Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Scheef pootje
Moderator: moderatorteam
- sassie2612
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Bordercollie/boerenfox kr.
Scheef pootje
Wij hebben een hond uit Spanje op het oog. Deze hond zit momenteel al zo'n 3 maanden bij een gastgezin in Nederland. Voor vertrek is hij geopereerd aan zijn poot. Waarschijnlijk heeft hij een klap gehad of is hij zo geboren. Hierdoor waren 1 van de botjes niet normaal volgroeid. Volgens de stichting kan hij alles weer doen. Echter zien wij op de foto's dat het pootje nog wel scheef staat. Wij zouden het leuk vinden om een hondensport te gaan doen. Maar twijfelen nu een beetje over het pootje. Heeft iemand tips waar wij op moeten letten?
Groetjes,
Saskia
Saskia
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
Re: Scheef pootje
Oei moeilijk om zo te zien denk ik wat het hondje voelt ik heb eigenlijk geen tips voor je ik hoop iemand anders wel
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Kan je die foto hier plaatsen sassie?
Ik denk dat een scheve poot in de hondensport een probleem gaat worden, zeker als het een fysiek actieve vorm van sport is.
Het klinkt een beetje alsof hij radius curvus syndroom heeft.
Ik denk dat een scheve poot in de hondensport een probleem gaat worden, zeker als het een fysiek actieve vorm van sport is.
Het klinkt een beetje alsof hij radius curvus syndroom heeft.
- sassie2612
- Vaste gebruiker
Bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat de foto goed te zien is. Inmiddels hebben wij wat extra informatie van de stichting gekregen. Er zijn 2 botjes in de poot die parallel horen te ontwikkelen. 1 daarvan was bij hem onderontwikkeld. Van het andere botje is een stukje afgehaald, zodat beide botjes even lang zijn en in goede lengte zijn gegroeid. Volgens zeggen zou hij zn poot nog scheef zetten, omdat hij dit gewent zou zijn. De poot zou volledig belastbaar moeten zijn.

Groetjes,
Saskia
Saskia
-
- Zeer actief
Bij twijfel niet doen denk ik dan.
Het is niet te zeggen dat dit niet hersteld, maar kan ook kwetsbare plek blijven.
Als je sport wilt gaan doen en het gaat niet vanwege blessure gevoelig dan ben ik van mening dat met je insteek sport je het niet moet doen of proberen.
kan het verder onderbouwen maar hier laat ik het voor nu bij.
Het is niet te zeggen dat dit niet hersteld, maar kan ook kwetsbare plek blijven.
Als je sport wilt gaan doen en het gaat niet vanwege blessure gevoelig dan ben ik van mening dat met je insteek sport je het niet moet doen of proberen.
kan het verder onderbouwen maar hier laat ik het voor nu bij.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Die beschrijving duidt inderdaad wel op radius curvus syndroomsassie2612 schreef: ↑04 jun 2023 20:13 Bedankt voor het meedenken. Ik hoop dat de foto goed te zien is. Inmiddels hebben wij wat extra informatie van de stichting gekregen. Er zijn 2 botjes in de poot die parallel horen te ontwikkelen. 1 daarvan was bij hem onderontwikkeld. Van het andere botje is een stukje afgehaald, zodat beide botjes even lang zijn en in goede lengte zijn gegroeid. Volgens zeggen zou hij zn poot nog scheef zetten, omdat hij dit gewent zou zijn. De poot zou volledig belastbaar moeten zijn.
![]()
Als dat pootje scheef blijft staan wordt het polsgewricht scheef belast.
Dat lijkt me niet handig voor een sporthondje, dat gaat problemen geven.
Als je twijfelt zou ik het niet doen.
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 5
Het ligt er natuurlijk aan welke sport je wilt beoefenen. met zo'n hondje kan je speuren of gg doen. maar ik zou hier geen agility of iets in die richting doen. wel zou voor zo'n hondje body en balance goed zijn.
Zo'n pootje kan prima belastbaar zijn maar ergen krijg je een compesatie in het lijf.
Zo'n pootje kan prima belastbaar zijn maar ergen krijg je een compesatie in het lijf.
- sassie2612
- Vaste gebruiker
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Hoopers zou toch ook kunnen
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Nee, niet doen als je er een fysieke hondensport mee gaat doen.
Dat heeft dit hondje niet verdient. Laat dit hondje lekker naar iemand gaan die geen sportambities heeft met de hond.
Kies dan zelf voor een hond, die past bij jouw keuze van hondensport.
Dat heeft dit hondje niet verdient. Laat dit hondje lekker naar iemand gaan die geen sportambities heeft met de hond.
Kies dan zelf voor een hond, die past bij jouw keuze van hondensport.