Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanval buurhond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Chrizta8
Actief
Aantal honden: 2

Aanval buurhond

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Hi,

Ik heb gisteren iets meegemaakt waar ik vreselijk mee in mijn maag zit.
Gisteren zijn mijn twee honden (springer spaniel van 12 en roemeens asbakje van 11) aangevallen in het steegje achter ons huis door de achterbuurhond. Achterbuurhond was uit het huis en tuin ontsnapt.
Ik liep op dat moment met mijn twee kinderen, waarvan 1 in de buggy zit, en mijn twee honden naar huis van de kdv.
Waarschijnlijk hebben we enorme geluk gehad. De honden hebben geen gaatjes. Wel missen ze plukken haar, zijn ze gevoelig en pijnlijk als ik ze aanraak en bang om naar buiten te gaan. De aanvallende hond had wel gaatjes in haar/zijn poot. Waarschijnlijk van mijn asbakje die heftig terug vocht.

Het gene wat mij het meeste geschokt heeft is de agressie van de aanvallende hond en het feit dat de hond uit het huis ontsnapt en zonder enige waarschuwing aanviel. De aanvallende hond is fysiek gezien veel groter en sterkter dan mijn twee oudjes. En ondanks dat ik de aanvallende hond geschopt heb en geprobeert heb te grijpen was dit zinloos. Hij/zij was witheet.
De aanvallende hond mag nooit zonder toezicht buiten zijn en absoluut niet bij andere honden omdat hij altijd agressief reageert op andere honden.
Daarnaast vind ik het heel eng dat mijn dreumes in de buggy tussen deze vechtende honden zat. Ik kon hem in het tummult wel iets naar voren rollen in de buggy.

Ik heb de wijkagent gecontracteerd om met mij en de buur te praten. Ik wil graag dat de buur maatregelen neemt zodat dit niet meer kan gebeuren. Het idee dat er zo'n agressieve hond achter ons woont die kan ontsnappen vind ik doodeng. Zeker ook omdat mijn kinderen gewoon in dat steegje spelen.
Hebben jullie een idee wat ik van de buur mag verwachten om deze situatie veiliger te maken?
Ze gaf aan dat dit niet meer zou gebeuren maar daar ben ik natuurlijk niet gerust op.

Bedankt voor het lezen.
Laatst gewijzigd door Chrizta8 op 23 nov 2024 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Benson and Penny
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Aanval buurhond

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat was een rot ervaring en ook een gevaarlijke situatie :(:
Je kunt niet veel meer dan je hebt gedaan.
Het enig wat nog zou kunnen is dat je iets bij je draagt (iets wat veel lawaai maakt bijv.?) om die hond te laten schrikken.
Maar of dat effectief is hangt wel weer af van de hond.
Een gesprek samen met een wijkagent is prima.
Misschien een verplichte muilkorf aanraden?

Dat de bazin heeft verklaard dat ze haar best zal doen dat het niet weer gebeurt is natuurlijk wel prettig.
Ze is in ieder geval niet van het type "dat doet mijn hond niet" :tongue:
Veilig voelen is belangrijk.
Het zal wel even duren voor je weer wat geruster bent.
Ik hoop dat die bazin iets weet om te zorgen dat haar hond niet meer kan ontsnappen.
En ook altijd een muilkorf om.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chrizta8
Actief

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

ranetje schreef: 23 nov 2024 12:51 Dat was een rot ervaring en ook een gevaarlijke situatie :(:
Je kunt niet veel meer dan je hebt gedaan.
Het enig wat nog zou kunnen is dat je iets bij je draagt (iets wat veel lawaai maakt bijv.?) om die hond te laten schrikken.
Maar of dat effectief is hangt wel weer af van de hond.
Een gesprek samen met een wijkagent is prima.
Misschien een verplichte muilkorf aanraden?

Dat de bazin heeft verklaard dat ze haar best zal doen dat het niet weer gebeurt is natuurlijk wel prettig.
Ze is in ieder geval niet van het type "dat doet mijn hond niet" :tongue:
Veilig voelen is belangrijk.
Het zal wel even duren voor je weer wat geruster bent.
Ik hoop dat die bazin iets weet om te zorgen dat haar hond niet meer kan ontsnappen.
En ook altijd een muilkorf om.
Bedankt voor je reactie.
Nee, opzich was de bazin lief en ook erg geschrokken. Haar man was minder begripvol en riep dingen als: "ik heb de hond al 11 jaar", "normaal ontsnapt hij niet", "hij is juist heel lief met kinderen"...

Ik denk dat we vooral ook heel veel geluk hebben gehad. Gezien de agressie van de hond en het soort hond had dit ook anders kunnen aflopen.
Benson and Penny
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Dat is toch ook echt schikken, kan buurman blerren ik heb hem al 11 jaar het is toch gebeurd

Ik hoop dat ze hem voortaam beter is de gaten houden
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Chrizta8 schreef: 23 nov 2024 12:58 Bedankt voor je reactie.
Nee, opzich was de bazin lief en ook erg geschrokken. Haar man was minder begripvol en riep dingen als: "ik heb de hond al 11 jaar", "normaal ontsnapt hij niet", "hij is juist heel lief met kinderen"...

Ik denk dat we vooral ook heel veel geluk hebben gehad. Gezien de agressie van de hond en het soort hond had dit ook anders kunnen aflopen.
Aan dat soort verklaringen van de baas heb je niet veel.
Het gaat er niet om wat er "normaal" gebeurt, maar wat er gebeurt als de hond wel ontsnapt.
En het gaat er ook niet om dat hij "juist heel lief met kinderen" is. :wink:
Het gaat er om dat hij zo agressief op andere honden reageert (bijvoorbeeld op jouw honden) dat een kind dat daar tussen zit, in de knel kan komen en ook flinke schade op kan lopen.
Schade aan andere honden en mensen/kinderen hoort voorkomen te worden.
Dat is zijn verantwoordelijkheid.
Laatst gewijzigd door ranetje op 27 nov 2024 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Ik ga mee met wat anderen zeggen, met zulke uitspraken kun je niet veel. Hoe goedbedoeld ook.

Afwachten wat het gesprek met de wijkagent oplevert, en anders wellicht zelf melding van maken bij de politie, geen aangifte, maar mocht er ooit nog iets gebeuren in de toekomst, dan ligt dit wel vast in elk geval.

Hoop dat jullie een beetje bijgekomen zijn van de schrik in elk geval!
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik kan mij voorstellen dat je hierdoor met een knoop in je maag loopt. Je wil veilig met je oudjes en kindje kunnen wandelen en het veilige gevoel is weg.
Ik ga mee met Sassy: maak hier ook melding van zodat dit vast ligt. Mocht er in de toekomst weer iets gebeuren dan is terug te vinden dat het geen op zich staand incident is.
En wat je mag verwachten van de buren is dat jij veilig op openbaar terrein kan lopen. Als ze hun hond niet in de tuin kunnen houden dan hoort hij daar niet thuis zonder toezicht. Muilkorf kan misschien beten voorkomen, maar daarmee kan hij nog steeds ontsnappen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”