een kruik, zoals Caroline al zegt.
Ze komt pas uit haar nest, alles is nieuw en vreemd en dan wordt ze nog hartstikke ziek ook.
Succes en beterschap met puppekind!
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

:-D Yippie, Lanza eet eindelijk kip en puppyvoer uit blik !!!!!
Nu weet ik zeker dat het goed gaat komen :ok:
Ze is ook lekker speels en heel ondeugend zoals een puppy hoort te zijn !
De tuin is al omgespit ;) en het behang was ook leuk om eraf te trekken :P Geweldig toch !!
Bullm@stiff
Vaste gebruiker

Hahaah nou gelukkig dat het al beter gaat.
Een dondersteen dus.... :ok:
Hou d'r goed in de gaten he!!!!
Wens jullie heel veel geluk met je hondje, geniet er nu lekker van :zwaai:
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”