Ik heb een logeerhondje, een boomertje van 5 jaar oud.
Ze ruikt muf uit haar oren, schudt veel met haar kopje en krabt zich wild aan haar hangoortjes.
Ik weet dat ze in het verleden vaker met succes behandeld is met Aurimic. Dan schiet je altijd raak zo ongeveer, want werkt tegen bacteriën, schimmels en er zit iets van onstekingsremmende corticosteroïden in.
Ik begrijp van de eigenaresse dat het dan een tijdje goed gaat, maar na verloop van tijd keren de klachten terug.
Wat kan er preventief gedaan worden?
Ik gok dat het een schimmelinfectie betreft. Mijn voorstel is een swab te laten nemen voor onderzoek om zeker te weten wat voor infectie het is.
Boomertje gaat 3 x per jaar naar de trimsalon waar ook haar oortjes geplukt worden. Ik zeg tegen eigenaresse dat ze vaker de oortjes 'open' moet vouwen als ze slaapt, zodat het minder broeit.
Kun je preventief druppelen met zure oordruppels bijvoorbeeld? Andere ideeën?
Hondje krijgt goede graanvrijje brokken met hoog vleesaandeel etc. Maar krijgt vooral ook brood en warme maaltijd van de tafel, van ieder koekje krijgt ze een stukje etc. Ik vrees dat voedingsadviezen aan dovemansoren gericht zullen zijn.
Ik hoor graag jullie tips, aandachtspunten, etc.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Preventie ( schimmel?) Infectie oren boomertje
Moderator: moderatorteam
- Prul
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Berner Sennen (2021) en Franse Bulldog (2015). Trouwens gek op heel veel andere rassen en zogenaamde bastaardjes.
- Aantal honden: 2
Preventie ( schimmel?) Infectie oren boomertje
“Je zult nooit nieuwe continenten ontdekken, als je niet de moed hebt de bekende kust uit het oog te verliezen.”
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Preventie ( schimmel?) Infectie oren boomertje
Ik zou inderdaad beginnen met uitzoeken wat voor oorontsteking het is, dus een kweekje laten maken.
Op basis daarvan kan de juiste behandeling worden ingesteld.
Het zo veel mogelijk leeg plukken van de oortjes is zeker zinvol.
Te veel/vaak schoonhouden van de oren kan helaas ook weer leiden tot oor problemen, dus dat is niet altijd de oplossing.
Je kunt het in ieder geval niet zo laten, want het hindert duidelijk als het hondje veel krabt en met het kopje schudt.
Op basis daarvan kan de juiste behandeling worden ingesteld.
Het zo veel mogelijk leeg plukken van de oortjes is zeker zinvol.
Te veel/vaak schoonhouden van de oren kan helaas ook weer leiden tot oor problemen, dus dat is niet altijd de oplossing.
Je kunt het in ieder geval niet zo laten, want het hindert duidelijk als het hondje veel krabt en met het kopje schudt.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Preventie ( schimmel?) Infectie oren boomertje
Inderdaad eerst even uitlaten zoeken zo te lezen heeft behoorlijk last