Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nieuw en hulp nodig

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

NannyB
nieuw lid
Mijn ras(sen): Vizsla
Aantal honden: 1

Nieuw en hulp nodig

Ongelezen bericht door NannyB »

Hi
Ik ben nieuw hier. Snap dat ik me voor moet stellen maar schaam me kapot... om mijn hulpvraag dus liever even niet..

We hebben sinds 3 weken een Vizslapup... en hij is verschrikkelijk.
Het is onze eerste hond maar wat valt dit tegen :(

Ik heb 2 weken op de bank geslapen, tenminste gelegen. Weinig slapen. Hij had/heeft Giardia infectie dus in de nacht poepen.
Gelukkig slaapt hij nu van 23.15u-6.00u ongeveer en daar zijn we dankbaar voor. Zonder ongelukjes.
Nu het probleem..
Overdags slaapt hij kort. 1,25u is echt wel het matje met gevolg dat hij heel erg bijt, en ik bedoel bijt, gericht neus opgetrokken en is onhandelbaar. Niet leuk. We hebben alles geprobeerd, met geduld, straf alle tips maar het blijft. Nu gaat hij ook nog eens, als hij moet slapen, continue blaffen. Soms moest hij poepen maar als hij dat gedaan heeft doet ie het nog steeds. Kleedje over bench, praten, geruststellen, helpt maar even.
Uitlaten is ook niet leuk, hij hangt letterlijk continue in zijn Y tuig. Omdat het onveilig is om riem langer te laten moeten we continue trekken om hem veilig te houden....
We hebben donderdag ook een puppyren gekocht voor in de woonkamer want hij sloopt álles, je kan hem geen seconde alleen laten. Lang uitlaten maakt hem overprikkeld, kort uitlaten ook, ook als hij gaat spelen is hij agressief naar zijn bijtspeelgoed, niets lief kauwen maar echt soort van kill and attack...
Spelen met hem is gewoon niet leuk, hij bijt alleen maar hard in je benen of handen...
We hadden vandaag na het uitlaten nog gespeeld (rustig) en lieten hem nog even in de ren zijn eigen gang gaan. piest ie gewoon 3 x in 10 min op de grond!! voor aandacht denk ik dan.

We zijn allevier (ik man en twee kids 15 en 13) echt óp...

Oh ja, we zijn vanaf 8 wkn naar puppy cursus, morgen is 4e keer en ik zie er zo tegenop... daar is ie ook zo vervelend.

Wat kunnen we nog doen? we zijn een beetje radeloos aan het worden.
(schaam me kapot dat we in 3 wkn al zo diep gezakt zijn)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Nieuw en hulp nodig

Ongelezen bericht door ranetje »

NannyB schreef: 17 sep 2023 20:37 Hi
Ik ben nieuw hier. Snap dat ik me voor moet stellen maar schaam me kapot... om mijn hulpvraag dus liever even niet..

Ik heb 2 weken op de bank geslapen, tenminste gelegen. Weinig slapen. Hij had/heeft Giardia infectie dus in de nacht poepen.
Gelukkig slaapt hij nu van 23.15u-6.00u ongeveer en daar zijn we dankbaar voor. Zonder ongelukjes.
Nu het probleem..
Overdags slaapt hij kort. 1,25u is echt wel het matje met gevolg dat hij heel erg bijt, en ik bedoel bijt, gericht neus opgetrokken en is onhandelbaar. Niet leuk. We hebben alles geprobeerd, met geduld, straf alle tips maar het blijft. Nu gaat hij ook nog eens, als hij moet slapen, continue blaffen. Soms moest hij poepen maar als hij dat gedaan heeft doet ie het nog steeds. Kleedje over bench, praten, geruststellen, helpt maar even.
Uitlaten is ook niet leuk, hij hangt letterlijk continue in zijn Y tuig. Omdat het onveilig is om riem langer te laten moeten we continue trekken om hem veilig te houden....
We hebben donderdag ook een puppyren gekocht voor in de woonkamer want hij sloopt álles, je kan hem geen seconde alleen laten. Lang uitlaten maakt hem overprikkeld, kort uitlaten ook, ook als hij gaat spelen is hij agressief naar zijn bijtspeelgoed, niets lief kauwen maar echt soort van kill and attack...
Spelen met hem is gewoon niet leuk, hij bijt alleen maar hard in je benen of handen...
We hadden vandaag na het uitlaten nog gespeeld (rustig) en lieten hem nog even in de ren zijn eigen gang gaan. piest ie gewoon 3 x in 10 min op de grond!! voor aandacht denk ik dan.

Oh ja, we zijn vanaf 8 wkn naar puppy cursus, morgen is 4e keer en ik zie er zo tegenop... daar is ie ook zo vervelend.

Welkom hier. :ok:
Je bent niet de eerste hoor met zo'n vraag :tongue:

Misschien dat ik je wel een stukje op weg kan helpen, maar eerst wil ik jou graag wat vragen.
Wat is de reden dat je voor een Viszla hebt gekozen?
Weet je waar het ras voor gefokt is?
Wat voor informatie heeft de fokker je gegeven?
Zijn de ouders van jouw pup jachtgebruikshonden?
Oftewel, gaan ze mee op jacht op worden ze getraind voor de jacht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
NannyB
nieuw lid
Mijn ras(sen): Vizsla

Ongelezen bericht door NannyB »

ranetje schreef: 17 sep 2023 22:09
NannyB schreef: 17 sep 2023 20:37 Hi

Nu het probleem..

Welkom hier. :ok:
Je bent niet de eerste hoor met zo'n vraag :tongue:

Misschien dat ik je wel een stukje op weg kan helpen, maar eerst wil ik jou graag wat vragen.
Wat is de reden dat je voor een Viszla hebt gekozen?
Weet je waar het ras voor gefokt is?
Wat voor informatie heeft de fokker je gegeven?
Zijn de ouders van jouw pup jachtgebruikshonden?
Oftewel, gaan ze mee op jacht op worden ze getraind voor de jacht?
Mijn zus heeft er 2, vind het mooie energieke honden, hou van lang wandelen.
Ja dat weet ik
Fokker heeft niets over jacht gezegd maar vermoedt van wel gezien haar posts op fb
ja dat denk ik dus wel.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Oei dat klinkt zwaar, het is ook niet echt een makkelijk ras jammer dat ze je bij de puppy cursus niet kunnen helpen met je vragen die zien hem in levende wijze
Weten ze ook dat je pup Giardia infectie had/heeft wand dat is wel erg besmettelijk
Misschien is hij daar ook wat vervelender door
Ik hoop dat je snel een oplossing vind zo dat jullie tot rust komen en kunnen gaan genieten van elkaar
Afbeelding
yvon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door yvon »

Welkom. Ik vraag me af of je je ook hebt ingelezen over wat een pup opvoeden inhoud.
Het is niet even een op je duimzuigen opvoeden,
Er komt meer bij kijken dan opvoeden.
Een pup is leuk zolang het maar lief doet, maar pups zijn niet zo lief en halen je werkelijk het bloed onder je nagels vandaan, luisteren niet pissen en poepen overal
Jij hebt je erg verkeken op het nemen vaneen pup.
En nu? 3 weken is erg kort door de bocht als je er nu al klaar mee bent,
Dan is het misschien beter om de pup terug tebrengen naar de fokker,

Ik heb een nest gehad van 7 pups die pas tussen 8 en 11 weg zijn gegaan, dag en nacht poep ruimen en plas opvoeden leren wat wel en niet mag . Tja jij hebt er nu nog maar 1
Succes met je keus, misschien even beter nadenken voor je een aanschaf gaat doen
Afbeelding
GAIA
ranetje
Zeer actief

NannyB schreef: 18 sep 2023 08:17
Mijn zus heeft er 2, vind het mooie energieke honden, hou van lang wandelen.
Ja dat weet ik
Fokker heeft niets over jacht gezegd maar vermoedt van wel gezien haar posts op fb
ja dat denk ik dus wel.
Dank je
Ik ga niet helemaal mee met twinkeltje over de beschrijving "niet echt gemakkelijk ras" :tongue: :lol1:
Je moet weten waar je mee te maken hebt en dan meebewegen (met grenzen uiteraard) met de pup.

Wat ik wel weet wat dit type jachthond betreft - ik heb hetzelfde type, alleen een ander ras - super intelligent is en heel veel "drive" heeft. Ik ieder geval is de kans op die "drive" veel groter dan bij jachthonden die alleen voor apporteren zijn bedoeld.
Een Vizsla is een continentaal voorstaande jachthond.
Dat betekent dat het een zeer veelzijdige hond is die voor meerdere soorten jacht kan worden ingezet en die op al die gebieden van de jacht goed inzetbaar is.
Even de meest eenvoudige uitleg van de activiteiten:
Aangeboren (door selectief fokken in het verleden) is dat ze met training ingezet kunnen worden voor èn na het schot.
Dus ze werken voor een deel zelfstandig (op zoek naar fazanten/patrijzen e.d.) en wijzen de vindplek van het wild aan de baas aan.
Daarna, als de baas het wild heeft geschoten, werken ze in opdracht. Namelijk ze halen dat geschoten wild op en brengen het in de handen van de baas.
Als het wild gevlucht is kunnen ze het spoor volgen om dat wild alsnog terug te vinden.
Ze maken dus veel gebruik van hun neus (om wild te vinden) en van hun ogen om te zien waar een geschoten vogel neervalt, zodat ze weten waar ze moeten zoeken om het te vinden.

Er zijn Vizsla's die redelijk rustig zijn.
Maar er zijn ook Vizsla's die vol met jachtpassie zitten en die willen IETS DOEN, WERKEN met hoofdletters :wink:
Het ziet er naar uit dat jij een pup hebt getroffen die in die laatste categorie thuishoort. WERKEN

Ik herken het wel.
Heb zelf ook zo'n hond en ook eerder zo'n type gehad.
Je kunt eindeloos met zo'n hond gaan lopen, maar de hond heeft ook geestelijke uitdaging nodig, anders krijgt hij alleen maar meer conditie (en moet dan nog meer lopen en nog meer en nog meer).
Geduld is belangrijk, straf is zinloos.
Een optie is om je hond een vast dagschema te geven, als dat lukt in het ritme dat jullie zelf hebben in huis.
Dus vaste tijden voor slapen en actief zijn. Daarbij voor hij gaat slapen wel even buiten zetten voor een eventueel noodzakelijke plas.
En je zou hem niet alleen lichamelijke, maar ook geestelijke activiteit aan kunnen bieden.
Dus niet alleen een wandeling en wat spelen buiten, maar ook naar het bos gaan voor een goede snuffelpartij (lekkere luchten ruiken, je hoeft geen grote afstanden af te leggen).
Daarnaast kan je ook in de tuin laten snuffelen door een deel van zijn eten (als het brokken zijn) in het gras te strooien of in huis in een snuffelmat te verbergen. en hem zelf te laten zoeken naar zijn eten.
En, ook heel nuttig, zoek een trainer (die bekend is met voorstaande jachthonden) die jachttraining geeft.
Ga met je pup aan de slag.
Die trainer kan jou ook nog weer tips geven hoe met dit drukke gedoe om te gaan.

En nee je hoeft niet te gaan jagen als je dat niet wilt. :lol1:
Dit soort training helpt om je hond te leren kennen, te leren zien waar de punten zitten waar je aan moet werken en te leren hoe je je hond ook later onder controle kan houden zodat je geen ruzie krijgt met de boswachter.

De meeste gewone puppycursussen zijn prima, maar bieden net te weinig uitdaging voor jouw jachthondje :wink:
En dan ....................... gaan ze zich als draak gedragen. :mrgreen:
Dat is pure frustratie en daar kan je wat aan doen. Je helpt dan jezelf en je pup ook.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

yvon schreef: 18 sep 2023 15:28 Welkom. Ik vraag me af of je je ook hebt ingelezen over wat een pup opvoeden inhoud.
Een pup is leuk zolang het maar lief doet, maar pups zijn niet zo lief en halen je werkelijk het bloed onder je nagels vandaan, luisteren niet pissen en poepen overal

Ik heb een nest gehad van 7 pups die pas tussen 8 en 11 weg zijn gegaan, dag en nacht poep ruimen en plas opvoeden leren wat wel en niet mag . Tja jij hebt er nu nog maar 1
Succes met je keus, misschien even beter nadenken voor je een aanschaf gaat doen
Dit dus. :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

yvon schreef: 18 sep 2023 15:28 Welkom. Ik vraag me af of je je ook hebt ingelezen over wat een pup opvoeden inhoud.

Mijn eerste "idioot" zoals ik ze noem was mijn vierde pup.
Na 3 weken liep ik op mijn tandvlees en vroeg me af wat ik in vredesnaam in huis gehaald had.
Net als TS ben ik hulp gaan zoeken en die heb ik gevonden.
(Alleen was er toen nog geen internet :mrgreen: )

Dus ik ga er niet zomaar van uit dat TS niks weet/snapt over het opvoeden van een pup. :19:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Tja, ook als het geen viszla was, maar bijvoorbeeld een labrador, je hebt een pup. Gefeliciteerd. Maar je bent niet de eerste die zich verkijkt op het hebben van een pup.
Ja, je bent er bijna continu mee bezig. Het zijn echte handenbindertjes. Ja je hebt een baby, die de wereld ontdekt met zijn tandjes. Ze hebben geen handjes.

Ik zeg altijd maar: een pup is een investering. Je moet ermee aan de slag, en wees gerust ze zitten vol Fases, die weer overgaan.
Het is best een hoop gedoe, geduld en soms afzien. Maar hoe meer je erin investeert, des te leuker je een hond krijgt die leuk meedraait in het gezin.

En als je al met drie weken met het handen in het haar zit bedenk dan of je wel echt een hond/ viszla wilt. Of je die investering wil doen. Als je dat doet, krijg je er een leuke hond voor terug. Maar je hebt wel een jaar lang een jonge hond die je alles moet leren. En na een jaar zitten ze nog vol energie. Je moet dus een uitlaatklep bieden. Wat elke dag een lange wandeling met oefeningetjes inhoudt., tot misschien wel aan jachttraing toe.

Wat betreft bijtgedrag, vrijwel iedereen met een pup gaat door die fase heen. Het is normaal. Wat je kan doen, is steeds als ze je bijten, bijvoorbeeld een flostouw aan bieden. Kijk hier mag je in bijten, de flostouw, en nee niet in mijn armen.

En de ene hond sloopt vrijwel niks, en de ander wil overal wel zijn tandjes inzetten. Steeds weghalen als hij ergens in bijt, wat niet mag en biedt het flostouw aan. Heel goed dat je al een puppyren hebt. Geef daar lekker veel te kluiven in. Een gevulde Kong werkt vaak goed. En dan heb jij ook even rust.
Marion.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Marion. »

Mijn zusje begon zo ook aan een pup, een Beagle. Want bij mij was het ook allemaal zo vreedzaam en gezellig met mijn 2 honden.

Van haar kreeg ik (nadat we echt avonden lang over hondenbezit gepraat hadden) ook dit soort reacties. Leuk, maar het hondje blaft zoveel. Poept zoveel. Moet zoveel. Is niet opgevoed geboren.
Heb hun toen geadviseerd om de pup zo snel mogelijk terug te brengen naar de fokker. Gelukkig voor pup hebben ze dat gedaan.

Honden zijn niet vanzelf gemanierd, daar moet je veel energie in steken (je kinderen worden ook niet vanzelf groot, die moet je ook opvoeden). Is je dat te veel, dan moet je het niet doen. Geniet gewoon van de honden om je heen, die je zelf niet hoeft op te voeden. Breng pupje terug, en neem je verlies.
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Branka
moderator

Ongelezen bericht door Branka »

Als ik ga rekenen is jouw pup nog maar een week of 11 oud. Of eigenlijk jong. En jullie lijken onder de indruk van speels gedrag wat het bijten en optrekken van de neus is op die leeftijd. In het nest zie je dat de pups onderling ook doen.
Een puppy krijg je niet kant en kaar mee, net als met kinderen moet je die opvoeden en duidelijk maken wat wel mag en wat niet. Grenzen en regelmaat.
De nachten slaat hij al mooi lang door. Dat is iets om op het al bereikte dingen lijstje te zetten, want veel pups van die leeftijd doen dat nog niet.
Overdag zou ik een vaste routine gaan invoeren en die met het hele gezin zo uitvoeren. Hoe die het beste voor jullie is kan je met hulp uitvinden. Ranetje geeft hele goede adviezen om een passende trainer te vinden.
Verder een heel nadrukkelijk advies van mij: Zorg voor regelmatige rust , laat de pup slapen en begroet hem niet iedere keer als je hem ziet. Dat laatste hebben veel mensen de neiging toe, zeker tieners. Buren van ons zagen onze heerlijke relaxte Goldens en wilden er ook zo eentje. Met 2 tienerdochters moest het wel goed gaan komen, dachten ze. Maar hun hond werd vreselijk druk. Waarom? Elke keer als ze de kamer waar de hond was binnenkwamen werd de hond enthousiast begroet. Zelfs als ze al thuis waren en even naar boven waren geweest. Hond stond daardoor constant ‘aan’ want die ging mee in het enthousiasme. Aandacht is tenslotte leuk! Maar de rust was er op een gegeven moment wel uit en de hond had geleerd dat iemand die binnenkwam gelijk stond aan aandacht.
Onze honden lieten we veel meer hun gang gaan en rust nemen. Dus die reageerden niet als we thuis waren en een keer in en uit liepen. Dat was geen prikkel om op te reageren.

Maar nogmaals: een pup is geen kant en laar pakketje, daar zal je echt tijd in moeten stoppen. Loopt het je echt na een paar weken al de oren uit, dan moet je serieus kijken of een hond wel het ideale huisdier voor jullie is. Geen leuke en zeker geen makkelijke keus, maar wel de eerlijkste.
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Maar als ik het goed begrijp heeft de zus van ts er ook twee. En zijn dat leuke honden. Dan is het misschien ook een idee om zus om tips te vragen.

Verder zegt Ranetje hele zinnige dingen :wink:
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Marion.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marion. »

Chihuahua-paws schreef: 03 okt 2023 15:27 Maar als ik het goed begrijp heeft de zus van ts er ook twee. En zijn dat leuke honden. Dan is het misschien ook een idee om zus om tips te vragen.

Verder zegt Ranetje hele zinnige dingen :wink:
Ik geloof niet dat TS de zinnige dingen hier uit heeft gehaald hoor. Die was alweer vertrokken (waarschijnlijk toen ze geen bijval kreeg dat haar pup echt een verschrikkelijk naar ding is)
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voorsteltopics”