Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beetje mank sinds 2 dagen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

MDoelman
Actief

Beetje mank sinds 2 dagen

Ongelezen bericht door MDoelman »

Hallo,

ik ben hier nieuw dus als ik iets niet goed doe hoor ik het graag.

Nu zag een in het topic hieronder staan iets over kreupelen van een hond, maar aangezien ons geval toch iets anders is en sommige termen in dit topic (patella?) me niet zoveel zeggen open ik een nieuw topic.

Wij hebben dus een bullmastiff pup (teef) van net geen 6 maanden oud. 5 Mei is het zover en is ze 6 maanden. Nu ons probleempje wat we sinds zondagavond hebben. Ik merktte op dat ze niet helemaal lekker liep en op maandag zag mijn vriendin het ook. Ze heeft last van haar linker of rechter voorpoot, ze liep wat mank. Gistermiddag zag het er weer goed uit.. 's ochtends had ze er nog een beetje last van, maar na een goede ochtend rust liep ze 's middags weer goed. Vanochtend toen ik haar om 6:30 uit liet merktte ik weer niks aan haar, totdat mijn vriendin haar om 8:30 uitliet. Ze liep dus weer mank! Wat nu?

Zaternacht is ze met me mee geweest vissen. Je weet wel, met een tentje, hond erbij etc. Hond regelmatig aangelijnd houden omdat we zowieso een beetje bang zijn voor blessures ed (lees HD en dat soort dingen). Nu heeft ze tijdens het rennen volgens mij een kuil over het hoofd gezien, wardoor ze wat ongelukkig terecht kwam (maar dit weet ik niet zeker aangezien het donker was). Ook heeft ze heel fanatiek zitten graven in het gras.. echte kuilen gemaakt dus. Dit zou dus een verklaring kunnen zijn voor het mank lopen. Wat zou ze kunnen hebben?

Heb vanochtend ook de fokker gebeld en mijn probleem voorgelegd. Hij vertelde het volgende. Het kon zijn:
- Spiertje verrekt. Gaat dus wel over.. wel rustig houden
- kraakbeen bij een gewricht afgebroken waar door er los kraakbeen in haar gewricht zit... operatief dus

Zijn advies was ook om een paracetamol te geven (volgens de kindernorm zeg maar). halve pil per dag en dat dan een paar dagen aan te zien. Lijkt mij niet echt een goed idee aangezien ze het dan nog meer kan forceren omdat die zooi pijnstillend werkt.

Dus mijn vraag aan jullie: Wat zou het kunnen zijn en wat moeten we doen?

Met toch wel bezorgde groet,
Martin en Leonie
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik zou geen pijnstillers geven , en haar voorlopig op rust houden.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

ik zou ook geen pijnstillers geven en zeker geen paracetamol, maar een week of 2 rustig houden.
als het na 1 week rust (dus niet spelen, rennen, springen of los) nog niet minder wordt kan je altijd nog naar de DA gaan en ernaar laten kijken.
maar eerst rust en alleen kort aan de lijn uitlaten.

succes :ok:

gr wendy
MDoelman
Actief

Hoe groot achten jullie de kans dat het gaat om een ernstig probleem?

Sorry hoor dat ik dit allemaal vraag, maar ben wat dat betreft echt een leek op dit gebied en wil alleen maar het allerbeste voor mijn beesie!

Gr, Martin
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik weet niet of jullie ras last heeft van groeipijnen , want zou ook nog kunnen , tis wel de leeftijd daarvoor.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
qyan

MDoelman schreef:Hoe groot achten jullie de kans dat het gaat om een ernstig probleem?

Sorry hoor dat ik dit allemaal vraag, maar ben wat dat betreft echt een leek op dit gebied en wil alleen maar het allerbeste voor mijn beesie!

Gr, Martin
daar zou ik me voorlopig nog niet al te druk om maken ;)
het kan zoals gezegd ook groeipijn zijn, of een spiertje.
indien het niets ernstigs is zie je meestal met rust al snel resultaat, dus ga nog niet inzitten over iets ernstigs hoor!

gr wendy
Yari
Zeer actief

Ongelezen bericht door Yari »

qyan schreef:ik zou ook geen pijnstillers geven en zeker geen paracetamol, maar een week of 2 rustig houden.
als het na 1 week rust (dus niet spelen, rennen, springen of los) nog niet minder wordt kan je altijd nog naar de DA gaan en ernaar laten kijken.
maar eerst rust en alleen kort aan de lijn uitlaten.

succes :ok:

gr wendy
Mijn idee!! :ok:
Afbeelding

Groetjes: Mariëlle & Yari :voet:
MDoelman
Actief

Toen ik vandaag uit mijn werk kwam, en Rebel lekker in haar bech lag te slapen was ik wel even een beetje bezorgd. Hoe zou ze lopen?

Toen ze me zag, kwam ze natuurlijk direct gedag zeggen en kon helemaal niets meer aan haar merken. Pas toen we even buiten liepen en ik haar aandacht probeerde vast te houden tijdens het lopen (haar ogen waren dus op mij gericht), liep ze wat mank met volgens mij haar rechter voorpoot. Dus lekker rustig gesjokt (is een bullmastiff ook echt een hond voor) en dat ging prima. Zal dus waarschijnlijk wel iets van een spiertje ofzo zijn. We houden haar rustig (voor zover dat kan met een pup van 6 maanden) en we kijken het voorlopig wel even aan.

Bullmastiff is zeker een ras dat goed last kan hebben van groeipijnen, maar ook erg HD, OCD en andere ellende gevoelig. Hier proberen we dus terdege goed rekening mee te houden.

Allen bedankt voor de info en ik houdt jullie op de hoogte.

Gr, Martin
PS
een topsite voor een (nog) leek op hondengebied.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik zou haar ook een week of 2 aangelijnd houden, en geen pijnstillers, ZEKER geen paracetamol, dat is erg slecht voor ze. Hou het goed in de gaten, anders misschien even een fotootje maken van de ellebogen. OCD openbaart zich meestal tussen de 6 en 8 a 9 maanden. Groeit ze zo hard momenteel? Wat voer je haar? En heb je foto's van haar, ben benieuwd!
Afbeelding
lady dana
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door lady dana »

HOI.
Aller eerst hartelijk welkom op het forum.
ik ben er ook nog maar net hoor.
en over rare vragen stellen moet je je echt niet druk maken want daar is het forum toch voor.
Maar goed even over je hondje.
ik zou het ook erg goed in de gaten houden.
even aan zien en als het niet beter word er echt mee heen gaan hoor.
ik heb dus sinds kort wel wat ervaring met ocd (helaas) maar goed daar moet je nu nog niet aan denken.
Ik zou hem dus ook geen pijnstillers geven. want dat verzacht de pijn en haalt het niet weg. waardoor je dus weer over belasting krijgt.
Nogmaals hou het in de gaten.
En maak je niet te druk aub
hou ons op de hoogte.
groetjes daantje
MDoelman
Actief

We geven haar Eukanuba Large (25kg+). Op dit moment circa 150 gram per portie (3x daags). Ze is mooi slank en kan heel goed de spieren in haar schouders zien.. Die zijn naar mijn idee erg goed ontwikkeld.
Ook groeit ze erg hard... het heeft een paar wken stil gestaan qua groei, maar op dit moment zien we haar groeien.

Martin
qyan

gaat het al iets beter met haar poten met de rust?

gr wendy
Doeska
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Doeska »

Wij mogen op advies van de DA, Aspro geven als koortswerend middel en absoluut geen Paracetamol.
En indien nodig geven we Aspro 320 en dan een halve tablet(=160 mg)per keer.
Onze boef van ca. 32 kg mocht maximaal hebben 500mg per dag.

Groetjes en succes, Frans
MDoelman
Actief

Ze is er alweer helemaal. Ze heeft er een dag of 4 last van gehad maar nu gaat het weer prima, en loopt ze beter als ooit te voren. Denk toch dat ze iets verswikt had of misschien last van groeipijnen. Ze loopt/rent en gaat veel minder snel liggen dan dat ze de hele week deed.

Ben altijd snel geneigd om naar de DA te gaan of lichtelijk in paniek te raken als er iets is. Beter is dus om gewoon even aan te kijken en rustig aan te doen.

Allen bedankt voor de nuttige informatie, een poot van Rebel!

Gr, Martin
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”