Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

heel veel likken

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

liljebo
Zeer actief

heel veel likken

Ongelezen bericht door liljebo »

Meestal blink ik door afwezigheid (weinig tijd) maar voor verschillende meningen van de hondeneigenaars, kom ik graag hier.
We hebben een kleine, lieve, alles in een ras hond van 3,5 jaar. In een verder verleden likte ze vaak haar poot. DA dacht in eerste instantie aan een allergie, maar uiteindelijk werd duidelijk dat ze pijn had. Ze heeft, ondanks haar jonge leeftijd, spondylose. Daar kwamen we pas achter toen ze het met op de bank springen uitgilde. Ze wordt daarvoor behandeld met librela injecties en eigenlijk gaat ze daar goed op. Je ziet nergens aan dat ze nog last heeft. Ze ligt 's avonds op de bank, slaapt 'snachts op haar stoel, wandelt en speelt. Mindere periodes herkennen we omdat ze dan minder graag ergens op springt en daar hebben we dan ook medicatie voor. Maar ze likt weer erg veel. Onlangs was ze op en aan aan de diarree. We dachten eerst aan giardia, maar dat bleek het niet te zijn. Overleg gehad met de d.a. en die dacht aan allergie. Op anti allergisch voer gezet, maar toen poepte ze niet meer dun, maar wel heel erg veel. Langzaam weer op haar vast voer gezet (alleen brokken zijn nog anti-allergisch) en nu heeft ze weer prima ontlasting, twee keer per dag. Maar dat likken.... dat gaat ze steeds meer doen. Veelal aan haar kont en liezen, maar ook wel aan haar poten. Daar komt bij dat ze enorm stress gevoelig is. Ze was altijd al een dutzel en schrok altijd al heel snel van harde geluiden, maar dat lijkt alleen maar erger te worden. Wind door de gordijnen, onverwacht geluidje, etc... ze schrikt zo'n beetje overal van. Heb ook het gevoel dat ze niet helemaal oke in haar vel zit. De vraag is nu natuurlijk... toch allergie? Stress? (dat heeft ze iig) of pijn? Ze staat uiteraard onder controle van de da en 13 okt krijgt ze haar librela prik weer, maar ook voor de d.a. is dit lastig te duiden. Allergie is altijd het eerste wat opkomt, maar ik twijfel.... stress is voor mij de voor de hand liggende oorzaak, maar waarom krijgt ze steeds meer stress? Pijn? Je ziet niet dat ze moeite heeft met ergens opspringen of minder graag loopt. Ze kan overigens ook echt niet meer alleen zijn. Nu komt dat sowieso hoogst zelden voor dat ze even alleen is, maar zodra we de deur uitlopen, begint ze vreselijk te huilen en te piepen. Ze reageert ook veel meer op de bel en als iemand achterom komt. Alles wijst richting stress. Maar waarom. En vooral... wat doe je eraan? Veranderingen zijn er niet geweest. Wie kan mij tips geven om de neus in de goede richting te krijgen/om te achterhalen waar het probleem nu zit. Dit is iets wat vooral wij eigenaren moeten doen... het probleem aanwijzen. Voor een DA is dat bijzonder lastig voor dat ene moment dat hij haar in de praktijk ziet als ze haar spuitje krijgt. Het is overigens wel altijd al een heel zachtaardig gevoelig en aanhankelijk beestje geweest en dit jaar gaan we met oudejaar speciaal voor haar naar frankrijk omdat ze van het knallen echt getraumatiseerd raakt.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: heel veel likken

Ongelezen bericht door Emma »

Tja dat is ontzettend lastig.
Likken zijn uitingen van uiteenlopende dingen.
Ook verveling kan dat zijn.

Ze is ook nog erg jong. Dan denk je in eerste instantie niet aan nog meer spondylose/artrose in haar lichaam. Maar kan natuurlijk wel.
Allergie en stress kan ook.

Ik zou denk ik eerst proberen of ze zich verveeld. Een voerbal als je brokjes voert, of een gevulde Kong als je vers vlees voert, bijvoorbeeld kan voor afleiding zorgen. Valt te proberen, of ze dan inderdaad minder gaat likken.
Dus hetzelfde voer aanhouden. I.v.m misschien allergie.

Artrose/ spondylose is slecht te zien op röntgenfoto's helaas.
liljebo
Zeer actief

Spondylose heeft ze met zekerheid. Dat was wel degelijk te zien op de röntgen en de MRI. Helaas. Daarover geen twijfel. Verveling... nee, lijkt mij niet. Normaal gesproken spelen we veel met haar, maar ze zoekt dat zelf momenteel niet. Wandelen doen we nog steeds meerdere keren op een dag. Allergie... kan. Maar dat levert volgens mij geen stress op. En stress heeft ze iig. We gaan toch maar weer naar de d.a. Even overleggen. Inzichten zijn evengoed welkom,
liljebo
Zeer actief

nvt
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Wat lastig, ik heb ook geen idee ik hoop dat iemand je meer kan helpen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Is er ooit een bloedonderzoek gedaan?
Misschien sluimert er iets dat je (nog) niet kan waarnemen, maar dat wel problemen kan veroorzaken.
Naast het functioneren van de organen in zijn algemeenheid is een grondige controle van de schildklier vaak ook nuttig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
liljebo
Zeer actief

ranetje schreef: 22 sep 2023 18:22 Is er ooit een bloedonderzoek gedaan?
Misschien sluimert er iets dat je (nog) niet kan waarnemen, maar dat wel problemen kan veroorzaken.
Naast het functioneren van de organen in zijn algemeenheid is een grondige controle van de schildklier vaak ook nuttig.
nee, dat nog niet. We weten wel met zekerheid dat ze spondylose heeft. Dat wel. Maar bv problemen van de schildklier e.d.... veroorzaakt dat ook stress/veelvuldig likken? Zie je dan niet ook andere symptomen?
ranetje
Zeer actief

liljebo schreef: 22 sep 2023 18:37
ranetje schreef: 22 sep 2023 18:22 Is er ooit een bloedonderzoek gedaan?
nee, dat nog niet. We weten wel met zekerheid dat ze spondylose heeft. Dat wel. Maar bv problemen van de schildklier e.d.... veroorzaakt dat ook stress/veelvuldig likken? Zie je dan niet ook andere symptomen?
Er zijn vaak ook andere symptomen, maar die hoeven er niet te zijn.
Net zoals bepaalde symptomen niet hoeven te betekenen dat er wel wat is :wink:

Ik zou gewoon eens laten nakijken of alles werkt zoals het hoort.
En ook of alle vitamines worden opgenomen zoals de bedoeling is.

Het enige wat je voor die tijd zelf nog zou kunnen doen is je hondje een week of twee probiotica geven om de darmflora op een goed niveau te brengen.
Want een minder goede darmflora kan leiden tot huidproblemen (jeuk).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja is bij mij ook al ben ik wel mens, maar het werkt
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

ranetje schreef: 22 sep 2023 21:42

Ik zou gewoon eens laten nakijken of alles werkt zoals het hoort.
En ook of alle vitamines worden opgenomen zoals de bedoeling is.

Het enige wat je voor die tijd zelf nog zou kunnen doen is je hondje een week of twee probiotica geven om de darmflora op een goed niveau te brengen.
Want een minder goede darmflora kan leiden tot huidproblemen (jeuk).

We zijn inmiddels bij de d.a. geweest (vrijdagavond, spreekuur) Gisteren alleen geen tijd gehad om te reageren. Mijn eigen idee was toch weer pijn, maar ik was er niet zeker van. De d.a. heeft haar gecontroleerd. Huidproblemen waren er niet. Alles zag er prima uit. Daarom toch weer de injectie librela gegeven. Normaal gesproken is dat elke maand, maar wij hadden in overleg de tijd tussen de injecties opgerekt, omdat ze nog erg jong is en je toch voorzichtig wilt zijn met medicatie die ze de rest van haar leven moet gebruiken. Dat leek goed te gaan, maar nu dus toch besloten om te kijken of het likken e.d. minder werd. Er zaten nu zes weken tussen, dus evengoed toch best een poos. Zaterdag ging het al meteen stukken beter. Geen obsessief gelik meer en ze leek veel beter in haar vel te zitten. Ze kwam ook weer met speeltjes aandragen om ons uit te dagen voor een spelletje en ze sliep weer gewoon rustig. Ljkt er dus toch op dat het pijn was en dat we meer alert moeten zijn op de kleine signalen als het ongemak weer de kop op steekt. Vooralsnog krijgt ze de volgende injectie dus weer over zes weken (maandag overleg met d.a.) maar mocht ze eerder kleine signalen afgeven, dan moet het misschien wel weer eerder. Het is even een kwestie van aftasten en kijken hoe het nu gaat.
ranetje
Zeer actief

Dank je voor je update :ok:
Inderdaad toch wel pijn kennelijk.
Hopelijk blijft het lang goed gaan met librela
Afbeelding
liljebo
Zeer actief

ranetje schreef: 24 sep 2023 12:01 Dank je voor je update :ok:
Inderdaad toch wel pijn kennelijk.
Hopelijk blijft het lang goed gaan met librela
Ja ik hoop het ook. Ze reageert er goed op, maar is natuurlijk nog erg jong. Het beste waar we op kunnen hopen is dat het stabiel blijft. Als ze daarvoor haar levenlang spuiten moet nemen, dan zij het maar zo.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Is er al goed naar het hart gekeken.
Onze Toots deed veel poot likken. Toen bleek hij last van zijn kaak maar uiteindelijk bleek de echte oorzaak zijn hart te zijn. Hij had ook artrose in zijn elleboog.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”