Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondentuig. Ja of nee?!
Moderator: moderatorteam
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
- Patricia.
- moderator
- Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren - Aantal honden: 4
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Re: Hondentuig. Ja of nee?!
Ik gebruik een speciaal tuig voor de wandeling 's avonds laat.
Een tuig met aansluitring van de lijn voor op de borst.
De enige manier om een impuls van mijn hond om katten te grijpen tegen te houden.
Voor mij een grote hulp.
Voor de rest van de wandelingen gebruik ik een jachtlijntje of mijn hond loopt los.
Een tuig met aansluitring van de lijn voor op de borst.
De enige manier om een impuls van mijn hond om katten te grijpen tegen te houden.
Voor mij een grote hulp.
Voor de rest van de wandelingen gebruik ik een jachtlijntje of mijn hond loopt los.
- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Wij hebben een Y harness van actieve dog die heeft 2haken 1op de borst en 1op de rug bevalt ons erg goed, maar ook de normale halsband gebruiken wij
- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
Nee, tuigen zijn voor hondenbazen die de weg van de minste weerstand kiezen. Als ik een hond met een tuig zie weet ik meteen wat voor bazenvlees ik in de kuip heb. Plus ze zijn lelijk (die tuigen, niet de honden of hun bazen).
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Eigenlijk nog nooit gebruikt. Maar als Quin straks komt heeft hij uit veiligheid al een anti ontsnappingstuig aan/om en dat gaan we voorlopig ook echt wel gebruiken. Je leest te vaak over dit soort honden die ergens van schrikken en er dan vandoor gaan.

- ranetje
- Zeer actief
Tsjonge, dat is lekker kort door de bocht

- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer:
Dus jij kijkt niet langer dan je neus. Wel eens van rug/nek problemen gehoord
-
- Zeer actief
Voor Chara en Glory hadden we ook een tuig. Leek soms niet nodig zo "vertrouwd" leken ze te lopen. Maar Chara vloog na een week of zo helemaal uit de panty bij katten en andere dieren (schapen in de wei, paarden op strand) en omdat je ze nog niet zo goed kent kun je dus voor verrassingen komen te staan. Risico dat ze uit een halsband schieten en in paniek er vandoor gaan is dan groot omdat ze ook nog niet heel vertrouwd met jou als baas zijn.
Glory kon heel soms op bepaalde mensen angstig reageren, dus ook geen overbodige luxe dat zij toen een tuig omhad.
Maar zodra er wederzijds vertrouwen was zijn we overgegaan op gewone halsbanden.
Ik vind tuigen een gedoe, en ze speelden hier soms ook zo wild met elkaar dat een tuig ook onhandig was.
Ik heb ze nog wel hoor, ook voor Aak evt. die zou ik dan gebruiken met speuren bijvoorbeeld.
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
Honden die uit het buitenland komen hebben vaak een anti ontsnappingstuig flinke tijd nodig om goed te wennen. Hoe vaak lees je niet dat dit soort honden toch ontsnappen en er vandoor gaan omdat ze ergens van schrikken en dan helaas doodgereden worden.blondie schreef: ↑15 sep 2023 15:47Voor Chara en Glory hadden we ook een tuig. Leek soms niet nodig zo "vertrouwd" leken ze te lopen. Maar Chara vloog na een week of zo helemaal uit de panty bij katten en andere dieren (schapen in de wei, paarden op strand) en omdat je ze nog niet zo goed kent kun je dus voor verrassingen komen te staan. Risico dat ze uit een halsband schieten en in paniek er vandoor gaan is dan groot omdat ze ook nog niet heel vertrouwd met jou als baas zijn.
Glory kon heel soms op bepaalde mensen angstig reageren, dus ook geen overbodige luxe dat zij toen een tuig omhad.
Maar zodra er wederzijds vertrouwen was zijn we overgegaan op gewone halsbanden.
Ik vind tuigen een gedoe, en ze speelden hier soms ook zo wild met elkaar dat een tuig ook onhandig was.
Ik heb ze nog wel hoor, ook voor Aak evt. die zou ik dan gebruiken met speuren bijvoorbeeld.
Moet er niet aan denken zeg. Dus het gaat pas af op het moment dat we denken dat het echt veilig is en niet eerder.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Hier tuigjes.
Niks met weg van de minste weerstand.
Ik vind het voor die kleine boekjes niet fijn om een halsband te gebruiken dus dus gebruik hele zachte tuigjes.
Heeft bij ons ook niks met veiligheid te maken want ze lopen ook meest los. Maar ik vind het fijner voor ze.
Niks met weg van de minste weerstand.
Ik vind het voor die kleine boekjes niet fijn om een halsband te gebruiken dus dus gebruik hele zachte tuigjes.
Heeft bij ons ook niks met veiligheid te maken want ze lopen ook meest los. Maar ik vind het fijner voor ze.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Marion.
- Zeer actief
Nee, nog nooit gehad ook. Ze hebben ook alleen een jachtlijn om, om van A naar B te komen, in de auto hangt hij er trouwens ook altijd om. Maar zodra ze ergens los kunnen gaat die lijn er af en zijn ze helemaal kaal.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- ranetje
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief

Mijn honden lopen los ook altijd met helemaal niks om.
Op foto's zie ik soms zelfs loslopende honden met een halti om

Ik snap waarom, maar het is ontzettend riskant om dat te doen.
Net als honden die loslopend een slipketting om hebben.
- Branka
- moderator
Volgens mij is daar recent een artikel over gepubliceerd door een fysiotherapeut in het blad van O&O.
Zag een scan daarvan langskomen op een ander forum. Helaas niet online terug te vinden.

- Marion.
- Zeer actief
Die zie ik eigenlijk nooit meer?

- ranetje
- Zeer actief
Ik zal kijken of ik dat kan vindenBranka schreef: ↑16 okt 2023 15:51Volgens mij is daar recent een artikel over gepubliceerd door een fysiotherapeut in het blad van O&O.
Zag een scan daarvan langskomen op een ander forum. Helaas niet online terug te vinden.

- ranetje
- Zeer actief
Gelukkig bijna nooit meer inderdaad.Marion. schreef: ↑16 okt 2023 18:08Die zie ik eigenlijk nooit meer?
Heel af en toe zie ik er nog eentje (herder) met zo'n ketting om loslopen.
- Chrizta8
- Actief
Dat is wel heel kort door de bocht vind ik.
Je weet mijn god niet wat er kan gebeuren, schrikken, een andere hond die zich boven op mijn hond stort. Het blijven toch dieren die je nooit 100% kan vertrouwen.
En dan vind ik het toch een veel fijner idee dat mijn hond aan een tuig vast zit en niet aan een halsband.
Aan het tuig hangt ook een plaatje met onze nummers erop. Mochten de honden toch onverwacht de weg kwijt raken ofzo. Toch even een kortere klap om het nummer op het plaatje te bellen dan om de chip uit te laten lezen.
Benson and Penny
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Pitbull achtige
Niets gelezen, maar vandaag heb ik de halsband weg gedaan en kreeg een totaal relaxte hond terug. Voel mij er beter bij en vond de halsband al niets en hij heeft hem al uitgerekt. Harnasje is voor de hond veel relaxter en controle is veel meer in gelijkwaardig respect. Hele fijne ontspannen wandelingen gehad nu. De gewenning van trekken is direct weg (ligt aan de geschiedenis van deze hond) en hoef vrijwel niet meer aan te sturen.
Nu ga ik alle reacties lezen.
Edit: Reacties gelezen en heb er geen mening over, ik kies wat voor Blue beter is en wil dat hij meer vrijheid heeft. Dat stomme getrek heeft hij al veel te lang moeten hebben in de nek en wil dat soort dingen niet. Was veel beter vandaag en heb juist het idee dat hij meer vrijheid kreeg op deze manier. Wil de riem ook veel langer hebben, omdat de 2 meter niets is en tegen zijn gedrag in gaat, krijg hem wel naast mij dus hij mag ook verder weg.
Ik heb totaal geen behoefte aan een hond die strak aan de riem loopt en werken is anders dan ontspannen. lekker wandelen is voor de voeten lopen, lekker buigen, soms je rondje draaien voor slack. Werken is "opletten" en kort aan de riem met volle slack.
Geen gehannes aan de lijn bij mij en hij mag ook lekker zijn ding doen en stoppen wanneer hij wil tijdens commando "snuffelen". Mag op de grond liggen en lekker blijven rollen in het gras als we niets doen en geen doel hebben.
Nu ga ik alle reacties lezen.
Edit: Reacties gelezen en heb er geen mening over, ik kies wat voor Blue beter is en wil dat hij meer vrijheid heeft. Dat stomme getrek heeft hij al veel te lang moeten hebben in de nek en wil dat soort dingen niet. Was veel beter vandaag en heb juist het idee dat hij meer vrijheid kreeg op deze manier. Wil de riem ook veel langer hebben, omdat de 2 meter niets is en tegen zijn gedrag in gaat, krijg hem wel naast mij dus hij mag ook verder weg.
Ik heb totaal geen behoefte aan een hond die strak aan de riem loopt en werken is anders dan ontspannen. lekker wandelen is voor de voeten lopen, lekker buigen, soms je rondje draaien voor slack. Werken is "opletten" en kort aan de riem met volle slack.
Geen gehannes aan de lijn bij mij en hij mag ook lekker zijn ding doen en stoppen wanneer hij wil tijdens commando "snuffelen". Mag op de grond liggen en lekker blijven rollen in het gras als we niets doen en geen doel hebben.
- Tassie
- geregistreerd lid
Voordat wij onze hond aanschaften als pup hebben wij natuurlijk veel informatie ingewonnen.
Ik heb zelf ervaring vanuit mijn tienerjaren met jachthonden waarbij onze Golden Retriever een halsband had en onze Duitse Staanders een slipketting. Dit was toentertijd heel normaal. Wij volgende overigens met onze Duitse Staanders een cursus speciaal voor dit ras waarbij al deze honden een slipketting hadden. Ik kan mij niet herinneren dat er toen al tuigjes bestonden.
Maar goed, even terug naar nu. Ik had gelezen dat een slipketting een no-go is vanwege mogelijk letsel aan het strottenhoofd van de hond m.n. bij pups.
Bijna alle honden die ik in onze buurt en op You Tube filmpjes zie hebben praktisch allemaal een tuigje om.
Dus, tja, de keuze was snel gemaakt. Ik had gelezen dat m.n. een Y-tuigje goed zou zijn.
Toch, omdat onze hond enorm trekt en niet te corrigeren valt met het tuigje, hebben wij nu hij bijna 10 maanden is, gekozen voor een halsband. En wat een verademing is dat! Nu is het niet fijn voor hem om te trekken aan de riem. Waar hij voorheen lekker voorover leunde in het tuigje met zijn volle gewicht, is dat nu afgelopen.
Hij heeft geen last van de halsband, zit niet (te) strak, maar hij is nu makkelijk te corrigeren wanneer hij 'naast' moet lopen of wanneer hij kort gehouden moet worden bij het passeren van iemand of een hond oid.
Dus tja, mijn persoonlijke mening is dat voor het opvoeden/trainen van een hond (grote hond/jachthond?) een halsband beter/sneller resultaat oplevert dan met een tuigje.
Ik heb zelf ervaring vanuit mijn tienerjaren met jachthonden waarbij onze Golden Retriever een halsband had en onze Duitse Staanders een slipketting. Dit was toentertijd heel normaal. Wij volgende overigens met onze Duitse Staanders een cursus speciaal voor dit ras waarbij al deze honden een slipketting hadden. Ik kan mij niet herinneren dat er toen al tuigjes bestonden.
Maar goed, even terug naar nu. Ik had gelezen dat een slipketting een no-go is vanwege mogelijk letsel aan het strottenhoofd van de hond m.n. bij pups.
Bijna alle honden die ik in onze buurt en op You Tube filmpjes zie hebben praktisch allemaal een tuigje om.
Dus, tja, de keuze was snel gemaakt. Ik had gelezen dat m.n. een Y-tuigje goed zou zijn.
Toch, omdat onze hond enorm trekt en niet te corrigeren valt met het tuigje, hebben wij nu hij bijna 10 maanden is, gekozen voor een halsband. En wat een verademing is dat! Nu is het niet fijn voor hem om te trekken aan de riem. Waar hij voorheen lekker voorover leunde in het tuigje met zijn volle gewicht, is dat nu afgelopen.
Hij heeft geen last van de halsband, zit niet (te) strak, maar hij is nu makkelijk te corrigeren wanneer hij 'naast' moet lopen of wanneer hij kort gehouden moet worden bij het passeren van iemand of een hond oid.
Dus tja, mijn persoonlijke mening is dat voor het opvoeden/trainen van een hond (grote hond/jachthond?) een halsband beter/sneller resultaat oplevert dan met een tuigje.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een hondje
Hier ook een tuig, Butch heeft zo'n rare lange nek en ik ben dan bang dat ie zich uit een bandje weet te wringen.
life is good
- Marion.
- Zeer actief
Haha, wat een leuke reacties.
Voor mijzelf, nee geen tuig. Ze hebben het niet nodig (want zijn gehoorzaam geboren
) en ik vind halsbanden en tuigen om honden superlelijk en gevaarlijk. Als ze loslopen wil ik ze gewoon naakt, zonder dat ze kans lopen om ergens achter verstrikt te raken. En dat heb ik niet van spookverhalen. Vroeger thuis hadden we een hond en die zijn we kwijt geraakt in een bos in Mill, tijdens vakantie. Mijn vader zei steeds "die komt wel, loop maar door". Na mijn gezeur zwichtte mijn vader en zijn we teruggelopen. En op een gegeven moment gepiep in de struiken vlak langs het pad. Soesie zat helemaal vast in de struiken door haar halsband.
Naakt dus, en dan ook weer snel kunnen aanlijnen als we door de straat lopen. Of als er eentje loops is en er een reu aankomt. Dus alleen maar jachtlijntjes hier.
Voor mijzelf, nee geen tuig. Ze hebben het niet nodig (want zijn gehoorzaam geboren

Naakt dus, en dan ook weer snel kunnen aanlijnen als we door de straat lopen. Of als er eentje loops is en er een reu aankomt. Dus alleen maar jachtlijntjes hier.

- ranetje
- Zeer actief
Ik heb normaal gesproken jachtlijntjes voor als de hond aangelijnd is.
Los zijn al mijn honden normaal gesproken zonder halsband of tuig.
Mijn huidige hond heeft wel voor 's avonds laatste rondje een speciaal tuig met een ringetje voor de borst waar de lijn aan vast zit.
Ze is heel fel op katten en die kunnen we op het laatste rondje nogal eens tegen komen.
Met dat tuig kan ik haar mannen.
Halsband en lijn betekent dat ik de straat van iets te dichtbij kan moeten bekijken.
Of mijn schouders uit de kom heb.
En dat heb ik liever niet
Los zijn al mijn honden normaal gesproken zonder halsband of tuig.
Mijn huidige hond heeft wel voor 's avonds laatste rondje een speciaal tuig met een ringetje voor de borst waar de lijn aan vast zit.
Ze is heel fel op katten en die kunnen we op het laatste rondje nogal eens tegen komen.
Met dat tuig kan ik haar mannen.
Halsband en lijn betekent dat ik de straat van iets te dichtbij kan moeten bekijken.

Of mijn schouders uit de kom heb.

En dat heb ik liever niet