Ik ben nieuw op Hondenforum.nl en dit is mijn eerste bericht.
Tijdens het uitlaten speelt mijn hond Bobo, een Engelse Stafford, graag met een tennisbal. Hij rent er als een speer achteraan en kan goed zijn energie kwijt. Hij brengt de bal naar mij terug, maar nadat hij dit ongeveer vijf keer heeft gedaan weigert hij de bal los te laten als ik hem daarvoor het commando geef. Bobo komt wel naar mij toegelopen als ik hem roep maar blijft zijn bal 'beschermen' door hem stevig tussen zijn kaken te klemmen. Hij houdt dit vol totdat we thuis zijn waar ik nogmaals de bal los te krijgen door Bobo te verleiden met wat lekkers. Dat geeft vaak niet meteen het gewenste resultaat. Wat dit gedrag veroorzaakt is een beetje een raadsel voor mij, want toen ik hem leerde apporteren luisterde hij prima als ik hem vroeg zijn bal los te laten. Hoe kan ik Bobo zover krijgen dat hij de bal weer loslaat als ik dat vraag?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mijn hond laat de bal niet los
Moderator: moderatorteam
- Roderick_84
- nieuw lid
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier
- Aantal honden: 1
- krullie
- Zeer actief
Re: Mijn hond laat de bal niet los
schijnbaar betekent het woord los nu dat hij het stevig vasthoud.
dus ik zou opnieuw beginnen, ander word, bv geef.
en weer belonen met een lekkers.
dus ik zou opnieuw beginnen, ander word, bv geef.
en weer belonen met een lekkers.
Lekkers meenemen naar buiten en na het spelen ruilen met iets heel lekkers. Zodat hij weer snapt wat de bedoeling is? Of wat eerder dan die 5x het spel stoppen. Bal wegdoen en wat lekkers geven.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Tweede bal inzetten. Vooruit gooien bal 1 terug laten komen met die bal, tweede bal laten zien, eerste laten lossen en de tweede de andere richting opgooien.
Bovenstaande als je het echt voor spel en moe maken van de hond gebruikt.
Andere manier is domweg bij weigeren af staan, aanlijnen en hem of haar aangeven de bal ook continue dan maar vast te blijven houden tot thuis, niets geen spel interactie meer of proberen te laten lossen, lol gaat er dan ook snel vanaf voor de hond. Heb ik bij onze herder soms ingezet, die ging klemmen als hij eigen speel en een klein steentje o.i.d. van de andere hond had, hij weigerde dan absoluut iets los te laten. Dwingen had geen zin en kostte me bijna ook eens een pink toen ik zelf ook pissig werd omdat ik die bal persé los wilde hebben.
Dus besloot ik het om te keren, ipv los werd het verplicht vasthouden
In sommige situaties werkte ruilen hier domweg niet, dat zag ik al aan zijn kop en inderdaad meer klemmen van die bal bij een commando los of geef in de hand, maar wel op mij of partner aflopen om uit te dagen omdat hij eigenlijk wel verder wilde spelen.
Zoals ik zei, daar ging ik dan niet meer op in. Spel klaar en vrij lopen klaar, dan maar niet meer spelen. Hij had het echt wel rap door op een bepaald moment.
Bovenstaande als je het echt voor spel en moe maken van de hond gebruikt.
Andere manier is domweg bij weigeren af staan, aanlijnen en hem of haar aangeven de bal ook continue dan maar vast te blijven houden tot thuis, niets geen spel interactie meer of proberen te laten lossen, lol gaat er dan ook snel vanaf voor de hond. Heb ik bij onze herder soms ingezet, die ging klemmen als hij eigen speel en een klein steentje o.i.d. van de andere hond had, hij weigerde dan absoluut iets los te laten. Dwingen had geen zin en kostte me bijna ook eens een pink toen ik zelf ook pissig werd omdat ik die bal persé los wilde hebben.
Dus besloot ik het om te keren, ipv los werd het verplicht vasthouden

In sommige situaties werkte ruilen hier domweg niet, dat zag ik al aan zijn kop en inderdaad meer klemmen van die bal bij een commando los of geef in de hand, maar wel op mij of partner aflopen om uit te dagen omdat hij eigenlijk wel verder wilde spelen.
Zoals ik zei, daar ging ik dan niet meer op in. Spel klaar en vrij lopen klaar, dan maar niet meer spelen. Hij had het echt wel rap door op een bepaald moment.