Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De lange lijn

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

De lange lijn

Ongelezen bericht door thom »

Ondanks dat Quin nog aan de lange lijn van 5 meter zit zijn we natuurlijk het luisteren wel heel goed aan het trainen en dat gaat echt zo ontzettend goed. Zo nu en dan gaat hij mee naar een omheind losloopgebied en daar luistert hij ook als de beste, dus nog even verder trainen en dan toch de lange lijn eraf.
We vinden het reuze spannend, maar hij is zo verknocht aan ons en luistert geweldig en je moet het een keer gaan doen.
Hier op de hei loopt hij vast aan de 5 meter lijn en in het omheinde losloopgebied een sleeplijn van 10 meter slepend.
Op de hei vast aan een 10 meter lange lijn is geen doen vanwege de 'obstakels'.
Maar we gaan dan natuurlijk eerst op de hei de 10 meter lange sleeplijn er nog aanhangen. (puur voor de zekerheid)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: De lange lijn

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat het binnenkort ook wel kan
Hij is zo lekker gericht op jullie :ok:
Je zou als je het eng vindt die lange sleeplijn gewoon steeds een metertje korter kunnen maken zodat de overgang naar helemaal los niet zo groot is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

ranetje schreef: 24 jan 2024 18:33 Ik denk dat het binnenkort ook wel kan
Hij is zo lekker gericht op jullie :ok:
Je zou als je het eng vindt die lange sleeplijn gewoon steeds een metertje korter kunnen maken zodat de overgang naar helemaal los niet zo groot is?
Precies. Als de sleeplijn van 10 meter helemaal goed gaat dan de kortere van 5 meter eraan.
En daarna is het vertrouwen toch echt wel compleet.
We hebben het nog nooit gehad met een hond dat we zolang twijfelden hem al los te laten, maar we hebben dan ook nog nooit een hond uit een buitenlandse shelter gehad. En die hond willen we echt houden, dus dan maar voorzichtig.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Groot gelijk hoor Thom :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Gaat goed zo lekker rustig aan tot het vertrouwen er is
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik snap je hoor.
Finn uit Nederland en idem met Bluf liet ik veel sneller los lopen. Wat bij Bluf weer een ding bleek omdat ze joeg, maar mij toch in de smiezen hield en wist waar ze woonde en geen vlucht gedrag had.
Bij Chara en Glory uit buitenland zijn we ook lang voorzichtig gebleven met los laten.
Eerst goed de basis commando's een beetje erin hebben, dan weer goed opletten of er toch angst triggers waren (Glory kon op bepaalde mensen of gedrag van bepaalde mensen toch angstig reageren bijvoorbeeld)

Bij Chara merkten we dat ze als ze dacht ons kwijt te zijn ze in paniek het op een rennen kon zetten (de verkeerde kant uit), bij haar houd ik dus altijd sindsdien verbaal of non verbaal contact. Zelfs op strand als ze in haar sas is en wat ruimte neemt kan ze ineens bedenken dat ze ons niet ziet.. ik zie haar dan verstijven en druk in de rondte kijken. Dan ga ik maar heen en weer springen en zwaaien en slaak een hoge toon.. dan weet ze weer waar ik ben en is het weer goed :engel:

Glory blijft altijd wat meer bij ons in de buurt uit zichzelf dus die kon ook veel sneller los dan Chara toen ze eenmaal haar angsten had overwonnen.

Los van voerbeloning had ik bij Chara trouwens baat bij een piep bal in mijn zak. Ze was helemaal niet van de ballen en speelbeloning maar het geluid van die bal was voor haar zeer herkenbaar en 1x heb ik daar dus dankbaar gebruik van kunnen maken bleek achteraf.. ze was 1x echt uit zicht in duin gebied omdat ze in paniek de richting was opgerend vanwaar we kwamen. Ik geloof nog steeds dat het geluid van die bal heeft gemaakt dat ze zich omkeerde om terug bij me te kunnen komen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”