Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Achterpoot hond functioneert niet

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Robert28
nieuw lid
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 2

Achterpoot hond functioneert niet

Ongelezen bericht door Robert28 »

Wij hebben een inmiddels 4 maanden oude pup. Sinds een aantal weken heeft de pup ernstige last van een niet functionerende rechterachterpoot. Bij het lopen sleept hij zijn rechterachterpoot mee en kan er niet op staan. Het is ontzettend sneu om te zien.

De DA heeft ons doorverwezen naar een orthopeed, die zegt dat de heupen goed zijn en hier het probleem waarschijnlijk niet vandaan komt. De pup heeft inmiddels 1 behandeling van een osteopaat gehad, maar dit lijkt helaas nog geen resultaat te geven. Volgende stap is het maken van een MRI-scan.
Heeft er toevallig iemand al eerder dergelijke klachten bij een hond gezien? Wij hopen op een gouden tip!

Afbeelding

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Achterpoot hond functioneert niet

Ongelezen bericht door ranetje »

Ruggenmerginfarct, mogelijk veroorzaakt door een infectie (gezien de leeftijd van de pup is een wervelprobleem minder waarschijnlijk)?
Is een mogelijkheid.
Heeft een pup van mij gehad (linker achterpoot).
Maar daar was de diagnose heel snel gesteld en is de behandeling heel snel ingezet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ach arme pup hopelijk kunnen ze hem snel helpen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Robert28 schreef: 08 sep 2023 21:13 Wij hebben een inmiddels 4 maanden oude pup. Sinds een aantal weken heeft de pup ernstige last van een niet functionerende rechterachterpoot. Bij het lopen sleept hij zijn rechterachterpoot mee en kan er niet op staan. Het is ontzettend sneu om te zien.

De DA heeft ons doorverwezen naar een orthopeed, die zegt dat de heupen goed zijn en hier het probleem waarschijnlijk niet vandaan komt. De pup heeft inmiddels 1 behandeling van een osteopaat gehad, maar dit lijkt helaas nog geen resultaat te geven. Volgende stap is het maken van een MRI-scan.
Heeft er toevallig iemand al eerder dergelijke klachten bij een hond gezien? Wij hopen op een gouden tip!
Heeft die orthopeed ook naar de knie gekeken?
Zitten er nog wel reflexen in de poot en voet of niet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ik kan het filmpje niet zien. Het is een filmpje?

Maar zo van de foto beelden te zien, denk ik dat de oorzaak in de onderrug zit. Ik zou daar röntgenfoto's van laten maken.
Robert28
nieuw lid

Bedankt voor jullie reacties. De pup kan er nog wel licht op staan als je zijn poot onder hem zet, maar zodra hij loopt zakt de poot weg. Ik heb wat gelezen over het ruggenmerginfarct, hier herken ik wel wat in. Maar als wij terug kijken waren er in de eerste weken toch ook al signalen dat hij niet heel stevig op zijn pootjes stond. Struikelde over drempels en rende toch wel gek(Als je nu de filmpjes terug kijkt), op dat moment zochten we er niets achter. Het is niet plotseling gebeurd dus van de een op de andere dag.

2e afspraak met de osteopaat lijkt ook niet geholpen te hebben, daar gaan we waarschijnlijk mee stoppen. Er lijkt geen reflex in de voet te zitten, de pup piept ook niet voor pijn. Morgen contact weer met een andere orthopeed, hopelijk kan die ons verder helpen.
ranetje
Zeer actief

Is er al een ct scan gemaakt?
Wel duur, maar dan wordt er denk ik veel meer duidelijk.
Cauda equina syndroom kan ook nog, dat kan je op een scan zien.
Ik wens je veel sterkte en succes.
Als de nieuwe orthopeed iets vindt hoop ik dat je het ons ook vertelt.

Mijn pup had ook geen pijn bij dat ruggenmerginfarct overigens.
Dat scheelt in de zorgen.
Maar leuk is anders :ugh:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Robert28 schreef: 10 sep 2023 13:38 Bedankt voor jullie reacties. De pup kan er nog wel licht op staan als je zijn poot onder hem zet, maar zodra hij loopt zakt de poot weg. Ik heb wat gelezen over het ruggenmerginfarct, hier herken ik wel wat in. Maar als wij terug kijken waren er in de eerste weken toch ook al signalen dat hij niet heel stevig op zijn pootjes stond. Struikelde over drempels en rende toch wel gek(Als je nu de filmpjes terug kijkt), op dat moment zochten we er niets achter. Het is niet plotseling gebeurd dus van de een op de andere dag.

2e afspraak met de osteopaat lijkt ook niet geholpen te hebben, daar gaan we waarschijnlijk mee stoppen. Er lijkt geen reflex in de voet te zitten, de pup piept ook niet voor pijn. Morgen contact weer met een andere orthopeed, hopelijk kan die ons verder helpen.
Ik zou echt eerst een mri scan doen. Of de hele boel rondom röntgenfoto's maken. Maar dan kan je net zo goed mri scan doen.
Zelf zou ik eerst willen weten waar de afwijking zit. Een orthopeed maakt geen foto's toch?
ranetje
Zeer actief

Een orthopeed kan prima foto's maken.
Dus wat dat betreft hoeft er geen probleem te zijn.
Ik zou ook het liefst voor een scan gaan, maar dat is wel behoorlijk kostbaar.
Afbeelding
Robert28
nieuw lid

Vandaag geweest voor foto's. Foto's gemaakt van de ruggenwervels, achterhand en de heupen. Daarop geen ernstige afwijkingen te zien wat de klachten kan verklaren. Waarschijnlijk schade aan het ruggenmerg waar niet veel aan te doen is. Hebben nu nog een laatste poging gedaan met een paardenmiddel met cortisone en een pepmiddel om te kijken of dit nog aanslaat. Dit nog twee weken proberen of er verbetering optreedt. Anders is het advies om niet verder door te modderen, omdat er dan nog weinig perspectief is op herstel.

Helaas niet heel hoopgevend nieuws..
Bedankt voor het meedenken allemaal!
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Jeetje wat erg, ik ga duimen dat het een wondermiddel blijkt te zijn
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hopelijk helpen de cortico's.
Wat je nog wel kan proberen is met een fysiotherapeut met massage en oefeningen zo veel mogelijk herstel van spieren en pezen bewerkstelligen.
Ook balans en coördinatie oefeningen kunnen heel effectief zijn.
En niet te vergeten, behandeling door een osteopaat.

Dat betekent wel dat je er behoorlijk veel tijd in moet steken (en ook geld), maar het is een poging waard.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”