Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angstige hond valt uit

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BorderC12
nieuw lid
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Angstige hond valt uit

Ongelezen bericht door BorderC12 »

Dag iedereen,
Ik heb een Border Collie teefje van 2 jaar.
Nu hebben we het probleem dat ze tijdens wandelingen maar ook thuis heel aanvallend is naar mensen. Ze blaft, laat haar tanden zien en gromt. Ookal benaderen de personen haar niet. Volgens mij komt dit puur door angst en wil ze iedereen op afstand houden. Tijdens wandelingen trekt ze enorm en heeft ze geen aandacht voor mij. Wanneer ze uitvalt naar voorbijgangers vergroot ik de afstand maar ik merk ging verbetering. Dit gzdrag doet ze echt naar eender wie, uitgezonderd het gezin. Wat kan ik doen zodat ze wat meer zelfvertrouwen heeft en stopt met uitvallen naar mensen? Ik zou graag willen dat het stopt want ben zo bang dat ze eens zal bijten... ik ben ten einde raad.
Alvast bedankt!
Patricia.
moderator
Mijn ras(sen): Whippet x poedel
Spaanse dame
2 Bulgaarse heren
Aantal honden: 4

Re: Angstige hond valt uit

Ongelezen bericht door Patricia. »

Ga op zoek naar een goede gedragstherapeut die mee kijkt naar het hoe, wat en waarom.
En een Border Collie heeft toch echt wat meer nodig dan 3x per dag een blokje om.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Heb je haar overgenomen of is ze van jong af aan al bij jullie?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Oei dat is niet fijn nee, ik zou ook eens kijken naar een goede gedragstherapeut
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

blondie schreef: 16 feb 2024 13:25 Heb je haar overgenomen of is ze van jong af aan al bij jullie?
Dat is mijn vraag ook. :ok:
Als het angst is is er best wat aan te doen met trainen, maar ik denk dat een goede gedragsdeskundige eerst laten meekijken of het echt om angst gaat heel nuttig is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

In ieder geval buiten je hond niet vóór je laten lopen.
Ga dus aan de slag met "volg" oefeningen. De hond netjes naast je laten lopen met een ontspannen riem eraan.

Kan je leuk aanleren door middel van een clicker.
Sowieso is clickertraining wellicht een leuke manier om een gevoelige en werklustige bordercollie manieren, maar ook zeker samenwerking op een leuke positieve manier aan te leren. Misschien is er een goede clickertraining in jouw buurt?

Dus werken aan de basisvaardigheden, en je zal binnen ook makkelijker je hond kunnen sturen.

Een goede positieve hondenschool kan je ook leren je hond netjes naast je te leren lopen. Heb je veel meer controle, en je hond heeft veel minder de neiging om alles om hem heen te controleren.

Collies kunnen nogal eens reactief zijn, en dat moet je sturen
BorderC12
nieuw lid

Ongelezen bericht door BorderC12 »

blondie schreef: 16 feb 2024 13:25 Heb je haar overgenomen of is ze van jong af aan al bij jullie?
Ze is van jongs af aan bij ons. Ze is zeker altijd al wat onzeker/bang geweest maar nu uit zich dit in uitvallen. Voor haar puberteit liet ze mensen toe om haar te aaien wat nu absoluut het geval niet meer is. We kunnen niet achterhalen hoe dit ineens zo veranderd is want ze heeft nooit een trauma of slechte ervaring gehad met mensen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Is ze wel gezond?
Zou dat ook laten nagaan bij de DA.
Een vraag omdat je schrijft dat het opeens veranderd is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zou eens kijken of je op cursus kunt met haar. Dat doet een hond en baas vaak goed om op die manier samen weer dat contact te maken, en bij een leuke/goede school wordt ook gelet op gedrag naar vreemden, althans bij de school waar wij gaan wel.

Dat ze vroeger wel geaaid kon worden, of werd geaaid terwijl ze dat misschien niet prettig vond, kan zijn dat ze dat nu ze groter is heeft vertaald naar zelf al uitvallen en grommen om te voorkomen dat mensen in haar buurt gaan komen.
Binnen zou ik haar een plek geven als je visite krijgt waar ze rustig kan liggen kluifje of vreetje erbij, en de visite geen oogcontact en niet laten praten tegen haar.
Zelf bij een wat oudere hond destijds (x border met stabij) die ook een mening kreeg over visite had ze de keus, plekken genoeg waar ze zich terug kon trekken in de woonkamer, maar bij aan komen zetten en gaan tetteren en tanden ontbloten kon ze wieberen tot ze weer normaal kon doen.
Zij vertrok dan ook op mijn aangeven weer naar boven, en kon zelf weer beneden komen hoor en dan liep ze wat sluipend en bozig door het huis maar daarna was het ook weer over omdat ze wist dat ze anders gewoon weer mocht vertrekken, en ergens wilde zij er toch wel bij zijn :wink:

Bij andere honden deed ik dat net zo, normaal doen of anders even uit zicht gaan dat is een keuze, bij die types heb ik altijd wel visite gezegd de hond absoluut met rust te laten en te negeren.

Buiten geef je aan dat ze geen contact met je heeft, wel in de lijn hangt en uitvalt. Jij wil dan afstand vergroten, dus gok ik dat jij haar al blaffend mee moet trekken?
Ga werken (en daarom advies om toch te kijken naar een school waar je terecht kunt) aan rustig aan de lijn wandelen, en contact kunnen maken als dat nodig is.
Een hond met veel lijn die focus op andere dingen heeft/krijgt en aan eind van een lijn loopt is niet meer te corrigeren, daarvoor moet je tijdig al de aandacht van je hond weten te vragen en de lijnlengte kunnen verkorten zonder terug te moeten halen/trekken.
Hier lopen ze eigenlijk altijd voor ons aan een behoorlijk lange flexlijn, maar ze hebben geleerd niet druk op die lijn te zetten en als wij ze naast ons willen hebben vanwege tegemoetkomers, dan kunnen we terugroepen en lopen ze even een korte periode naast ons.

Dit is aangeleerd met of voer in de hand, of bij onze herder konden we dat met spel of speeltje belonen. Belangrijk altijd wel was tijdig aandacht vragen, of om te draaien als ze met stem niet te bereiken waren. Dan veranderde ik gewoon van richting werd er niet beloond, pas als ik de aandacht weer had koppelde ik er weer een commando aan of een beloning met een goed woordje erbij.

Uitvallen heb ik echt een broertje dood aan, zeker bij honden die het goed aangeleerd hebben gekregen en dan tóch ineens uitvliegen. Dan ben ik niet lief en corrigeer daar op, zijn ze daarna weer braaf dan beloon ik weer. Maar mijn eigen aandeel is belangrijk, als ik niet goed oplet en er gebeurd iets, dan is het mijn domme fout, dan vind ik het niet leuk maar dan weet ik dat ik domweg te laat was met inspringen op situatie.

Binnen dus idem, ze mogen best grommen of aangeven iets niet prettig te vinden. Maar grommen en brommen terwijl er geen contact met ze wordt gemaakt en er een alternatief en ruimte voor ze is, dan accepteer ik dat dus niet en kunnen ze echt even plaats gaan maken of hun plek weten.

Krijg het idee dat je dus wat meer de leiding dient te nemen en de hond mag gaan aangeven wat je wél en wat je geen prettig gedrag vindt, en alternatieven bieden zodat de hond niet het gevoel krijgt om op voorhand al zelf dingen op haar manier te denken moeten op te lossen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

BorderC12 schreef: 16 feb 2024 17:50
Ze is van jongs af aan bij ons. Ze is zeker altijd al wat onzeker/bang geweest maar nu uit zich dit in uitvallen. Voor haar puberteit liet ze mensen toe om haar te aaien wat nu absoluut het geval niet meer is. We kunnen niet achterhalen hoe dit ineens zo veranderd is want ze heeft nooit een trauma of slechte ervaring gehad met mensen
Je hond is nu twee jaar, en wordt mentaal volwassen.
Het is niet raar dat je dan gedragsverandering ziet. Ze krijgen een eigen mening...daar hoeven ze niet eerst een trauma voor te krijgen.
Het is dan aan de eigenaren dit in goede banen te leiden.

Als je echt het idee hebt, dat dit uit de lucht komt vallen, dan is een check-up bij de dierenarts aan te raden. Pijn kan namelijk ook een korter lontje geven.

Als dat is uitgesloten, dan eens een goede positieve hondencursus volgen. Of nog beter privé training bij een positieve hondentrainer.
Sassy
moderator
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Je schrijft dat je geen contact met haar krijgt.
Dat gedrag heb ik al eerder bij border collies gezien, google maar eens op baljunkie, een herplaatser waar we gingen kijken ooit in een ver verleden om evt over te nemen deed dat ook, ik werd helemaal gestoord van die hond.
Zo gefocust op enkel ballen of stokjes, geen contact mee te krijgen.

Die is niet mee naar huis gegaan, niet alleen daarom, maar met name omdat de oude eigenaar niet eerlijk was over de artrose van de hond.

Wat nu eerste prio heeft imo is het trainen op "bereikbaarheid΅ van jouw hond.
Dat de aanknop een keer op jou gericht is in plaats van op de omgeving.

Ik zou dat zelf doen aan een lange trainingslijn, eerste weken op een zo rustig mogelijk terrein.
Als de hond er niet op bedacht is van richting veranderen, niks zeggen, gewoon weglopen de andere kant op.
Heel consequent hierin zijn, de exemplaren die ik heb waarmee ik dat zo getraind had gingen op een bepaald moment echt opletten van hey, waar is dat mens. Dat is de eerste stap.
Ik ben niet zo van het met snoep/eten trainen, gaat nogal lastig met een werkhond waarmee je op grote afstand traint.
(O ja, ik heb een roedel van 5 borders nog momenteel en train die aan de schapen).

Dan, ik scan de omgeving, dus zorg dat ik andere mensen eerder gezien heb als de hond.
Verder ben ik nogal beschermend naar mijn honden, ik zou zorgen dat ze eerst eens niet in de situatie terechtkomen waar ze denken mij te moeten beschermen.
Door duidelijkheid te scheppen, zodat de hond weet dat ik alles regel, en hond dit niet hoeft over te nemen.

Ik heb eigenlijk er maar een (als 2e hands hond gekocht met een behoorlijke rugzak) die reactief is/was op andere reuen.
Inmiddels weet die ook dat hij op mij moet focussen, ze moeten thuis in huis haast niks, ik ben echt niet zo streng, maar buiten is het van vriend, nu hier opletten, al moet ik gehoorzaamheidsoefeningen gaan vragen op het moment dat iemand passeert, maakt me niet uit. Maar de les blijft bij mij en niet bij die andere hond of mensen.

Is alleen nog soms ongemakkelijk als die ander zijn hond op de mijne laat afstormen, maar ook dan, mijn hond gaat achter mij, en ik blok die andere hond af. Dat weten ze dat ik insta voor hun veiligheid.

Wat hierboven gezegd is borders hebben doorgaans niet genoeg aan een paar rondjes om het blok, in de jaren dat ik border collies heb is het moe laten lopen/spelen, nog nooit een oplossing voor het probleem tussen de oren bij zulke honden geweest. Eerder een andere mindset aan trainen.
Meer lopen lost je probleem niet persee op, die honden moeten geestelijk aan het werk.
Als is het maar zoekspelletjes voor voer o.d.
Moet er wel bij zeggen dat ik het heel gemakkelijke honden vind, of ik heb (op een na) heel gemakkelijke exemplaren.
Heel simpel gezegd, mijn honden hebben een uitknop, en de aanknop gaat pas buiten of bij de schapen in werking.

Wat Blondie ook aangeeft, duidelijkheid en leiding geven, dan hoeft je hond dat niet te doen.

En kom je er zelf niet uit, wat hierboven ook al gemeld is, zoek een trainer/gedragstherapeut die je kan helpen, of kijk eens bij Monique Bladder op FB, laat dit niet te lang doorsudderen, maar ga dit gericht aanpakken.
Sterkte en succes.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”