Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stabij gezocht om traumatische ervaring pup op te heffen
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Teckel & Senner
- Aantal honden: 2
Stabij gezocht om traumatische ervaring pup op te heffen
Mijn teckelpup van 12 weken heeft recent een heel vervelende ervaring opgedaan met een stabij. Deze viel haar uit het niets aan. Wij wandelden over de stoep en de hond sprong uit de eigen voortuin en greep de pup met veel kabaal.
Gelukkig geen letsel, maar wel een heel grote schrik die er nu diep inzit voor alles wat op een stabij lijkt. Dit uit zich in gillen, krijsen en angstig weglopen. Tot aan dat moment was ze een heel speels sociaal hondje dat alle honden open en blij tegemoet trad.
Nu ze nog in die inprentfase zit, zou ik graag proberen om de ervaring tegen te gaan met een heel positieve ervaring met een stabij, of iets zwartwits dat op een stabij lijkt.
Wie zit op redelijke afstand van Steenwijk en heeft zin in een wandeling? Ik wil hier best een stukje voor rijden.
Ik voorzie anders een teckel die de rest van haar leven gillend op de loop gaat voor stabijtjes.
Gelukkig geen letsel, maar wel een heel grote schrik die er nu diep inzit voor alles wat op een stabij lijkt. Dit uit zich in gillen, krijsen en angstig weglopen. Tot aan dat moment was ze een heel speels sociaal hondje dat alle honden open en blij tegemoet trad.
Nu ze nog in die inprentfase zit, zou ik graag proberen om de ervaring tegen te gaan met een heel positieve ervaring met een stabij, of iets zwartwits dat op een stabij lijkt.
Wie zit op redelijke afstand van Steenwijk en heeft zin in een wandeling? Ik wil hier best een stukje voor rijden.
Ik voorzie anders een teckel die de rest van haar leven gillend op de loop gaat voor stabijtjes.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Stabij gezocht om traumatische ervaring pup op te heffen
Goed idee om te doen.
En dan vooral ook heel veel lekkers meenemen zodat die stabij kan worden verbonden met iets fijns.
Vooral niets dwingen of forceren.
Ik heb geen stabij en ik woon niet in de buurt, dus ik kan je niet helpen.
Ga je naar een hondenschool/puppycursus?
Misschien is daar wel een stabij te vinden?
En dan vooral ook heel veel lekkers meenemen zodat die stabij kan worden verbonden met iets fijns.
Vooral niets dwingen of forceren.
Ik heb geen stabij en ik woon niet in de buurt, dus ik kan je niet helpen.
Ga je naar een hondenschool/puppycursus?
Misschien is daar wel een stabij te vinden?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Ja, het idee is op zich niet verkeerd hoor.
Maar op een heel hondenleven lang, ga je nog wel eens wat meemaken.
En dan blijf je bezig met honden zoeken voor een positieve ervaring.
Met wandelen kom je misschien ook wel stabij-achtige honden tegen, en kun je aan de eigenaar vragen of het een lieve is met kleine hondjes. En dan daar gewoon in de loop van wandelingen positieve ervaringen opdoen.
Of als je van ver een stabij achtig hond ziet, aandacht van je eigen hond vragen, en belonen voor aandacht op jou. En dan ondertussen even vragen of de betreffende hond aardig is tegen kleine hondjes van het geslacht van jou hond. Zodat je aan het uitval gedrag van je hond kan werken.
En op die manier werken aan je hond, en positieve ervaringen opdoen en belonen. En je hoeft ook niet altijd altijd wat met een andere hond te doen hé. Het is ook erg handig om je hond te leren andere honden te negeren en op jou te letten.
Alhoewel als een hond heel plotseling van een erf af komt stormen, zijn dat altijd hagelijke dingen om mee te maken.
Kun je je niet goed op voorbereiden. Behalve volgende keer dat huis te mijden.
Maar op een heel hondenleven lang, ga je nog wel eens wat meemaken.
En dan blijf je bezig met honden zoeken voor een positieve ervaring.
Met wandelen kom je misschien ook wel stabij-achtige honden tegen, en kun je aan de eigenaar vragen of het een lieve is met kleine hondjes. En dan daar gewoon in de loop van wandelingen positieve ervaringen opdoen.
Of als je van ver een stabij achtig hond ziet, aandacht van je eigen hond vragen, en belonen voor aandacht op jou. En dan ondertussen even vragen of de betreffende hond aardig is tegen kleine hondjes van het geslacht van jou hond. Zodat je aan het uitval gedrag van je hond kan werken.
En op die manier werken aan je hond, en positieve ervaringen opdoen en belonen. En je hoeft ook niet altijd altijd wat met een andere hond te doen hé. Het is ook erg handig om je hond te leren andere honden te negeren en op jou te letten.
Alhoewel als een hond heel plotseling van een erf af komt stormen, zijn dat altijd hagelijke dingen om mee te maken.
Kun je je niet goed op voorbereiden. Behalve volgende keer dat huis te mijden.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ach arme pup, inderdaad veel wandellen en met leuke honden in contact komen dan komt het meestal wel weer goed, zeker als de baas ook niet angstig is wand dat voelen ze
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Misschien is het makkelijker om een hond te zoeken met een zwart witte vacht in plaats van specifiek een Staby?
Het is denk ik vooral het type en de kleur waar op wordt geassocieerd.
Het is denk ik vooral het type en de kleur waar op wordt geassocieerd.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
Je hond/pup‘s leven vullen met positieve ervaringen is nooit een slecht idee.
Maar ervan uitgaan dat je pup van 12 weken oud voor het leven lang getekend is door één nare ervaring met een bepaald ras, is mijns inziens niet een beste insteek. Pups zijn ontzettend flexibel, 1 schrikbarende ontmoeting tekent ze normaliter niet voor het leven. Als dat wel zo is dan zit er aan de basis al iets veel ergers niet goed. Dan heeft dat levenslange trauma niets met zwart witte hondjes te maken maar meer met allerlei narigheid die eraan vooraf gegaan is.
Persoonlijk zou ik me niet te druk maken om het drama dat een 12 weken oude pup maakt van een vervelende ontmoeting. Zeker niet als je verder voor genoeg evenwicht en zelfvertrouwen bij de hond zorgt.
Maar ervan uitgaan dat je pup van 12 weken oud voor het leven lang getekend is door één nare ervaring met een bepaald ras, is mijns inziens niet een beste insteek. Pups zijn ontzettend flexibel, 1 schrikbarende ontmoeting tekent ze normaliter niet voor het leven. Als dat wel zo is dan zit er aan de basis al iets veel ergers niet goed. Dan heeft dat levenslange trauma niets met zwart witte hondjes te maken maar meer met allerlei narigheid die eraan vooraf gegaan is.
Persoonlijk zou ik me niet te druk maken om het drama dat een 12 weken oude pup maakt van een vervelende ontmoeting. Zeker niet als je verder voor genoeg evenwicht en zelfvertrouwen bij de hond zorgt.
-
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Teckel & Senner
Dank jullie wel voor alle tips en breder perspectief!
We gaan ermee aan de slag.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Eens met hazerein.
Ook geen drama van maken zegt maar. Dat is gebeurd en als je pup ziet dat er toch wel leuke honden rondlopen om gezellig mee te spelen komt dat vast goed. Misschien eens oplopen met iemand anders met een hond een stukje.
Ook geen drama van maken zegt maar. Dat is gebeurd en als je pup ziet dat er toch wel leuke honden rondlopen om gezellig mee te spelen komt dat vast goed. Misschien eens oplopen met iemand anders met een hond een stukje.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik zou er niet "mee aan de slag" gaan. Als je het zelf groot maakt, dan wordt het voor je pup ook groot. Gebeurd, klaar, iedereen nog heel, over tot de orde van de dag. Als je een andere hond tegen komt (al dan niet Stabij of zwart/wit) zou ik gewoon met ferme stap doorlopen. Dan mag ze best even krijsen of gillen of het eng vinden, maar als je gewoon doorstapt merkt ze ook - ik zou ook zeker niet oversteken - dat dat meestal gewoon fijn kan.Poppy_Poppy schreef: ↑14 mei 2024 20:54 Dank jullie wel voor alle tips en breder perspectief!
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Precies dit.Chihuahua-paws schreef: ↑15 mei 2024 17:25 Eens met hazerein.
En dan, als je mensen kent met een sociale hond in toevallig diezelfde kleuren, dan kan het geen kwaad daar samen een keer mee te wandelen, jammer dat je zover bij ons vandaan zit, heb wel een zwart-witte border die allemansvriend is.