Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tanden reinigen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Tanden reinigen

Ongelezen bericht door teckeltoos »

We zijn nu 12 dagen verderop en vanmorgen voor het eerst weer een konijnenoor gegeven.
Daar begon Peer gretig aan te knagen maar al gauw begon hij er met zijn voortanden aan te trekken in plaats van de over gebleven kiezen te gebruiken. Ik had het idee dat hij te grote stukken door slikte want jaaaaa ik kon het eens afpakken. :roll:
Dus maar geruild tegen een stukje Rodiworst.
Vraag ik me wel af of hij ooit wel weer konijnenoren kan hebben.
Ik had net 21 pakken besteld :hmmm:

Wat er allemaal uit is gehaald.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Blacky deed dat ook dus ik gaaf hem geen grote dingen meer
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

teckeltoos schreef: 11 mar 2022 17:07 We zijn nu 12 dagen verderop en vanmorgen voor het eerst weer een konijnenoor gegeven.
Daar begon Peer gretig aan te knagen maar al gauw begon hij er met zijn voortanden aan te trekken in plaats van de over gebleven kiezen te gebruiken. Ik had het idee dat hij te grote stukken door slikte want jaaaaa ik kon het eens afpakken. :roll:
Dus maar geruild tegen een stukje Rodiworst.
Vraag ik me wel af of hij ooit wel weer konijnenoren kan hebben.
Ik had net 21 pakken besteld :hmmm:

Wat er allemaal uit is gehaald.
Afbeelding
Er is nog wel iets over om te kunnen knagen, al is het niet veel.
Misschien moet hij er ook aan wennen?
Probeer over een week of zo nog eens.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Zo te zien heeft hij nu juist te weinig kiezen tegenover elkaar over, en dan kan hij niet meer goed kauwen.
Je zou nog kunne proberen het oor aan en kant vast te houden, dat hielp bij Sancho in het begin maar die knaagt gewoon helemaal niet graag.
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Marie-Josée schreef: 12 mar 2022 11:39 Zo te zien heeft hij nu juist te weinig kiezen tegenover elkaar over, en dan kan hij niet meer goed kauwen.
Je zou nog kunne proberen het oor aan en kant vast te houden, dat hielp bij Sancho in het begin maar die knaagt gewoon helemaal niet graag.
Goede tip. :ok: :ok:
Peer was altijd gek op de konijnenoren.
Als ik hen een geef zonder vast te houden gaat hij volgens mij te grote stukken doorslikken.
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

ik heb gelezen dat men ook tomatensap geeft om de schoon telaten worden
Afbeelding
GAIA
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

Na de tomatensap tip van...........hebben mijn honden weer een stuk schonere tanden. Na 1,5 week 1x per dag tomatensap door hun eten kon ik het er zojuist met het krabbertje zonder druk af halen.

Afbeelding

Bron Facebook:
Afbeelding
GAIA
Turfsel
nieuw lid
Mijn ras(sen): Ruwharig Parson Jack Russell

Ongelezen bericht door Turfsel »

teckeltoos schreef: 14 feb 2022 11:21 Net bij de da een afspraak gemaakt voor een gebitscontrole bij Peer.
Ik weet wel zeker dat het uitdraait op een reiniging.
Ik zal Peer dan daar achter moeten laten en ik zie er vreselijk tegenop.
De laatste keer dat we een hond daar hebben achtergelaten was dat voor het laatste prikje Afbeelding

Wat zijn jullie ervaringen op het gebied van gebitsreiniging bij jullie honden ?

Een keer bij de chiwafwaf 29 elementen getrokken maar daarna knapte ze ontzettend op. Ze werd een stuk vrolijker. Ik ben goed op de hoogte gehouden van de stand van zaken en halverwege de middag mocht ze weer naar huis
Dan heb ik nog een Jack Russel gehad die op latere leeftijd ontzettend last had van terugkerend tandsteen. Zij is 2 keer geholpen en ook opgeknapt. Omdat de gebitsbehandelingen op later leeftijd waren en allebei in 1 jaar heb ik besloten haar op 15 jarige leeftijd niet meer onder narcose te laten gaan. (De laatste keer kwam ze er heel naar uit) en zijn we met pijnstilling verder gegaan. Tot 2 dagen geleden, toen ging het niet meer. En hebben we haar moeten laten gaan.

In alle gevallen ging de behandeling heel goed en zijn we goed op de hoogte gehouden. Ze knappen er in de regel erg van op.
HazelHommen
nieuw lid
Mijn ras(sen): Jack Russel

Ongelezen bericht door HazelHommen »

Met veel interesse heb ik dit onderwerp gelezen. Ik zou graag een onderzoek willen doen naar het eventuele verband tussen voeding en gingivitis.
Vandaar volgende vraag ; wiens hond heeft last van gingivitis ( aanslag op gebit / ontstekingen) en wat krijgt je hond te eten ( Barf/kvv - brokken )
Antwoord mag kort zijn dwz bv brok/gingivitis/ras en leeftijd.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
ranetje
Zeer actief

HazelHommen schreef: 17 jan 2024 14:49 Met veel interesse heb ik dit onderwerp gelezen. Ik zou graag een onderzoek willen doen naar het eventuele verband tussen voeding en gingivitis.
Vandaar volgende vraag ; wiens hond heeft last van gingivitis ( aanslag op gebit / ontstekingen) en wat krijgt je hond te eten ( Barf/kvv - brokken )
Antwoord mag kort zijn dwz bv brok/gingivitis/ras en leeftijd.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik wil wel vertellen, maar stel jij je dan ook even voor @HazelHommen?

Een hond gehad met aanslag, flinke aanslag.
Voeding geperste brokken (cavom)
Heb zelf met hulp van een hondentrimmer alle aanslag er af gekrabd (hond was toen 4 jaar) en ben daarna gaan poetsen.
Ontstekingen heb ik daardoor net weten te vermijden. Maar poetsen was wel heel erg nodig, je zag de aanslag groeien als je dat niet deed. Ze heeft in de bijna 14 jaar dat ze heeft geleefd geen tanden en kiezen verloren.

Latere honden nooit aanslag (KVV voeding + poetsen vanaf pup) en ook nooit tand en kiezen verloren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
HazelHommen
nieuw lid

Hallo Ranetje,
Mijn excuses dat ik mij niet heb voorgesteld. Mijn naam is Yvonne en ik heb mijn hele professionele leven (30 jaar) in de textiel gezeten. Dieren waren altijd mijn passie en ik heb het geluk dat ik ook vanaf mijn prille bestaan, met dieren heb mogen leven. Na mijn werk als zelfstandige in de textiel, ben ik honden gedragstherapie gaan studeren en heb ik simultaan een cursus en stage als trimster doorlopen. Beide waren voor mij een ontgoocheling. De eerste miste praktische inzichten en trimmen vind ik niet leuk.
Momenteel zorg ik voor honden van familie en vrienden als ze met vakantie gaan en laat ik honden uit.Gezien het feit dat ik een gezin heb met een echtgenoot die soms vanuit huis werkt, is het voor mij moeilijk om dit verder professioneel uit te bouwen. Ik volg nog af en toe opleidingen en luister vaak naar bepaalde hondenkenners die mij aan het hart liggen zoals Turid Rugaas, Geert de Bolster etc. Je leert ten slotte in de wandelgangen van iedereen wat.Ik ben persoonlijk niet voor negatieve bekrachtiging nog straf maar merk in mijn directe omgeving op dat sommige mensen voor een quick fix gaan en dit blijkbaar met resultaat. Ik doe er persoonlijk liever wat langer over en opteer voor een goede connectie ( verstandhouding ) met mijn hond. Alles is een kwestie van vertrouwen en voorspelbaarheid bij honden. In het tweede slagen de negatieve bekrachtigers wel als ze het correct doorvoeren. Het eerste punt lijkt mij een ander verhaal.
Een van de dingen die mij erg interesseert is voeding. Uit eigen ervaring heb ik al hele mooie resultaten gezien met kvv voeding op gezondheids vlak. Ik kan mijn eigen hond als voorbeeld nemen. Hazel was als pup allergisch voor een bepaald eiwit. Ze krabte veel en dit tot bloedens aan toe, liet veel windjes, had vaak stoelgang etc. Ik ben overgegaan op Kvv wild voeding en geef extra vitamine E . Sindsdien heeft ze nergens meer last van. Ik kan haar nu zelfs rundsvlees geven zonder problemen.
Alle honden die ik momenteel uitlaat, krijgen brokken. Sommige van deze honden hebben een zeer slecht gebit. Een heeft parodontitis en er moeten waarschijnlijk tanden verwijderd worden. Ik zou dit graag verder willen onderzoeken. De universiteit van Gent heeft dit tot op heden niet gedaan en staat niet open voor KVV. Logisch als je sponsor Royal Canin is. Kvv zou volgens hun een risico vormen op bacterieel vlak. Ik volg hier als de hygiëne niet goed opgevolgd wordt en dat dit dan op de eerste plaats een probleem zou kunnen vormen voor de eigenaar. Maar voor de hond? Die eten letterlijk alles van straat en zijn dol op de uitwerpselen van andere dieren. Ik ben geen dierenarts nog wetenschapper dus ik moet natuurlijk opletten wat ik zeg. Maar Gent komt niet met een deftig argument en kunnen of willen hun opinie duidelijk niet staven.
Ik wacht nog altijd op hun reactie maar ze zullen het ongetwijfeld te druk hebben.
Soms heb ik het gevoel dat de lobby vanuit de voedingsindustrie heel groot is. We hebben liever zieke dieren waar we nog iets aan kunnen verdienen. Misschien overdrijf ik nu. Maar waar zijn de wetenschappelijke studies?
ranetje
Zeer actief

Hoi HazelHommen
Dank voor je uitgebreide verhaal :ok:
Ik ben het wel met je eens voor wat brokken betreft, al zijn er ongetwijfeld ook brokken waar minder problemen mee ontstaan, alleen ken ik die niet :tongue:
Sinds ik KVV voer heb ik geen problemen bij mijn honden wat gebit betreft.
Ondanks licht protest van mijn DA voer ik KVV vanaf pup.

In Nederland (Universiteit Utrecht) wordt ook gewaarschuwd voor vers rauw voeren.
Persoonlijk maak ik me daar totaal niet druk om.
Enige weerstand opbouwen bij de mens kan ook geen kwaad :wink: :lol1:
Alleen als iemand door ziekte heel weinig weerstand heeft zou je je hygiëneregels flink aan moeten scherpen.
Ik neem aan dat de meeste mensen in die situatie dat ook wel snappen.
Afbeelding
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Tanden poetsen heb ik eigenlijk nog nooit gedaan en was ook nooit echt nodig.
Mijn eerste hond at alleen brokken en is 17 jaar geworden met een volledig gebit. Onze 2e hond heeft alleen brokken gegeten en moesten we helaas in veel te jong laten inslapen.
Onze 3e hond begon ook met brokken, maar ontwikkelde al vrij snel een voedselintolerantie en daarna zijn we ons gaan verdiepen in KVV, besloten om alleen nog KVV te geven en de hele voedselintolerantie verdween als sneeuw voor de zon.
Sindsdien geven/voeren wij alleen nog maar KVV.
Maar geven als snacks wel runderoren, bullenpezen en dat soort dingen om de tanden schoon te houden.
Afbeelding
HazelHommen
nieuw lid

Laat voeding Uw medicijn zijn. Absolute waarheid en helaas wordt het door de commerciële voedingsindustrie maar al te vaak vergeten. Hoe komt het dat zowel bij mensen als dieren zoveel allergieën voorkomen? Al dat bewerkte voedsel zal er zeker voor iets tussen zitten.We willen niet weten wat er in de gemiddelde hondenbrok zit.
HazelHommen
nieuw lid

Laat voeding Uw medicijn zijn. Absolute waarheid en helaas wordt het door de commerciële voedingsindustrie maar al te vaak vergeten. Hoe komt het dat zowel bij mensen als dieren zoveel allergieën voorkomen? Al dat bewerkte voedsel zal er zeker voor iets tussen zitten.We willen niet weten wat er in de gemiddelde hondenbrok zit.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”